Lekkende kleuter

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door kleinepien, 27 mei 2018.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Ammie1984

Ammie1984 Bekend lid

12 nov 2012
    778
    68
    28
    Bij mijn oudste dochter begon het toen ze 3,5 was. Ze is een klein half jaartje zindelijk geweest, maar kreeg daarna steeds vaker ongelukjes. Ook moest ze om de haverklap plassen, soms wel om het kwartier en dan nog een natte broek hebben. Ze had 6 natte broeken per dag en was nagenoeg geen enkele dag droog.
    Blaasontsteking als eerst uitgesloten. Omdat school toch wel dichtbij kwam ben ik met haar naar de huisarts gegaan welke ons heeft doorverwezen naar de kinderarts.
    Daar hebben we werkelijk van alles geprobeerd. Eerst werd gedacht aan obstipatie dus werd ze gelaxeerd. Ging een tijdje goed, maar vlak voor ze echt naar school ging weer foute boel en veel natte broeken per dag.
    Ze heeft een plastest gedaan, maar daar kwamen geen bijzondere dingen uit.
    Met 4,5 werd ze s nachts zindelijk en dat is nagenoeg bijna nooit fout gegaan. Dus daardoor concludeerde ik dat het medisch wel goed zat met haar.
    We hébben haar in speciale onderbroekje naar school laten gaan welke iets meer druppels opvangen, zodat de broek niet gelijk nat wordt, maar die hielpen niet altijd. Dagelijks had ze wel 1 of 2 tasjes met natte broeken.

We zijn wel blijven lopen bij de plaspoli, maar in ons geval hebben we er niet echt iets aan gehad. Het was meestal een momentje om even mm hart te luchten, maar qua adviezen heeft het niet geholpen.
    We hébben haar vaste tijden laten plassen, plashorloge, steeds langer uitstellen, fysio, uiteindelijk zelfs medicatie voor de blaas, maar de ongelukjes bleven. Wel had ze periodes dat het beter ging. Die periodes werden steeds langer, maar ze viel wel elke keer weer terug. De periodes van terugval werden steeds korter en de tijd dat het goed ging werd steeds langer.
    Nu is ze 6,5 en ik kan nu zeggen dat het super goed gaat. Haar laatste terugval was begin groep 3. Dat kwam denk ik door de grote verandering van kleuter naar groep 3. Toen ging het 2 weekjes mis, maar sindsdien gaat het heel erg goed. Ze gaat in gewone onderbroek naar school en heeft heel soms nog wel een ongelukje, maar over het algemeen zijn er geen 'problemen' meer.

Mijn jongste is zindelijk sinds haar 3e, maar die gaat nu ook hetzelfde patroon ontwikkelen als de oudste. De laatste tijd ook gemiddeld 1 ongelukje per dag.
    Ik heb besloten er niks mee te doen (wel blaaontsteking laten uitsluiten) en ben er wel zeker van dat het vanzelf goed gaat komen.
    Bij de oudste heb ik me er zo heel erg druk om gemaakt en was ik er elke dag zo onwijs mee bezig. En dat heeft helemaal niks geholpen; alleen maar een hoop narigheid voor mezelf.

Sommige kinderen zijn toch echt pas wat later helemaal zindelijk dan de 4 jaar waarin ze geacht zijn het te moeten zijn.

Je zou het medische kunnen uitsluiten. Maar gezien de nachten ook goed gaan..
    Maar goed, ik ben natuurlijk geen dokter, dus kan daar geen uitsluitsel over geven :)

kleinepien vindt dit leuk.
  2. Ammie1984

Ammie1984 Bekend lid

12 nov 2012
    778
    68
    28
    Dit deed mijn oudste trouwens ook. Ik zag gewoon dat ze moest plassen; ze ging altijd op haar hurken zitten om het 'tegen te houden' , maar hoefde nooit als ik het vroeg. En 3 seconden later zag ik een vlek in haar broek.

3. Patty86

Patty86 Fanatiek lid

8 okt 2012
    3.562
    2.859
    113
    Vrouw
    Hier vandaag met dochter bij de huisarts geweest. Urine leek schoon. Obstipatie denken we nu toch aan. We gaan starten met macrogrol. Urine op kweek. We wachten het maar weer af.

4. kleinepien

kleinepien Fanatiek lid

1 mrt 2013
    1.363
    1.416
    113
    Vrouw
    Oost-Groningen
    We zijn nu de 3e week bezig met een plaskalender (sticker/ beloningssysteem) op de wc en het gaat al wel beter.
    Ik hang een papier op met van links naar rechts de dagen van de week, en dan elke dag van boven naar beneden 4 vakjes (nacht, ochtend/school, middag, avond). Als ze 's ochtends droog uit bed komt, mag ze een sticker plakken. En dat ook als ze op school geen natte broek had, in de middag droog bleef een bij het naar bed gaan nog steeds droog is.
    De eerste week waren er 3 volledig droge dagen, afgelopen week al 4. Het gaat met ups en downs, maar ze lijkt er nu wel bewuster mee bezig te zijn. Al moet ik dr nog best vaak even naar de wc sturen (gaat inmiddels met wat minder gemopper, dat scheelt). Op school gaat het ook best wel goed nu.

