Goede avond. Ik ben nu bijna 23 wkn zwanger. En net als bij m'n 1e zwangerschap is de melkproductie al vroeg begonnen. Vanaf 16 wkn moet ik compressen gebruiken omdat ik af en toe leeg loop. De laatste weken met de warmte merk ik dat het ook meer richting stuwing gaat, gespannen volle borsten. Ik kolf dan met de hand de ergste druk weg onder de douche. Snachts lig ik in een nat melk bed.. Is er iets wat ik kan doen? Of wat ik niet moet doen? Ik wil heel graag weer borstvoeding geven. Bij m'n zoontje maar 6 wkn gelukt ondanks de goede melkproductie omdat ik 3x borstontsteking kreeg en t niet meer redde qua energie. Wil dit graag voorkomen!
Hoi, Ik zie vandaag pas je vraag (vakantie) Vervelend dat je nu al zoveel melk lijkt te lekken. Wat je niet moet doen is standaard gaan kolven, alleen wanneer het nodig is. Wanneer je elke dag gaat kolven, houd je het in stand namelijk. Zorg verder voor een goed steunende maar niet knellende beha. Wanneer je kindje geboren is is het zaak zo veel mogelijk op verzoek te voeden, zo zal je lichaam het snelst en makkelijkst afstemmen op wat er daadwerkelijk nodig is. Wanneer er te lang tussen voedingen komt in het begin heb je eerder kans op verstopping bij een ruime productie. Laat je goed begeleiden en ga er van uit dat je echt de 8 weken nodig hebt om af te stemmen. Mogelijk heb je een prolactinoom: dit zorgt dat je erg veel melk blijft aanmaken. Je zou dit kunnen testen. Ga dan eerst naar je huisarts. Dan heb je dus een andere hormonale werking en dat kan je klachten verklaren. Wanneer je kindje geboren is eerst starten zou ik zeggen en daarna voorzichtig temperen van de productie door voedingsbeleid en inzetten van voedingsmiddelen die productie remmen. Zorg dat je een lactatiekundige in de buurt hebt die je kan begeleiden, dat maakt dat je kunt overleggen en niet steeds zelf hoeft te bedenken wat nu wel of niet goed is in jullie situatie. Veel succes!