Lekker hè! Roken als je zwanger bent?

Discussie in 'Gezondheid' gestart door Rosavise, 21 aug 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. linde90

linde90 Niet meer actief

En ik snap gewoon niet....

Als je baby er is bescherm je het uit alle macht e zou je er voor door het vuur gaan.
    Maar waarom dan al niet in de baarmoeder? Jij als moeder zijnde bent dan echt de enigste die daar invloed op heeft. .

En al die kindjes die gezond geboren worden na het paffen van mama, die hebben gewoon onwijs geluk gehad. Want het had zomaar anders kunnen wezen.

En ja ik ben hier heel fel in, want ik heb mijn zoontje verloren terwijl ik alles gelaten heb wat slecht is op af en toe een kopje koffie teveel misschien na...
    Ik kan mezelf in de ogen kijken, maar wat als ik wel gerookt zou hebben ?
    Ik zou het mezelf nooit vergeven hebben en mijn hele leven met die last moeten leven. Dat schuldgevoel.....

2. Cygnet2

Cygnet2 Niet meer actief

Maar is dat maar heel zelden
    Sommige mensen hebben net hun familie begraven (mh17) en roken nog...is ook een reden.

Allemaal kul dus

3. Novastar

Novastar Fanatiek lid

9 jan 2014
    4.538
    1.171
    113
    Vrouw
    Pedagoog
    Noord-Brabant
    Roken tijdens de zwangerschap is superslecht. Maar ik heb nooit gerookt dus ik heb makkelijk praten. Mijn vriendinnen hebben allemaal doorgerookt. Een van de kindjes heeft een nierprobleem, een andere vriendin heeft een vroeggeboorte gehad en al verschillende miskramen. Ze rookt nog steeds. Kijk, ieder moet zijn eigen keuzes maken en de gevolgen accepteren. Ik zeg niet dat bovenstaande problemen direct door het roken komen want dat is niet aangetoond, en ik zal het nooit achteraf tegen die dames zeggen maar ik kan bij de geboorte van mijn kind tegen mezelf zeggen dat ik er alles aan heb gedaan om hem of haar gezond geboren te laten worden. Dat is heel wat waard want je kunt niet alles garanderen. Ik zeg tegen vriendinnen die roken tijdens de zwangerschap één keer hoe schadelijk het kan zijn en dan laat ik de keuze aan hen. Hun keuzes, hun gevolgen. En helaas die van hun kinderen.

4. Ellie86

Ellie86 Fanatiek lid

27 jan 2014
    1.226
    0
    36
    Ik heb echt precies hetzelfde. Ben blij dat ik gelijk gestopt was na een positieve test.. Had het mezelf idd nooit vergeven en altijd met een schuldgevoel gezeten.

Sommige vrouwen leven zo ongezond en onverantwoord als ze zwanger zijn.. Dan gaat het niet eens alleen om roken. En soms, heel soms en ik wil echt niemand kwetsen, maar dan denk ik weleens waarom hun wel.... :). Maar gelukkig kan ik die gedachte altijd snel weer weg stoppen, want dat is ook niet helemaal eerlijk.

5. Thunder

Thunder Bekend lid

30 apr 2014
    811
    0
    0
    NULL
    NULL
    Vind je dat niet moeilijk om dan bevriend te blijven? Ik snap wel dat vriendschap meer is dan zoiets natuurlijk. Maar ik denk toch dat ik er grote moeite mee zou hebben als vriendinnen bewust zouden blijven roken en niet eens zouden proberen te stoppen. Iemand die zoiets doet zou ik dan eigenlijk liever niet meer mee om willen gaan.

6. MyMiracle

MyMiracle Fanatiek lid

2 jun 2013
    4.657
    2.872
    113
    Waar mijn huis woont
    Misschien ligt het aan mij......ik snap je niet:(

7. Novastar

Novastar Fanatiek lid

9 jan 2014
    4.538
    1.171
    113
    Vrouw
    Pedagoog
    Noord-Brabant
    Thunder, ik begrijp je reactie. Ik irriteer me er ook mateloos aan. En als ze roken waar ik bij ben (nu ik zwanger ben) zit ik constant hun rook weg te wuiven. Maar vriendschap houdt inderdaad meer in dan dat. Het is hun keuze, daar kan ik me niet mee bemoeien. Hooguit een keer waarschuwen. En als je vriendschappen moet afbreken vanwege slechte keuzes houd je niet veel over, denk ik. Wat ik alleen niet snap is dat bijvoorbeeld de dokter of de vk van de vriendin met de vroeggeboorte (kind is gelukkig wel gezond) en de miskramen er niet wat van zegt.

8. merah

merah VIP lid

8 jun 2009
    13.474
    4.930
    113
    Vrouw
    Immunologisch analist.
    Tussen de klei.
    Je zegt zelf: 'roken is nu eenmaal een verslaving en moeilijk vanaf te komen'
    Niet oordelen dus! Het is zo makkelijk met het vingertje te wijzen als je zelf wel hebt kunnen stoppen...
    DAAR kan ik juist niet tegen!

