wel kiezen keizersnede: wat zal ik doen!

Discussion in 'De bevalling' started by susan99, Jun 9, 2008.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. susan99

susan99 Actief lid

Feb 1, 2008
    182
    0
    0
    bij de vorige had ik een keizersnede vanwege een voorliggende placenta.

nu gaan ze met een echo naar de volgende zaken kijken:
    placenta in litteken gegroeid
    baby in stuit ja of nee
    placenta voor uitgang ja of nee

als dit allemaal in orde is willen ze evengoed overleggen wat ik zelf wil een keizersnede of vag. bevallen maar wat is nu wijsheid.

daarbij vind ik het maar eng dat het litteken kan scheuren ook al is de kans heel klein , hij is wel aanwezig en dan kan je kindje doodgaan, ze zeggen wel binnen een aantal minuten een ks te kunnen doen maar dat zal niet altijd lukken

is het nu echt zo mooi om mee te maken zo'n natuurlijke bevalling?

aan de ene kant denk ik, ik heb nu toch al een litteken dus kan er nog wel een kz bij, ik heb nu tenminste nog geen scheuren, en knipjes en ik kanmijn plas nog ophouden (daar heb je allemaal geen last van bij een kz)

aan de andere kant lijkt het me wel mooi om meteen mijn kindje bij me tehebben, maar ik zie die pijn helemaal niet zitten van een vag. bevalling, kan me niet voorstellen dat het fijn is om mee te maken.

dus wat zal ik doen.?
    morgen heb ik de echo namelijk al en wil voor mezelf een besluit genomen hebben

2. Kiwi1

Kiwi1 Fanatiek lid

Dec 26, 2007
    4,849
    0
    0
    Pfff, nou als ze een makkelijkere manier hebben dan vaginaal bevallen zou ik er ook voor tekenen. Maar keizersnel lijkt mij persoonlijk geen pretje, dan beval ik liever gewoon. De herstelperiode, niet meteen alles kunnen doen en de napijn lijkt me gewoon helemaal niks.
    Het argument dat de gewone bevalling zo mooi moet zijn, gaat er bij mij ook niet op. Zit er zelf absoluut niet tegenop, maar om nou te zeggen dat ik dat perse moet gaan meemaken om het zo mooi schijnt te zijn, nou nee. Het moet er gewoon uit, op welke manier dan ook.
    Ik beval dus liever gewoon, maar al jij je keizersnee vond meevallen en het zo opnieuw zou doen, waarom niet? Je kan kiezen, dus dat in ieder geval goed nieuws.

3. susan99

susan99 Actief lid

Feb 1, 2008
    182
    0
    0
    nou ik vond de ks ook verschrikkelijk maar dat kwam ook omdat ik emotioneel een wrak was, mijn kind was vreselijk ziek en het was een spoedkeizersnede was aan het shoppen en opeens had ik mijn bb, dus dat speelde ook een rol denk ik. Maar ik dacht meteen oei wat een pijn zeg. ik kon ook evengoed niet plassen en mijn schaamlippen (als ik dat even zo mag zeggen) waren helemaal opgezwollen omdat ze zo aan de placenta hadden lopen rukken. daar kreeg ik een zak ijs op echt geen pretje, maargoed met een "normale" ks en een gezond kindje lijkt het me wel meevallen. Daarbij is het niet helemaal zo dat ik kan kiezen maar ze gaan vragen hoe ik er zelf over denk vandaar dat ik nu jullie meningen vraag

4. Lucia

Lucia VIP lid

Sep 6, 2005
    12,287
    6
    38
    Thuishulp
    Belgiƫ
    Dat is niet persƩ waar hoor, toen ik een keizersnee had gehad werd evengoed gecontroleerd of ik m'n plas goed kon ophouden en goed kon poepen...
    Idd geen knipjes, maar wel een serieus sneetje,toch? ;)

Als ik mocht kiezen zou ik kiezen voor een natuurlijke bevalling, de ks op zich viel me niet tegen, maar achteraf...De herstelperiode is meestal toch veel zwaarder/langer als met een gewone bevalling.

Veel succes met kiezen in elk geval! ;)

5. ElleNY

ElleNY Fanatiek lid

Mar 26, 2008
    1,987
    1
    0
    Altijd een goed argument om even mee te laten wegen: een KS is en blijft een operatie waarvoor verdoving nodig is. Een operatie brengt altijd risico's met zich mee net zoals het zetten van verdovingen. Die risico's zijn niet groot maar je moet het wel even meenemen.
    Moeilijke beslissing..

