Ik vraag mij af of iemand weet hoeveel opvolgmelk een baby van 8 mnd nodig heeft om voldoende vitaminen etc binnen te krijgen. Mijn zoontje wil 1 fles niet meer en krijgt er dus nog maar 2. Die drinkt hij ook niet eens altijd leeg (180+6) Hij is nooit een grote melkliefhebber geweest. Alles wat van een lepel komt vind hij super. Hij eet dus goed zijn fruit, brood,snack en groente. Nu zit ik te hannesen met fruitflesje van Nestlé om nog wat opvolgmelk binnen te krijgen. Maar vraag me af of het noodzakelijk is. Iemand ervaring ermee? Hij eet trouwens ook een toetje wat volgens het cb ook mee telt. Over 2,5 week weer naar t cb dus dan bespreek ik het sowieso even. Ben vooral benieuwd of er nog meer moeders zijn met moeilijke drinkers.
Ik weet niet precies wat ze nodig hebben maar kun je smorgens niet een bordje pap van opvolgemelk geven als hij wel van een lepeltje eet?
Fruitflesjes zijn onnodig en ook nog eens (ge)zoet. Als hij wel van een lepel eet zou ik een bordje pap maken van opvolgmelk en Griekse of Turkse yoghurt geven. Het gaat om ZUIVEL, alles telt mee. Boter, plakje kas, smeerkaas, toetje etc. Vanaf 6 maanden max 800ml zuivel (bijv 4x180/6) Met een jaar ongeveer 300ml zuivel. Dus met 8 maanden...... 550cc ?
Hij is al bijna 9 maanden, en met 9 maanden moeten ze minimaal 400cc zuivel. Dat is kunstvoeding, toetjes en kaas opgeteld. Met 4 flessen van 180/6 zit je daar al aan. Fruitflesjes zijn suikerbommen, en geen gezond drinken. Geef gewoon wat meer volle yoghurt als hij minder zin heeft in kunstvoeding.
Ik ga vanmiddag naar cb met de vraag of 2 flessen goed zijn. Aangezien Siem vaak in totaal 1 hele fles 180/6 laat staan over de gehele dag geteld...
Beertjenicky zou je de uitkomst willen laten weten? En de rest; geven jullie ook geen toetjes van Olvarit en Nestlé dan omdat t te zoet is? Fruitflesje is namelijk hetzelfde idee. Vind het zelf vrij verantwoord. Dat t zoet is vind ik geen bezwaar. Meneer is net als zijn moeder gekker op hartig eten en ik verpest hem op die manier dus ook niet. Verder is hij heel licht dus extra gewicht is mooi meegenomen. Hooguit de tandjes maar t zijn geen suikerboeren en zie er niet veel kwaad in. Pap vind ik een onnodige dikmaker en t gaat om de middag. Brood met pap wordt zeker te zwaar en veel. Dus ook geen oplossing voor hem. Toetje eet hij al maar misschien kan ik met snacktijd wel iets extra van zuivel geven. Dacht dat opvolgmelk anders was maar blijkbaar is alles van zuivel goed. Dus vaker kaas op brood. Smeerkaas vind ik vanwege zout niet handig. Weten jullie nog meer dingen voor op brood? Worstel een beetje met wat hij wel en niet kan eten.
De hoeveelheid melk moest ik los gaan laten zeiden ze. Maar er moet natuurlijk wel wat voor in de plaats komen. Hier was het ochtend middag en avond 180/6 Ochtend tussendoortje fruit Lunch 1-2 boterhammen Middag tussendoortje koekje, fruit etc met water Avondeten, groente vlees aardappelen en soms toetje van Nestlé Maar sinds een week dus minder hoeveelheid flessen op. Nu volgend schema Ochtend boterham met 90/3 of 120/4 Middag 90/3 of 120/4 Avond 180/6 wel aanbieden maar als ie niet op drinkt prima! Evt standaard toetje aanbieden na avondeten. Maar dat wil ik niet. Wij eten ook geen toetje na de maaltijd, komt heel weinig voor. Flesvoeding wordt minder belangrijk nu. Je gaat naar 3 vaste hoofdmaaltijden en 2 tussendoortjes werken. Naast de boterham wel melk, maar met 1 jaar gewone melk ipv flesvoeding.