9. Emily27

Emily27 Fanatiek lid

14 nov 2011
    2.616
    2
    0
    Hmm ik vind het ook enorm stuitend, om eerlijk te zijn. Ik heb wel makkelijk praten, want ik heb nooit gerookt. Maar ik drink normaal wel alcohol en koffie, en laat dat nu toch ook echt 100% staan. En als het zo zou zijn dat je alleen water en brood mocht omdat je anders het kindje in gevaar bracht zou ik braaf alleen water en brood eten/drinken.
    Dus ik vind het 'ik ben nu eenmaal verslaafd' verhaal een beetje een zwaktebod. Veel mensen verschuilen zich ook achter een verslaving, want dan hoef je tenminste niet de confrontatie met jezelf en je eigen discipline aan.
    Dat gezegd hebbende, ik bepaal niet hoe anderen hun leven inrichten. Uiteindelijk is dat toch hun eigen keuze, of ik het er nu mee eens ben of niet.

10. Thunder

Thunder Bekend lid

30 apr 2014
    811
    0
    0
    NULL
    NULL
    Dan zijn wij daar bijvoorbeeld inderdaad verschillend in denk ik :) (en dat is prima natuurlijk!)

Als een vriendin het niet eens zou willen proberen dan zou dat voor mijn gevoel echt in de buurt komen van mishandeling. Het is, zoals je zelf ook schrijft, dan een bewuste keuze om het ongeboren kind te vergiftigen en niet te proberen daar vanaf te komen. Ik zou de vriendschap met een vriendin die op een bepaalde moment de 'verkeerde keus' maakt (en er vervolgens niets aan wil doen/geen hulp accepteert/niks probeert) om haar kind bewust te ondervoeden/te slaan/uit te schelden etc. toch ook echt afbreken. Dus hierbij dan ook.

En ik zou lekker ergens anders gaan zitten als ze willen paffen, straks adem je die troep nog in. Zou eigenlijk ook wel netjes zijn als ze het even zouden laten zo dicht bij je in de buurt terwijl je zwanger bent.

11. Mimime

Mimime Niet meer actief

Ik rook ook weer, en heb jaren gerookt, maar mijn spiraal ging eruit, en ik ben direct gestopt, 4 maanden later zwanger, hele zwangerschap niet gerookt.
    Ieder zijn ding maar ik vind het heel naar om te zien.
    Hier ook mensen om me heen, en dan 2 zwangerschappen doorroken, en nu de 2e een half jaar is, is ze ineens gestopt.
    Nou ik heb 200x geprobeerd te stoppen, dat lukte nooit, maar een aankomende zwangerschap was voldoende, geen haar op m'n hoofd die er aan denkt dan te roken.
    En waarom ik nu rook? Zwak moment en heel, heel, heel veel verdriet, dan grijpt een mens heel erg makkelijk terug naar oude gewoontes. Ben inmiddels weer heel veel geminderd en van plan weer te stoppen.

12. Vrolijkheid

Vrolijkheid Niet meer actief

Het is ook zo'n heftige tijd voor je geweest en waarschijnlijk nog steeds!! Dikke knuffel!

13. Cygnet2

Cygnet2 Niet meer actief

Zwaarlijvigheid en roken zijn prima te vergelijken want te dik zijn is zelden 100% te wijten aan een medische oorzaak. Dus bijna altijd eigen keuze...net als roken. En (blijven) roken kan redenen hebben zoals rouw of extreme stress...

14. reckless

reckless Bekend lid

17 apr 2014
    799
    286
    63
    Sorry??? Zwaarlijvigheid een eigen keuze? Wat een domme opmerking zeg. Er bestaan wel degelijk aandoeningen waardoor de persoon in kwestie er niets aan kan doen dat hij/zij dik is. Denk eens aan lymfoedeem, lipoedeem, schildklieraandoeningen.
    Ik ken iemand met alledrie en geloof mij, er is niemand die zoveel dingen heeft geprobeerd om gewicht te verliezen. Zelfs en diëtiste kon haar niet verder helpen omdat ze door deze aandoeningen gewoon niet KAN afvallen!

15. Cygnet2

Cygnet2 Niet meer actief

lees eens voordat je begint te gillen.

16. reckless

reckless Bekend lid

17 apr 2014
    799
    286
    63
    Want?

17. merah

merah VIP lid

8 jun 2009
    13.474
    4.930
    113
    Vrouw
    Immunologisch analist.
    Tussen de klei.
    Dan nog een keer lezen! ;)

18. merah

merah VIP lid

8 jun 2009
    13.474
    4.930
    113
    Vrouw
    Immunologisch analist.
    Tussen de klei.
    Hint: let op de woorden 'bijna' en 'zelden'

(Maar goed, ik ben zelf wat voorzichtiger daarin, aangezien zowel eten (te dik) als roken een verslaving kunnen zijn en mensen met een verslaving hebben maar in beperkte mate 'een keuze'. Daarom vind ik uberhaupt met een vinger wijzen 'not done' en erg makkelijk voor diegene die hierin wel een keuze heeft kunnen maken.)

19. reckless

reckless Bekend lid

17 apr 2014
    799
    286
    63
    Die woorden heb ik wel gelezen hoor. Gaat mij om de hele gedachte dat je roken en zwaarlijvigheid hetzelfde vindt, dat vind ik zo dom!

Je kunt er zelf voor kiezen om zo'n stinkend kankerstaafje aan te steken in 100% van de gevallen. Maar zwaarlijvigheid is hier absoluut niet mee te vergelijken.

20. reckless

reckless Bekend lid

17 apr 2014
    799
    286
    63
    Klopt wel, maar bij roken heb je ooit zelf de keuze gemaakt om de eerste aan te steken lijkt me. :)

Deel Deze Pagina