6. minke

minke Actief lid

Ik heb nu beide meegemaakt en als ik eerlijk ben dan vond ik de natuurlijke bevalling een stuk 'fijner'. Bij een keizersnee krijg je natuurlijk een verdoving en daarna komt de pijn en het herstel. Ondanks dat ook dat me heel erg meeviel... Bij een natuurlijke bevalling heb je even veel pijn, maar zodra ik mijn zoontje in mijn armen had, was ik het haast alweer vergeten! Na de bevalling kon ik ook echt gaan genieten... natuurlijk heb ik wel wat last gehad van de knip, maar ik kon wel veel meer en veel sneller mijn eigen gang weer gaan dan na de keizersnee.

Succes met de keuze! En de bevalling/ keizersnee straks!

7. debora21

debora21 VIP lid

Jul 4, 2007
    12,280
    0
    36
    Noord Brabant
    Mijn kz is me ontzettend mee gevallen! Ik weet niet maar ik zou het persoonlijk bij de volgende zo weer doen, ondanks dat het toch een operatie is. (had het me gevraagd voor mijn kz en ik had gezegd: nooit!)

8. susan99

susan99 Actief lid

Feb 1, 2008
    182
    0
    0
    allemaal bedankt, ondertussen besloten voor een gewone bevalling omdat niets in de weg zit of staat dus ik ga voor de kortere herstel periode. Er zitten nu wel risico's aan een gewone bevalling omdat het litteken in de baarmoeder kan scheuren, dat vind ik nog steeds een eng idee maar dat wordt goed in de gaten gehouden

9. Mamasu

Mamasu Fanatiek lid

Apr 10, 2007
    1,778
    1
    0
    Ja, dat risico op scheuren schijnt trouwens wel een heel klein risico te zijn hoor! Ik was daar destijds ook bang voor, bij mij is het uiteindelijk een 2e ks geworden. Bij mij in het zkh zeiden ze dat ze het nog zelden of nooit hadden meegemaakt.. Weet niet of dat waar is maar dat zeiden ze.
    Mijn dochtertje bleek in een aangezichtsligging te liggen en dat schijnt bij een natuurlijke bevalling vaak ook niet fijn te zijn, dus achteraf ben ik wel blij dat het een ks was. Maar waar ik helemaal niet blij mee was, was toch het langere herstel! Met al een peuter in huis is dat gewoon zwaar en daar baalde ik dus wel van na de operatie. Dus ik denk dat je er goed aan doet! Succes!

10. susan99

susan99 Actief lid

Feb 1, 2008
    182
    0
    0
    dat stelt me weer gerust en inderdaad met een kleintje erbij is het niet handig dat je zolang moet herstellen na keizersnede en niet mag tillen enzo ik zie dat niet echt zitten. Dus ik ga voor een hoop pijn vooraf en deze keer hopelijk dan niet daarna nog veel pijn. en meteen mijn kindje in mijn armen en zo snel mogelijk aan de borst!

11. debbie2007

debbie2007 Fanatiek lid

Sep 18, 2007
    1,397
    3
    0
    Een vriendin van me is pasgeleden vaginaal bevallen van haar tweede kindje. De eerste kwam met een keizersnee.
    Ging allemaal prima!

12. Mamasu

Mamasu Fanatiek lid

Apr 10, 2007
    1,778
    1
    0
    Ja ik heb dat ook wel van meer mensen gehoord. De mensen die beide hebben meegemaakt die ik ken, geven allemaal de voorkeur aan een natuurlijke bevalling. Dus zegt toch wel iets denk ik...

13. Kiki

Kiki Fanatiek lid

Jul 8, 2005
    4,364
    1
    38
    Fulltime memmie en mod :-)
    Steenwijk
    Nog even terugkomen op het risico van littekenscheuren, bij een horizontaal litteken is het risico minimaal (maar ik zou niet graag die ene willen zijn) in tegenstelling tot een verticaal litteken. Dan is het risico (vele malen) hoger op scheuren omdat het litteken dan in dezelfde richting van de spieren loopt.

Goed van je dat je het op de natuurlijke weg probeert!
    Ik zie dat we praktisch evenver zijn, ben benieuwd wie het eerst aan de beurt is :)

Groet van Kiki

14. lovewinnie

lovewinnie VIP lid

Jan 13, 2007
    16,251
    790
    113
    tilburg
    ik ozu kiezen voor een vaginale bevalloing. een vriendin van me heeft een keizersnede gehad en heeft veel langer moeten herstellen dan mijn met een vaginale bevalling. Ik had geen knipjes of scheurtjees dus dat is zeke rniet bij iedereen zo en na een week was ik wwer de oude ik terwijl zij nog niet mocht trappen lopen en nog best veel pijn had. Een vaginal bevalling is inderdaad pijnlijk maar wel het mooiste wat ik ooit heb meegemaakt. Je krijgt meteen je kindje op je borst en dat voelt zo fijn en er is meteen een band. Bij een keizersnede maar dat weet ej uti ervaring :) krijg je je baby eventjes te zien waarna het met papa mee gaat alvast naar de kamer en jij na dadt de opertaie weer klaar is pas van je kleine schat kan genieten. Ook begrijp ik uit je verhaal dat je al een kindje hebt wat ook graag alle aandacht wil hebben en met het herstel van een keizersnede is een baby knuffelen wel te doen maar een dreuemes op peuter optillen voor een knuffel zit er dan verlopig niet in vanwegen het herstellen en met een vaginale bevalling ben je er vaak ook veel sneller bovenop :). bijde heeft zo zijn risicos en wordt dus echt overwegen en kijk naar de min en plus puntjes.

knap van je dat je het zo gaat proberen en alvast veel succes met de bevalling. pijnlijk oke maar zo bijzonder dat jehet mag en kan doen :)

15. Mamasu

Mamasu Fanatiek lid

Apr 10, 2007
    1,778
    1
    0
    Zelfs dat was bij mij niet het geval! Bij beide kindertjes werden ze direct door de kinderarts meegenomen zonder dat ik ze zelfs maar eventjes had mogen zien. Die seconden/minuten (voelden als een eeuwigheid trouwens) waren heel naar vond ik!

16. kwebbeltje

kwebbeltje VIP lid

Jul 13, 2005
    15,340
    1
    0
    Verpleegkundige
    Duitsland
    Hier ook iemand die van de eerste met een sectio is bevallen en van de tweede en derde vaginaal.
    Moest ik het over doen....dan zou ik voor de volle 100% vaginaal gaan. Natuurlijk heb je een litteken op je baarmoeder, maar zoals jezelf ook al zegt..ze houden het goed in de gaten.

Kwebbel

17. susan99

susan99 Actief lid

Feb 1, 2008
    182
    0
    0
    super die reacties, ik krijg er helemaal zin in! bij mij heb ik mijn kindje na de keizersnede 1 minuutje gezien daarna was het meegnomen en het duurde 2 uur toen mocht ik erbij, ze lag in een couveuse.

ja kiki ben benieuwd wie er als eerste geboren wordt, ik heb het nog even nagevraagd mijn litteken is ook horizontaal (van binnen dan) dus de kans is heel klein op scheuren. en zo te lezen vindt iedereen het toch mooi om mee te maken dus ik ga er maar voor!

mamasu rot is dat he als je je kindje niet meteen bij je hebt. Daar keek ik toen zo naar uit, ik mocht er alleen even aan ruiken want mijn armen zaten vast dus niet eens knuffelen, gelukkig dubbel en dwars ingehaald later

18. Yentl

Yentl Fanatiek lid

Aug 30, 2006
    2,445
    0
    0
    Culemborg
    Ik heb beide mogen ervaren.Van de 1e ben ik vaginaal bevallen zonder,knippen,scheuren of wat dan oook.Van de 2e heb ik een geplande ks gehad .k heb beide als zeer positief ervaren!Als mensen ij vragen welke van de 2 bevallingen ik over zou mogen doen dan kan ik daar 1,2,3 geen antwoord op geven.
    Natuurlijk is je herstel na een vaginale bevalling vele malen sneller.

19. heidi77

heidi77 Bekend lid

Aug 12, 2007
    922
    0
    0
    niks ben schippersvrouw
    omg emmen
    ik ben bij de eerste vaginaal bevallen maar dat was een hel bevalling waar mijn meissie vast bleef zitten en ik niet ongeschonden uit de strijd ben gekomen en zij ook niet.Zij heeft een blijvende zenuwbeschadiging in de nek opgelopen en ik had een jaar lang met spijkerbroeken dragen en ondergoed....
    Dus voor mij werd de tweede een keizersnede en nu nummer 3 dus ook....
    want de arts raadde me af gewoon te bevallen....het kind is al groot en eenmaal een schouderdystosie heb je dat vaak bij de andere ook...dus geen risico nemen kwa dat want bij mijn eerste was het net op tijd dat ze haar eruit kregen....
    Een gewone bevalling herstel je normaal gezien sneller maar ik ben blij dat ik een keizersnede krijg.
    gr heidi

20. steffie1980

steffie1980 Fanatiek lid

Mar 12, 2007
    1,344
    0
    0
    thuiswerk
    belgie
    Hier iemand eerste kindje was een keizersnede

de andere 2 zijn vaginaal geboren zonder enige problemen ze houden je echt wel in de gaten

en nummer vier mag ik wel kiezen omdat het risico toch iets verhoogd is na 3 voldragen zwangerschappen, maar toch ga ik weer voor natuurlijk en zonder enige verdoving (nee waren niet makkelijk eerste 28 uur tweede 26 uur :s) en de derde 7 uurtjes dus viel wel mee.

Je moet doen waar je je goed bij voelt ;)

Share This Page