Wendela, je zou bij Tim echt niet zeggen dat hij 19 kilo weegt bij 102 cm. Maar ik vind 15 kilo ook niet echt weinig bij die lengte ofzo. Maar ik denk dat veel mensen ook normaal vinden, wat bij hun kinderen de verhouding is. Ik vind 102 cm en 15 kilo normaal, omdat Eva 109 cm is 17 kilo. Ik zat net even terug te kijken en Eva woog met 102 cm 16,6 kilo. Ze is dus duidelijk dunner geworden het afgelopen jaar . In de gewichtscurve flink omlaag en in de lengte curve iets omhoog. Dan vind ik 19 kilo weer niet zo veel met 102 cm. En 15 kilo ook niet weinig.
@ZG, tja maar óók betere voeding en de beschikbaarheid ervan. @Wendela, nee hij ziet er zeker niet stevig, laat staan mollig uit!!
Dat was ik, mijn zoon was met precies 3 jaar 28 kilo bij 1m12. Mijn zoon snoepte niet,at erg gezond geen patat of wat dan ook maar was toch erg dik en groot,ook weten ze nog steeds niet waar dat door kwam(ze denken stress en dan werken schildklierfuncties minder) hij is nog steeds extreem lang. Mijn kids zijn alle 3 erg lang,en ben best blij dat mijn meisje slank is,en niet de overgewichts probleem heeft als grote broer. Grote broer heeft geen overgewicht meer,is net 5 jaar, 1m35 en 28,7 kilo gisteren ff opgemeten en gewogen.
Hij is idd wel echt lang, maar dat gewicht schrok ik van eerlijk gezegd. Maar goed, zoals je al zegt, soms is het gewoon onverklaarbaar waar t vandaan komt. Dat heb ik met Tim ook, zoveel eet dat kind nu ook weer niet. Als er als ontbijt een halve boterham in gaat, ben ik al blij haha
snoopy, ik zeg ook niet dat je van dat ene snoepje dik wordt...het ging over een gezond eetpatroon. Ik vind elke dag een snoepje daar niet in passen, ook al zit je kind verder op water en brood Ik bedoel ermee dat ik op deze leeftijd elke dag snoep gewoon onnodig vind. Mijn dochter is aan de magere kant en zal van 1 keer friet per week niet dikker worden. Maar ik vind het niet gezond om dat als vast eetpatroon elke dag terug te laten komen en dat geldt ook voor elke dag een snoepje. Ongeacht wat er verder gegeten wordt.
heb niet alles gelezen, maar bijv de kinderen in Mijn kind is te dik programma, zijn alelmaal stukken lanegr dna gemiddelde kindjes ( dus kinderne met overgewicht zijn vaak wel langer) mn stiefzoontje is had met 8 jaar ook al maat 152 aan en is in hele korte tijd ook heel lang gewordne, totaal niet zn "orginele "bouw...maar puur door heel slecht eetpatroon, weinig beweging..en is dus mega veel aangekomen maar ook erg lang egowrden! terwijl zn ouders niet extreem lang zijn, of dat je zou kunen zeggen dat het erfelijk is... Ik heb een neefje en nichtje die 1 jaar jonger zijn en wle gewoon de "gemiddelde" maten hebben, hij lijkt er wel een reus bij om zo maar te zeggen
Ik vind 1 snoepje per dag op zich best passen in een gezond eetpatroon! En frites (gebakken in olie, vloeibaar frituurvet of uit de oven) is ook niet zo slecht. Alleen die vette snack en klodder mayo erbij dan weer wel (maar dat hoeft er niet perse bij !!) Mijn dochter krijgt ook zeker niet dagelijks snoep (tenzij er veel verjaardagen zijn op de psz/zwemles etc ), maar wel 2-3x per week vlokken of vruchtenhagel op dr boterham en iedere dag 2 kleine koekjes. Bij een eerste kindje kun je idd dat snoepje nog wat langer weglaten. Maar om nu te zeggen dat dat niet hoort bij een gezond eetpatroon vind ik overdreven. Ik vind dat een kind ook kind mag zijn en dus ook beperkt moet kunnen snoepen. Oók een kind met overgewicht. Niet overmatig natuurlijk, maar een gezond eetpatroon hoeft m.i. niet verstoken te zijn van al het 'overbodige'. En of je dat snoepmomentje dan invult met een blokje kaas, een koekje of een snoepje, ach. Ik vind dat om het even.
maar En elke dag een snoepje, én elke dag zoetwaren als beleg...vind ik bijv dubbelop vaak genoeg lees je kinderen die en chocopasta elke dag eten, en snoepjes, en koekjes en zoete dranken Dat is behoorlijk veel "snoep" op 1 dag En dan nog elke week friet en snacks en elke week een dag pannekoeken en elke week of paar x per week chips enz Dat is echt veel op een hele week, als je zo kijkt...
ja het is ook maar net wat je belangrijk vind.. vandaag toevallig.. schoonbroer, nee mijn kinderen krijgen geen zoet vind ik niet nodig nog. ( Sanne kreeg een klein doosje fruitella- snoepjes bij oma die ze overigens anders echt NOOIT eet.. ) maar ondertussen dronk ze er wel een beker water bij en zijn kinderen volle bekers chocomelk tja.. wat is dan slechter ?
