Er zijn vijf zwarte lijntjes te zien: eentje in het midden van de groene baan, eentje aan de onderzijde en eentje aan de bovenzijde van de groene baan. Dan is er nog eentje die een stukje boven de groene baan zit én er is er nog eentje die een stuk onder de groene baan zit. Deze lijnen zijn de zogenaamde 'z-scores'. De 'z-score' is een statistische weergave van de groei van kinderen en statistisch gezien een ander soort weergave dan de percentiel, zoals bijvoorbeeld de P97, P50 en P3 die in Nederland en België gebruikt worden op de CB's en bij K&G. De groeicurve-online van het Kenniscentrum Borstvoeding maakt gebruik van de z-scores van de WHO. We bespreken hier alle vijf lijntjes én de groene baan. De lijn die in het midden loopt van de groene baan [dit was voor heen de 0-lijn] Deze middelste lijn valt gelijk met de P50 in de grafieken die met percentielen werken. Dit is een soort gemiddelde groei. Volgt je kind de middenlijn, dan groeit hij goed. De lijn die aan de bovenzijde van de groene baan loopt [dit was voorheen de +2] Deze lijn, de bovenzijde van de groene baan dus, komt ongeveer overeen met de P97. Groeit jouw kindje mooi regelmatig van het begin af aan op, of onder dit lijntje, dan is dat prima. Maar komt jouw kindje erboven, komt hij dus boven de groene baan uit, dan krijgt hij waarschijnlijk te veel eten. Het is belangrijk dat je dit bespreekt op het CB, bij K&G of met je kinderdiëtist. De lijn die aan de onderzijde van de groene baan loopt [dit was voorheen de -2] Deze lijn, de onderzijde van de groene baan dus, komt ongeveer overeen met de P3. Groeit jouw kindje mooi regelmatig van het begin af aan op, of boven dit lijntje, dus in de groene baan, dan is dat prima. Maar komt jouw kindje onder de groene baan, dan krijgt hij zeer waarschijnlijk te weinig te eten. Hij krijgt dan mogelijk te weinig borstvoedingen op een dag, drinkt te kort of verkeerd, of er is een ander probleem. Misschien is het OK, en ben jij klein van stuk en is je kindje dat ook, en is er dus niets aan de hand. Maar het kan ook zijn dat er wel wat aan de hand is: bespreek dit dus op het CB, bij K&G, met je kinderdiëtist en/of met je lactatiekundige. De allerhoogste lijn [dit was voorheen de lijn met het nummer +3] Deze allerhoogste lijn komt ongeveer overeen met de P99. Het is niet goed als je kindje boven de groene baan uitkomt en zeker niet als je kind richting de allerhoogste lijn gaat. Hier dreigt overgewicht op jonge leeftijd als gevolg van overvoeding of een andere oorzaak. Zorg dat je dit op tijd bespreekt met je deskundige. De allerlaagste lijn [dit was voorheen de lijn met het nummer -3] Het allerlaagste lijntje is de absolute ondergrens. Je baby kan nog gezond zijn, maar die kans is klein. Zeer waarschijnlijk is je kindje ondervoed. Zakt je kindje dus onder de groene baan en/of gaat hij richting dat allerlaagste lijntje, ga dan onmiddellijk naar je deskundige en bespreek welke maatregelen nodig zijn om ondergewicht te voorkomen. Algemene opmerkingen en de groene baan Een normaal gezond kind, die goed groeit, groeit in een vloeiende lijn: zowel qua gewicht als qua lengte! Hij of zij groeit bijna altijd in de groene baan. Er zijn een paar kinderen die er een beetje boven zitten en er zijn een paar kinderen die er een beetje onder zitten. En als hun groeilijntje ook vloeiend is en regelmatig omhoog loopt, dan gaat het in principe goed. Maar: zorg er dus voor dat je dan wel de voeding van je kind bespreekt met je deskundige. Want je kindje zit aan de grens, en buigt de lijn van je kindje nog meer af naar boven of naar onderen dan is dat een teken dat er wat fout gaat. Dus: groeit je kind in een vloeiende lijn in de groene baan, dan gaat het goed. Gaat het lijntje van je kind sterk omhoog of sterk naar beneden: trek dan bijtijds aan de bel. Komt je kindje buiten de groene baan, meld je bij je deskundige. Je deskundige is bijvoorkeur een lactatiekundige of een kinderdiëtist.
