ik heb het even gehad.(probleempje met vriendin)

Discussion in 'De lounge' started by Amfy, Dec 1, 2008.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Amfy

Amfy Niet meer actief

momenteel heb ik het even gehad met een vriendin van me.het is echt een hele lieve meid hoor ik zou haar ook niet willen missen.
    maar momenteel word het ook voor mij nog moeilijk om door te dringen tot haar.

haar verhaal ik erg moeilijk uit te leggen naast een heleheftige jeugd en de dusdanige leerproblemen waar ze geen hulp bij heeft gehad.
    ik ze dus zonder diplomas van het vmbo af gekomen.daarna is ze gaan werken zodat ze wat extras had voor haar zelf.
    na een jaar wilde ze weer naar school.dit konden haar ouders echter niet voor haar betalen.dit was een opleiding zonder instap niveau en koste 900 per jaar en 700 voor de school artikelen.
    dit was er niet en ze kon dus niet naar school.weer is ze gaan werken om te kijken of ze wat geld bij elkaar kon krijgen voor een op leiding.in de 5/6 jaar dat ze nu dus werkt heeft ze al z'n 20 bazen versleten waar ze eigenlijk niet veel gewerkt heeft soms maa een week en dat was ze het zat of werd ze ontslagen omdat ze haar hoofd niet bij het werk kan houden.
    ze is heel erg snel afgeleid je kan ook tegen haar praten zonder dat ze het door heeft.ze is heel erg onzeker,bang voor teleurstellingen,ook kan ze echt om niets heel moeilijk gaan doen.ik ben het inmiddels gewend maar ja een toe komstige baas ziet diet niet zitten.
    zelf weet ze het allemaal niet meer ze wil heel graag werken maar ze komt nergens aan de bak of word snel weer ontslagen.
    omdat ze niet goed kan lezen/schrijven,geen diplomas heeft,snel afgeleid is,snel moe is,soms leeft in een eigen wereldje,en vooral omdat ze alweer 21 is.
    de laaste tijd leeft ze steeds mee op fantasieën etc echt in een eigen wereldje.

ik heb sinds een poosje dat deze lieverd echt arbeid ongeschikt is doordat ze eigenlijk niets echt goed kan en dat ze constand een uitdaging moet hebben om er met de gedacht bij te kunnen blijven.
    ik heb ervaring met autisten etc.en ik zie in haar veel terug van sommige bewoners.

zijn er mensen die mij hier bij kunnen helpen.hulp krijgt ze verder niet en ja praten doet ze niet ze in bij een psygoloog geweest 6 keer en 6 keer heeft ze niets gezegd.

2. Stephaniem

Stephaniem Actief lid

Apr 1, 2008
    101
    0
    0
    Hoi

Denk dat het beste is om een uitkering aan te gaan vragen met haar..
    via hun kan je meestal ook een opleiding gaan volgen na eigen keus..
    maar denkdat ze beter eerst een beroepskeuze test kan gaan doen..

3. Amfy

Amfy Niet meer actief

en hoe gaat dat in zijn werk een uitkering aan vragen?

nu klink ik volgens mij best dom maar ik zou niet weten hoe dat moet en wat voor een uitkering moet ik dan aan denken?
    als ze weer naar school zou kunnen zou wel heel fijn zijn

4. Umm85

Umm85 VIP lid

Jun 17, 2007
    26,310
    248
    63
    Female
    huismama, doktersassistente
    Turkije
    Denk je dat ze wel een normale opleiding kan volgen?

5. Mamzie

Mamzie VIP lid

Jun 29, 2006
    7,318
    0
    0
    prov. Groningen
    misschien is een sociale werkplaats wat voor haar?

