Ben toch wel benieuwd mijn eerste bevalling is een beetje in zicht. En zou graag willen weten hoe jullie je eerste kraamdag hebben beleeft?
Ik vond de eerste momenten met ons zoontje echt geweldig! Opa en oma die hem bewonderden, 100 foto's maken, ik kon er echt van genieten. Alleen de kraamhulp vond ik wat tegen vallen. Niet de vrouw zelf, zij was heel leuk. Maar ik moest dus smorgens vroeg opstaan (terwijl ik misschien 6 uurtjes had geslapen na een nacht niet slapen en een bevalling van 28 uur), wat me al erg tegen viel. En ze bleef maar 3 uurtjes, dus na die 3 uur zaten we er in het begin echt een beetje bij van wat moeten we nu doen...
Ik ben thuis bevallen. Na de bevalling en de controles van Emme en Lonne kregen we koffie, thee en beschuit met muisjes van de kraamzorg. Met de verloskundige en de kraamzorg de bevalling nog een besproken en het Emme -Lonne bewonderd. Daarna mocht ik gaan douchen en onze slaapkamer helemaal schoongemaakt en gelucht. Na het douchen heerlijk in bed gaan liggen en de familie gebeld. We hebben de familie dus pas na ongeveer 3 uur gebeld om even rust te hebben. Daarna kwamen de opa´s en oma´s en mijn broer en zus met kinderen al snel op bezoek. Ik heb lekker in bed gelegen en iedereen zat gezellig rondom het bed. Nog een paar controles door de kraamzorg gehad. Toen iedereen weer weg was heeft mijn man eten gemaakt en hebben we boven gegeten. Daarna met z´n tweeen in bed en wat gelezen, tv gekeken en nagepraat, foto´s bekeken. Emme- Lonne lag in het wiegje te slapen. Nog een paar keer een flesje gegeven en daarna gaan slapen. Pim
Nova is in het ziekenhuis geboren om 11 uur, eerst daar onder de douche geweest, toen wat gegeten, met zn drieen, mn zusje was er ook bij. En toen zijn Byron en ik naar huis gegaan uur of 1 (met baby). Toen we thuis waren heb ik naar mn ouders gebeld, en byron heeft jor opgehaald. Ik was ondertussen alleen met Nova, omdat de kraamzorg nogal druk was, en kwam gelukkig op het idee, dat kinderen ook flesjes moeten en schone pampers na een uur of drie, dus dat gedaan, later kwamen jor en byron, even lekker met zn vieren genoten, om half zes kwam de kraamzorg ff kijken (hadden we geen fluit aan.. maar goed das een ander verhaal) die was om zes uur weer weg, en wij hebben gegeten (had volgens mij al een pan macaroni gemaakt zondag ofzo) en rond half zeven kwamen mijn ouders, en om half acht mn schoonouders. zoiets zag de eerste dag er uit, best hectisch, en vreemd, maar wel heel intens.
Mijn dochter is om 00:04 geboren dmv een ks. Toen ik eenmaal weer helemaal geinstalleerd was op de verloskamer zijn mijn broer en schoonzus gekomen, mijn moeder was bij de bevalling. De vader van mijn dochter kwam ook nog s'nachts met zijn broertje (ik ben alleenstaand). Toen die druktemakers () weg waren heb ik een paar uur naar mijn kleine meisje gestaard/geknuffeld/gekust etc. Toen het bezoekuur was kwamen mijn moeder, mijn vader, mijn vaders vrouw en half broertje. Ook kwamen er 2 vriendinnen langs. 1 vriendin kwam alleen maar dikke knuffel geven (2 minuutjes binnen geweest dus). S'middags kwam mijn moeder weer tot s'avonds en in de avond kwam mijn ex weer langs. In de middag kwam 1 vriendin die eerder was gekomen nog met haar moeder. Ohja in de avond ook nog mijn andere schoonzus! Tussen door veel met mijn meisje geknuffeld! Ik vond het heel fijn dat er al zoveel mensen kwamen, aangezien ik daar in het z'huis lag en ik dus ook geen partner had/heb om samen deze dag te beleven!
