volkoren of spelt?

Discussie in 'De lounge' gestart door tuc, 25 aug 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. tuc

tuc Niet meer actief

Het is een actueel discussiepunt vaak tussen de gezondheidsgoeroes...dus ben ik benieuwd hoe jullie hierin staan.

Waar gaat je voorkeur naar uit volkoren of spelt?
    En waarom uiteraard....vind je het 1gezonder dan het ander of andere overwegingen?

Brand maar los.

2. Floortje27

Floortje27 Fanatiek lid

26 dec 2012
    1.029
    0
    0
    NULL
    NULL
    Zeker spelt, onbewerkt graan dus veel beter verteerbaar en op te nemen door je lichaam.

3. tijdvoormezelf

tijdvoormezelf Niet meer actief

Ik gebruik beide maar vind dat spelt veel beter vult, bij tarwe boterhammen bijv eet ik er veel meer dan van spelt

4. Aszz

Aszz Niet meer actief

Mijn lichaam reageerd beter op spelt. Buik minder opgeblazen, betere stoelgang etc. Maar af en toe volkoren vindt mijn lichaam ook best oke.

5. Goldsword

Goldsword Fanatiek lid

14 dec 2013
    1.422
    0
    36
    NULL
    Rotterdam
    volkorenspelt ;) Dan heb je beiden in 1 :) Maar als dat er niet is liever spelt (al denk ik dat vooral afwisseling heel goed is).

6. bosi333

bosi333 VIP lid

1 aug 2006
    37.265
    6.790
    113
    Beide...even gezond.( of ongezond)

Ik eet alleen tussen de middag 1 stukje brood. En dat heb ik toevallig gebakken van volkoren en spelt meel

7. amdaa

amdaa VIP lid

28 mrt 2015
    9.670
    11.009
    113
    Wij wisselen verschillende granen af, vind ik persoonlijk het gezondste.
    Volkoren tarwe, volkoren spelt (meel laat ik overigens uit Oostenrijk komen, is veel smakelijker en robuuster), maïs, rogge, gerst/haver/tarwe brood enz.

8. Floortje27

Floortje27 Fanatiek lid

26 dec 2012
    1.029
    0
    0
    NULL
    NULL
    Dat uit Oostenrijk is ook een goeie! Waar bestel je dat? En merk je ook prijsverschil naast de kwaliteit?

9. TinaTeenslipper

TinaTeenslipper VIP lid

5 jun 2013
    7.018
    548
    113
    ik eet beide. afwisseling is naar mijn idee goed. ik verdraag het allemaal prima. alleen witbrood en andere witte koolhydraten krijg ik een opgeblazen buik van. maar ik eet nooit meer als drie boterhammen per dag. voor de rest eet ik veel salades en kwark/brinta ipv brood

10. amdaa

amdaa VIP lid

28 mrt 2015
    9.670
    11.009
    113
    Bij mijn tante :), ze woont daar (vlakbij Salzburg).
    Ze koopt in bij een plaatselijke molen, ze kopen altijd de hoeveelheid voor 3 maanden en bakken altijd eigen brood.
    Mij stuurt ze dan elke 3mnd ong 7kg meel in een pakket. Hier dan echt ter afwisseling, ben echt verzot op dat brood.

Ik heb geen idee of je zo kunt bestellen ergens. .

11. kersenflap

kersenflap Niet meer actief

Hier verdraag ik geen volkoren en geen spelt, enkel tarwe en ook heel beperkt, Ik had moeite met het spelt brood weg te krijgen.

Ik kies dus vaak voor de crackers en dan volkoren meergranen of spelt varianten dat gaat wel goed

12. MamavC

MamavC Niet meer actief

Spelt. Nog even en ik ga speltpapje geven :D

13. mexicang

mexicang Fanatiek lid

1 okt 2008
    4.345
    85
    48
    Spelt!
    Speltbrood, speltcrackers, speltmatzes, pannenkoeken van speltmeel, speltkoekjes enz enz!

14. Umm85

Umm85 VIP lid

17 jun 2007
    26.310
    248
    63
    Vrouw
    huismama, doktersassistente
    Turkije
    Maakt me echt geen snars uit, eigenlijk altijd volkoren.

15. Islah

Islah Niet meer actief

Ik vind de vraagstelling een beetje apart, van spelt bestaat namelijk een volkoren en witte variant, net als met gewone tarwe. Ik at thuis vroeger speltbrood (dat was gewoon wat m'n moeder kocht) en nu gewoon tarwebrood (liefst zelfgemaakt en volkoren) en merk amper verschil. Ja enige verschil dan dat ik spelt minder lekker vind.

16. Islah

Islah Niet meer actief

Bij webshop van de Zuidmolen heb je veel keus in meelsoorten, ook buitenlandse.

17. ImAmommy

ImAmommy Fanatiek lid

23 aug 2015
    1.614
    1
    36
    allebei, als het maar geen wit brood is

18. Berte

Berte VIP lid

24 feb 2011
    7.027
    3.840
    113
    Vrouw
    Thuis
    Volgens mij is heel veel van hetzelfde niet gezond, dus probeer ik met granen te varieren.

Ik eet ook havermout voor de variatie.

19. Islah

Islah Niet meer actief

Roggebrood eet ik overigens ook regelmatig, heerlijk.

20. mam1991

mam1991 VIP lid

17 jan 2013
    10.071
    2.096
    113
    Hier altijd wit, tarwe en volkoren met sesam in huis. Ik eet alleen wit en de mannen de andere 2 😁 we vinden spekt ook lekker maar vindt het te duur om altijd te eten.

Deel Deze Pagina