met 11 maanden is 40 graden koorts niet gelijk iets om de dokter te bellen. Wel gewoon goed in de gaten houden, zorgen dat ze voldoende drinkt en dat ze voldoende plasluiers houdt, en rustig laten uitzieken. Indien je het idee heeft dat ze echt ergens last van heeft de dokter bellen. Anders na 3 dagen hoge koorts even aan de bel trekken...
kijken of ze genoeg drinkt en plast. Haar lichaamstemperatuur proberen naar beneden te krijgen door alleen een rompertje aan te geven bv. Evt. een zetpilletje zodat ze zich wat beter voelt. Als het na 3 dagen nog zo hoog is even de dokter bellen. Op zich is hoge koorts voor kleine kinderen niet gek en niet gevaarlijk, alleen er op letten of de koorts niet ineens heel snel omhoog gaat, want dan heb je kans op koortsstuipen, maar dat is nu niet het geval.
Je moet een arts bellen als * de koorts langer dan 3 dagen aanhoudt * ze geen plasluiers meer heeft * ze suf wordt en er geen contact meer met haar te maken is, (ze mag dus wel duf zijn en sloom). Voor de rest is het uitzieken. Als ze er erg veel last van heeft en slapen lukt niet, dan een zetpil geven. Heb je de indruk dat ze veel pijn heeft, dan even checken of het de oortjes zouden kunnen zijn, (even bij huisarts langs dan). Zoja: neus sprayen, zodat de troep weg kan, zetpil geven tegen de pijn en bedje ophogen om de druk op de oren te verminderen).
Oke, bedankt. Ik heb een gesneden ui bij het bed, zetpilletje gegeven, en niet te warm aangekleed in bed. Ze heeft wel net als anders gegeten en gedronken.. Niet wakker maken om te tempen toch, als ze gewoon lekker slaapt?
Mijn dochtertje had dit laatst ook , de eerste dag kreeg ze er zelfs een koortsstuip van. Ze heeft 3 dagen hoge koorts gehad tussen de 39, 8 en 40, 7 De arts zeiden ook zolang ze goed plast en niet versuft is kijk t even aan Uit eindelijk kreeg ze op dag 4 allemaal stippen op der buik , ze bleek de 6e ziekte te hebben
Nee, als zij slaapt: lekker laten slapen! Gewoon even kijken als je zelf op bed duikt, voor je eigen gemoed , maar slapen is hartstikke belangrijk voor het beter worden, dus vooral lekker laten slapen dan
Koortsstuipen zijn meestal onschuldig en gaan ook vanzelf weer over meestal, (ook al ziet het er heel naar uit). Bovendien komt het maar bij zo'n 4% van de kinderen voor. Daar zou ik me dus niet al te druk over maken, want dan kun je bezig blijven
Joh, je gaf aan dat ze prima eet en drinkt en ook speelt. Dan is er dus weinig aan de hand. 40 graden koorts klinkt heel veel, maar de ene mens heeft sneller een hoge temp dan de andere en de hoogte van de koorts zegt uiteindelijk veel minder over de mate van ziek-zijn dan de andere signalen die je in de gaten moet houden. Zelf ook lekker gaan slapen dus
Geeft niet hoor Heb hier onderhand zoveel meegemaakt met onze meiden dat ik door schade en schande wel wijs ben geworden, maar als je kids hebt die nooit zoiets hebben, weet je dat toch gewoon niet? Maar je kunt dus met een gerust hart gaan slapen
Ohnee ik wilde je niet bang maken hoor , koortsstuipen zijn onschuldig het is alleen een naar gezicht. Mijn dochtertje kreeg het omdat ze in 1x van 36 naar 42 graden ging , de rest van de dagen heefr ze gewoon hoge koorts gehad zonder diepe dalen of uitschieters. De arts heeft me toen aangeraden of geen zetpillen te geven of wel.maar dan structureel om de 5 u ook in de nacht , zodat haar temp niet ineens weer naar de 41 graden kan stijgen
Oke, nou ze was dus net wakker. Even getempt, en de koorts was gezakt, van 39.7 naar 39.4, dus goed teken, denk ik.. Wel met een zetpil om half zes vanavond..
Fijn dat t gezakt is ..die kleintjes laten ons vaak schrikken ! Tenminste hier wel.. Hopelijk is de koorts gauw weg , hier had ze toen ineens 41 en dan weer 38 ..schoot alle kanten op..
Ik werk in het ziekenhuis en mijn dochter was vorige week ook heel ziek en ik deed het volgende: - paracetamol 3 x 120 mg. Ik vind het belangrijk om te weten of die 40 graden met of zonder paracetamol is. Paracetamol geef ik als de kleine niet lekker is of vanaf 38,5. - verder als de kleine goed drinkt en heldere plasluiers heeft (dus niet geler wordend) maar ik me weinig zorgen. Eén of twee dagen slecht eten is niet zo erg, drinken is belangrijker: minimaal de helft van wat ze normaal drinken. - koortsstuipen vind ik wel een reden om naar de huisarts te gaan ook al is het onschuldig. 41 graden is een temperatuur die gevaarlijk is.... dus persoonlijk zou ik als het boven de 40 komt wel alvast contact leggen met de huisarts. Hoef je niet meteen er naar toe te gaan, maar ze weten dan wel dat je kunt bellen of je kunt afspraken maken wanneer je moet bellen om langs te gaan.
Wij belde ook de hap toen in t weekend maar die zei t zelfde als de ha gewoon aankijken zolang ze niet versuft raakt enz. Hoe is het gegaan ? Voelt ze zich al beter ?