Ik hoop dat we er na de zomer nu toch wel doorheen zijn. Zou heel fijn zijn...

5. Patty86

Patty86 Fanatiek lid

8 okt 2012
    3.562
    2.859
    113
    Vrouw

Dat hopen wij ook inderdaad. En dan die verhalen van binnnen een week zindelijk. Echt wat doe ik fout denk ik dan. Wij zijn al 2 jaar onderweg. Inmiddels mag ik meteen door met de jongste. Ik wil ook weer met een stickers starten. Al heb ik haar vanmiddag een roze koek beloofd als ze droog uit school komt. Zo fout maar ze doet echt haar best.

6. kleinepien

kleinepien Fanatiek lid

1 mrt 2013
    1.363
    1.416
    113
    Vrouw
    Oost-Groningen
    Joh, ik was de eerste 2 jaar helemaal tegen het straffen en belonen. Want "ze moet het zelf doen, omdat ze dat wil en omdat ze snapt dat het zo hoort. Niet omdat ze weet dat ze dan een sticker/kadootje krijgt". Mm-hmm. Daar ben ik toch maar op teruggekomen, want het interesseerde dochter geen drol waar ze plaste en wat er nat werd. :rolleyes:

7. Patty86

Patty86 Fanatiek lid

8 okt 2012
    3.562
    2.859
    113
    Vrouw
    Ik weet inmiddels wel bijna zeker dat dochter niet expres in haar broek plast. Ze gaat best vaak zelf naar de wc en verliest gewoon steeds beetjes urine. Geen hele plassen. Stickers, cadeautjes maar ook zelf omkleden en in de was doen. Heeft allemaal niet geholpen. Ze heeft nu underwunder broekjes en ene strak plasschema. We zitten nu op 2 ongelukjes. Maar goed we kwamen van 4 tot 6. En we moeten nog starten met de Macrogrol want de apotheek had het niet op voorraad. Overigens is ze wel droger als ze gepoept heeft. Wie weet is dat inderdaad de oorzaak. Hoop zo dat we dit onderwerp binnenkort kunnen afsluiten met haar.

8. ziezo

ziezo Bekend lid

2 mrt 2007
    709
    39
    28
    Under wunder fijne onderbroekjes. Mijn zoon gebruikt ze al een aantal jaar. Let wel op met de droger. Als ze in de droger zijn geweest nemen ze geen vocht meer op. Ik was zijn boxer dan nog een keer en hang de onderbroek op,dan neemt de onderbroek weer vocht op

9. Ammie1984

Ammie1984 Bekend lid

12 nov 2012
    778
    68
    28
    Tja, ook hier is het hommeles. Eerst de oudste en nu voor a.s. vrijdag een afspraak met de ha staan met de jongste. Die gaat ook met ups en downs het afgelopen jaar, maar de afgelopen maand gaat het wel heel erg bergafwaarts. Ze komt sowieso met 1 natte broek uit school en vervolgens is de legging die ze op school heeft omgewisseld ook nat. Vervolgens wisselt ze thuis haar onderbroek ook nog een stuk of 2 keer en gaat ze extreem vaak naar de wc.

Mn oudste heeft ook een wat mindere periode en ook 1x keer dag een klein ongelukje ☹

10. Patty86

Patty86 Fanatiek lid

8 okt 2012
    3.562
    2.859
    113
    Vrouw
    Frustrerend he ammie. ik word er bij vlagen ook moedeloos van. Inmiddels 3 dagen bezig met de macrogrol maar nog geen verbetering. Ze poept wel dagelijks. Maar ik merk niet dat het anders is nog. Misschien moet het even tijd hebben. met plassen blijft ze vaak nat. Veel naar de wc sturen en dan ook veel strijd daarbij. De onderbroekjes van Underwunder zijn wel een verademing. Ze komt dan met 2 broekjes redelijk droog de dag door. Lost he probleem niet op maar wel de gevolgen. Maakt het iets makkelijker om het meer los te laten en nieuwe dingen de tijd te geven. Ik probeer gewoon te accepteren dat ze nog niet (helemaal) droog is. 25 tot 30% van de vierjarigen is dat niet trouwens. Toch wel een aardig perspectief. Fijn dit topic om even verhalen te delen.

