Hoi hoi! Ik heb al sinds m'n jeugd geen spruiten meer gegeten. Vond ze altijd zo vies, dat ik ze nadat ik op mezelf ben gegaan nooit meer heb gegeten. Nu begreep ik de spruiten allang niet meer zo bitter zijn als vroeger, dus wil het toch eens gaan proberen. Ik zoek nu dus het lekkerste recept!!! Kunnen jullie mij helpen? Het liefst iets met kipfilet of gehakt. Alvast bedankt!
Wij maken de spruiten schoon en maken dan een kruisje in de onderkant, dam zijn ze zowieso minder bitter, eventueel kun je ze ook in melk koken, dat schijnt ook te helpen. We koken de spruiten beetgaar en bakken ze daarna op met walnootjes en parmezaanse kaas! Erg lekker, daar kun je natuurlijk een kipfilet bij bakken en gekookte aardappels en appelmoes ofzo! Mijn man kookte ze vroeger beetgaar, bakte ze daarna nog even en at ze met pindasaus! Ook heel lekker!
Wat ik een hele goede tip vind en hierdoor lust mijn man na 30 jaar eindelijk spruiten... Een rauwe ui meekoken met je spruiten en dan als ze klaar zijn een klein beetje boter en nootmuskaat en dan zijn ze echt heel lekker... Je spruiten smaken dan absoluut niet naar ui. Daar proef je niets van.
Schoonmaken en 10 minuutjes koken. Daarna kun je er van alles mee doen. Ze zijn bijvoorbeeld lekker met wat gembersiroop erdoor. Of met opgebakken spekjes en veel gemalen peper. Lekker eenpansgerecht: gebakken krieltjes, spekjes, champignons en spruitjes en dan met honing-mosterd opeten. Dan wel de krieltjes apart in ene pan, spek + paddestoelen apart in andere pan en spruitjes koken: pas daarna door elkaar husselen.
Ik maak de spruiten schoon ( of ik neem diepvries die zijn altijd lekker klein). Dan kook ik ze beetgaar. Gooi ze in de wok met spekjes , verse knoflook en een beetje ketjap champions erbij en even wokken. Heerlijk !!
Ui snipperen en in de wok fruiten, daar 100 ml warm water en 1 bouillonblokje bij in, (eventueel wat zout en peper) dan de spruiten en tijm erbij, ongeveer 10 minuten op die manier bakken, tussendoor proeven dat ze niet te zacht worden en dan op het laatst een lepel honing er bij door nog heel even bakken en klaar. Heerlijk en niks bitters aan, als Quinten groente mag kiezen eten wij spruiten . Als je liever wat minder zoet hebt kun je spekjes bakken en er bij door heen doen en de tijm en honing weg laten
spruitjes even koken 10 minuten. Dan champignons bakken uien en hamreepjes. Dan krieltjes hier bij doordoen en ook kort bakken. Vervolgens alles in een ovenschaal, peper en zout erover en geraspte kaas. 15 min in de oven en smullen maar
Geroosterde spruiten. Maak met olijfolie een basis op het vuur met wat je wil (knoflook, komijn, hete pepertjes, bacon, citroensap of zoetig met bruine suiker). Haal van het vuur en meng er de gehalveerde spruiten doorheen. Op een bakplaat in de oven (220 graden) totdat je vindt dat ze er mooi uit zien (ongeveer 20 minuten).
Spruiten schoonmaken, kruisje aan de onderkant, ongeveer 10 minuten laten koken (ik vind ze zelf het lekkerst als niet helemaal gaar zijn). Ondertussen spekjes uitbakken in een koekenpan, walnoten erbij, als de spruitjes klaar zijn, gooi die erbij, even samen laten bakken en smullen maar. Ik denk dat ik vrijdag lekker spruitjes ga eten
Nee! Er zijn gewoonweg geen lekkere recepten voor spruitjes, echt niet!! haha. Maar om ze wat draaglijker te maken om te eten gooi ik er spekjes doorheen. Het zout van de spekjes neemt de bitterheid weg. Meer heb ik er nog niet mee gedaan, sorry.
Spruitenstampot Heel simpel met aardappelen en een beetje jus erbij, zoals ook bij boerenkool of stampot andijvie. Mijn zusje en ik wilden vroeger ook geen spruiten, maar toen mijn moeder aankwam met "groene stampot" lustten we het in ene wel Staan hier veel leuke recepten, kijken of ik mijn man nu ook zover krijg....
In de allerhande staat een heerlijk recept. Heb ik vorige week gemaakt. Heel makkelijk: Krieltjes, spruitjes, knoflook, ui, spekjes, ricotta en pecannoten bij elkaar in een ovenschaal of gewoon met een bakpapiertje op de bakplaat. Beetje olijfolie erbij en dan zo'n 25 minuutjes in de oven op 200 graden.
Toevallig ben ik deze aan het maken : Albert Heijn Het recept staat ook in de laatste Allerhande. Ben benieuwd
mijn moeder maakte vroeger voor mij en mijn zus spruitjes in bladerdeeg, een plakje bladerdeeg in 4 stukken snijden, stukje van een plakje kaas per stukje bladerdeeg, een spruitje erop met een beetje peper en zout en dan dichtrollen. Alle pakketjes gingen op een plaat in de oven, ik weet niet precies hoelang/en hoe warm maar daar is vast wel achter te komen. Als kind vond ik het erg leuk om mee te helpen en was het toch wel een beetje feest als de bladerdeeg op tafel kwam
Spruitjes? Ja natuurlijk lekker - Stoofschotel met spruitjes Dit is echt een onwijs lekker eenpansgerecht met spruitjes. Tis wel wat werk met alle groenten en aardappelen schoonmaken en snijden, maar echt de moeite waard!
Wij maken ze gewoon schoon en koken ze.. Nooit geweten dat je er zoveel mee kunt. Mijn kinderen zijn gek op spruiten!