Lekker stempelen

Discussie in 'De lounge' gestart door Warboel, 9 okt 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Warboel

Warboel Fanatiek lid

8 jan 2014
    3.541
    625
    113
    Ben ik nou gek, of mag ik hier de kriebels van krijgen?

Mijn zoon is nogal een actief mannetje, maar heb hier nooit iets zorgelijk aan ervaren. Hij is bij vlagen overenthousiast en kan soms aandacht eisen, maar daarnaast is hij ook zo rustig een paar uur bezig met een puzzel of kijkt naar een filmpje. Wat slapen betreft heb ik echt een modelkind. Van 7 t/m 9, soms wordt hij wakker, maar dit is echt niet vaak.

Waar ik nou gek van word zijn de ADHD toespelingen. Laatst ook weer bij het CB. Mevrouw komt de wachtkamer binnengelopen en zoon is actief bezig. Hij heeft dan de neiging om te gillen (oooo dat schrille stemmetje is zo goed voor mijn oren). Ik zag haar al kijken en bereidde mezelf al voor op de 'standaard' vragen en ja hoor!

Slaapt hij goed?
    Kan hij zijn rustmomenten goed pakken.
    Kan hij goed meekomen op de peuterspeelzaal etc. etc. etc.

Toen ik al deze vragen positief beantwoordde, keek ze me een beetje ongeloofwaardig aan. Pas toen ze met eigen ogen zag hoe hij inging op een tekening (was een opdrachtje) zei ze: "O, het is toch een normaal :)$!!!) kind.

Nu geloof ik wel in het bestaan van ADHD, maar als ik niets merkwaardigs merk aan mijn eigen zoon, dan kan daar toch vanuit worden gegaan? Of kan ik op zijn minst geloofd worden. Of is elk drukker kind tegenwoordig ADHD'er?
    Het is in mijn ogen gewoon een echte knul. Die veel aandacht kan vragen, maar ook prima in zijn eentje urenlang met zijn auto's bezig kan zijn.

Pfff... Sorry! Ik wilde even spuwen, want ik ben het echt zo zat. De eerstvolgende die er een opmerking over maakt kan het krijgen van me. Want ik ben het zat!

Op de peuterspeelzaal gaan ze er overigens anders mee om!
    Daar merken ze dat hij drukker wordt als het stilzitten echt MOET. Zoals bij het voorlezen. Groepsopdrachten gaat hij zich uitsloven, dus nu gaan ze hem wat meer één op één opdrachtjes geven, want hier kan hij zichzelf wel 100 procent op storten.
    Merkwaardig in hun ogen? Nee, totaal niet! Hij is gewoon lekker actief, een doe-kind.

Hier nog iemand met een druk kind (van elke leeftijd, vandaar mijn post in de lounge) en hoe ga je om met eventuele stempels?

2. mimi83

mimi83 Niet meer actief

Ja hier ook een knul.. die ook zo druk is. van 5,5 jaar trouwens nu.

Hier loopt hij wel vast op school. moeilijk contact krijgen, te fysiek met andere kids, snel afgeleid, stuiter de stuiter , maar vooral het is druk in zijn hoofd. Hij komt met een vol hoofd thuis soms. Hij zegt dan ook mam mijn briefjes zijn vol in mijn hoofd.

Reden hiervan zijn we mee bezig. Wij vermoeden zelf sowieso erg gevoelig voor andere personen en hun gevoelens en hij kan de prikkels slecht hebben van de grotere groep.

Wij hebben trouwens een kleine trampoline in de tuin staan (1.80) en dat is al jaren zijn uitlaat klep, als hij even moet gillen.herhalende geluiden maken , stuiteren gaat hij dat daar doen en dan kunnen we weer even verder.

3. Warboel

Warboel Fanatiek lid

8 jan 2014
    3.541
    625
    113
    Ja ik grapte vanmiddag ook al...
    Voortaan maar even 5 rondjes laten joggen door het huis, voor hij naar school gaat :D.

4. SushiLover123

SushiLover123 VIP lid

22 jul 2008
    18.631
    31
    48
    Zei ze dat écht? :$
    Schandalig!!! :x

Hoe reageerde jij er op?

5. Zusterke

Zusterke Niet meer actief

Jeetje lekker zeg.

Hier ook een echte stuiterbal. Maar kan ook heerlijk een momentje rust nemen. Vraagt veel aandacht. Ooit erg veroeiend maar zou oom erg boos worden als ze meteen een stempel erop gooien.