Ik ben om 23.20u bevallen. 's Nachts in het zkh gebleven, erge naweeen, geen oog dicht gedaan. Eerste kraamdag was ik doodmoe, duizelig en slap door het bloedverlies (950cc) maar vooral zoooo trots op m'n meisje! Ouders, schoonouders en oma zijn langs geweest, kennis gemaakt met onze superlieve kraamverzorgster en geprobeerd wat te slapen. En vooral veel knuffelen met ons meisje
om 1043 was ze er EINDELIJK. Ik moest 24 uur blijven ivm haar gewicht We waren in een kraamsuite bevallen en daar mochten we ook blijven, manlief mocht ook blijven slapen. Na de bevalling heeft mijn man de oma's en opa gebeld. Ik werd gewassen (mocht niet douchen, kon niet staan) en weer geïnstalleerd. Mijn moeder kwam en is eventjes gebleven. Toen was het slaaptijd voor de dames en papa ging eventjes spullen halen (en chips en chocolade, wat had ik dáár zin in zeg). In het rustuurtje heb ik mijn broers en zus gebeld en mn beste vriendin. MIjn vriendin kwam meteen en toen was ook manlief weer terug. Toen wat gegeten en 's avonds kwamen so's en mijn moeder, plus al mn broers, (schoon)zussen en neefjes en nichtjes. Iedereen heeft isa vastgehouden en geknuffeld en wij waren apentrots. 's nachts helemaal niet geslapen, ik had veel pijn, isa jankte alleen maar en ook alle emoties hielden mij wakker. de volgende ochtend mochten we naar huis. mijn moeder had thuis wat opgeruimd en de kraamzorg binnengelaten. en eindelijk waren we samen thuis voor mijn gevoel begon toen de kraamtijd.
HECTISCH! Mijn meisje is om half 2 's nachts geboren, daarna nog gehecht, voor ik goed en wel in bed lag om te slapen was het 5 uur. Had twee uurtjes geslapen, daarna m'n dochtertje de borst gegeven en ik zat VOL met adrenaline. Ik had heel erg veel pijn door het uitscheuren, dus kon niet lopen of zitten, alleen liggen met kussens onder m'n benen. Daarna kwam de kraamverzorgster en moest ik perse plassen (ik durfde echt niet), dat duurde ook wel even voor dat lukte. Ik was zo overrompeld door de eerste dag, ik had echt niet de bekende roze wolk. Daarna kwam de eerste nacht, niemand had verteld dat baby's dan enorme huilbuien hebben omdat ze zichzelf ook te pletter schrikken dat ze niet meer in mama's buik zitten. De bevalling ging ontzettend snel en ook omdat ik alleen ben, viel het me vies tegen. Ik had er ook helemaal niet naartoe gewerkt. De tweede dag daarintegen, had ik de roze wolk en ik wou haar de hele dag bij mij in bed! ps.: ik wil je niet bang maken hoor, dit is mijn ervaring, verschilt per persoon natuurlijk
Hier dan op je verzoek een niet zo leuke. Wou eerst niet posten om de sfeer niet te bederven maar goed. Kyan is om 16.03 geboren. Op zich mooie tijd dus. In het ziekenhuis. Werd naar de kamer gereden. Eten gehad. Mn vader gebeld en zijn man (mn moeder was er al) en die zijn even komen kijken. En toen was het op. Stond helemaal stijf van de adrenaline kon niet slapen was niet moe maar ik had ongelofelijk veel pijn erna was helemaal beurs. Heb iedereen smsje gestuurd dat het erop zat maar dat ze maar even moesten wachten. Uiteindelijk pas na anderhalve week eerste bezoek kunnen ontvangen. Lag gewoon teveel in de kreukels. Dus eigenlijk... Was er geen reet aan. Dat lag niet alleen aan het feit dat ik weinig bezoek kon ontvangen maar meer dat ik daar lag en niet thuis en dat ik nog zoveel pijn had. Was me zooooo tegengevallen! Was er helemaal van ondersteboven. Kon opmerkingen als 'je zal wel blij zijn nu' en 'ach nu je je kindje hebt zul je dat snel vergeten' of 'ja maar je hebt er toch wat moois voor teruggekregen' helemaaaaal niet verkroppen.
