Lekker soeprecept voor het hele gezin?

Discussie in 'Voeding' gestart door Gizzie1983, 2 okt 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Gizzie1983

Gizzie1983 Fanatiek lid

11 apr 2011
    3.367
    234
    63
    Secretaresse
    Noord-Brabant
    Ik ben dol op soep, en ik ben heel erg goed in het opwarmen ervan :).

Maar ons meisje is vorige week 1 geworden en ik wil haar zoveel mogelijk met de pot mee laten eten. Dus geen soep meer uit pakjes en blikjes.

Hebben jullie misschien nog leuke recepten?

2. MMarianne

MMarianne Niet meer actief

2 liter water koken, 1 bouillonblokje, 500 gram soepgroente, balletjes gehakt, wat vermicelli erbij en pruttelen maar...simpeler kan haast niet maar tis misschien wel z'n favoriete eten en wij vinden het ook erg lekker. Wij doen er dan bij ons nog wat maggi door.

Als ie een paar avonden slecht gegeten heeft maak ik een pan groentesoep, weet ik zeker dat ie eet en z'n groentes binnen krijgt.

3. 2jees

2jees Niet meer actief

pakje spliterwten en een laurierblaadje koken in 2,5 liter water, 45 minuten laten sudderen, 2 preisteeltjes, 2 kleine winterwortels een ui en een halve venkelknol kleinsnijden en 20 min mee laten trekken. Spekblokjes erbij doen en gaar laten worden, naar smaak rookworst erin.

4. adi

adi Niet meer actief

Een flinke kippenbout aan de kook zetten met een bosje verse kruiden. Ongeveer 1,5 uur laten koken.
    Kippenbout eruit halen en vlees eraf halen en klein snijden.

In getrokken bouillon (ong 1,5liter) voeg je toe: 1 bouillonblokje kip, gesneden vlees, beetje zout/peper, vermicelli en een grote zak soepgroente.
    10 minuten laten koken en je hebt een kip/groentesoep.

5. 2jees

2jees Niet meer actief

Fijn topic trouwens TS! Nog mensen met een recept zonder bouillonblokjes?

6. tupp

tupp VIP lid

13 jun 2009
    22.854
    19.224
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Ik combineer meestal twee smaken bouillonblokjes: rundvlees en kruiden. Ik heb ook 'kruidenbuiltjes', dat zijn een soort theezakjes alleen dan dus met kruiden in plaats van thee. Die kun je gewoon laten meekoken. Verder doe ik er meestal nog zo'n klein blikje tomatenpurree in.
    Als vulling gebruik ik soepballetjes of gehakt dat ik even rul heb gebakken. Als ik zelf het gehakt bak, doe ik daa meestal nog even een eitje doorheen. Verder wat macaroni of istukjes gebroken spaghetti (vult net wat meer dan vermicelli, vind ik) en een zakje soepgroenten erdoor.
    Als ik verse kruiden heb staan, doe ik die er ook nog doorheen. Soms een flinke lik boursin.

't Is een beetje soepie-troepie. Gewoon lekker van alles door elkaar. Ik serveer het meestal met een beetje geraspte kaas erover. En dan stokbrood met kruidenboter erbij of een broodje knakworst ofzo.

7. MadeInUSA

MadeInUSA VIP lid

27 dec 2011
    9.275
    10.991
    113
    #7 MadeInUSA, 3 okt 2013
    Laatst bewerkt: 3 okt 2013
    Bouillonblokjes zijn wel erg makkelijk, als niet voorhanden werkt zout en wat gedroogde (of verse natuurlijk) kruiden ook, of bv een extra worteltje meekoken. Heb ook weleens kippenkarkassen uitgekookt, maar een pan soep moet vaak ff snel tussendoor.

Een paar recepten:

Tomatensoep: tomaten, ruim een kilo per liter. Kruis de schil in en leg in kokend water tot de schil loskomt en opkrult aan de randen (soms al na een paar tellen, nooit meer dan een minuut of twee), trek de schil eraf, verwijder de steelaanzet encsnijd in grove stukken of trek uit elkaar. Je kookt alleen de tomaten, het water van het ontvellen gooi je weg. Opzetten met groentebouillonblokjes, evt een gedroogd cayennepepertje per liter. Ongeveer 20 min laten doorkoken, staafmixeren met naar smaak pesto en crème fraiche en nog even doorwarmen, bij t opdienen geraspte kaas erin.