11. Ammie1984

Ammie1984 Bekend lid

12 nov 2012
    778
    68
    28
    Het meest frustrerend vind ik het feit dat allebei mijn kinderen het hebben...
    De oudste gaat gelukkig heel goed het afgelopen jaar. Alleen merk je toch dat het een zwak punt blijft want bij moeheid etc. komt het wel weer terug. Maar dat hebben ze ook aangegeven in het ziekenhuis. Al is het nu wel in veel mindere mate.
    Vorig jaar kwam ze de dag niet eens droog door met underwunder en nu gaat ze al ruim een half jaar in een gewone onderbroek weer naar school.

En de jongste ging zo onwijs goed in het begin. Ik stond er gewoon versteld van dat ze eind van de dag nog een kurkdroge onderbroek had, Dat was ik nog helemaal niet gewend haha.
    Nu is dat helemaal omgeslagen. Ik probeer me er minder druk om te maken, omdat ik de ' ervaring' heb dat het goed komt. Maar toch merk ik dat ik me er onbewust meer mee bezig hou dan ik zou willen.
    Underwunder heb ik bij haar geprobeerd, maar dat werkt helaas niet. De onderbroeken worden toch te nat.
    Ik merk wel dat ze elke keer kleine beetjes lekt. Dus ze plast niet in 1 keer volledig in haar broek. Op een gegeven moment is haar broek dusdanig nat dat ze gaat verschonen.

Het vervelende is dat ik bij haar niet kan zien wanneer ze naar de wc moet. Ze rent gewoon op een gegeven moment naar de wc (en dan is het al te laat).
    En dan 6x per uur plassen wordt ik ook wel moe van. En dan ook nog eens elke 6x een natte vlek in haar onderbroek hebben.

Hoe is dat bij jouw dochter? Gaat ze ook extreem vaak plassen?

Morgen in ieder geval maar even langs de huisarts. Het hele gebeuren van de plaspoli zie ik nog niet zitten. Daar is ze nog te jong voor en daar heb ik ook niet heel veel aan gehad.
    Ik wil alleen maar het medische uitsluiten.
    In ieder geval een blaastest laten doen. Want dat ze een overactieve blaas heeft weet ik eigenlijk wel zeker..

12. Patty86

Patty86 Fanatiek lid

8 okt 2012
    3.562
    2.859
    113
    Vrouw
    Mijn dochter sturen we vrij strak naar de wc. Zeker een keer of 8 per dag. Helaas is ze tussendoor altijd nat. Hier nieuwe ontwikkelingen. De uitslag van de kweek is binnen en ze blijkt toch een blaasonsteking te hebben. De bacterie is niet opgemerkt met de teststrip maar wel met deze kweek. We gaan nu starten met antibiotica. Wordt vervolgd.

13. Triangel

Triangel Niet meer actief

Hier is het kwartje gevallen! Als dochter een plas deed op de wc, en de onderbroek was droog, kreeg ze een sticker. Bij een natte onderbroek geen, want dan was ze te laat. Sinds de uitleg, geen natte onderbroek meer gehad. :rolleyes: Inmiddels zijn de stickers niet meer interessant, maar gaat ze gelukkig nog wel op tijd naar de wc. :):thumup:

14. Patty86

Patty86 Fanatiek lid

8 okt 2012
    3.562
    2.859
    113
    Vrouw
    Wat fijn Triangel!

Triangel vindt dit leuk.
  15. Fristi2012

Fristi2012 VIP lid

23 jun 2014
    6.100
    3.487
    113
    Hier zit ik nu ook aan te denken bij mn zoon. Ben eigenlijk niet voor belonen op deze manier, maar het interesseert hem geen reet dat z’n onderbroek nat wordt.
    Misschien dat het met stickers wel werkt.
    Weet alleen niet of hij het al snapt.

16. Triangel

Ik ben ook niet zo enorm van belonen en straffen, maar bij dochter was het geen angst of iets waardoor ze niet naar de wc durfde. In dat geval vind ik het niet prettig om haar met stickers over de grens te laten gaan zeg maar. Maar in dit geval, gewoon luiigheid, vormt het wel een mooie motivatie. Ook uitgelegd waarom het zo belangrijk is, ze gaat namelijk bijna naar school en de juf heeft daar geen tijd voor. Dat deed het denk ik ook wel goed, ze heeft zoveel zin in school namelijk.

Edit: ik probeer dus ook bij beloning wel uit te leggen waarom ed, want ik wil dat ze niet alleen vanwege die sticker droog blijft.

Fristi2012 vindt dit leuk.
  17. Fristi2012

Fristi2012 VIP lid

23 jun 2014
    6.100
    3.487
    113
    Dankjewel.
    Ik denk dat ik het gewoon ga proberen. Zoon is wel een stuk jonger, hij is bijna 2,5, maar al wel sinds z’n verjaardag uit de luier. Volledige plassen in de broek max 1 of 2 per week, maar wel dagelijks de eerste druppen in de onderbroek. Ik denk dat hem motiveren eerder naar de wc te gaan op deze manier wel lukt.

Triangel vindt dit leuk.
  18. Triangel

Succes, ben benieuwd!!

Deel Deze Pagina