Hoi, Mijn babytje is bijna 5 weken en tussen mij en mijn vriend gaat het heel slecht. Ik woon bij hem en heb al mijn baantjes opgezegd tijdens mijn zs omdat ze lichamelijk te zwaar waren. Nu wil ik zsm weg uit zijn huis en een eigen woning vinden voor mij en mijn baby. Ik wil mijn kind nog niet zo jong naar het kvd brengen, hebben moeders hier ervaring mee en mag je als alleenstaande moeder een uitkering zonder dat je meteen aan t werk moet? hebben hier moeders ook ervaring met urgentie van een woning? Ik hoop t want voel me erg afhankelijk van mijnvriend en wil dit echt niet! Liefs Sil
Hallo, Wat je kunt doen is een bijstandsuitkering aanvragen en je aanmelden bij de woningstichting voor een woning. Urgentie ligt volgens mij best wel verschillend qua gemeentes. Hier krijg je dat niet zomaar. Ze gaan dan ook kijken of de vader van je kindje alimentatie kan betalen. Een tijd terug moest je gewoon aan het werk ongeacht leeftijd van je kind. Maar volgens mij is dat sinds dit jaar weer veranderd, ik weet het niet 100% zeker. Veel sterkte. Groetjes Brez
Hoi Sil, Ik zit momenteel ook in zo'n situatie. Ik zal je even een en ander uitleggen over hoe het in deze gemeente gaat: Omdat ik nog geen jaar in deze gemeente woon, heb ik in principe nergens recht op hier en zou ik eigenlijk terug naar mijn oude woonplaats moeten. Maar omdat mijn zoons hier op school zitten, de oudste op een hele speciale en die kan ik niet zomaar vanaf halen, wil ik dus in deze gemeente blijven. Om aan te tonen dat ik dus gebonden ben aan deze gemeente, moest ik naar een gemeente arts om te laten beoordelen of ik echt hier moet blijven wonen. Ik heb urgentie aangevraagd, maar ik moest ingeschreven blijven staan op dit adres (huis van partner) omdat anders mijn rechten hier vervallen. Omdat ik op dit adres ingeschreven sta, en mijn partner inkomen heeft, kan ik geen bijstand aanvragen. Een bijstandsuitkering kan ik dus pas aanvragen op het moment dat ik een huis heb en daadwerkelijk alleenstaand ben. De urgentieaanvraag heb ik half mei gedaan, en ik wacht nu nog op de uitslag. Ik bel regelmatig hoe het ervoor staat, maar ze hebben het druk en het duurt maar en het duurt maar... Bovendien was het intakegesprek een heel zwaar gesprek, ze moesten alles van me weten, op het schandalige af. De aanvraag kostte trouwens 75 euro... Ik vind het gewoon schandalig hoe ze een moeder met 3 kinderen laten spartelen. Ik hoop dat ik je een beetje een idee heb kunnen geven over hoe lastig het is, maar als je even flink doorbijt, dan moet het lukken... Ik wens je heel veel sterkte.