Ik ben bevallen in het ziekenhuis...om 21.33. Omdat me kleintje in de gaten gehouden moest worden ivm dat ik koorts had tijdens de bev. lag ze op de Neonatologie en ik op een kraam kamer met nog een dame. Snachts van het bed gelicht om te moeten plassen..en ik moest niet eens. Om 6.00 uur waren ze er weer..temp nemen en bm check. Een verpleegster kwam vertellen dat me dochter goed geslapen had. Toen me man er was zijn we samen naar haar gegaan om haar te bewonderen bij dag licht. De zelfde morgen begonnen met kolven om zo snel mogelijk de bv op gang te krijgen. Ze was zelf te misselijk en te moe om te drinken uit de borst ivm de lange bevalling, 46 uur. Met bezoek uur smorgen me schoonouders en ouders, smiddag s me zus en schoon zus met gezinnen...savonds kwam me broer lang en me vk die toevallig die avond een cursus had in het zh. Al met al een vreemd dagje zo zo eerste dag...en het was zo om!
Ollie werd na een weekendje thuis rommelen en baarkruk geboren in het ziekenhuis, met een keizersnede. Dat was om 16:05 uur. Ik kreeg mijn zoon pas 2 1/2 uur later écht bij me, vond ik veel te lang duren Papa was lekker bij hem, dat maakte veel goed Rond 19:30 uur 's avonds kwamen onze moeders en mijn broer. Dat was intiem en gezellig, ik stond ook stijf van de adrenaline en blééf praten (staat allemaal op film ) 's Nachts heerlijk liggen staren naar dat kleine ventje, dat terugstaarde naar mij... Ik miste mijn man enorm en had hem er het liefst bij gehad, maar 's ochtends vroeg stond hij alweer trots voor mijn neus Die dag werd ik lekker verzorgd in het ziekenhuis, vond dat heel fijn. Heb echt kunnen bijkomen van de ingreep. Een goeie ervaring hier, dus!
Omdat ik eerder in de zwangerschap gevloeid had, zou ik als de weeën zouden beginnen bellen naar het ziekenhuis. Dus ik ben bevallen in het ziekenhuis, ook nog eens te vroeg, met 35 weken. Omdat ik nogal wat complicaties had, werd Kenji meteen na de bevalling meegenomen. Ik heb zijn lijfje dus helemaal niet gezien toen ie nét werd geboren. Hij werd meteen nagekeken, gewogen en schoongemaakt, en toen kreeg ik hem pas bij me. Ik werd toen gehecht, en heb Kenji maar een kwartier bij me mogen hebben, toen werd ie al meegenomen naar de couveuse-afdeling. Mijn man moest toen mee voor administratieve dingen af te handelen, en ik ben me gaan douchen. Daarna heb ik wat gegeten, want ik had echt honger! Toen kwam mijn man terug, en ondertussen had ik mijn ouders gebeld. Toen mocht ik eindelijk naar Kenji toe, met bed en al, en op een gegeven moment waren mijn ouders er ook. Toen moest ik naar de kraamafdeling, waar alleen mijn man en ik beschuit met muisjes kregen, mijn ouders niet. Mijn zusje en haar vriend waren op dat moment op vakantie, dus die kwamen niet. Net als mijn schoonouders. Mijn schoonzus en zwager waren ook op vakantie, maar waren in Nederland, dus die zijn even op en neer gereden. Verder was het vooral hectisch, en achteraf gezien helemaal niet leuk. Ik op de kraamafdeling op de 1e verdieping, en Kenji op de couveuseafdeling op de 7e verdieping. Ik kon dus niet zelf even naar mijn menneke toe.
Ook ik heb een ( spoed)ks gehad..Esmee is om 15.58 geboren en om half 7 s'avonds stonden mijn s-ouders, ouders, zusje, beste vriendin met vriend bij mij aan het bed. Iedereen heeft lekker geknuffeld met Esmee.. Weet er zelf niet zo veel meer van want was nogal high van de morfine Heb het wel allemaal op foto.. Het geluk straalt er af. Tussen de geboorte en het bezoek hebben ze mij gehecht en mijn vriend is mee gegaan met Esmee om te wegen etc. Daarna de eerste keer aanleggen op kraamafdeling.. Erg bijzonder!8) Tegen 22.00 is mijn vriend naar huis gegaan en de volgende ochtend 9.00 stond hij er al weer.. Eerder mocht hij niet op de afdeling ivm douchen etc.. Ik lag overigens op een 4 persoonskamer. Erg gezellig!