6. Warboel

Warboel Fanatiek lid

8 jan 2014
    3.541
    625
    113
    Ik zat een beetje schaapachtig te lachen.
    Pas toen ik naar buiten stapte ging er een lampje branden en ben echt de gehele dag woest geweest.

7. SushiLover123

SushiLover123 VIP lid

22 jul 2008
    18.631
    31
    48
    Ja snap ik. Zou ook iets voor mij zijn om op het moment zelf niets te zeggen (te overdonderd) en dan later te bedenken hoe ik had WILLEN reageren ;)

8. Allesofniets

Allesofniets Niet meer actief

Hier (nog) niet! Ik denk zelf dat mijn kind ook een druk kind is hahaha.

Maar niet iedere ouder kan dat zelf over zijn eigen kind zeggen.
    Merk bij redelijk wat ouders dat ze hun kind 'normaal' vinden terwijl er overduidelijk wat 'mis' is... (Zeg ik niet over jou want ik ken jou nog je kind niet hahaha)
    (Bijna) iedere ouder vind hun kind namelijk normaal.

En nee niet elk kind dat druk is heeft adhd.

Jammer genoeg hebben veel mensen geen idee waar ze over praten en komen maar al te graag met hun stempels..
    En als er daadwerkelijk 'iets' is wil men daar ook niet naar luisteren. Want dan is immers elk kind anders😒

9. Warboel

Warboel Fanatiek lid

8 jan 2014
    3.541
    625
    113
    Laat ik het zo zeggen; ik stoor mij niet aan het drukke gedrag van mijn kind. Ik zie dat hij zich kan concentreren, dat hij goed slaapt en zijn rust pakt wanneer hij moe is. :p

10. Allesofniets

Allesofniets Niet meer actief

Ik had het ook niet over jou he hihi.
    Maar dat is het vaak ook zelf heb je het meestal niet in de gaten.
    Als jouw kind onterecht bestempeld wordt is het logisch dat je het zat bent! Ik zou ook kwaad worden.

11. mamabri

mamabri Niet meer actief

ja hoor, hier 1 die inderdaad autistisch/adhd heeft (volgende maand 18) en een peuter van 2 die enorm druk is, hele dagen rent, springt, vliegt, niet luistert etc. Op het eerste gezicht lijkt hij erg op zijn oudere broer toen hij klein was, maar toch zie ik wel duidelijk het verschil. De jongste kán zich prima rustig vermaken, rustig zitten, rustig lopen en ik zie dat wanneer ik iets zeg, hij dit opneemt. Allemaal in tegenstelling met de oudste die bovenstaande gewoon niet kon.

12. Warboel

Warboel Fanatiek lid

8 jan 2014
    3.541
    625
    113

Ja, dat bedoelde ik ook!

Ik heb wel eens kinderen met ADHD in de klas gehad en die waren ook tot op een zekere mate gefrustreerd, want de prikkels waren te veel, concentreren was te moeilijk, slapen ging lastig etc.

Mijn zoon is aan dan wel druk, maar kan inderdaad prima dingen in zich opnemen. Hij begrijpt alles (ook al praat hij nog niet altijd even goed, daarvoor gaan we naar het audiologisch centrum. Dit kan ook een reden zijn voor zijn banale manier van zichzelf duidelijk proberen te maken) en vermaakt zich echt prima. Ook als het drukker is.

Nu zag zij natuurlijk alleen maar een druk, enthousiast knulletje welke nogal hard aan het praten was, maar vind het dan zo rot om te zien dat ze mijn tegenargumenten eigenlijk niet geloofde.

13. KleineFee

KleineFee Niet meer actief

Ik krijg nu al wel eens de opmerking van andere moeders... Dochter is pas 16 maandjes oud en gewoon lekker actief zoals we het noemen. Graag aan het spelen en ontdekken, rennen, klimmen. Super enthousiast en ze vind het heerlijk om aandacht te krijgen dus daar doet ze ook wel haar best voor (vaak positief, soms negatief). Maar volgens andere moeders is ze té actief, té druk, té wild etc en zal ze wel adhd hebben. Nou denk ik ten eerste dat je dat op deze leeftijd nog niet kunt zeggen en daarnaast vind ik het absurt dat andere moeders daarover oordelen. Tot nu toe sta ik elke keer met mijn mond vol tanden en heb ik geen idee wat te reageren. Zou graag een scherpe opmerking terug maken maar kan niks moois bedenken ;)

14. Warboel

Warboel Fanatiek lid

8 jan 2014
    3.541
    625
    113
    Nou precies! Dat bedoel ik dus ook. Zoon is vooral soms iets te over-enthousiast. Hij vind alles en iedereen leuk en gezellig. Soms baldadig, soms ondeugend, soms super lief en zorgzaam.

