niet kunnen poepen

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door happymama, 23 sep 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. happymama

happymama Niet meer actief

hallo .

onze dochter (bijna 2) heeft al 2 dagen geen ontlasting gehad . en als ze die dan wel heeft is die kei en kei hard .
    ze eet heel goed dr groete en fruit . geef ze iig geen banaan en juist kiwi's . dit schijnt iig niks te helpen . vanavond na t eten was zooo zielig zit ze te persen en te huilen dat t niet lukt .
    nu ben ik op t moment zwanger en heb er ook last van . heb gister een drankje gekregen van de HA lactulosestroop . in de bijsluiter staat ook een dosering voor kinderen . zou ik t haar gewoon geven ??? of moet t in overleg met de HA ????
    dan zou dat dus pas maandag kunnen .....:(

2. Vica86

Vica86 Niet meer actief

Geven!

Niks is erger zowat om verstopping te hebben.

Hier helaas een meisje waarbij lactulose niks hielp omdat ze het bewust ophield (werdt er bang voor) en moest over op sterkere medicijnen. Wat was het drama zeg als er weer eens complete mandarijnen qua vorm uitkwamen...

3. happymama

idd zo is t hier ook dus .
    en nog niet zolang en wil dus voorkomen dat ze bang word om te poepen . dus wil er zo snel mogelijk iets aan doen voor ze er bang van word .
    maar zou ik t dan gewoon maar geven ????hoeveel gaf jij ?

4. Vica86

Vica86 Niet meer actief

Phoe dat weet ik niet meer. Eerst de voorgeschreven dosering zoals in de beschrijving stond. Maar het is daarna meerdere keren opgehoogd door de cb arts. En daarna dus over op forlax en dat hielp direct. Hier hielp lactulose in het begin wel, maar steeds minder. Omdat die angst er al was. Maar ja, ik moest haar ook echt helpen want soms was het meer dan een week niks ondanks lactulose.

5. happymama

er staat dat ze dan 10ml mag hebben , iets meer zelfs maar dan begin ik met 10 .
    ik heb dit op recept gekregen . zou ik t moeten overleggen of niet anders bel ik morgen gewoon de HA post ff om t te vragen

6. Vica86

Vica86 Niet meer actief

Ik zou idd even vragen aan de arts of een apotheker. Gewoon zodat je je er verder geen zorgen over hoeft te maken.

7. happymama

ok bel ik die mmorgen vroeg ff

8. Mikki77

Mikki77 VIP lid

17 nov 2007
    5.698
    0
    36
    Noord-Holland
    Hier hielp lactulose in het begin wel wat, maar op den duur ook niet meer. Hij bleef het gewoon ophouden omdat hij bang was voor pijn (of misschien omdat hij nu ontdekt heeft dat hij het kán ophouden, en dat dus ook doet...ik weet het niet). Daardoor werd de poep alleen maar groter en harder, met als gevolg nog meer pijn....een vicieuze cirkel dus.
    Ik denk idd ook dat je die cirkel zo snel mogelijk moet doorbreken. Het kan het zindelijk worden ook in de weg staan. Mijn zoon krijgt sinds ca. 2 weken 2 zakjes forlax per dag, en dat werkt echt super. Hij heeft nu wel kleffe luiers, maar het is beter dan die vuistgrote drollen van eerst. Wij zaten op een gegeven moment elke nacht met een gillend kind, en waren in de weer met klysma's etc. Het is vreselijk om ze met zoveel pijn te zien :( Maar met die forlax is dat nu dus wel over...

