lekker koken zonder zakjes en pakjes; recepten gezocht

Discussie in 'De lounge' gestart door Amethist, 25 jul 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Amethist

Amethist Niet meer actief

We hebben vandaag rijstsalade gegeten met dressing van zure room, mayo, mosterd, citroensap en wat zout en peper. Was erg lekker en geen zakje aan te pas gekomen.

Volgens mij krijg ik zowaar de smaak van het koken nog eens te pakken...

2. Bellabella

Bellabella Fanatiek lid

12 jun 2008
    1.082
    1
    0
    Gooi
    Taco's (schelpen zijn dan wel uit pakje..): ui, knoflook, gehakt, paprika, blikje tomaten (gezonder dan verse!), mais, komijnpoeder, korianderpoeder, als je wilt spaanse peper. Dan schelpen hiermee vullen en creme fraiche, verse koriander gesneden, ijsbergsla, geraspte kaas en evt stukje jalepenos erbij serveren.

Of fajita's: gele en rode paprika in repen bakken met 2 of 3 rode uien in ringen op hoog vuur met paprikapoeder en komijnpoeder en knoflook, evt. weer spaans pepertje en mais kan ook. In aparte pan kipfilet bakken (die snij ik in repen en strooi er dan zout en peper op en bestrooi dan met bloem), lekker knapperig in zonnebloemolie. Dan pas als groente en kip klaar is bij elkaar doen en gelijk serveren. (dus niet dood laten sudderen!) Serveren in wraps (fajitas) met wederom creme fraiche, geraspte kaas, verse koriander, jalepenos en heel lekker een heel heel klein beetje aardbeienjam!

Natuurlijk bij beide recepten ook quacamole serveren: avocados met citroensap en knoflook en beetje creme fraiche en zout en peper.

3. Eylem

Eylem Niet meer actief

Op deze site staan veel recepten van hem in het Nederlands. Hij is echt een hit op internet, kom overal recepten van hem tegen.

Carolines blog

4. Eylem

Eylem Niet meer actief

Klinkt goed! En koken is ook gewoon heel erg leuk :D

5. Purk

Purk Niet meer actief

Vegetarische Paddenstoelen pasta

Gemengde paddenstoelen fruiten in olijfolie met 2 tenen knoflook en
    het sap van een halve citroen en een goede snuf zout.
    Pasta koken
    Peterselie hakken
    Parmezaanse kaas raspen
    Jonge kaas raspen

Paddenstoelen samen met peterselie door de paste roeren. Parmezaanse en jonge kaas doorheen roeren. Aanmaken door peper overheen te malen en watolijfolie overheen te sprenkelen. Serveren met een groene salade. Mmmmm!

6. Marlous28

Marlous28 Fanatiek lid

5 mei 2010
    2.645
    0
    36
    Twente
    Pasta met groente en zalm in roomsaus

knoflook, ui, courgette en champignons aanbakken (of andere groente naar keuze)
    Italiaanse of provencaalse kruiden erbij
    pakje of flesje kookroom
    gekookte pasta er door
    rauwe zalm in blokjes gesneden er bij doen (kan ook evt roze zalm uit blik gebruiken)
    dan even rustig laten doorwarmen zodat de zalm gaar wordt maar niet droog.

Lekker met parmezaanse of geraspte kaas.

7. zilvervosje

zilvervosje Fanatiek lid

30 jul 2009
    3.133
    3
    38
    docent
    Midden van Nederland
    Hey, geniaal!! Dank je wel! Dat scheelt een hoop maten omreken en kruiden vertalen :D:D Lekker zijn zijn recepten, he?

8. Eylem

Eylem Niet meer actief

Graag gedaan :) ik moet eerlijk zeggen dat ik zijn recepten nog niet geprobeerd hebt maar ze zien er zeker lekker uit! Maar eigenlijk ziet alles op die blog er superlekker uit, hahaha.

