Lekker hè! Roken als je zwanger bent?

Discussie in 'Gezondheid' gestart door Rosavise, 21 aug 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Warboel

Warboel Fanatiek lid

8 jan 2014
    3.541
    625
    113
    Dat zei ik net ook! Niemand heeft er wat aan om in het wilde weg uitgemaakt te worden voor rotte vis. Daar koop je uiteindelijk ook niets voor.

2. Thunder

Thunder Bekend lid

30 apr 2014
    811
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ook hier zou ik hetzelfde zeggen hoor: als je niet probeert af te vallen (liefst voordat je zwanger wordt en anders met prof. begeleiding en advies tijdens zwangerschap), heb je mijns inziens te weinig voor je ongeboren kind over. Maar ook hier kan het zijn dat het niet lukt. Maar je bent het wat mij betreft je ongeboren kind verschuldigd om het in elk geval te proberen.

Gaat voor mij bij alles op waarvan bekend is dat het schade brengt aan je ongeboren kind.

3. Allesofniets

Allesofniets Niet meer actief

Umh er zijn zoveel dingen 'echt' gevaarlijk voor een baby/kind..

Ik vind roken ALTIJD slecht, net als elke avond een wijntje/biertje. Maar he boeiend wat ik vind! Als een ander dat wel doen, lekker laten doen zeg..
    Sorry mAar sommige slaan echt door met hun mening aan andere op te dringen...

4. Nescio

Nescio Niet meer actief

Ik vind dit eigenlijk geen goede vergelijking.

Overgewicht kan door heel veel redenen komen, het kan ook een medische achtergrond hebben dat de persoon die eraan lijdt, er dus echt niks aan kan doen. Overgewicht komt niet altijd door ongezond eten en niet sporten. Als iemand met overgewicht zwanger is kun je daar een hoop van vinden, maar het geeft toch niet hetzelfde beeld als iemand die een peuk opsteekt. Bij het eerste weet je niet zeker wat de reden is, bij het tweede zie je het gebeuren.

Iemand die doorgaat met bungeejumpen als ze zwanger is, ik ben het nog nooit tegengekomen. En daarbij denk ik ook niet dat vrouwen doorgaan met rauwmelkse kazen of filet americain eten.

Het gebruik van sigaretten, alcohol en drugs of risicovolle voedingsmiddelen is iets dat je zelf (deels, want een verslaving kan zo hardnekkig zijn) in de hand hebt en daarbij is er zoveel over bekend, over de gevolgen, en hoe slecht het is.

5. MZS

MZS Fanatiek lid

7 mrt 2014
    1.605
    0
    0
    Home sweet home
    +1
    maar zulke antwoorden kan je verwachten van mensen die zelf lekker door hebben gerookt tijdens de zwangerschap;)

6. Nescio

Nescio Niet meer actief

Dus niet altijd. Overgewicht kan ook een medische reden hebben.

7. Warboel

Warboel Fanatiek lid

8 jan 2014
    3.541
    625
    113
    Je kan mij niet wijsmaken dat het overgrote deel van de mensen met overwicht last heeft van een medische aandoening. Dat is maar een heel klein percentage van de mensen met overgewicht. Dat betekent dat het gros van de 'dikke mensen' overgewicht heeft door eigen toedoen.

Wat roken betreft weet je ook de reden niet altijd waarom iemand niet stopt. Het gros zal inderdaad gewoon haar schouders ophalen bij de risico's. De ander heeft ergens anders last van wat stoppen heel erg lastig maakt. Dat weet je dus ook niet van te voren.

Zoals ik al zei. Het grote verschilt zit hier in het feit dat mensen 'overgewicht' zielig vinden. Daar mag je niet over praten, je mag niet zeggen dat iemand te dik is en oweee als je diegene veroordeeld.

8. sydneys

sydneys Niet meer actief

Maar dat is het in de meeste gevallen niet. En die gevallen zijn even erg als mensen die roken, drinken, drugs nemen,... tijdens de zwangerschap.