Ik let wel op wat Siem binnenkrijgt mbt suiker, Zout, maar op den duur gaat ie toch mee eten met wat wij in huis hebben. Ik kook wel zoutloos, maar als wij bijvoorbeeld een slavink eten, dan krijgt Siem die ook 1/5 deel van een heel stuk. Laatst vroeg iemand of ie een lange vinger mocht, nou nee nu nog niet. Had geen diksap in huis, dus dan bij uitzondering ranja... Nou als ik had geweten hoe zoet ze die gemaakt had... Maar goed das 1 keer. Zag laatst bij vrienden dan hun zoontje van 10 maanden een nibit chipje at. Bood mij ook aan Siem te geven. Nee hoor... Voor mij hoeft dat nog niet...
Cb adviseerde met 6 maanden pap in ochtend te doen. Nou nee. Siem heeft het niet nodig en waarom? Zolang hij het op een fles goed doet, prima! Nu de flessen minder worden lekker ontbijten samen met mama!
Ik geef geen Nestlé toetjes omdat het onnodig zoet is. Het is pure commercieel gedoe. Kinderen houden van zoet en dat is dus moeilijker af te leren. Je zegt dat je kindje licht is, kies dan voor gezonde dikmakers ipv zoete troep. Jij vindt zoet niet erg en dat de tandjes eraan gaan ook niet??? Erg apart of heb ik je verkeerd begrepen? En extra smeerkaas niet ivm zout? Geef tussendoor stukjes komkommer,paprika, tomaatjes, extra blokje kaas ipv fruitflesjes. Maar ik denk dat je toch al gekozen hebt (niet lullig bedoeld)
Lekker loslaten,als je kleine het er goed op doe, prima! Mijn zoontje is bijna negen maanden en vind de fles ook lastig, zijn overdag t eten aan t uitbreiden ( hij had bijna elke nacht honger) Fruitflesjes enzo heb ik nog niet geprobeerd, die toetjes van yogolino bijv wel. Heb niet echt t idee dat t kwaad kan... Nu koop ik ze niet meer, want mn zoontje lust ook de vla of yoghurt die wij eten. Ik heb zelf zoiets van: mijn zoontje krijgt eten en drinken zoals wij zelf ook eten. En dan bedoel ik niet dat hij koeken en andere dingen krijgt....maar als mn man en ik bijv vla als toetje hebben,krijgt mn zoon hier ook een paar hapjes van en krijgt hij geen yoghurt. Mijn man eet graag een plakje kaas als hij uit zn werk komt, mn zoon neemt er dan ook een hapje van. Hij drinkt weinig flesvoeding, dus dat mag van mij ivm zuivel
Beertjenicky bedankt voor de terugkoppeling. Dat zijn nuttige tips waar ik wat mee kan! Meelezer: nooit zo'n ding geproefd? Vind t totaal niet zoet. Eerder weeïg van smaak. Fruit is ook zoet van smaak, geef je dat dan ook niet? Vind een zoete smaak geen reden om iets niet te geven. Hoort bij variatie in smaken. Hij krijgt alles wat er bestaat. Vind t ook onnodig om extra zoete dingen te geven, net als zout. Mijn kind hoeft geen chips en zulke onzin te eten. Fruitflesje is hier ook alleen ter vervanging van melk omdat ik t gevoel had dat hij anders te weinig voedingsstoffen binnen zou krijgen. Iets is beter dan niets. T is mij duidelijk dat je niet herkent hoe t is om een kind te hebben wat heel zijn leven al stoeit met flesvoeding en borstvoeding. Dus een nestletoetje vind ik zo gek nog niet. Geef m geen danoontje of wat dan ook. En zoals gezegd, mijn kind verpest je niet met zoet. En onze tanden valken toch ook niet uit ons mond omdat we zoetigheid eten? Waarom zou t bij een baby anders zijn! Vind t wat overdreven. Laat hem nu maar in de ochtend een boterham eten met 100 melk en bij de lunch ook. Rest hou ik hetzelfde. Snack en wat drinken sap of thee oid en een toetje na zijn eten. Hoop dat hij voldoende binnenkrijgt ( met mazzel 400 melk).
Ohja, mijn zoon krijgt s morgens een papfles ( drinkt hier tussen 100 en 130 van) Ik hoop dat als hij wat ouder is en minder vroeg komt daarvoor in de plaats ijv brinta te geven of een lekker broodje. Ik drink zelf s morgens ook niet alleen melk.,,