Maar je zal je verbazen hoe dat erin kan slopen, mn vriendin schrok laatst namelijk toen ze t is allemala optelde bij elkaar.. wnat idd je dnekt op het moment zelf, ach dat ene snoepje...of oh joh lekekr hagelslag...maar je vergeet soms ookw at je kind altijd allemaal eet... En wat Tulip zegt, sommige evrstaan ehct iets heel anders onder "gezond eetpatroon" terwijl ze wel bewust bezig zijn , naar hun idee...bijv altijd water drinekn en thee zonder suiker...maarja daar zit het em ook niet alleen in
Van alles teveel is inderdaad niet goed, het gaat om het evenwicht. Maar het is ook belangrijk hoeveel ervan gegeten wordt. Onze kinderen eten altijd met moeite 1 pannenkoek, dus je hebt pannenkoeken eten, en pannenkoeken eten . Hier krijgen ze best vaak wat lekkers, maar wel gevarieerd (ook het lekkers) en niet teveel. Hier wel elke dag een snoepje en meestal ook wel elke dag zoetwaren als beleg. Ik denk dat zoetwaren en vleeswaren/kaas niet zo verschil maakt, tenzij je alleen maar mager beleg hebt als hartig beleg. Maar ze eten hier uit zichzelf erg gevarieerd wat broodbeleg betreft, dat ik er niet op hoef te letten of ze ergens op moet wijzen. Ik wil ze hier juist (binnen de perken) aanleren dat lekkers er ook bij hoort. Als ze aanleg hebben om zoet lekker te vinden (en dat hebben kinderen vaak sowieso wel en onze kinderen helemaal, zit echt in de familie lijkt wel, al heb ik geen idee of het erfelijk is), kunnen ze het maar beter als normaal zien en niet als heel bijzonder, maar wel als iets dat je met mate eet.
Een kind van 3 jaar dat 1.10 is en 20 kilo weegt is te lang en te zwaar. Alleen heeft dat te lang zijn geen (of niet veel) gezondheidsnadelen. Het zou niet best zijn als betreffend kind 1.00 is en 20 kilo weegt. Neem het zoontje van Bianca: voor zijn leeftijd was hij een tijd te lang en te zwaar. Nu alleen nog te lang. Dat is niet erg. Wat is een gezond eetpatroon? Ik denk dat je daar heel lang over kan twisten. Voor sommigen is het geen vlees, voor anderen geen zuivel, voor weer anderen geen bespoten groente. Ik denk dat er weinig mis is met een snoepje per dag. Alleen komt een winegum er hier niet in, maar een hand rozijnen kan je ook zien als snoepgoed.
Dat klopt wel en het is ook niet makkelijk om dat patroon er dan weer uit te krijgen, zeker bij een peuter die niet stopt met zeuren, omdat ie zn dagelijkse ditje of datje niet heeft gekregen Mijn dochter weet iig dondersgoed wat ze wanneer (of van wie) krijgt of als haar iets is beloofd, ze herinnert je er wel aan. Moet af en toe praten als Brugman om t uit haar hoofd te krijgen. De key is m dan ook om idd wel de balans te houden. En ik kan me best voorstellen dat best wat mensen het niet echt door hebben of moeite hebben om die balans te houden. Zo is t ook maar goed dat mijn vriend onze dochter niet alleen hoeft op te voeden Dan had ze zeker overgewicht.. ZG, haha, tja dat is ook nog eens zo. Er zijn heel wat verschillende opvattingen over wat (on)gezond is!
Maar jouw zoon heeft toch een stofwisselingsziekte? Dan weten ze toch waardoor hij zo groot is zwaar was/is? (Dat begreep ik iig uit je eerdere posts) Dan kun je dat patroon mi ook niet vergelijken met kinderen zonder medische achtergrond? Is een beetje verwarrend voor andere mensen. Hij loopt niet voor niks al jaren bij de ka.
Dus dat! Het is heel vervelend dat je constant je kids in elk topic over groei of iets daar omtrent mee gaat vergelijken!
mijn zoon heeft erfelijk te hoge cholesterol dat valt onder de stofwisselingziekte maar daar worden zijn ze niet dik door. De ka heeft daar op gehamerd bij mij dat dat niet de reden is dat hij te dik was. Ik en mijn moeder hebben het ook en hadden altijd ondergewicht. Dus door zijn erfelijke cholesterol was hij dus abroluut niet dik,dat had een andere reden,stress,hij had heel veel stress om zijn vader en door stress kan het zijn dat je schildklier functies minder werken. En die 20 maanden bv heeft er ook voor gezorgd dat hij dik werd. Ik heb toende tijd gedacht dat de cholesterol bij hem de boordoener was van zijn dik heid,maar dat hebben de ka en internist even de wereld uit geholpen. Dus zijn fh is niet de oorzaak geweest.
Maar wel de stress/schildklier dus. En dat is ook niet standaard de oorzaak voor overgewicht In zijn geval is het ook niet zo 'dat het allemaal wel goed komt', want hij moest wél op dieet. Het is iig niet een 'normaal' verhaal van hoe een kind overgewicht krijgt en hoe het uiteindelijk wel of niet vanzelf of met hulp goed komt.