9. 1719

1719 Lid

10 dec 2013
    93
    0
    6
    NULL
    Harderwijk
    Het is beter om niet te roken in de zwangerschap maar ieder moet het voor zijn eigen weten. Mijn moeder is gestopt zodra ze zwanger was van ons maar toch allebei een dysmatuur kindje en waarbij ik zelfs een hersenbloeding heb opgelopen maar dat was natuurlijk zoals ik hier van sommige lees de schuld van m'n moeder omdat die nog rookte voor haar zwangerschap en min vader stug door pafte en zij die lucht inademden. Beetje krom hè. Iedereen weet dat het slecht is maar iedereen maakt zelf de keuze. Zo ken ik een blinde vrouw en die heeft verhoogde kans om blinde kinderen op de wereld te zetten, ze heeft er vier en u raad het al. Maar dat word niet veroordeeld ? Rokende ouders zijn niet slecht soms maken ze alleen de verkeerde keuze maar dat doen ouders die niet roken en drinken waarschijnlijk ook wel.

10. Thunder

Thunder Bekend lid

30 apr 2014
    811
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik heb niet het idee dat ik (neem even mezelf als voorbeeld dan he) mijn mening op zou dringen aan anderen. Het is meer dat ik er een duidelijke mening over heb. Vanuit mijn normen en waarden. Ik zou iemand (een naaste bedoel ik) dan ook willen helpen om datgene dat zijn ongeboren kind schade brengt te stoppen. Omdat feitelijk bekend is dat het schade brengt. En als diegene dan zou weigeren dat te proberen, dan zou ik niet meer close met die persoon om willen gaan, omdat het tegen mijn normen en waarden in gaat en ik graag vriendschappen heb met met mensen waar ik me fijn bij voel en niet met mensen die willens en wetens dingen doen waar ik op tegen ben (in dit geval een ongeboren kind bewust schade toebrengen) en niet proberen daar iets mee te doen. Dus "mening opdringen" is geen sprake van lijkt me. Ik ga geen vreemden op straat aanspreken dat ze moeten stoppen met roken, maar als mijn mening gevraagd wordt zal ik die zeker geven. Zoals ook in dit topic :)

11. BLiS

BLiS VIP lid

29 jan 2009
    27.768
    1
    38
    Vrouw
    Ik verplaats dit topic naar het onderdeel 'gezondheid' binnen het forum 'zwanger zijn'.

12. din0

din0 VIP lid

14 aug 2011
    5.237
    1.876
    113
    Ben nu best wel een beetje boos.
    Iemand zei dat het kindje van... overleden zou zijn door het roken.
    Nou wat tof zo een zeg als ik dit zou lezen en jij was mijn vriendin dan had ik je toch echt gedumpt en toedeledokie gezegd.

Dus met andere worden als je rookt en je kindje overlijd tijdens de geboorte of zwangerschap dan is het eigen schuld..

Weetje roken is niet goed begrijp ik heel goed..
    MAar hoe zit het dan met hiv kindjes en kindjes die verslaaft op de wereld komen.
    DAT vind ik het aller ergste en dan vrouwen die een glaasje drinken onder het mom kan geen kwaad 1 verkeerde slok en je hebt een kind met...

Ik heb ook gerookt veel minder als normaal.
    mij lukte het niet om de knop om te draaien eerst 2 jaar proberen zwanger te worden en nee geen hulp in geroepen omdat ik wist dat ik die misschien niet zomaar zal krijgen.

13. Aszz

Aszz Niet meer actief

Hierbij een citaat, naar aanleiding van een wetenschappelijk onderzoek.

' Omdat drugs illegaal zijn, wordt al snel gedacht dat de uitwerking ervan op het kind schadelijker is dan de gevolgen van roken en drinken tijdens de zwangerschap. Waarschijnlijk koppelen we illegale drugs aan negatieve begrippen als criminaliteit en gewelddadigheid (die op zich natuurlijk ook schadelijke gevolgen kunnen hebben op de kinderlijke ontwikkeling). Onderzoek heeft echter uitgewezen dat de zogenaamde ‘legale drugs’, nicotine en alcohol, meer schade toebrengen aan de opbouw van de hersenen en de neurobiologische functies van het ongeboren kind dan het gebruik van illegale drugs zoals cocaïne (2).'
    Vanuit deze link Verslaafd geboren: gevolgen voor later? | MOBIEL

En hier het onderzoek:Prenatal exposure to drugs: effects on brain development and implications for policy and education

Ach joh, roken is in ieder geval minder erg dan hard drugs.... NOT.

