hoi onze jongste dochter van bijna 5jaar heeft het de laatste tijd erg veel over dood gaan en sterretje worden. We krijgen er niet uit waarom ze dit zegt en of er iets is gebeurt juffen op school zijn op de hoogte en al paar x gesprekjes met haar gehad maar ze laat niks los wie heeft tips etc
Ik schijn ook zo'n fase te hebben gehad, kwam doordat ik een waargebeurd verhaal in de Readers Digest gelezen had. 'Sterretje worden' is wel heel specifiek taalgebruik, heeft ze dat van jullie? Zijn er tekenfilms of boekjes die ze onlangs gezien heeft met dit thema? De dood is natuurlijk fascinerend, zeker als je het begrip voor het eerst leert kennen. Dat heeft wat verwerkingstijd nodig. Je kunt uitleggen dat het bij het leven hoort. Je wordt geboren, hebt een mooie tijd en gaat (later als je oud bent) een keertje dood. Ze is er sowieso druk mee, dus ik zou de gelegenheid aangrijpen om het e.e.a. uit te leggen.
Ik zou gewoon op haar niveau een gespekje hebben over de dood. Als ze er vaker over begint. Een boekje voorlezen met het thema. Ze kunnen het overal opgepikt hebben. Een klasgenootje die een familielid heeft verloren en daar wat over heeft gezegd. Een tv programma die het erover heeft gehad , een vriendje of vriendinnetje. Hier hebben Emma en Julia het er op die leeftijd ook over gehad. Denk je dat er meer achter zit dan? Voor een kind is de dood ook iets heel ongrijpbaars. Dus als ze iets opgevangen heeft dan heeft het vast indruk gemaakt.
Mijn zoontje is momenteel ook erg met de dood bezig. Hoort ook bij de ontwikkeling van een kind. Ik ga gewoon rustig in gesprek met hem. Laatst was hij bang dat ik dood zou gaan. Het besef van leven en dood begint steeds meer door te dringen waardoor hij de gevaren om zich heen begint te herkennen, zoals niet zomaar de straat oprennen etc.. actie->gevolg.
Hier eentje die het 80 % van de tijd over dood, doodgaan en zelfs dood maken heeft. Het is een fase.. vorig jaar was ze er ook mee bezig toen onze kat was doodgegaan. Nu vraagt ze de hele tijd of ze hem alsjeblieft mag opgraven. Opa en oma zijn oud en die gaan binnenkort dood zegt ze. Ze heeft een zus een hele oude en die is ook dood (heeft ze helemaal niet). Als je ziek bent en niet beter kan worden ga je dood. Zelf gaat ze ook de hele tijd dood en gaat ze naar de hemel, of ze dan een prinsessenjurk aan mag.. Zo komt het onderwerp "dood" hier meerdere malen per dag voorbij, heel gezellig. Verder ontwikkeld ze zich goed en is ze een leuk vrolijk meisje. Ik maak me geen zorgen. Heb af en toe een gesprekje met haar hierover (niet te dramatisch), speel soms een rollen spelletje mee of geef antwoord op haar vragen.