6. Amfy

Amfy Niet meer actief

dat weet ik dus niet.ik denk dat als ze echt een uitdaging krijgt dat ze het dan wel red.maar ja het moet wel een opleiding zijn zonder instap.

eigenlijk denk ik zelf niet dat ze echt in staat om een fulltime opleiding te doen.en een werken leren traject word denk ik ook moeilijk omdat ze bijna geen leer bedrijf kan vinden

7. Amfy

Amfy Niet meer actief

is mischien een optie maar ja ik denk zelf dat ze daar niet genoeg geprikkeld gaat worden om haar gedachten erbij kan houden.
    dat is zo moeilijk

meiden bedankt voor de antwoorden

8. Umm85

Umm85 VIP lid

Jun 17, 2007
    26,310
    248
    63
    Female
    Turkije
    Werkt ze nu?

Mijn zus heeft als kind een keer haar arm gebroken welke toen niet goed gezet is. Ze heeft hier altijd last van gehad maar op haar 21ste was het zo erg dat ze niet meer kon werken bij haar huidige werk (heeft trouwens door psychische klachten ook geen diploma gehaald).
    Via het uwv mocht ze toen een opleiding gaan volgen op een school voor mensen met een beperking. Op deze school hoefde ze niet hele lange dagen lessen te volgen en kreeg ze een aangepast bureau + andere aanpassingen extra ondersteuning ivm haar psychische klachten.

Ik weet niet precies meer hoe het allemaal is gegaan destijds, maar weet wel dat dit via het uwv ging (nu zo'n 6 jaar geleden).

9. Amfy

Amfy Niet meer actief

nee ze werkt nu niet ze zit momenteel echt helemaal thuis (bij een kameraad in) omdat ze geen baan krijgt zelf een callcenter etc wil haar niet hebben ook uitzent bureaus doen helemaal niets.

ze heeft dus nu echt 0 inkomen en ze zit er echt helemaal door heen

10. carlijn

carlijn Actief lid

Oct 24, 2005
    440
    0
    0
    zwolle
    Als ik je verhaal hoor dan is mijn eerste gedachte: dat meisje zou er baat bij kunnen hebben om eens getest te worden door bijvoorbeeld het RIAGG. Het zou me niet verbazen als ze idd iets van een aan autisme verwante stoornis heeft,ADHD en/of bordeline, etc... Als dit inderdaad zo is, dan zou ze gerichte hulp kunnen krijgen (via Persoons Gebonden Budget). Ook zijn er soms hele goede medicijnen waardoor ze zich beter kan concentreren, minder snel geirriteerd is, minder onzeker wordt.....
    Als ze helemaal geen geld/inkomen heeft kan ze aanspraak maken op een bijstandsuitkering. Voor zover ik weet kun je dit via de gemeente (sociale dienst?) aanvragen.
    Ik wens jou en je vriendin veel sterkte in deze lastige situatie.

11. Amfy

Amfy Niet meer actief

ik ben eens gaan kijken voor bijstand maar dat gaat niet omdat ze bij een kennis is zit.

12. carlijn

carlijn Actief lid

Oct 24, 2005
    440
    0
    0
    zwolle
    Misschien wel als ze kan aantonen dat ze bij hem huurt? Maar dan moet hij dat wel willen natuurlijk...

13. Umm85

Umm85 VIP lid

Jun 17, 2007
    26,310
    248
    63
    Female
    Turkije
    Kan ze niet eens langs het maatschappelijk werk (met jou erbij maybe)? Dat ze haar daar misschien verder kunnen helpen?

14. Klussertje80

Klussertje80 Niet meer actief

Uhm blusvrouw jou vriendin komt met haar beperkingen in aan merking voor een Wajong uitkering. deze kan je gewoon aan vragen bij het uwv. ik heb zelf ook beperkingen en leef ook van een wajong*heb dan nog wel een man*

15. carlijn

carlijn Actief lid

Oct 24, 2005
    440
    0
    0
    zwolle
    Kijk, dat zijn goede berichten!

16. Amfy

Amfy Niet meer actief

hey. dit is idd goed nieuws. kan ze daar gewoon voor naar het uwv? en wat houd een wajong precies in?

