Lekkage kelder - verzekering?

Discussie in 'De lounge' gestart door bozoe, 5 okt 2019.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. din0

din0 VIP lid

14 aug 2011
    5.132
    1.830
    113
    Is dat zeker hebben Julia geen bouw tekening of iets?

Water maakt veel kapot en als de boel verzakt loopt dit al een tijdje.

2. bozoe

bozoe VIP lid

9 jul 2014
    5.479
    5.839
    113
    Nee helaas geen bouwtekening. Het zijn vrij oude huizen (1933). De vorige bewoners van het huis naast ons hadden schijnbaar ook al last van lekkage. Wij wonen hier nu 4 jaar maar hebben nog niet eerder echt plassen water in de kelder gehad. Wel vochtige plekken op de muur en schuren op de plek waar nu ook het water doorheen sijpelt. Omdat we in bevingsgebied wonen werd het gezien als bevingsschade.

3. missle

missle Fanatiek lid

4 mrt 2010
    1.526
    1.073
    113
    Wij hadden waterschade door een lekkage bij de buren. Onze eigen inboedelverzekering heeft het opgelost en de muur hersteld zonder kosten voor ons, maar dat deden ze wel pas nadat zeker was dat de buren het probleem hadden verholpen. Terecht ook, want anders zou het zonde zijn van het werk.

4. Driessen21

Driessen21 Fanatiek lid

13 jan 2012
    1.021
    284
    83
    Vrouw
    Wij woonden voorheen ook in een jaren 30 woning met kelder en hadden na vele jaren, steeds wat water in de kelder in de herfst/ winter op een gegeven moment ook alles tot kniehoogte blank staan. Bij ons was het echt doorslag van de muren, na een hele tijd 80-90 jaar sinds de bouw kan dit gebeuren. Wij hebben uiteindelijk de kelder van binnenuit laten behandelen (duur grapje, denk minimaal 1000 euro, afhankelijk van hoe groot de ruimte is) en daarna helemaal met betonverf geschilderd. Toen was het eindelijk klaar.
    Ik 'hoop' voor je dat het vanuit de buren komt en dat het dan verzekeringswerk wordt. Anders hoort het helaas bij het onderhoud van je woning en kun je zelf de kosten ophoesten. Succes!

5. bozoe

bozoe VIP lid

9 jul 2014
    5.479
    5.839
    113
    We hebben een noodloodgieter laten komen en hij heeft een camerainspectie gedaan. In de wand lijken geen leidingen of afvoer te zitten. Hij denkt dat het grondwater is dat binnenkomt via de spouwmuur van de buren en bij ons voor vkchtdoorslag zorgt. De buren zijn komende dagen niet thuis dus ik heb ook geen idee wat ik nu moet doen om te zorgen dat het stopt aangezien de buren eerst willen achterhalen of ze de kosten voor reparatie oid kunnen verhalen op waterschap of de gemeente.

6. bozoe

bozoe VIP lid

9 jul 2014
    5.479
    5.839
    113
    Ik heb contact gehad met de verzekering maar die vergoeden het niet. Omdat er sprake is van vochtdoorslag vanuit de buren zeggen ze dat we hun aansprakelijk moeten stellen. Helaas denken de buren daar anders over en vinden die dat het bij ons vandaan komt. Bij ons lagen wat plassen water, die van hun stond 5cm onder water. Lijkt me vrij duidelijk dat het dus niet bij ons vandaan komt. De factuur van de loodgieter is ook binnen, €560. Geweldig dit:confused:

7. dreames

dreames VIP lid

9 dec 2007
    7.813
    4.057
    113
    Heeft de loodgieter met zekerheid een oorzaak kunnen vaststellen? Ik zie hierboven staan dat hij 'denkt'. Om je buren aansprakelijk te stellen zul je met zekerheid een oorzaak moeten laten vaststellen. Als de loodgieter het zeker weet dan vragen of hij het op papier zet en daarmee de buren schriftelijk aansprakelijk stellen.

Overigens is het niet standaard zo dat de oorzaak ligt bij degene die het meeste wateroverlast heeft. Waterlekkage en de oorzaak vaststellen kan heel lastig zijn.

Je hebt bedrijven die lekdetecties doen door middel van scans. Daarvan krijg je dan een rapport. Maar ook die kosten zijn aanzienlijk. Maar uiteindelijk zul je toch de oorzaak moeten weten om die aan te kunnen pakken en de gevolgschade te herstellen.

Hoop dat je er snel uitkomt met de buren. Dit soort problemen zijn zo lastig.

8. bozoe

bozoe VIP lid

9 jul 2014
    5.479
    5.839
    113

Nee de loodgieter had het vermoeden, heeft de muren bij de buren onderzocht met camera inspectie en die geeft aan dat zij last hebben van grondwater. Vervolgens een aannemer langs geweest en die geeft aan dat het inderdaad grondwater is dat de woning binnenkomt maar dat het aan onze kant vochtdoorslag is

9. dreames

dreames VIP lid

9 dec 2007
    7.813
    4.057
    113
    Dan zou ik vragen of de aannemer dat op papier wil zetten. Als je de buren aansprakelijk wil/moet stellen dan kun je dat het beste schriftelijk doen met een kopie daarvan erbij. Succes hoop dat jullie er snel uitkomen met de buren.

Syane vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina