Hallo dames, Mijn naam is Milou. Hoewel ik ooit hoop een klein bundeltje mens te mogen toevoegen aan de wereld, is dit op dit moment nog niet aan de orde (voor alles is een tijd). Ik ben namelijk bezig met een artikel voor een landelijk bekend tijdschrift over diëten en zwangerschap. Ik zoek vrouwen die tijdens hun zwangerschap probeerden zo min mogelijk aan te komen, of na hun zwangerschap flink aan het diëten en/of sporten sloegen om zo snel mogelijk weer op hun oude gewicht (of minder) te zitten. Fijn dat jullie dit wilden lezen, en hopelijk krijg ik reacties. Vragen zijn welkom hoor! Groetjes, Milou Ps. Deze zelfde tekst staat ook in het voorsteltopic!
Hmmm... ik heb wel een dieet gevolgd, maar dat was "verplicht" ivm zwangerschapssuiker. Ik weet niet of je dat bedoeld?
Wellicht doelt ze op "pregorexia", een soort anorexia voor zwangere vrouwen: zo min mogelijk aankomen tijdens de zwangerschap, en zo snel mogelijk alles er weer af krijgen daarna. Tijdens de zwangerschap wil je het beste voor je kindje. Niet of amper aankomen tijdens een zwangerschap is ongezond. Je lichaam slaat wat extra vetreserves op voor de periode na de bevalling, en met kind en alles wat daarbij hoort, kom je gemiddeld 12kg aan. Dat lijkt me eerder een streven dan bijvoorbeeld maar 2kg aankomen en na de bevalling 10kg onder je startgewicht te zitten. Vraag me af hoe het dan gaat met de gezondheid van die kindjes.
Ik ben het niet helemaal eens met wat je schrijft. Ben nu zwanger van ons derde wondertje en ondanks dat ik gewoon gezond eet ben ik toch echt lichter als voor mijn zwangerschap. En dit gebeurde ook tijdens mijn tweede zwangerschap. Hier ben ik in totaal maar 3 kilo aangekomen en mijn dochter was een gezonde baby van 4 kilo bij de geboorte. Nu kan natuurlijk meespelen dat ik flink overgewicht heb en er geen vetreserve gekweekt hoeft te worden, maar ik ken meer vrouwen die weinig aankwamen tijdens hun zwangerschap en lichter waren na de bevalling als voor de zwangerschap.
Ik bedoel inderdaad het afvallen of diëten puur voor de schoonheid, niet voor de gezondheid. Je zou het pregorexia kunnen noemen, al klinkt dat ook wel heel ernstig vind ik. Ik heb zelf het idee, van uit mijn omgeving e.d., dat op je gewicht letten tijdens je zwangerschap en proberen zo min mogelijk aan te komen steeds normaler lijkt te worden. Daarom zoek ik vrouwen die daar ook mee bezig zijn of waren. Ik veroordeel niemand, dus je hoeft je niet te schamen o.i.d. om er over te praten. Ik hoop dat dit nog iets duidelijker is!
hier iemand die zo min mogelijk wil aankomen (tot nog toe nog maar 1 kilo, YES) o.a. omdat ik een BMI boven de 30 heb, voor mn zwangerschap mn levenswijze totaal heb omgegooid (begonnen 2 jaar voor de zwangerschap) en daardoor langzaam, maar gestaag bijna 20 kilo ben kwijtgeraakt. Kwam wel weer flink bij toen ik stopte met roken maar zit nog steeds ruim onder mn max. gewicht. Ben nu erg blij dat ik mn levensstijl heb omgegooid, ik kan zonder hakkelen en schaamte zeggen dat ik een relatief gezonde levensstijl heb (dat chippie zo nu en dan, daar geniet ik dus heerlijk van als ik hem van mezelf mag eten, evenals dat ik zo nu en dan een biertje dronk voor de zwangerschap, en daar dus extra van genoot) Ik hoop dat ik na de zwangerschap in hetzelfde langzame tempo weer door kan gaan met gewicht verliezen, een te hoog gewicht is gewoon ontzettend slecht voor mn gewirchten aangezien ik neig naar hypermobiliteit.
Ja hier nog een! Ik heb altijd veel gesport in het verleden en bereikte er een mooi figuur mee en een gewicht waar ik tevreden mee ben. Tijdens de eerste zw.schap heel veel moeite gehad met het aankomen. Ook toen ik was bevallen wilde ik echt wel snel weer in figuur komen. Ik ging weer wat sporten en op 5kg na lukte het om er weer redelijk uit te zien. Had er vrede mee dat ik wat zwaarder was gebleven, mede omdat ik weer een keer zwwanger wilde raken. En dat is dus gelukt. Nu bij de tweede zwangerschap wil ik dus niet te snel ontploffen. zoals ik dat altijd zeg. Maar het is heel moeilijk heb veel behoefte in zoetigheid en kan het bijna niet winnen van mijn verstand. Daar baal ik wel van. Tot nu toe 2(.5)KG aangekomen. Dat valt nog wel mee. Ik was nu online om te kijken of mensen nog tips hebben om verstandiger te eten. Soms ben ik dat ff kwijt en heb ik een stimulance nodig. Is dit ongeveer wat je zoekt?? GroetjesPina ps voor welk blad schrijf je? Oja bmi was altijd normaal. voor zw.schap 163cm/58kg--na zwangesrshcap 63kg gebleven.
Gelukkig hoef ik voor mijn gewicht geen moeite te doen, de meeste vrouwen in mijn familie vallen af, tot wel 10 kilo!! na de zwangerschap. Maar ik ben al wel een paar weken bezig om een trainingsschema op te stellen voor na de zwangerschap. Heb megazin in de sportschool (en in ieder geval mijn schoenen weer dicht kunnen doen) .. Ik heb een sluitlaken gekocht, die moet de 1e 2 weken om met daarnaast bekkenbodemoefening en voor de buik, buik inhouden en vast houden.. En dan vanaf 6 - 8 weken weer trainen en hopen dat ik snel weer met een strakke buik loop.. Maar in de zwangerschap doe ik er eigenlijk niks voor. Niet echt veel bewegen, mensen gaan over hun nek als ze me zien (vr)eten, dus nee daar heb ik geen last van Gr. Carlien
Was 1,8 kilo aangekomen. Alleen de laatste 2 dagen is daar nog eens 1,4 kilo bijgekomen, door echt mega veel vocht. Dus 3,2 kilo, met vreetbuien vindt ik dat netjes.. Gr. Carlien
Het is een opkomend iets. Las deze term (staat tevens op Wikipedia) op een dieetsite - moest zelf 20+ kwijt wat na de zwangerschap was blijven hangen, en nee, heb niet voor 2 gegeten, bij dietiste gelopen tijdens zwangerschap en ook zij stond voor een raadsel. Vocht noemde ze het 2kg per week aankomen op 1800kcal per dag... Ik hoop dat je hier vindt wat je zoekt. Mijn mening - had er even bij moeten vermelden: "over slanke dennen die slank willen blijven tijdens de zwangerschap" - staat eerder al vermeld, vind het ongezond.
Weet je wat ik in dit kader ook wel interessant vind om over te lezen? Het verschil in benadering van het (zelf willen) afvallen en dieten binnen een zwangerschap en als je afvalt in de zwangerschap zonder dat je daar iets aan kunt doen. Er wordt altijd aangegeven dat afvallen en dieten slecht is in een zwangerschap want dat kan schadelijk zijn voor je kindje. Maar toen ik 12 kg afviel door extreme misselijkheid (en dat ging heel snel met een paar kg per week) was er ineens niets aan de hand en mijn kindje zou wel nemen wat hij nodig had.... Als dat zo is, waarom wordt er dan zo gewaarschuwd voor afvallen in de zwangerschap? Of het is slecht en dan is het in alle gevallen slecht of het is niet slecht en dan maakt zelf dieten in de zwangerschap ook niet uit...
Dat vroeg ik me ook al af. Want ik doe er ook geen moeite voor en de gyn. vindt het geen enkel probleem. Zolang de baby maar goed groeit zegt ze elke keer. Ze heeft zelfs al een keer gezegd, toen ik me zorgen maakte om mijn kleine buik. Tja.. Meer heb je niet nodig, die grote buiken zijn meestal gewoon vet! Ik vond dat best grof, maar zo denkt ze er dus over.. Gr. Carlien
Bij bewust afvallen komen gif/avalstoffen vrij en die zijn schadelijk voor de kleine. Verder mag je best opletten wat je eet mbt extra'tjes. Het is dus net wat je onder de definitie lijnen bedoeld. Shakes etc. zijn echt heel slecht! Ik was voor de zwangerschap een lichtgewicht (50 kilo) en weeg nu met 22 wkn 57 kilo. Is best veel in verhouding maar ik heb ook geen reserves. Mijn lichaam gaat nu dus hamsteren voor slechtere tijden..Ik maak me er niet druk om, probeer wat te blijven bewegen eet netjes mn groenten en fruit en vier feest met een gebakje. En snoep er soms lekker op los. Je mag heel je leven lijnen en vresen voor de weegschaal maar als je zwanger bent moet je genieten en niet balen van elke kilo. Je verbrand ook minder nu,dus als ik 3 snoep kilo's aankom, jammer dan na de bevalling ga ik wel op rantsoen maar niet nu!
Die komen ook vrij als je onbewust afvalt! Dat is dus mijn punt, als je onbewust afvalt, zelfs als het veel is dan doen artsen daar heel laconiek over.
Maar minder snoepen is geen lijnen, terwijl veel dit wel zo zien..Wat neem je als definitie van afvallen/lijnen/opletten?? Ieder vult dat voor zich in vrees ik..
Het schijnt wel mee te vallen met afvalstoffen of is zelfs helemaal geen sprake van, met name bij borstvoeding. Je kindje neemt wat hij nodig heeft, het gevolg zou zijn dat je als moeder te weinig binnen gaat krijgen.. Ik ben altijd met mijn gewicht bezig, maar tijdens mijn zwangerschap niet. Ben veel aangekomen, maar door een redelijk laag startgewicht was dit ook wel nodig volgens de verloskundige.. Na mijn zwangerschap ga ik hier weer meteen mee aan de slag, zal genoeg eten en voornamelijk gezond, maar ook hard mijn best doen weer mijn gewicht terug te krijgen!! Kan niet wachten op eerlijk te zijn..
Leuk om te zien dat jullie zo reageren 'Lijnen' staat in mijn optiek voor alles wat je doet als je aan de lijn doet. Oftewel inderdaad bewust niet snoepen, sporten, geen frisdrank als je dat normaal wel drinkt, waarbij de focus dus op het gewicht ligt. Maar dat is voor iedereen anders.
Ik had heel erg overgegeven tot 16 weken en heb daarna pas echt weer eetlust gekregen na de 26ste week denk ik. Aangezien ik zo erg was afgevallen ben ik gewoon lekker alles gaat eten wat ik wou en ben nooit op de weegschaal gaan staan, ik vond dit onnodig. Na mijn zwangerschap zat er een kleine 5kg bij en die is nu al een maandje weg denk ik zo. Ik volg een zelf bedacht dieet speciaal op mijzelf afgestemt, dus geen idee of het bij anderen ook werkt. Alles wat je normaal zou horen te doen doe ik eigenlijk niet. Ik eet 2 keer per dag maar, als ik opsta en 1 warme maaltijd savonds. Ik eet zelfs pizza en ik val vooralsnog af. Sowieso helpt het moederschap ook enorm met afvallen. Verder word het sterk afgeraden om na de zwangerschap heel snel af te vallen, dit zorgt er namelijk voor dat de 'losse' huid niet de tijd krijgt zichzelf te herstellen en je dus overtollige huid overhoud. Liefs