Tips gevraagd, ik ben een beetje moedeloos... Ik heb een peuterdochter van 3 en een kleuterzoon van 5 die niet met en niet zonder elkaar kunnen, als ze samen thuis zijn (als zoon niet op school is), zitten ze elkaar vaak in de haren, maar apart van elkaar spelen doen ze ook niet. Hebben jullie nog tips om hier goed mee om te gaan? Beide intelligente en gevoelige kinderen (prikkels en geluid etc). Nou komt de zomer eraan en ik zie er eerlijk gezegd wel tegenop omdat we dan nog meer samen thuis zijn..
Hier ook een zoon die voorloopt maar hij heeft geen broer of zus waar hij mee ruzie kan maken. Hij speelt ook niet echt alleen, alles wat onbekende is dat is prachtig en kan hij een tijd mee spelen en daarna is het klaar. Ik zou kijken of je spullen apart kan leggen om opnieuw in de vakantie aan te bieden. De oudste kan ook een briefje maken met ideeën. Elke vakantie maakt onze zoon tekeningen van dingen die hij zou willen doen Koken, hut bouwen, naar het bos, fietsen, op bezoek bij opa/oma etc Je dochter kan dan ook haar eigen lijstje maken, misschien komen er dingen over een. Ik zie ook op tegen de vakantie als ik eerlijk ben. Vooral de eerste dagen/ week is drama.
Ik heb er juist ontzettend veel zin in....Die laatste weken zijn zo druk (en dl ook). Samen spelen met verschillende leeftijden doen ze hier op straat; met een zand/watertafel, zwembadje, kassa, vormpjes , stoepkrijt etc kunnen ze de hele dag spelen.
Hier hetzelfde met een dochter van net 6 en een ik zit er zo lekker tussen peuter-bijna-kleuterjochie van 3,5. Ik laat het zoveel mogelijk gaan tegenwoordig. De jongste kan inmiddels echt wel tegen een stootje. Dus als ze gaan stoeien en gek doen en het eindigt in janken dan kom ik wel om de hoek maar het is beter er niet steeds bovenop te gaan zitten. Je staat versteld wat ze zelf allemaal prima op kunnen lossen!
Dat werkt soms wel, in de auto bijv, maar de laatste tijd gaan ze zo ver dat ik echt heel vaak moet ingrijpen