lekker koken zonder zakjes en pakjes; recepten gezocht

Discussie in 'De lounge' gestart door Amethist, 25 jul 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Eylem

Eylem Niet meer actief

You're welcome ;) . En ja, volgens mij moet couscous geen probleem zijn. Moet je alleen even op het pak kijken voor de hoeveelheid water die daarbij moet, bij bulgur is dat 1:1, weet niet hoe het bij couscous is.

2. LiLaLief

LiLaLief VIP lid

1 jan 2009
    6.729
    0
    36
    Ipv crème fraishe kan je ook een avocado gebruiken, lekker romig en vol goede vetten!

3. Amethist

Amethist Niet meer actief

Een avocado *WHOEI* moet ik die uithollen of schillen en prakken ofzo? En moet ik er dan nog water oid bij doen?

You see...i'm totally oblivious...:)

4. Ster27

Ster27 Fanatiek lid

14 jan 2010
    2.905
    254
    83
    Op kokenvoormijndochter.nl staan ook veel vers recepten. Staan erg veel lekkere dingen bij.

5. LiLaLief

LiLaLief VIP lid

1 jan 2009
    6.729
    0
    36
    Als je 'm in de lengte doorsnijdt kun je zo de pit eruit wippen en met een lepel de avocado leegmaken.
    Ik doe 'm meestal in de blender.

(Tenzijn ik 'm eet als lunch, lekker geprakt met een banaan, hmm!)

6. rebekka84

rebekka84 Fanatiek lid

27 jan 2011
    1.930
    184
    63
    *abbo* ben benieuwd naar de recepten, was er toevallig net over aan het nadenken (n.a.v. topic over e-mummers en daarbij lijkt het me wel zo gezond, met name voor m'n dreumes)

7. beschuitje

beschuitje Fanatiek lid

9 jun 2010
    4.556
    0
    36
    Vrouw
    Pasta spinazie en wat lepels Pesto naar smaak toevoegen is weer eens heel anders pasta eten dan met tomatensaus. Hier heb je geen pakje voor nodig!

8. Anta

Anta Actief lid

10 aug 2009
    208
    1
    0
    NULL
    NULL
    Lekker recept voor 4 personen:
    Gehakt kruiden en bakken, ui meebakken. Voeg teentje knoflook toe. Dan ongeveer een hele spitskool (in stukjes gesneden) toevoegen en roerbakken. 1theelepel gemberpoeder erbij en veel kerriepoeder: 2 el (?). Tot slot 100 ml rundvleesbouillon erbij. Lekker om met rijst te eten. Om het pittiger te maken doe ik er zelf nog wat brandal sambal door en gebakken uitjes erover heen.

9. juffie81

juffie81 Bekend lid

7 aug 2007
    636
    37
    28
    juf
    rotterdam
    Wat wij thuis erg lekker vinden is rijst met kip-kerrie!
    De kerrie is in dit recept lekker zoet:

Nodig:
    Rijst
    Kipfilet
    Kerrie
    Cremefraiche
    Rozijnen
    Blikje ananas
    Bouillonblokje

Eerst kook je rijst en bak je de kipfilet,
    Dan bak in het bakvet wat kerriepoeder, hierna doe je er sap van de ananas bij, dan het bouillonblokje en dan de cremefraiche. Hierna de ananas, de rozijnen en de kipfilet er weer bij. En klaar!

Wij eten het meestal met boontjes, die doe ik dan door de saus!

Succes!

10. SportySteenbok

SportySteenbok Bekend lid

14 mrt 2012
    915
    1
    16
    Utrecht (provincie)
    Ik heb erg veel geleerd van de Allerhande van AH... :) Ik probeer 'm elke maand mee te nemen. Tuurlijk staan er uitgebreidere (duurdere) recepten in, maar ook vaak recepten voor door de weeks en basisrecepten.
    Via de site van AH kan je alles terugvinden. Misschien leuk om eens door te bladeren en ideeen op te doen. Bedenk wat je lekker zou vinden en dan kijken welke recepten naar boven komen.

11. kris8

kris8 VIP lid

17 aug 2009
    8.032
    3
    36
    pasta met gerookte zalm, kruidenkaas en verse spinazieblaadjes erdoor is ook erg lekker, maar niet zo geschikt voor kinderen ( althans ik vind het altijd erg zout ) Maar ik heb altijd wel een beetje gewone tomatensaus ingevroren en dat doe ik er dan voor Sanne doorheen.

Heel simpel, macaroni, in blokjes gesneden achterham en salami een zakje geraspte kaas erdoor. Beetje ketjup erbij en een fisse komkommersalade erbij. Vrij machtig, maar heeeel snel klaar en wij vinden het erg lekker.

12. Charlie007

Charlie007 Niet meer actief

Wij vinden dit altijd lekker.

Mediteraanse groenten met rijst en rundervinken

De groenten bestaan uit rode ui, teentje knoflook, 1 aubergine, 1 courgette, 3 of 4 tomaten, paprika kan er ook nog bij.

Alles redelijk klein snijden, vrij grof is ook prima.

Olijfolie in een wok pan en dan eerst de ui en knoflook, daarna aubergine en courgette roerbakken en na 5 minuten de tomaten erbij, die zorgen voor vocht in het gerecht en dan gaat het een beetje stoven. 20 minuutjes laten sudderen op laag vuur tot het een beetje gaar er uit ziet. Zout en peper toevoegen en wat gedroogde italiaanse kruiden.

Rijst koken eventueel in een half bouillonblokje voor smaak.

Rundervinken bakken zoals op pak, ongeveer 20 minuten. Al met al dus een gerecht wat binnen 30 minuten klaar is ook en super gezond met alle groenten. Het is ook goed te bewaren voor de volgende dag of wat dan ook.

Charlie

13. Amethist

Amethist Niet meer actief

Dank jullie wel allemaal zeg!

@ Anta: Leuk een recept met spitskool, ik weet nooit goed wat ik daar nou mee kan maken, dus dank!

@ Kris: Die hamburgers van jouw ga ik binnenkort ook een keer maken.

Alle andere recepten die ik voorbij heb zien komen lijken me allemaal erg smakelijk. Mjammie!!!

14. Rozeroos

Rozeroos Niet meer actief

Op deze website heb je allemaal mooie recepten.
    Ik heb er zelf een aantal geprobeerd en is net zo lekker.
    Er staan een heleboel makkelijke recepten bij. Helemaal als je kiest van de makkelijke maaltijd.

Recepten

15. Eylem

Eylem Niet meer actief

Dit is ook een hele leuke site met hele goede recepten, en duidelijke foto's!

Kayotic Kitchen

16. Marlijn83

Marlijn83 Bekend lid

24 nov 2010
    711
    0
    16
    Vrouw
    Limburg
    Deze ga ik bewaren!! Lekker...
    Maar ik zit dus altijd met de malsheid van de kip.. Meestal marineer ik em eerst, maarja das ook vaak een probleem.. Waarin?? Heb je daar ook leuke ideeen voor? Ben echt zo'n kluns in de keuken:)

17. Eylem

Eylem Niet meer actief

Mijn kip is nooit taai....Gewoon goed kort aanbakken en niet te lang laten sudderen, daar is kipfilet niet geschikt voor. Als het gaar is, is het gaar.

Maar een lekkere kipmarinade, die ik vaak gebruik als we gaan barbecuen, is:

3 eetlepels olijfolie
    3 eetlepels ketjap
    1 eetlepel citroensap
    peper
    kerrie
    komijn
    knoflook
    gember

18. zilvervosje

zilvervosje Fanatiek lid

30 jul 2009
    3.133
    3
    38
    docent
    Midden van Nederland
    Ottolenghi heeft een aantal kookboeken en daar maak ik vaak recepten uit. Alles is zonder pakjes. ij heeft ook een website met recepten (wel in het engels) Ottolenghi - Home

Wat je trouwens goed met couscous kan doen is er een flinke hand fijngehakte munt, weer een flinke hand fijngehakte peterselie, als je het lekker vind een flinke hand fijngehakte koriander, een groen pepertje (zonder kids), citroensap en olijfolie doorheen doen. Ik vind het lekker om hem zo als lunch te eten, als avondmaaltijd zou ik er blokjes feta en/of nootjes (bijv. pistache) doorheen doen.

Zelf burgers maken is erg simpel. Ik maak ze vega, dus met gemalen kikkererwten of linzen, maar je kan ook gehakt gebruiken. Dat meng je met 1 gekookte aardappel en 1 rauw ei, kruiden naar keuze (bijv. komijn, paprikapoeder en peterselie), eventueel wat mais of andere fijngehakte groenten erdoor, burgertjes van maken en bakken. Lekker op een broodje met curry of ketchup, maar je kan natuurlijk ook zelf een yoghurtsausje maken (bijv. Griekse yoghurt, munt en zwarte peper).

Je kan trouwens ook andere granen proberen, zoals quinoa, tarwe, etc. Is een leuke afwisseling voor rijst en couscous.

19. LiLaLief

LiLaLief VIP lid

1 jan 2009
    6.729
    0
    36
  20. Elena22

Elena22 VIP lid

10 feb 2010
    8.110
    1.795
    113