Lekker recept tofu

Discussie in 'De lounge' gestart door Kat1981, 21 sep 2022.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Kat1981

    Kat1981 Fanatiek lid

    7 dec 2009
    1.910
    1.664
    113
    Geschiedenisactrice in een museum
    Brabant
    Hoi dames,

    Aangezien wij wat vaker vegetarisch willen eten, heb ik voor vandaag een blok tofu gekocht. Werkelijk nog nooit gehad.

    Ik maak daarbij: aardappel-spinazie puree met crème fraîche en geroosterde cherry tomaatjes uit de oven met olie, en een beetje peper en zout.

    Nu wilde vragen aan jullie hoe zo'n blok nou echt lekker is bij wat ik in huis heb voor het avondeten.
    Uiteraard heb ik zo'n recept gauw gegoogeld, maar ik ben benieuwd naar jullie eigen ervaringen.
    Zo las ik bijvoorbeeld dat je die heel goed moet laten uitlekken, wel een half uur met een gewicht erboven op.
    Weer een andere site zegt eerst maïzena doen voor het bakken, zodat het een knapperig korstje vormt.
    Ook als je die in blokjes wil snijden, en lekker wil marineren?
    Hebben jullie tips? Ideeen?
    (Weggooien en een biefstuk kopen, geldt niet) :D

    Oh ja, vergeten erbij te melden:
    Ik heb best wel het een en ander aan kruiden in huis
     
  2. justme1974

    justme1974 Fanatiek lid

    20 jan 2009
    3.662
    1.830
    113
    Simpel; dobbelsteentjes snijden en lekker krokant bakken met peper en zout. Of ook lekker; marineren in mosterd en krokant bakken.

    Eigenlijk doe ik altijd de dobbelsteentjes variant, het krokante vinden we heerlijk. Dus..ik lees even mee.
     
  3. artie

    artie Fanatiek lid

    27 sep 2021
    2.654
    3.017
    113
    Vrouw
    Ik lees even mee, heb het 1 keer gegeten en vond het het meest smakeloze ding ooit, dus ben wel benieuwd hoe je het lekker krijgt. Wil ook wat vaker veggie gaan maar heb het niet meer aangedurfd met tofoe haha.

    Mijn tante had het gemaakt en ze is sowieso geen keukenprinses dus ik geef het nog een kans ooit :D
     
  4. Amaranthas

    Amaranthas Fanatiek lid

    29 nov 2013
    3.456
    3.806
    113
    Ik ben er niet dol op eerlijk gezegd. Soms eet ik het maar dan als bv tofu scramble (nep roerei) of ik rasp het en dan kruid en bak ik dat. Meer weet ik nog niet want zo lekker vind ik het niet.
     
  5. NiekeKris

    NiekeKris VIP lid

    13 apr 2008
    22.513
    8.364
    113
    Tofu is nou niet bepaald de lekkerste vleesvervanger als je het mij vraagt… Ik eet het om die reden eigenlijk ooit. Tempeh vind ik veel lekkerder. Ik doe dat vaak in poke bowl, maar dan lijkt de bereiding/marinade me anders dan bij het gerecht waar jij het bij wil eten…
     
  6. Elsss

    Elsss Fanatiek lid

    26 jul 2013
    1.940
    3.126
    113
    In blokjes of reepjes snijden, goed laten uitlekken en dan in een marinade van ketjap manis, sambal en knoflook een paar uur laten staan. Dan op hoog vuur roerbakken. Lekker met rijst en paksoi of spitskool.
     
    cowgirl80 en justme1974 vinden dit leuk.
  7. Lafayette

    Lafayette Fanatiek lid

    13 okt 2012
    1.377
    1.562
    113
    Ik vind het best lekker, in blokjes gemarineerd in zwarte bonen knoflooksaus bij voorkeur. En dan gewoon wokken met wat groenten.
     
  8. Kat1981

    Kat1981 Fanatiek lid

    7 dec 2009
    1.910
    1.664
    113
    Geschiedenisactrice in een museum
    Brabant
    Thanks voor alle lekkere recepten. Ik heb nu zon beetje alles opgevolgd. Ik heb ze nu in blokjes gesneden, nadat die goed uitgelekt was. In een plastic zak gedaan en gehusseld met maïzena.

    Marinade gemaakt van knoflook, gember, sojasaus, bruine suiker en chilipeper.

    Vind het nog best wel een beetje spannend, zeker als ik lees dat er nog best wel wat mensen zijn die het niet lekker vinden.
    De volgende keer zal ik eens tempeh proberen. Eens kijken wat daarmee het verschil is.