En een opmerking?

Iets van: Goh, je zou toch maar een actief kind hebben zeg. Goh, wat afschuwelijk! Zie ze liever in een hoekje!
    (En dan met zeer sarcastische ondertoon).

15. mamabri

mamabri Niet meer actief

Als jij echt zo goed als zeker bent dat er niks aan de hand is (en geloof mij maar als ik zeg dat als je er een beetje op let je écht het verschil wel ziet) moet je proberen daar boven te staan.

Peuters zijn nu eenmaal druk, dat zouden ze op het cb ook wel moeten weten.

Kleine fee: een kind van 16 mnd die inderdaad ADHD heeft kun je al wel "herkennen". Ze kunnen nog niet getest worden, dat niet. Bij mijn oudste zag ik met een paar weken al dat er echt iets niet klopte. Niet dat hij als baby druk was, maar hij overstrekte zich enorm als je hem knuffelde, keek altijd langs je heen (alsof hij me niet zag) Alleen wist ik niet direct wat het was natuurlijk.

16. Warboel

Warboel Fanatiek lid

8 jan 2014
    3.541
    625
    113
    Ja dat is zeker waar.
    Dat vroeg ik me dus ook af. Hij is net 3. Wat verwacht je? Dat hij in het gareel zit? Ja mevrouw, nee mevrouw zegt en gehoor heeft aan alles wat een vreemde zegt?

Ik heb zelfs soms wat moeite om te zorgen dat hij naar mij luistert haha.
    Dan zal het haar vast wel lukken hoor ;).

17. Charlie84

Charlie84 Fanatiek lid

8 okt 2013
    1.686
    0
    36
    NULL
    NULL
    Mijn jongste is ook erg druk. Ze is ruim 2 maanden te vroeg geboren en volgens de wijkverpleegkundige hebben eigenlijk alle prematuren ADHD en leerproblemen.
    Mijn dochter is zeker druk, maar niet lastig of moeilijk in de omgang. Ze heeft wel een pittige periode achter de rug qua drift maar ze wordt bijna 3, lijkt me normaal dus..

Maar ik herken de opmerkingen van het cb, gelukkig vindt mijn omgeving haar drukte niet storend, meestal grappig. Het is dan ook een heel leuk kind :)

18. SushiLover123

SushiLover123 VIP lid

22 jul 2008
    18.631
    31
    48
    Je zou ze eens moeten vragen of ze daar een quotum hebben of geld krijgen per kind dat een rugzakje krijgt. Nee? Dan moeten ze ophouden met ongefundeerde conclusies, want dat is uiterst onaangenaam. :p

Weerwoord tegen andere moeders: Vragen of ze een doctorandus in pedagogie of zo hebben. ;)

19. Umm85

Umm85 VIP lid

17 jun 2007
    26.310
    248
    63
    Vrouw
    huismama, doktersassistente
    Turkije
    Hier ben ik het mee eens. Ik heb het niet over jou ts maar heb een vriendin met een zoon van 4 waarvan ze zelf zegt dat hij gewoon druk is maar ik heb zo mijn bedenkingen. Hij loopt bijv zo een drukke straat over en terwijl hij bijna onder een auto ligt is hij nog te druk om het door te hebben. Ik vind zulke dingen (en nog veel meer dingen) best vreemd voor een kind van die leeftijd maar goed.

Overigens weet ik niet hoe het ging bij het cb maar hij moet toch wel een beetje meedoen?

20. MMarianne

MMarianne Niet meer actief

Krijg er ook de kriebels van, als een kind gillend door de kamer rent heeft ie adhd, zit ie rustig een boekje te lezen is ie autistisch ;)

Op de psz lieten ze de stempel autisme vallen, zoontje was toen 2.5 jaar! Eh het heet volgens mij verlegen/onzeker/katuitdeboomkijktype, net als z'n vader en moeder zijn, als ie zich op z'n gemak voelt komt ie wel los...na de zomervakantie herkenden ze 'm bijna niet meer. Omdat ie groot en welbespraakt is verwachtte ze misschien ook wel teveel van 'm gaven ze eerlijk toe...maar na een paar keer zeggen word je toch wat onzeker en geïrriteerd.

Deel Deze Pagina