Mika komt met lengte en gewicht nog steeds boven de p99 lijn uit,maar groeit wel nu in proportie,ka doet er niets aan en zegt dat hij die lijn van baby af aan al groeit. Er is een schatting gemaakt dat hij 2m14 kan worden . Het kan ook zijn dat als puberteit komt hij gemiddeld kan worden maar die kans was klein. Hij maakt ook erg veel groeihormonen aan(bloedtests) zolang ik maar goed zijn gedrag van eten in de gaten houd en hem gezond blijft aanbieden blijft zijn gewicht mooi en netjes.
Ah, ok duidelijk! Het CB gebruikt dus de percentielen. Die hebben ze bij de WHO ook: http://www.who.int/childgrowth/standards/tab_wfa_girls_p_0_5.txt Alleen komt P99 niet ongeveer overeen met de SD3 lijn, maar P999.. (maar goed, dat terzijde ) Onderstaande geldt dus voor de dochter van TS: Het CB en TS maken zich dus wel terecht zorgen.. Ik vind het vooral wel apart dat ze opeens zo enorm gegroeid is in gewicht (van +1 naar richting de +3 lijn, binnen een half jaar)..
Heerlijke meisjes voorbij zien komen. Ik zou het gewoon een beetje in de gaten houden en geen gekke dingen doen. Wie weet maakt ze over een week/maand een sprong waardoor de verhoudingen ineens weer anders zijn.
Ik vind je dochter niet te dik ogen, maar wel stevig. Opzich niet erg als dat haar lijn is, maar ze is in korte tijd veel aangekomen. Ik zou meer naar buiten gaan & minder tussendoortjes geven (of andere tussendoortjes)
Toch vraag ik me af.. Op t CB gebruiken ze toch wel nog de +1, +2 lijnen etc? Op dit TNO diagram uit 2010: http://downloads.tno.nl/anonymous/kvl/NMBX1.pdf staat onderaan uitleg dat de lijnen over de SD gaat. Hier het hele overzicht van TNO: TNO - PDF Groeidiagrammen 2010 Edit: ik denk dat de tekst/uitleg van bv.com wat verouderd is. Ze hebben t over 1997, 2004 en 2006. Ondertussen zijn zowel de WHO en TNO gegevens van 2010. Borstvoeding.com: kenniscentrum voor borstvoeding - Groeicurve - Hoe interpreteer ik de WHO-groeistandaard? Beetje offtopic allemaal, maar ik was wel benieuwd hoe t nu allemaal precies zit
Alle reacties gelezen waarvoor dank. Denk zelf dat er aan de voeding op zich niets mankeert. Ik geef wel bewust volle producten vanwege de goede stoffen voor de ontwikkeling van de hersentjes. Het vlees wat ze krijgt is wel mager, van vis de vette variant. Suiker probeer ik zo min mogelijk te geven. Sommige dagen met verjaardagen of visite is het af en toe wel dat er wat aangerommeld wordt maar dat is maar af en toe. En het lijkt me dat dat overal wel gebeurt. We gaan iedere keer een stukje verder met de hond en zoeken dan andere speelpleintjes op in de buurt om even te spelen tussendoor. En we gaan een loopfietsje zoeken waar ze nog wat aan heeft (ivm haar lengte). Wellicht dat ze dan wat beter evenwicht krijgt en dat ze dan zonder zijwieltjes kan leren fietsen. Ze heeft dit voorjaar en zomer echt een enorme groeispurt gehad, iedere maand kwam er weer een centimeter bij. Misschien staat ze deze winter wel meer stil. Hoop ik dan maar. Bij het CB kreeg ik te horen dat we op moesten passen voor overgewicht omdat ze met lengte en gewicht al op +3 zat. Ik kijk het nog een half jaartje aan en dan trek ik wel aan de bel als dat groeien zo enorm doorgaat. Schijnt dat het ook aan groeihormonen kan liggen, maar dat wil ik nu nog niet laten testen.