    Ik vindt het ook maar uitzien als een saaie, grijze blok. Die tofu. maar goed. Wellicht wordt het wel wat.:D
    Zo nee, gaan we weer gewoon verder op vega gebied.
    Ik moet wel zeggen dat de afgelopen weken wel een heel verschil maken, qua eten.
    Heb nog nooit zo geëxperimenteerd in de keuken,en nog nooit zo lekker gegeten.
    Alhoewel we vlees nog steeds lekker vinden.
    Maar alle kleine beetjes helpen.
     
    Fruity90 vindt dit leuk.
  9. Fruity90

    Fruity90 Fanatiek lid

    16 jan 2022
    2.705
    3.961
    113
    Vrouw
    Ja fijn is dat he! Wij zijn 3 jaar geleden overgestapt naar een ander eetpatroon: ook qua lunch en ontbijt. Ik kijk nu heel vaak uit naar de eetmomenten in plaats van: "oh ja, dat moet ook nog anders ga je dood"
     
  10. Achterkantvandemaan

    31 dec 2020
    7.347
    7.269
    113
    Bestaat niet :roflmao:
     
    Kat1981 vindt dit leuk.
  11. Kat1981

    Kat1981 Fanatiek lid

    7 dec 2009
    1.910
    1.664
    113
    Geschiedenisactrice in een museum
    Brabant
    Hahaha, nu moet ik ook zeggen dat het nog best een uitdaging is hoor. Om te koken voor dit gezin
    -Man eet echt maar een paar kaassoorten. En dan ook nog eens verwerkt in een gerecht. Zo op de boterham wordt ie ziek van. Monchou, mozarella, mascarpone en een dun geraspt laagje op bv pizza eet ie. Verder niet.
    De meeste vleesvervangers vindt ie niet lekker. (ik ook niet, maar lust het wel)
    De meeste noten niet.

    Dochter: is een heeeeel lastige eter, en durft bijna niets nieuws te proeven. Doet ze dat wel, vindt ze het 9 van de 10 x niet lekker. De tofu ook niet dus...
    -Lust geen gebakken of gekookt ei. Zo verwerkt in een gerecht eet ze het wel. Maar moet ook geen sterke smaak zijn, zoiets als een quiche eet ze echt niet.
    -geen vis of schaaldieren. Als in niets. Echt helemaal niet. 100x geprobeert en begonnen met een gebakken wit visje.
    Niets.
    -Geen noten
    -geen linzen, bonen (behalve sperzie, peultjes en snijbonen. Die eet ze wel)
    -geen sauzen. Ook geen yoghurtsaus over de falafel, ofzo.
    -niks met botjes.
    Goed, nu is dat laatste geen issue meer, sinds we vaker geen vlees eten.

    Maar allemachtig. Wat zit ik soms met m'n handen in het haar met die 2.

    Dan zit ik nog niet eens zo heel slecht, met geen kip, tenzij ik het zelf klaarmaak. (ooit als kind eens een broodje kip gehad, en beet in een spiertje ofzo. Sindsdien vertrouw ik het niet meer. Dus ook geen nuggets, KFC of pootjes Enz. Alleen nog kipfilet, die ik helemaal controleer op peesjes, spiertjes, bloedpuntjes, friebeltjes en flubbertjes.):D
    Voor de rest eet ik zowat alles.
     
    Fruity90 vindt dit leuk.
  12. Kat1981

    Kat1981 Fanatiek lid

    7 dec 2009
    1.910
    1.664
    113
    Geschiedenisactrice in een museum
    Brabant
    Haha, hier geven ze je gelijk.

    Man:"..... Het is.... Niet vies ofzo... Ik had het erger verwacht... Hmmm... Maar ik heb genoeg..."
    Dochter: "Mam... Ik lust het echt niet"

    Zat ik dan weer. Ik vond het wel lekker. :rolleyes:
     
    Achterkantvandemaan vindt dit leuk.
  13. Fruity90

    Fruity90 Fanatiek lid

    16 jan 2022
    2.705
    3.961
    113
    Vrouw
    Ik vroeg mij ineens af, tellen curries als saus?
     
  14. GroeneBomen

    GroeneBomen VIP lid

    7 mei 2019
    22.542
    26.114
    113
    Vrouw
    Mijn enige recept? Prullenbak open, tofu erin en deksel er weer op :roflmao:


    Zoveel lekkere recepten, tofu hoort er niet bij :|
     
    NiVa0230 vindt dit leuk.
  15. GroeneBomen

    GroeneBomen VIP lid

    7 mei 2019
    22.542
    26.114
    113
    Vrouw
    Geef dochter en kerel de opdracht om zelf een maaltijd te bedenken zonder vlees :) laat ze zelf maar nadenken en stuur ze met zn 2 naar de winkel. Werkt hier best wel goed als zoon 1 in zn zinnige bui zit. Dan mag hij de maaltijd bedenken en naar de winkel (met mij) Verbaas mij best vaak wat hij bedenkt!
     
    Fruity90 vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina