Ik heb een site gevonden die uitrekend op welke datum je ongeveer zwanger bent geraakt. Ik ben vandaag uitgerekend en er kwam het volgende uit (ik wilde het uitzoeken omdat ik nieuwsgierig was wanneer ik zwanger ben geraakt). Nu staat er dit.... Ovulatiedatum: Za. 19 april 2008 Conceptiedatum: Zo. 20 april 2008 Implantatiedatum: Ma. 28 april 2008 Bevaldatum: Zo. 11 januari 2009 De ovulatiedatum zegt ie 19 april.....dus ik neem aan dat dat de dag is dat je eisprong was en je bevrucht bent geraakt....toch Lees ik verder staat er.... Je zwangerschap begint bij de bevruchting. (Zo. 20 april 2008) Je bevaldatum is 266 dagen (38 weken) later. (Zo. 11 januari 2009) We gebruiken op deze site de meer gebruikelijke telling, waarbij je zwangerschap al 14 dagen voor de bevruchting begint. Hiervan uitgaande ben je dus al twee weken zwanger ten tijde van de bevruchting van je eitje, en duurt de zwangerschap 40 weken, of 280 dagen. Dus de zwangerschap was er al wel 2 weken daarvoor/? Ik begrijp het niet helemaal meer......ben ik nou 19 april zwanger geraakt of toch 2 weken daarvoor? Kijken wat jullie ervan denken.....
Jouw zwangerschap wordt altijd vanaf de eerste dag van je laatste mentruatie geteld. Je krijgt dus altijd 2 weken zwangerschap kado.
Zijn dat dan de twee weken ervoor of ernaar? Want welke datum moet ik nou aanhouden dat ik een eisprong had? 19 april?
Je hebt je eerste dag van de mentruatie en 14 dagen later vindt (dit is niet altijd precies 14 dagen) je eisprong plaats.
ik ben op verschillende sites al 3 datums tegen gekomen, 23, 24 en 25 juli.. volgens de vk klopt die van de 24e.. maar ja.. kans is groter dat t kindje op een andere datum geboren word..
Goed, hier komt een stukje geschiedenis bij kijken. Vroeger, zo rond de middel eeuwen, dachten de mensen dat je tijdens je menstruatie werd bevrucht. Vandaar ook dat de laatste menstruatie wordt gebruikt als het "begin" van je zwangerschap. Dit houden we nu nog steeds aan. Ten eerste omdat dit altijd zo geweest is en ten tweede omdat dit de enige datum is waar je echt zeker van bent. Je menstruatie is moeilijk te ontkennen toch? De meeste ovulaties zitten ongeveer 2 weken na je menstruatie, maar dit kan per persoon een paar dagen verschillen. Met een korte cyclus kan dit 10 dagen zijn bijvoorbeeld, of wel 20 met een erg lange cyclus. Gemiddeld is het 14 dagen (of 2 weken dus). Op het moment dat je dus de gangbare telling aan houdt, dan tel je 40 weken vanaf je laatste menstruatie. Op het moment dat je dus ongesteld had moeten worden ben je dus al 4 of 5 weken zwanger (afhankelijk van je cyclus). Biologisch gezien ben je nog maar 2 of 3 weken zwanger, maar volgens de gangbare telling krijg je dus 2 weken "cadeau". Verwarrend misschien. Een zwangerschap duurt 38 weken, maar we rekenen 40.