Hmm...als ik t voor Tim bereken, dan heeft ie ook overgewicht Die is 1.02m en weegt tegen de 19kg. Maar TS, ik vind jou dochter echt niet overkomen als een kind wat te dik is. Grote kans dat t wel weer recht zal trekken, als ze meer gaat bewegen.
@Wendelaa, het blijft een indicatie. Als je zijn gegevens invult bij de TNO groeicurve, komt hij in de lengte-gewicht curve precies uit op de +2 lijn. Dat betekent dat slechts 2% van de kinderen bij dezelfde lengte zwaarder zijn. In de WHO groeicurve zit hij boven de +2 lijn (leeftijd-gewicht). Het blijven maar cijfertjes, hoe loopt zijn lijntje (altijd op +2 gezeten?)
ts, ik heb de strand foto's gezien en zie gewoon een gezonde meid!! wbt de discussie, ik sluit mij bij zogelukkig aan...peuters hoeven niet op dieet, wanneer zij een gezond eetpatroon volgen. ts, dit is dus geen opmerking aan jou, maar meer over de discussie gezonde voeding/dieet... ik moet erbij zeggen dat ik dus wel merk dat ik een soms een andere definitie van een gezond eetpatroon heb dan medemoeders. Veel hoor ik om mij heen dat 1 keer per week frietjes met snack ook bij een normaal eetpatroon hoort. In mijn ogen niet, dat is iets voor speciaal, niet wat elke week terug komt. Zo ook met snoepjes, lees zo vaak dat elke dag een snoepje (echt snoepje zoals winegums en haribobeertjes) ook als normaal gezien wordt. Nou hier dus niet..dat is een traktatie voor ons meisje wat ook al bijna 4 is. Echter vinden veel mensen dit voor een 2 jarige al volstrekt normaal. Ik zeg het niet om iemand aan te vallen, maar om te laten zien dat de definitie "gezond eetpatroon" nogal eens kan verschillen. Ik heb hier ooit eens gepost dat onze dochter einde van de middag wel eens trek heeft in iets en dat ze dan om een bakje met paprikareepjes vraagt....daar is ze dol op. Daar kwamen reacties op van mensen die dat abnormaal en zielig vonden dat een kind dat "moet" eten. Nou dat moet hier dus niet, daar vraagt ze om, ze vindt het lekker. Dus dieeten in mijn ogen nooit goed voor een peuter, maar als ik sommige kindjes van 6 of 7 zie lopen (uitgezonderd van een medische oorzaak uiteraard) dan vraag ik mij wel eens af wat die ouders met een gezond eetpatroon bedoelen. Bv die kindjes uit het programma : mijn kind is te dik. Ik denk dat het dus wel goed is om je er bewust van te zijn wat een gezond eetpatroon eigenlijk is.
Ik denk dat dat ene snoepje per dag niet uitmaakt, wel wat je verder nog geeft. Meer snoepjes, blokjes kaas, cakeje én als avondeten friet met worst, dat alles bij elkaar is gewoon teveel. Ik ken iemand met 3 kinderen die alledrie te dik zijn, niet heel extreem, maar net iets meer dan stevig zeg maar. Maar die zijn net als haar ieder echte vleeseters (vaak worst volgens mij) en als wij er zijn (is dan wel een feestje ofzo) eten ze zakjes chips, snoepjes en dat blijft maar door gaan. Verder heeft hun moeder geen goed eetpatroon en ik denk zij ook niet daardoor. Hier mogen ze wel elke dag een snoepje, Lisa dus ook, bij Eva konden we nog uitstellen, als een grotere zus het mag lukt het bij een kleiner zusje niet meer en dat wil ik ook niet. Hier houden ze niet van groente en 's middags hebben ze geen zin in fruit. Maar wel een verantwoord eetpatroon hier. Dat kan prima met elke dag een snoepje, als je het verder maar niet te gek maakt. Maar dat is ieders keuze. En het ene kind kijkt niet om naar snoep, een ander kind wil het wel graag.
Weet ik dat t maar cijfertjes zijn, vandaar die smiley erbij. Ik trek me er nl niet zoveel van aan. Zijn lengte heeft altijd al op de +2 lijn gezeten. Zijn gewicht heeft erg geschommeld. De eerste weken hing die ook tegen de +2 lijn aan, maar toen hij 3 mnd was is hij flink ziek geweest. Inc diarree die weken aanhield, toen is zijn gewicht gekelderd naar de 0 lijn. Sinds hij 2 is, zit de lijn weer waar die hoort.
Lengtegroei is erfelijk bepaald en is NIET beïnvloedbaar door voeding. Maar als je kind op de +2 lijn zit qua lengte, dan mag hij ook op de +2 lijn zitten met gewicht. Dan is het in verhouding. En het is belangrijk dat er geen pieken en dalen in de groeicurven zitten.
Hmm, hoe komt het dan dat 'we' steeds langer worden? Komt toch ook door de 'goede' voeding? Je zou zeggen dat een (klein) deel van de lengtegroei dan toch wel óók bepaald wordt door de voeding? (Maar je zult van puur voeding idd niet opeens doorschieten in lengte ofzo) En nu hebben ze die lengte/gewichtscurve van TNO. Hoe moet je dat dan interpreteren? Als je kindje op +2 in die curve zit, is het toch redelijk stevig, lijkt me? Want een kindje met lengte en gewicht op +2, heeft bijv ook de stip in het lengte/gewicht diagram rond +2 (zoals in het voorbeeld van Wendela).
Ik voelde hem aankomen! Ik heb het over het individu en niet over de Hollandse mens de afgelopen 70 jaar. Uiteraard is welvaart daar debet aan. Minder ziekte (door preventief enten en antibiotica oa), minder zwaar werk en ook eten we teveel vlees. Vlees met groeihormonen. Dit zijn zomaar wat dingetjes.
mijn zoon ligt met gewicht dik boven alle lijnen dus ook flink boven de +3 lijn dat hoeft dan toch niet te zeggen dat hij veel te zwaar is omdat hij ver boven alle lijnen uittoornt ? Hij komt zowel lengte als gewicht ver boven alle lijnen uit. Moet 10 oktober weer bij de ka zijn,zal eens vragen wat hij nu met net 5 jaar hoort te wegen en lengte hoort te zijn. En of het echt zoveel kwaad kan dat hij zo enorm boven alle lijnen groeit. Ben best benieuwd.
Wat ik dan weer erg weinig vind Ik heb nog nooit van tim gehoord dat ie te zwaar is. Niet bij artsen( en die heeft ie al genoeg gezien in zn leven) en niet bij t cb. Hij is een zeer actief kind, fiets, rent en spring de hele dag door. We wonen dan ook aan speelpleintje. Eet niets teveel, minder als bijv de kleine van TS (zou soms willen dat Tim zo goed brood at haha). Maar hij is gewoon een flink mannetje. Maar zo las ik hier iemand die zei dat haar kind 28kg bij een lengte van 107 woog, dat vind ik (als t geen typfout is) pas een enorm gewicht bij die lengte. Eva is 1.26 en weegt 25kg.
En zo ziet dat er dus uit bij Tim, is de meeste duidelijke foto waar hij op staat en je zn lijf kunt zien.