Hallo meiden, Vanmorgen ben ik voor de derde x geïnsemineerd. Ideaal is 1 miljoen goede zaadjes. Bij poging 1 waren het er 100.000, bij poging 2 800.000 en nu 200.000. Er werd verteld dat er een kleine kans is dat het nu gaat lukken. Al wel een afspraak gemaakt voor hoe verder na IUI. Ikzelf heb er een hard hoofd in. Ik baal gewoon ontzettend dat de zaadkwaliteit zo laag is.. nu vraag ik me af, welke stappen volgen er hierna? Zijn er stellen die daar ervaring mee hebben? Wat kan mijn vriend doen om zijn zaadkwaliteit te verbeteren? Hoop op wat ervaringen! Liefs JAM
Hoi, Ik heb dezelfde ervaring maar wij hebben 4 IUI's gehad. De eerste IUI was met erg slecht zaad, 160.000, de tweede was erg goed (ik weet alleen niet meer wat dat was) de laatste 2 waren allebei 1 miljoen. Wij hebben onze IUI pogingen afgebroken en hebben de intake voor IVF (nou ja ISCI dus) inmiddels achter de rug. Ik heb mijn man wel achter z'n vodden aan gezeten en hij slikt nu ook dagelijks multivitaminen en vitamines met extra zink en ik stop er noten in . Ik weet dus niet wat voor effect dat heeft want zijn zaad is eigenlijk niet meer getest. Dat weet ik dus, hopelijk, pas in oktober/november als de punctie en zijn aandeel in het geheel hebben plaatsgevonden. Veel succes verder
hoi JAM, Bij ons werd ook pas na een paar maand clomid slikken duidelijk dat de zaadkwaliteit niet goed was. Hij is doorverwezen naar de uroloog. Die heeft lichamelijk onderzoek gedaan, een echo van zijn "zaakje" gemaakt, bloedonderzoek gedaan (om de hormonen te controleren) en een tweede semenanalyse. Ze gaf wel aan dat de uitslag per keer erg kan verschillen (bijvoorbeeld door koorts). Bij ons was dat helaas niet het geval. Wij zouden van start gaan met IUI, maar zijn nu doorverwezen naar het UMCG. Daar gaan ze kijken of het genoeg is voor ICSI. Misschien komen jullie ook wel in aanraking voor ICSI...
Met die aantallen zou je in aanmerking komen voor ICSI. ICSI is eigenlijk hetzelfde als IVF, alleen het laboratoriumwerk is iets uitgebreider. Bij IVF moeten de zaadcellen zelf naar de eicel zwemmen in een schaaltje. Bij ICSI wordt één goede zaadcel gekozen en direct in de eicel geinjecteerd. ICSI wordt gedaan als je minder dan 1 miljoen goede zaadcellen over houdt na bewerking. Of als er met IVF geen bevruchting optreedt. Voor IVF en IUI moet je minimaal één miljoen hebben. Succes, ik hoop dat deze IUI toch gaat lukken!
Bedankt voor jullie verhalen.. Ik heb gelezen over ICSI. Ik denk idd dat we daarvoor in aanmerking komen. Maar heb gelezen wat er gedaan wordt. Maar ik durf dat niet.. Met punctie enzo.. Het klinkt zo eng. Ben al als de dood van naalden en prikken. Heb ik me deels over heen gezet, maar dit durf ik niet.
Lieve meid wat een tegenslag! Ik snap je angst en gevoel heel erg goed. Ik heb ook altijd gezegd dat IVF/ICSI een stap te ver was voor mij. Maar wat vaker wordt gezegd; je bent zoveel sterker dan je denkt!! En als je eenmaal over de drempel van de eerste prik bent zul je merken dat het steeds beter gaat. Mijn advies: ga naar een info avond en zorg voor goede begeleiding van het ziekenhuis. Durf ook je eigen tempo te bepalen. Wij hebben op de rem getrapt toen het ons te snel ging. Ik ben er van overtuigd dat onze goede begeleiding heeft meegeholpen aan het succes van de behandeling. Heel veel sterkte met het verwerken van de klap en het overwinnen van de volgende horde!
Bedankt voor je reactie else en voor je tips. Daar heb ik wat aan! Ik hoop dat het niet zover hoeft te komen. Ik ben heel benieuwd wat de dokter 25 sept te vertellen heeft
ik ben na de eerste zaaduitslag naar de medische psycholoog gestapt vanwege hele erge angsten die ik heb! misschien een tip voor jou? hier zijn wij ook aan de slag met gezond eten en vitamines. en ik heb alcohol even verboden...
Wij hebben het ook mee gemaakt .. November & December 2012 en Januari 2013 .. werd gezegt dat de zaad kwaliteit achteruit was gegaan .. dus door verwezen naar het radboud ziekenhuis .. daar konden we pas 7 mei op intake... en die hadden zo iets we willen over 3 maand nog eens onderzoeken naar het kwaliteit van de zaad . Blijk dat nu ineens alles goed is en we nie meer in aanmerking komen voor ICSI... ze willen nu terug op de i.u.i. omdat ik daar drie behandelingen van gehad heb en de laatste 2 door verminderde zaad kwaliteit niet geldig is mogen we weer 5 behandelingen ... als we dan nog nie zwanger geraken ... word het sowieso IVF ... Ik hoop voor jou dat snel duidelijk is hoe en wat en dat je snel zwanger bent xxx
Pippeke: nooit eerder van gehoord, medische psycholoog. Heeft ieder z'huis dat? En hoe ben je daar terecht gekomen, via huisarts of via fertiliteit poli? Klinkt interessant... Sankyra: wat fijn dat bij jullie het zaad toch goed is! Fijn om te horen. Dus dat kan ook nog.. veel succes met de IUI straks!!
via de fertiliteits kliniek. het is denk ik gewoon psychologie maar op het bordje staat medische psychologie. vind ik beter klinken... haha omdat je dan doorverwezen word is het eerste lijns en word het onbeperkt vergoed vanuit je basisverzekering. ook wel fijn... ik krijg nu EMDR behandelingen om mn enge ervaringen uit het verleden te verwerken (8 x al geopereerd) en ik start nu met bio feedback therapie om te leren hoe ik met mn spanningen om moet gaan (dat ik straks na iui niet 2 weken lang zo zenuwachtig ben dat ik 2 weken lang diarree heb...) gewoon navragen hoor!!
Bedankt voor de tip Pippeke. Ik heb ook voor iedere echo en dag lang diarree en spanning in m'n buik, echt heel irri!!