Kinkhoest

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door Wijffie75, 7 dec 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Wijffie75

Wijffie75 VIP lid

26 jun 2009
    5.330
    0
    36
    Midden v/h land
    Heeft een van jullie toevallig ervaring met kinkhoest? M'n dochter en ik hebben al een tijdje flinke hoestaanvallen en ben daar vanmiddag mee naar de huisarts geweest. Hij constateert dat het 'hoogstwaarschijnlijk' kinkhoest is. Ik wist niet eens dat dat nog bestond. We hebben nu antibiotica, maar hij verwacht eigenlijk niet dat dat werkt. Werkt het wel, dan was het dus geen kinkhoest maar 'gewoon' een luchtweginfectie. Slaat het niet aan en is t over een weekje nog niet beter, dan moeten we bloed laten prikken. Althans, een van ons tweetjes, want als zij het heeft heb ik t ook en andersom. Arts concludeerde dus dat alleen zij geprikt moet worden, maar het lijkt me logischer als ík geprikt word. :D

Iemand van jullie dit wel eens gehad? Hoe was t verloop? Hoelang duurde het? Er is geen behandeling voor en van alle middeltjes wordt gezegd dat het niet helpt, misschien nog een huistuinenkeuken-middeltje om t wat te verzachten?

Ik voel me vrij lamlendig en m'n dochter ook. Tja, als het bij haar net zo'n pijn doet als bij mij..zielig.

2. Peetje08

Peetje08 Bekend lid

30 mrt 2008
    704
    0
    0
    Kinkhoest zou kunnen. De winter is het traditionele kinkhoest seizoen met elke 4 a 5 jaar een piek. Een gemiddeld persoon krijgt zo'n vijf keer in zijn leven kinkhoest. Volwassenen hoesten vaak een aantal weken en gaan vaak niet eens naar de huisarts, vandaar dat het niet zo veel hoort. Maar er gaat nu ook een vervelende verkoudheid rond, dus wie weet is het wat anders. Sterkte.

3. Gwenolyn

Gwenolyn VIP lid

13 jan 2009
    7.067
    0
    0
    Even diep in mijn geheugen graven. Ik heb als kind 2x kinkhoest gehad. Inderdaad weinig middeltjes die hielpen.
    Wat bij mij wel hielp om het slijm een beetje lost te krijgen, zodat het makkelijker ophoest, is het los "kloppen". Niet met platte handen, maar iets bolling op de rug, terhoogte van de longen" kloppen.

Het heeft bij mij wel een aantal weken geduurd voordat het echt weg was.

Beterschap voor beiden!!!

4. Wijffie75

Wijffie75 VIP lid

26 jun 2009
    5.330
    0
    36
    Midden v/h land
    @Peetje, wij hoesten dus ook al een paar weken, ik dacht bij mezelf aan keelontsteking omdat ik ook koorts had. Of een verkoudheid die maar niet wegging. Maar het hoesten is in de loop der tijd alleen maar erger geworden, ik stik af en toe bijna. En kleintje ook. Vanmorgen had ze weer zo'n enorme hoestbui dat ik meteen de huisarts gebeld heb. We hebben er dus eigenlijk al te lang mee doorgelopen, juist omdat ik er vanuit ging dat het 'gewoon' een verkoudheid zou zijn. Bedankt voor t meedenken!

@Gwenolyn..loskloppen probeer ik sowieso al regelmatig, geen idee of het werkt. Ook jij bedankt voor t meedenken.

5. Peetje08

Peetje08 Bekend lid

30 mrt 2008
    704
    0
    0
    Die enorme hoestbuien waarbij je bijna lijkt te stikken hoort inderdaad bij kinkhoest, maar zijn erg vervelend om mee te maken of te zien. Ik heb jaren terug een neefje van mij met kinkhoest gezien, dat vergeet je nooit.

Hopenlijk gaat het snel beter. Maar voel je zelf niet schuldig. Eerder langs de huisarts gaan had waarschijnlijk weinig uitgemaakt.

6. Wijffie75

Wijffie75 VIP lid

26 jun 2009
    5.330
    0
    36
    Midden v/h land
    Tja ik voel bij mezelf hoeveel pijn zo'n hoestbui is en raak er zelf ook beetje van in paniek als ik bijna stik. Dus kan me indenken dat het voor haar nog enger is. Zielig hoor..

7. Diadeem

Diadeem Fanatiek lid

2 feb 2008
    4.378
    0
    0
    Mijn twee meiden hebben het begin van het jaar gehad. Is heel vervelend heb ook weken niet geslapen, vloog telkens mijn bed uit. Wat help bij een hoestbui is gaan zitten, hier was het zo erg dat ze ook elke keer slijm overgaven. Echt zielig is het vooral ook omdat het 3 maanden duurt 99 dagen zeg de dokter!! Er is helaas niks voor en het moet slijten Pas waren ze weer verkouden en dan hoor je het weer. Ik weet dat ik als ze het op straat hadden dat mensen echt bleven staan van huh je hoor het bijna niet meer tegenwoordig.
    Enige wat hier een beetje hielp is geen zuivelproducten geven, want als ze 's ochtens melk dronken of 's avonds pap aten kregen ze daarna standaard een hoestbui tot overgevens toe. Sterkte ermee hoop voor je dat jullie het niet echt hebben!!