9. Broedertjes

Broedertjes Actief lid

19 sep 2011
    220
    0
    0
    Fulltime Mamam
    Valkenswaard
    Hoi happymama,

Hier krijgt onze kleine meid ook al n lange tijd zakjes Movicol 6,9 gr. Dat is heel onschuldig, en heel effectief!
    Wij zijn zelfs naar z-huis gegaan, omdat we het zaakje niet vertrouwden.
    We kregen steeds maar klein receptje mee van onze HA, en dan begon bij Lois het liedje weer van voor af aan. Zoo zielig, mijn hart brak iedere x weer.
    Nu is het blijkbaar zo, dus ik adviseer je sowieso naar je HA te gaan. Dat ze net zolang behandeld moeten worden, als dat ze verstopt hebben gezeten. Hier krijgt onze kleine meid dus nog steeds die zakjes, met als resultaat een vrolijk kind dat geen pijn meer heeft. Soms wat buikkrampjes, maar dat is net zoals bij ons dan.
    Ennuh ze krijgen hier absoluut geen luie darmen van, daar was ik nl wel even bang voor...

Succes en beterschap!

10. Jantsjuh

Jantsjuh Niet meer actief

Onze meid (onze oudste van 2) krijgt met regelmaat de lactulose siroop. En dan inderdaad het dopje met 10ml. Dit kan geen kwaad, en maakt de ontlasting alleen maar zachter (dit kun je bij baby's ook gebruiken). Als je bijvoorbeeld de laxeertabletten hebt, daar worden de darmpjes juist lui van.
    Vaak geven wij het haar als ze al een paar dagen niet gepoept heeft, en ik blijf het dan ook een paar dagen herhalen (ook al heeft ze inmiddels gepoept), zodat het weer een beetje op gang komt.

11. 123miesje

123miesje Bekend lid

5 dec 2008
    872
    0
    0
    Volgens de kinderarts is het belangrijk om heel veel te drinken en bruin/volkoren brood te eten, veel fruit enz. Maar drinken is het belangrijkst. Daarnaast kreeg ze ook Movicol voorgeschreven, de dosis is beginnen met 1 zakje en daarna aanpassen naar gelang hoe het gaat. Je mag deze middelen lang gebruiken. Ik zou even contact opnamen met huisarts. Voor je het weet kom je in een vicieuze cirkel terecht van pijn en het dan gaan ophouden.

12. Sweetlakecity

Sweetlakecity Niet meer actief

lactulose wordt gegeven zonder voorschrift.
    Vertelde dus de apotheker nadat ik daarvoor na de HA was geweest :-s Grrr...daarom moet je ervoor betalen.
    Ze krijgt hier elke ochtend 10 ml.
    Ik zou het gewoon gelijk gaan geven!

Ik heb alleen een kind met allergische aanleg. Ze kreeg mega rode billen en klaagde constant over oogpijn. Houd dat wel in de gaten in de bijlsluiter.

als dit niet helpt moet je na een week even naar de huisarts gaan.

13. Marnick

Marnick Fanatiek lid

16 mrt 2008
    1.167
    0
    0
    Onze dochter was een tijdje geleden bang om te poepen, omdat ze het twee keer naast het potje had gedaan en een keer een heel klein dropje in bad. En sindsdien durfde ze niet meer. Panisch! "Mama, komter niet een poepie uit toch?" Heel zielig ook. Op advies van CB hebben we toen Roosvicee Laxo gegeven en dat hielp. Inmiddels is ze nog steeds niet zindelijk, maar ze durft wel weer.

14. flipflop

flipflop Fanatiek lid

4 dec 2010
    3.250
    1.009
    113
    Zuid-Holland
    lactulose mag je zonder recept van de huisarts niet geven onder de zes jaar! dus vandaar dat je wel in overleg met je huisarts moet voordat je het geeft. Mijn oudste dochter was ongeveer 13 kilo zwaar en ze mocht toen 10 ml per dag krijgen. Ik ben toen eerst 5 ml per dag gegeven en dit bleek voor haar voldoende te zijn om weer gewoon te gaan poepen en het niet meer op te houden omdat het pijn deed.
    Mn jongste dochter was 6,5 mnd met 8 kilo met dagenlang keiharde keuteltjes, zij mocht toen zelfs 6 ml per dag krijgen. Ook bij haar heb ik uit voorzorg eerst de helft gegeven en ze reageerde hier goed op. Nu twee weken later weer gewoon gestopt en poepen gaat nu goed!!