Courgettesoep: snij anderhalve courgette in blokjes, en snipper een sjalotje of twee lente-uitjes. Ui en courgette even aanbakken in olijfolie, liter bouillon erbij en 15 min laten koken, staafmixeren met crème fraiche. Halve courgette grof raspen en erdoor roeren, nog 5 min laten koken. Op smaak brengen met grof gemalen peper.

Linzensoep: paar wortels, sjalotje, half uitje en een paprika snijden en aanbakken in wat olijfolie. Kop rode linzen heel kort meebakken, liter bouillon erbij en ongeveer 20 min koken tot de linzen kapot zijn. Grof staafmixeren. Serveren met wat citroensap erdoor.

8. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Tomatensoep, zoetig

1 beker snoeptomaatjes of 4-5 erg rijpe pruimtomaten of trostomaten of een blik tomaten
    1 ui
    1 grote wortel
    1 grote appel

Gesnipperde ui glazig bakken, gesnipperde wortel even mee laten bakken, in stukjes gesneden appel erbij.
    Tomaten (in stukjes) erbij, alles met deksel op pan gaar laten stoven.
    Staafmixer erop.
    Naar smaak aanlengen met water, melk, yoghurt of room.
    Op smaak brengen met zout en peper (scheutje tabasco is ook lekker voor de ouderen).

Je kunt hier trouwens allerlei andere soorten groente en fruit in doen, ik heb ook wel eens peer of mango gedaan. Broccoli en selderij gaan er ook heel goed in.

9. Nele87

Nele87 Fanatiek lid

24 feb 2012
    1.286
    9
    38
    Vrouw
    Mijn favoriet: Pompoensoep!

Ui stoven, pompoen in blokjes erbij, eventjes meestoven
    Dan water erbij, zodat alles net onder staat.
    bouillonblokje

20 minuutjes koken

en mixen

10. Kaboutermeis

Kaboutermeis Fanatiek lid

16 apr 2013
    4.184
    1
    0
    Ui in stukjes gesneden stoven, fijngesneden wortel erbij, wat prei erbij en alles effe 5 minuten laten garen.
    Paar liter water erbij en 2 of 3 bouillonblokjes. Laten koken.
    Na een kwartiertje een blikje gebelde tomaten erbij.

Je kan eindeloos variëren, er snipperkaas bijdoen (in je bord), er gehaktballetjes in doen, de soep al dan niet mixen, ...

Smakelijk!

Champignonsoep vind ik ook heerlijk.
    Champignons laten garen in wat boter en kruiden met peper. Na 5 minuten paar liter water erbij en een kwartiertje laten koken (eventueel wat bouillon erbij).
    Aan 't einde effe mixen.

Als je je soep zonder room of melk maakt kan je die desnoods ook in de diepvries steken (ik maak altijd een grote pot van een paar liter). En het bewaart ook beter / langer zonder room en melk.

Ajuinsoep, preisoep en pompoensoep zijn dan weer favo's van manlief hier ;).

11. adi

adi Niet meer actief

Broccolisoep (of courgette of bloemkool, of pompoen):

- 2 uien + 2 wortels snipperen en aanbakken;'
    - groente erbij doen en water zodat alles eronder staat;
    - een grote aardappel in bloekjes erbij;
    - als water kookt 2 groente bouillonblokjes erbij.

Als alles gaar is pureren met de staafmixer en kookroom, peper en kruiden naar behoefte er doorheen roeren en weer even laten koken (2-3 min)

12. Aylen

Aylen Niet meer actief

De twee favoriete soepen van onze veelvraat:

Bietensoep
    1 blik tomatensoep a la creme
    1 pot rode bietjes
    Samen in een pan, staafmixer erin en lekker warm laten worden. Dan voor papa stukjes rookworst erin en voor de kleine een lepeltje zure room.

Courgette/bloemkoolsoep
    1/2 liter water laten koken met een ui, een halve bloemkool en een hele courgette. Wanneer alles lekker gaar is de staafmixer erin. Bouillonblokje rundvlees erin laten oplossen en kruiden met peper en kerrie. Verse koriander erin. Voor vader en moeder een flinke lepel parmezaanse kaas er overheen.

Deel Deze Pagina