9. tassie

tassie Fanatiek lid

23 mrt 2006
    1.888
    0
    36
    Maak er dan nasi van. Heb je alleen wel een zakje kruiden voor nodig (geen saus), maar of je nou de kruiden los toevoegt of lekker makkelijk alle kruiden uit 1 zakje, nou dan weet ik het wel. Mijn nasi:
    gesneden prei, witte kool, wortel, tauge (of een oosters groentepakket) roerbakken in olie. Kipfilet in blokjes (gemengd met kipkruiden en olie) er bij. Hamreepjes er bij. Een paar eieren roerbakken (zodat je stukjes krijgt) en er bij gooien. Zakje nasikruiden van conimex er door en als laatste gekookte rijst toevoegen (ik heb het liefst basmatirijst). Ik kan niet zeggen dat dit een droge hap is. Heerlijk!

10. Amethist

Nou zeg, ik heb voorlopig genoeg om uit te proberen. Dank jullie wel!

@ Tassie: Ja, nasi had ik natuurlijk zelf ook wel bedacht ;), maar ik wil eens wat anders dan anders...

11. heleentje80

heleentje80 Fanatiek lid

30 dec 2006
    2.296
    28
    48
    Gent
    Mayo zelf maken: eierdooier en kladje mosterd en dan langzaam olie opgieten terwijl je klopt. Wordt dan vanzelf mayo: kruiden met peper en zout.

Blackwell saus (bij varkenvlees): uitje aanbakken, paar goede lepels pickles in en creme fraiche, roeren en je hebt een pikant sausje.

12. Rosao

Rosao VIP lid

3 nov 2007
    12.893
    1.390
    113
    Zelf pizza maken is trouwens ook heel makkelijk. Je kunt het deeg helemaal zelf maken of een kant en klare mix kopen en die aanmaken. Ik wissel een beetje af, de ene keer maak ik met bloem en gist enzo en de andere keer mik ik een kant en klare broodmix in de broodbakmachine (die gebruik ik voor het kneden en rijzen). Als je het deeg hebt laten rijzen kun je het op een plaat doen. Dan een blikje tomatenpuree aanmaken met een beetje olie en kruiden en er op smeren en dan erop doen wat je lekker vindt. Moet tussen de 15 en 20 minuten in de oven.

(ik ben dus ook van het type, doet maar wat en kijkt wel wanneer het klaar is... dan is het idd moeilijk beschrijven :) )

13. Rosao

Rosao VIP lid

3 nov 2007
    12.893
    1.390
    113
    En die mayo kun je dan gebruiken om zelf ranch dressing te maken :) Homemade Ranch Dressing | The Pioneer Woman Cooks | Ree Drummond

De site van the pioneer woman heeft trouwens ook heerlijke recepten. Deze voor meatloaf is echt heerlijk en de saus kun je voor meer dingen gebruiken: My Favorite Meatloaf | The Pioneer Woman Cooks | Ree Drummond ( je kunt hierbij alleen beter 2 kleinere maken en iets minder vloeistof gebruiken dan in het recept staat!)

Hier Food food food heb ik trouwens nog meer dingen verzameld (niet alles is helemaal pakjes vrij, maar het geeft een idee).

14. Majel24

Majel24 Fanatiek lid

21 mei 2007
    2.779
    0
    0
    pedagogisch medewerker
    Bemmel
    Ik heb dit recept een keer van Female overgenomen en dit maak ik sindsdien altijd. Nooit geen pasta saus uit een potje meer.
    Zorg voor een grote (creuset)pan. Iets waar VEEL in kan en lang kan sudderen.

Benodigdheden:
    -2 blikken gepelde tomaten (of verse tomaten, zelf ontvellen. Ongeveer 10-15 stuks.
    - 2 blikken tomatenpuree
    - 2 courgettes (fijnsnijden)
    - halve zak wortels/bospeen (fijnsnijden)
    - 2 preien (fijnsnijden)
    - kilo gehakt
    - peper/zout
    - bouillonblokjes (stuk of 4/6)
    - thijm (eetlepel)
    - basilicum (eetlepel)
    - italiaanse kruiden (eetlepel)
    - knoflookteentjes (ik doe er meestal een stuk of 5)
    - 4 uien (Fijn snijden)
    - 2 glazen rode wijn

Eerst de uien klein snijden en fruiten in olie.
    Daarna prei meebakken, wortels meebakken (hoog vuur)
    Daarna de courgette meebakken, knoflook er overheen persen.
    Alle kruiden erbij, gehakt erbij en dan blijven roeren totdat je ziet dat het gehakt gaar is. Dan de gepelde tomaten eroverheen, tomatenpuree erbij, 2 glazen rode wijn (alcohol vervliegt hoor).