15. annetske

annetske VIP lid

14 sep 2007
    5.112
    1
    0
    Friesland
    mijn zoon zit ook al maanden aan de "zakjes" hij kon ook echt niet poepen, heb er drama's mee gehad. Van de HA zakjes poeder gekregen en het helpt heel goed! Sindsdien geen verstoppingen meer en ook geen buikpijn meer en een veel vrolijker kind :) maar als ik jou verhaal zo lees zit je dochter echt verstopt, dan raadt ik wel een clysma aan... even alles goed er uit poepen en dan aan de zakjes poeder. Mijn zoon moest voordat hij aan de poeders begon ook nog een clysma anders bleef die prop er voor zitten... Clysma's kan je zonder doktersrecept bij de apotheek krijgen. Je woont hier vast niet in de buurt anders kon je 1 van mij krijgen, ik heb ze nog te liggen nl... :) Mijn zoon eet ook goed fruit, vezels e.d. en lactulose hielp hier helemaal niks... maar je kan het wel eerst proberen natuurlijk.

16. flipflop

flipflop Fanatiek lid

4 dec 2010
    3.250
    1.009
    113
    Zuid-Holland
    k zou niet zonder doktersadvies een klysma geven! een klysma kan er namelijk voor zorgen dat alle ontlasting eruit komt die boven de prop zitten en dat de prop gewoon blijft zitten, zogenoemde overloop diarreen kan je dan krijgen.
    zeker bij kleine kinderen zou ik daar zelf niet zomaar mee gaan "klussen", dus eerst doktersadvies inwinnen!

17. annetske

annetske VIP lid

14 sep 2007
    5.112
    1
    0
    Friesland
    Misch kan de HA zelf een klysma zetten maandag als je advies gaat vragen... Toen mijn zoon met de poeders begon moest de prop er wel uit. En vriendin van mij zette de klysma's altijd bij mijn zoon, zij zit in de zorg nl. Ik zelf kon het niet en ben er ook niet aan begonnen ;) mijn zoon knapte na een klysma weer op, maar na een week zat hij weer verstopt... Nu met de poeders is het verholpen gelukkig :)

18. lennylenn

lennylenn Niet meer actief

geven!

ons zoontje heeft het heeeeeeel lang gehad en we konden er niet opkomen waar het nou aan lag. niks hielp ook, geen lactulose geen laxeer diksap en ook de forlax niet. hij at goed dronk goed geen allergieën dachten wij..maar het bleek koemelk te zijn. zodra hij dat naar binnen kreeg was het feest en nu nog steeds. als hij ook maar een druppeltje binnen krijgt poept hij stenen uit. nu krijgt hij dus soyamelk. dat gaat wel heel goed.

19. mamaatje2008

mamaatje2008 Actief lid

7 sep 2008
    186
    0
    0
    Hey,

ik zou dus zomaar niet een klysma laten of gaan zetten!
    Als je kindje bang is,om te poepen,en je doet een klysma,kan die angst nog groter worden...

ons zoontje heeft het ook gehad... kei zielig is dat! kramperen van de pijn..
    wij hebben eerst iedere dag 10 ml lactulosi gegeven,en op advies van de dokter, daarna 20.. toen zelf opgebouwd tot 3 keer 20.
    volgens de dokter kan het geen kwaad..
    maar dit hielp uiteindelijk wel,maar omdat het toen zo dun werd..werd hij nog banger,want het liep zo zijn luier uit..

Toen doorverwezen naar het ziekenh, naar een kinderarts.. die had ook zakjes voorgeschreven, 6 zakjes per dag..
    toen op een gegeven moment kreeg hij een poepkalender,en sinds toen gaat het goed, tussendoor ook weer terug geweest trouwens,omdat hij nog niet poepte,en huilde van de pijn,nouja krijste!
    toen nog meer poeder gegeven..
    maar sinds de poepkalender gaat het goed!

gerum,is gewoon zo zielig,als je kindje pijn heb!
    ga maar naar de dokter,en laat je maar doorverwijzen!
    succes meid!

Deel Deze Pagina