In het ziekenhuis bevallen om 21.56. Toen gehecht gewassen etc, en om 00.30 kwamen de omas en opa nog kijken. De volgende dag zou voor ons zijn. Ben wel in slaap gevallen die nacht (welke adrenaline???), werd zelfs niet wakker toen mijn dochter huilde (schuldgevoel!!!). )m 6.00 catheter eruit. Als ik geplast had mocht ik naar huis, en dat had ik, alleen moesten we nog wachten op de kinderarts, aangezien mijn dochters suiker gecontroleerd moest worden. Manlief heeft toen taart gehaald in de ziekenhuiswinkel en dat hebben we samen op op de kamer hihi. Achteraf bleek het niet nodig te wachten op de ka en we konden rond 12.30 naar huis. Supertrots in de rolstoel met maxicosi op schoot, de wereld in. Geweldig. Thuis aangekomen nog een tijdje zitten kijken naar ons meisje. Toen hadden we zoiets van... en nu? We leggen haar maar in bed. Zo gezegd zo gedaan. En gewacht op de kraamhulp. Geprobeerd te kolven, lukte niet (bv ook niet). Flesje geprobeerd, lukte ook niet want liefie was te misselijk. Oja en de omas en opa kwamen "toevallig" even wat brengen want ze waren "toevallig" in de buurt. (omas brachten een kraammand en opa iets anders). Heb wel gewoon aangekleed op de bank gezeten, wilde niet naar bed. Verder weet ik het niet meer zo goed, het is heel raar, je beseft nog niet echt dat je moeder bent. En je buik voelt heel raar leeg!
Ellendig... Ik ben in het ziekenhuis bevallen ivm. met 36 weken vliezen gebroken en langdurige gebroken vliezen. Bevalling ging vrij vlot, mede doordat ik ingeleid was. Maar daarna begon de ellende, ik bleef bloed verliezen (totaal 3000cc verloren). Op de OK geweest, daar gehecht etc. Nacht doorgebracht op de ic (zonder kind). Met kindje ging ook niet goed, bleef blauw zien en hij kon alleen maar kreunen. Hij lag dus op de afdeling Neonatogie aan de beademing, 2 verdiepingen verwijderd van zijn mama. Alsof het nog erger kon, zijn we die dag erop (eigenlijk de eerste kraamdag) overgeplaatst (apart) naar een ander ziekenhuis, omdat het nog steeds niet goed ging met onze zoon. Daar bleek het dat zijn longetjes nog niet rijp waren en hij een verhoogte onstekingswaarde in zijn bloed had. Nu gaat gelukkig alles helemaal op en top hoor! Maar mijn kraamtijd...:x die was verschrikkelijk!!
Achteraf gezien erg (te) druk en vermoeiend. Mijn w-en begonnen zondag om 5 uur 's avonds ongeveer en 's nachts om 4 uur is Julian via een ks geboren. Om 6 uur ofzo was ik weer op de kamer en we hebben de hele dag aanloop gehad van visite. Was helemaal kapot aan het einde van de dag.
Eerste kraamdag.... De eerste dag in het ziekenhuis waar mijn man en ik in de kraamsuite mochten blijven en ons meisje op de neonatologie moest? Die was redelijk goed, opa's, oma's en tantes van de kleine hebben in de couveuse mogen gluren en we hebben in de zon bij het zh een drankje gedaan met ze. Echt een aanrader die kraamsuites! Of de dag dat we thuis kwamen nadat de kleine 6 dagen in het zh had gelegen en we thuis werden begroet door een chagrijnige kraamhulp omdat we een halfuurtje later waren dan we hadden verwacht? Minder dus!
De eerste kraamdag was echt geweldig! Milan is om 14.25 geboren en we moesten allebei een nachtje blijven. Ik ben eerst gedoucht, daarna hebben we iedereen gebeld. Er is toen ook helemaal geen bezoek geweest, ook geen ouders. Dus we hebben heerlijk de eerste dag met zijn drieën van elkaar genoten. S'nachts moest Milan op de kinderafdeling liggen. Vond het jammer dat hij niet bij me lag, maar kon de uurtjes slaap ook wel gebruiken. Ze brachten hem dan om de zoveel uur om te voeden. Had het ook wel nodig om bij te komen. Had 2 nachten niet geslapen en best wat hechtingen. Zou het, als ik er op terugkijk , niet anders willen doen.