17. marline1983

marline1983 VIP lid

Jun 11, 2006
    9,402
    1
    0
    hengelo
    ik heb zelf ook een opleiding via het UWV gedaan (catering hulp)
    ik hoefde idd maar halve dagen naar school en in het 2e jaar bbl opleiding
    1 dag naar school de rest werken
    je krijgt 1x per maand een begeleider van het school op je stage plek
    ik heb me diploma gehaald
    maar ik kan nu even niet werken
    wil dit wel graag weer

18. Trees

Trees Niet meer actief

Zijn er ook verslagen en onderzoeken waarin haar beperkingen zwart op wit zijn gezet? Ik denk dat je voor een wajong of een indicatie voor begeleid werken wel een goede diagnosestelling door een deskundige moet hebben. Sowieso lijkt het me voor je vriending handig dat er goede diagnostiek wordt gepleegd, zodat daar de begeleiding op aangepast kan worden.

Wat ik je zou aanraden is contact op te nemen met Stichting MEE. Zij zitten in elke regio en helpen je wegwijs in hulpverleningsland. Zij kunnen eventueel diagnostiek plegen, maar kunnen ook helpen bij het vragen van uitkeringen, begeleid leren etc. MEE is eigenlijk de voordeur en zij weten precies waar je wat kunt krijgen en hoe het werkt. Zij helpen je dus bij het zoeken en zij weten waar ze moeten zoeken. Er zijn overigens hele goede werk- en leerprojecten. Ik weet dat je in het Noorden bijv. met speciale begeleiding een opleiding kan gaan volgen. Er zijn dan kleine groepen en het programma wordt afgestemd op wat de persoon aankan en nodig heeft. Op deze manier kun je dus in je eigen etmpo een mbo-diploma halen. Of dat bij jullie in de buurt ook bestaat zou ik fijn door Stichting MEE laten uitzoeken. Je hebt geen doorverwijzing nodig!

Succes en lief dat je zo begaan bent met je vriendin!

19. Wilma

Wilma VIP lid

May 22, 2006
    6,396
    1
    0
    Uithoorn
    Ja idd dat wilde ik net zeggen Trees.
    Voor een Wajong uitkering moet er wel degelijk een diagnose of iets in die richting zijn. Die krijg je niet op gronden van wat je nu van je vriendin verteld.
    Verder kreeg ik ook het idee dat er misschien iets van autisme of aanverwante stoornis was met je vriendin, denk niet dat je er ver naast zal zitten. Misschien ADD gezien de concentratie die snel weg is en het eigen wereldje waar ze in zit. Maar toch redelijke zelf redzaamheid (maar goed ik ben by no meens een psycholoog natuurlijk..enkel ervarings deskundige...ahum :p)
    Als dit zo is dan is het niet alleen een goed idee om dit uit te zoeken ivm uitkeringen en verder geholpen te worden op financieel vlak. Maar ook psychisch kan ze lelijk dr neus stoten als ze niet weet wat er scheelt en waarom dingen zo gaan als ze gaan bij haar.
    Als ze een diagnose krijgt (voorop gesteld dat we met zn alle de juiste kant op denken en er idd wat is) dan kan ze op alle vlakken die problemen geven hulp krijgen.
    Huisvesting, uitkering, opleiding/werk en handvaten om om te gaan met bepaalde dingen die problemen geven. Maja dan moet ze wel ff door de malle molen.
    En zou dan idd bij stichting MEE ofzo gaan ipv het RIAGG. Heb het nml niet zo op de manier waarop ze bij het RIAGG omspringen met mensen (teveel negatieve ervaring ermee).
    Succes!

20. mamastarlight

mamastarlight Niet meer actief

Via Manpower kan je een werk en leertraject ingaan. misschien is dat wat haar.

een uitkering kan ze inderdaad aanvragen voor nu.

Share This Page