Alles goed blijven doorroeren. Dan moet het 3 uur sudderen.

Een hele gezonde pastasaus!
    Zelf tussendoor even proeven of er nog meer kruiden bij moet (ik hou van wat kruidiger).

Wat ook lekker is, is in het begin bij de ui nog wat spekjes meebakken. Eventueel nog een rode paprika en wat champignons.

Vaak maak ik pastasaus als ik veel groente overheb :)

Dit is trouwens ook een hele lekkere tomatensoep :D Wat je dan doet is niet het gehakt erbij, maar achteraf gehaktballetjes erin gooien. En natuurlijk eerst door de blender halen.

Ik maak altijd een mega pan en gooi het dan in delen in de vriezer.

Verder komen hier ook nauwelijks tot nooit zakjes in huis maar ook hier gaat een boel op gevoel zonder recepten.

Wat ook lekker was bedenk ik me nu is het volgende.

Pannekoeken bakken( zelf of uit een pakje)
    gehakt bakken met wat peterselie en wat kruiden naar smaak ( ik had ras el hanout, hopelijk schrijf ik het goed, gebruikt)
    Sausje met joghurt, beetje mayo, peper, zout en komkommer gemaakt. Gehakt op de pannenkoek, sausje erover en oprollen en eten maar. Wij vonden het erg lekker.

15. Amethist

@ Rosao: Ja, zelf pizza maken doen wij ook wel eens idd. Het deeg komt dan wel uit een pak -> mix voor witbrood van Koopmans, maar verder lekker allemaal verse ingrediënten erop. Mjammie, ik krijg er gelijk trek in :D.

16. heleentje80

heleentje80 Fanatiek lid

30 dec 2006
    2.296
    28
    48
    Gent
    Vraagje wat betreft de pizza.
    Heb ook eens deeg gemaakt in de broodmachine.
    Maar hoe rol je hem uit tot een ronde pizzavorm: kreeg die bol maar niet in een platte pannekoekvorm zeg maar.

17. LiLaLief

LiLaLief VIP lid

1 jan 2009
    6.729
    0
    36
    Dank je!
    Ik hoop dat het een beetje gaat lopen, tips en tricks zijn nooit weg!

18. Rosao

Rosao VIP lid

3 nov 2007
    12.893
    1.390
    113
    Heb afgelopen week zelf falafel gemaakt met dit Virtually fat-free falafels Recipe recept van Ainsley Hariott. Onwijs lekker.
    Ik zou alleen ipv een heel ei, beginnen met een gedeelte van een ei (even klutsen en dan de helft gebruiken oid). Als het te nat is, kun je paneermeel toevoegen tot het de juiste consistentie heeft. Ipv sprayen met olie heb ik ze even bestreken met een kwastje. Ik kon trouwens geen droge kikkererwten vinden dus ik heb een blik genomen (gewoon van AH J ), dan hoef je ze niet te koken.

19. Toetje77

Toetje77 Bekend lid

29 feb 2008
    800
    12
    18
    NB
    Oeh ja, hier lees ik ook even mee. Ik wil ook minder potjes en pakjes gebruiken, maar ben absoluut geen keukenprinses. Dus abbo :D

20. sneeuwpop

sneeuwpop Fanatiek lid

11 feb 2010
    2.273
    0
    0
    is dat een e-nummer vrij boullionblokje/ heb gehoord dat hier ook veel zooi inzit n.l.

hmm rode wijn 2 glazen kan het ook zonder ivm kids?

Deel Deze Pagina