Hier hadden ze het achteraf van een zwager gekregen en die had zelf genkneusde ribben van het hoesten!!:$

8. pluk

pluk VIP lid

13 dec 2005
    16.246
    4.480
    113
    Melk producten werken slijm op/ maakt slijmerig
    Zure melkproducten zoals yoghurt (naturel) en karnemelk doen dit een stuk minder.

Salmiak is van nature slijm oplossend misschien dat ze af en toe een beetje mag.

9. Wijffie75

Wijffie75 VIP lid

26 jun 2009
    5.330
    0
    36
    Midden v/h land
    Ah goeie tip van de zuivel..die ga ik toepassen! Nooit bij stilgestaan. Ze eet altijd een toetje voor ze naar bed gaat, even afkicken dus.

10. annetske

annetske VIP lid

14 sep 2007
    5.112
    1
    0
    Friesland
    melk is idd slecht bij hoesten dus hou daar rekening mee. en als ik je nog een tip mag geven : tuclase Hoestdrank (apotheek) ik heb het altijd in huis en dit werkt erg goed altijd bij mijn zoon. Mijn zoon heeft vorig jaar nl weken gehoest, ook een kuur gehad sloeg niet aan... ik heb toen deze hoestdrank gehaald voor hem op advies van apotheek en na 3 dagen werd het hoesten gelukkig minder! heb nu altijd een fles op te staan dus. denk geef je toch even dit advies. sterkte met je kindje! hopelijk knapt alles snel weer op.

11. Wijffie75

Wijffie75 VIP lid

26 jun 2009
    5.330
    0
    36
    Midden v/h land
    Oke, morgen nog even langs apotheek en daar even advies vragen.

Ik voel me met de dag beroerder, net weer zo heftig zitten hoesten dat ik moest overgeven. Alles doet me pijn nu. Vanmorgen wel naar mn werk gegaan, maar na een paar uurtjes trok ik het niet meer. Ben naar huis gegaan en mn bed in gekropen.

Kleintje is duidelijk ook niet lekker, heel hangerig en knuffelig, terwijl ze normaal een stuiterballetje is ;) Ze wil weer middagdutjes doen en hoest de longen uit dr lijf. Zielig.

12. Lucia

Lucia VIP lid

6 sep 2005
    12.287
    6
    38
    Thuishulp
    België
    Geen ervaring mee, hier wel een meisje dat ook al 2 weken veel hoest en dan met name 's nachts.(En ik ook, komt door het liggen denk ik dat het 's nachts erger is? En ook tot kokhalzen/overgeven toe idd.) Maar is geen kinkhoest denk ik. Ze heeft gewoon het één na het ander sinds ze naar de KS gaat.;)

In elk geval, beterschap voor jou en je meisje!
    Inderdaad zielig...

13. Tesske

Tesske VIP lid

24 mrt 2009
    6.799
    0
    0
    Ik heb zelf 6 keer gehad en mijn dochtertje nu 2 keer.
    Je kunt zelf niet zo heel gek veel doen behalve melk (producten) minderen ivm slijmvorming, goed recht op zitten/slapen en veel cola drinken omdat dat de slijm oplost.
    Je kunt de dokter vragen om codeïne tabletjes, die dempen de hoestprikkel.

Bij mijn dochter en mij is er altijd een sputemkweek en bloedonderzoek gedaan zodat met 100% zekerheid gezegd kon worden dat het kinkhoest was.
    De kinkhoest gevallen moeten namelijk ook door de ha worden gemeld aan de GGD.

14. Wijffie75

Wijffie75 VIP lid

26 jun 2009
    5.330
    0
    36
    Midden v/h land
    @Tesske...voor kweek was t al te laat zei de ha, bloedonderzoek willen ze doen als t over een paar dagen niet minder is geworden door de a.b. Dat ze het moeten melden is mij niet bekend, de ha deed er vrij laconiek over, of het nou wel of niet kinkhoest is, je kan er toch niks aan doen (niet letterlijk zijn woorden, maar daar kwam t wel op neer).

15. Wijffie75

Wijffie75 VIP lid

26 jun 2009
    5.330
    0
    36
    Midden v/h land
    Even update...ik voel me tig keer beter dan 2 dagen geleden, ik hoest nog wel wat, maar lang niet zo erg meer. Kleintje hoest vooral snachts nog, maar overdag ook bijna niet meer.

Alles bij mekaar vermoed ik dus dat het toch geen kinkhoest geweest is maar 'gewoon' een luchtweginfectie en dat de antibiotica dus gewoon gewerkt heeft. Joepie :)

16. Tesske

Tesske VIP lid

24 mrt 2009
    6.799
    0
    0
    Wat fijn dat je aan het opknappen bent meid!

17. Diadeem

Diadeem Fanatiek lid

2 feb 2008
    4.378
    0
    0
    Fijn hoor je kan er maar weer vanaf zijn.;)

Deel Deze Pagina