14. Purk

Purk Fanatiek lid

19 nov 2013
    3.189
    0
    0
    NULL
    NULL
    De gevolgen van roken tijdens de zwangerschap worden echt zwaar onderschat, vreselijk vind ik dat. Ik vind het ook echt vreselijk om een zwangere vrouw te zien roken; als ze écht op de hoogte was van de mogelijke gevolgen, zou ze stoppen.
    Als een vriendin van me zou roken tijdens haar zwangerschap, zou ik haar echt overladen met informatie tot ze stopt...

15. rebekka84

rebekka84 Fanatiek lid

27 jan 2011
    1.930
    184
    63
    #235 rebekka84, 22 aug 2014
    Laatst bewerkt: 22 aug 2014
    Je heb gelijk dat roken tijdens de zwangerschap slecht is. Tuurlijk kan je het beste van tevoren stoppen. Lukt dit niet, dan bij positieve test. Toch lukt dit niet iedereen.

Ik heb zelf bij beide zwangerschappen gerookt en ik ben nu pas eindelijk na 19 jaar van die rot verslaving af.
    Ik gaf ook voorbeelden over mensen waarbij het wel goed was gegaan. Ik denk om voor mezelf goed te praten dat ik niet kon stoppen op dat moment, om m'n schuldgevoel weg te praten. En de vk heeft nooit gezegd dat roken beter is dan stress want dat is grote onzin, degene die dat wel zeggen hebben duidelijk geen verstand van zaken.

Ik vond het wel heel erg dat mensen meteen hun oordeel klaar hadden. En als mijn kindjes iets had gemankeerd dan was dit mijn eigen schuld geweest? Zeg ik toch ook niet tegen mensen boven de 36 die meer risico's lopen bij zwangerschap, mensen met genetische afwijkingen/ziektes waarvan de kans groot is dat ze die aan hun kind doorgeven, mensen die onderzoeken laten doen waarbij een kans bestaat op miskraam etc...

Ook ik heb het beste met mijn kinderen voor en toch heb ik al die tijd gerookt. (en ja ik heb heel lang bv gegeven aan de 2e, dus die heeft lang nicotine binnen gehad dan).

16. rebekka84

rebekka84 Fanatiek lid

27 jan 2011
    1.930
    184
    63
    Jij durft.... :$

17. diaan1982

diaan1982 Fanatiek lid

8 okt 2009
    3.212
    1
    0
    Omg;) jullie snappen toch wel dat ik het heb over iets wat binnen jullie EIGEN macht ligt hè.
    Sorry hoor maar dat snap je toch wel!!

18. Snoopy1979

Snoopy1979 VIP lid

8 okt 2006
    34.250
    7.288
    113
    Vrouw
    Brabant
    Als je het over kon doen, had je het anders gedaan schrijf je. Waarom ben je dan niet gestopt met roken toen je zwanger was van de tweede, aangezien de eerste prematuur was? Toen had je het toch al kunnen veranderen? Waarom zou je het nu wel anders doen en toen niet?

Ik vind het een lastig onderwerp, wil mensen niet veroordelen, maar hoe kan je het het beste met je kind voor hebben maar wel goedpraten om tijdens de zwangerschap te roken? Het kan zoveel nadelige gevolgen hebben.. en als het kindje dan iets mankeert of te vroeg geboren wordt, komt dat vast niet door het roken ;)

19. Wintersun

Wintersun Fanatiek lid

14 jan 2014
    2.091
    0
    0
    omgeving Utrecht
    Ik heb na mijn positieve test nog een sigaret gerookt en daarna geen peuk meer aangeraakt.
    Een goede vriendin van mij gaf al ruim aan voor ze zwanger was niet te stoppen met roken, omdat de stress van het stoppen erger zou zijn dan het roken zelf. Ze is idd ook niet gestopt, heeft het niet eens geprobeerd, dat vind ik erg kwalijk. Het meisje is twee maanden geleden gezond te wereld gekomen, maar toch....

20. MZS

MZS Fanatiek lid

7 mrt 2014
    1.605
    0
    0
    Home sweet home

want? ;)

iedereen weet dat het slecht is voor je ongeboren kind om te roken
    ooit gelezen hoe een kindje zich in de baarmoeder voelt/wat het met het kind doet? als er weer een hijs word genomen en maar roepen dat alle rokende weten dat het slecht is
    maar als ik dan zeg dat er ook daadwerkelijk kindjes overlijden door het rook gedrag van moeders dan is het in een keer schokkend want dat kan niet :(
    triest

Deel Deze Pagina