een hernia

Discussion in 'De lounge' started by anniek, Dec 12, 2011.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. anniek

anniek VIP lid

Feb 5, 2006
    8,512
    0
    36
    begeleiding
    nl
    pfffff wat baal ik maar oke, ff mijn verhaal dan maar....
    Vorige week zondag had ik opeens erge rugpijn, was aan het knutselen met Kyana en kon niet meer zitten maar opstaan ging ook niet. Heb als een klein kind staan te janken en op de tafel gesteund, kon geen stap verzetten. Mijn man heeft mij naar de bank geholpen en daar heb ik een uurtje gelegen, toen douche en toen kon ik enigzins weer lopen. Maandag naar de dokter en di fysio, 1ne zei overbelaste spieren andere zei weer tussenwervelschijf iets....
    Donderdag verging ik weer van de pijn {ma en di behoorlijk aanwezig woe was het te doen} dus huisarts gebeld en fysio, paar tips gekregn. Vrijdag fysio gehad maar 0 verbetering.
    Zaterdag heb ik een terminale cliënt verzorgd en hierna kon ik niks meer.... vraag me niet hoe ik thuis gekomen ben.... na de tips wat ik eerder gekregen had en een warme douch voelde het nog steeds niet goed. Ik heb de hap gebeld en kon terecht. Daar aangekomen stelde de mw een hernia vast, zonder foto mri oid..... kreeg een hele dosis medicatie bovenop de arthrotec {soort diclofenac} die ik al vanaf maandag nam.
    Ik heb vanmorgen de huisarts gebeld en ben langs geweest. Hij heeft nog gekeken en gevoeld enzo en verdacht ook een hernia, heeft me doorgestuurd voor een foto en een mri scan maar doordat het cz niet mee werkt heb ik die mri nog niet gehad.....
    Maar goed en nu???
    Ik heb medicatie, pijn is te hebben maja en nu? ik mag niet autorijden e.d. ...
    Weet eerlijk gezegd niet zo goed wat ik ermee aanmoet.
    2011 is echt ons ramp jaar geweest, verschrikkelijk!

Iemand ervaring?
    Ben eigenlijk een beetje op zoek naar 'lotgenoten'

2. Que

Que Niet meer actief

Hier 2 hernia's en verbrijzelde ruggenwervel.

Kan je 1 advies geven ga niet stil zitten en kleed je warm aan.
    Blijven bewegen en ja ik weet het het doet zeer. Maar des te minder je doet des te meer pijn je hebt.

Heel veel succes er mee!

Mocht je meer info willen pb me maar.

3. dromertje35

dromertje35 Actief lid

Jul 28, 2011
    253
    0
    16
    Overijssel
    Blijven bewegen, niet te lang achter elkaar zitten. Af en toe wel even gaan liggen en vooral niet over je grenzen heengaan!
    Veel sterkte!

4. Nic1976

Nic1976 Fanatiek lid

Oct 27, 2009
    4,545
    732
    113
    Bewegen en op je zij liggen met een kussen tussen je knieen dat hielp bij mij het beste ...

5. mama 1984

mama 1984 Fanatiek lid

Apr 20, 2007
    3,151
    0
    36
    Idd wel blijven bewegen en geen zware dingen in huis /werk doen. Dat valt niet mee met kleine kindjes (ik weet er alles van) maar je kunt niet anders. Het kan anders alleen maar verslechteren.
    Sterkte!

6. lovewinnie

lovewinnie VIP lid

Jan 13, 2007
    16,251
    790
    113
    tilburg
    #6 lovewinnie, Dec 13, 2011
    Last edited: Dec 13, 2011
    Ik liep sinds januari met rugklachten. Zeer heftig tot aan janken toe. Juni kwam hier ook uitval bij in mijn linker een naast de pijn die ik al had in rug en been. Operatie was noodzakelijk vanwegen de uitval en dus ben ik uiteindelijk afgelopen dinsdag opgenomen en woensdag geoppereerd. Al meteen was de pijn in me been weg en had alleen nog een doof gevoel. Nu moet ik langzaam herstellen van de operatie en ben sinds vrijdag thuis. Als je enkel rugpijn hebt zul je nog even uit moeten zitten al is dit moeilijk. Bij alleen rugpijn wordt je niet geoppereerd
    de risico's en ook helpt een operatie vaak niet bij alleen rugpijn. Sterkte. Blijf vooral wat in beweging, ga stukje lopen ( waarschijnlijk krom en scheef) maar ga zeker niet stil liggen. Kan je vergelen dat het daar niet minder van wordt maar juist erger. De pijnstillers zullen enkel bij juiste dosering de scherpe kantjes eraf halen. Net genoeg om wat te kunnen bewegen. 80 tot 90 procent van hernia's verdwijnt vanzelf. Wat tips: wissel vaak van houding en ga zo min mogelijk zitten. Als je zit dan op een stoel met stevige rug en niet op een bank. Ook niet langer dan 15 minuutjes achter elkaar. Ga je liggen dan het liefst op je rug met een kussen onder de knieën. Die houding neemt wat pijn weg. Als je op je zij ligt probeer je hem tussen je knieën te plaatsen. Lopen is er moeiZaam maar wel goed. Probeer korte afstandjes te lopen bijv straat uitlopen en weer terug. Je zal merken dat dit in het begin niet goed gaat maar als je eenmaal aan de wandel bent zul je merken dat het steeds beter gaat. Vooral Afwisselen is belangrijk. Neem tijdens het wandelen eventueel een lege buggy mee of je kindje in de buggy zodat je wat steun hebt

7. mimi83

mimi83 Niet meer actief

Probeer zo min mogenlijk te zitten,maar ga lopen of liggen. Zitten is nl. het meest belastend. en inderdaad bewegen afwisselen met rust. Probeer trucjes te vinden.

Als je stil moet staan, 1 been iets hoger zetten wil nog wel eens makkelijker zijn. '
    Bij stilstaan heen en weer wiebelen van ene been naar andere been.
    gebruik de kinderwagen als hulp met lopen dan blijf je automatisch rechter lopen.

Al een idee wanneer mri is, anders bellen en mri in mri centrum aanvragen.

Share This Page