Ik moet het toch eens vragen...misschien dat iemand het herkent Onze zoon is altijd heel erg zelfstandig geweest...mooit echt een baby. Toen hij 2 was kon hij al dingen die je eigenlijk niet ziet bij die leeftijd ( knopen kunnen maken, met een steeksleutel schroefjes losmaken, zelf aankleden et cetera...) Nu met 4 is dat niet anders...ook extreem zelfstandig willen zijn. Vraagt nooit hulp en kan alles ook wel zelf. Heeft mij gewoon helemaal nergens voor nodig ( ja, wakker maken..zodat hij naar school kan) Hij is ook echt van de ochtend tot laat in de avond druk. Niet in gedrag maar met activiteiten. Lezen, spelen, computer, eten, knutselen... hij is altijd bezig. Is pas moe rond 21.30.. en is zonder moeite de volgende dag weer fris en fruitig. Ook wil hij nooit getroost worden. Als hij pijn heeft dan trekt hij zich terug en ondergaat het zelf. Is er bloed...dan pakt hij zelf een pleister... Ik vind dat erg moeilijk. Ik vraag me af of er meer mensen zijn ( herkenning) met kinderen die zo extreem zelfstandig zijn... Is dit ergens een kenmerk van? Of is het gewoon een kind die gewoon heel erg zelfstandig is....
Het is het kenmerk van jouw kind. Echt, meer kan ik er niet over zeggen. Dat het merendeel van de kinderen zich wel laat troosten en minder zelfstandig is op die leeftijd wil natuurlijk niet zeggen dat er iets mis met hem is.
Wow, ik vind dit best bijzonder. Ik snap dat je bang bent dat hij het gevoel zou kunnen hebben dat hij alles alleen moet doen of er alleen voorstaat, maar ik denk dat je vooral je eigen gevoelens op hem projecteert. Het is natuurlijk altijd goed om hem van tijd tot tijd duidelijk te maken dat jullie er altijd voor hem zijn en hem graag helpen en ook zou ik hem niet te zeer prijzen vanwege zelfstandigheid als je dit al zou doen (anders motiveer je hem extrinsiek), maar verder zou ik me niet al te zeer zorgen maken. Als jullie hem niet motiveren om zich zo te gedragen dan lijkt het me typisch een geval van 'aard van het beestje'. Ik was vroeger zelf ook al heel vroeg zelfstandig en heb dat overweldigend als heel fijn ervaren. De een is nou eenmaal meer op zichzelf dan de ander.
Bedankt dames... Ik had ook al een beetje het gevoel dat ik er meer problemen mee heb dan dat het een probleem is. Misschien wil ik zelf wel te graag mijn kleinste klein zien... Ik weet nog het eerste wat hij deed toen hij uit mijn buik kwam...hij duwde zichzelf omhoog op mijn buik om te kunnen drinken... Misschien toch het aard van het beestje
Denk dat dit toch de aard is. Mijn dochter is ook erg zelfstandig en zal ook nooit om hulp vragen ook al heeft ze het nodig. Nee madam probeert alles zelf op te lossen. Dit leidt nog al eens tot conflicten omdat ze dingen zelf wil doen die echt nog niet kunnen (zoals met een volle 1,5 liter fles haar glas willen vullen) In het weekend staat ze op, zegt even hai, gaat naar beneden en maakt haar eigen ontbijt (en die voor haar broer). Gisterenmiddag pakte ze de eieren en wilde voor zichzelf eieren gaan bakken . Maar goed nu misschien lastig soms maar hopelijk brengt het haar ver in de toekomst.
Heeft hij ontwikkelingsvoorspong? Wat zeggen ze op school? Op school hebben ze vaak signalering hb ook op peuterspeelzalen en kinderdagverblijf. Als dat zo is maar volgens mij is ook zo zoals je schrijft kan je op hb forum kijken voor je vragen ook daar kan je peers vinden voor je zoon in zijn leeftijd. Ik herken het wel hier ook grote ontwikkelingsvoorsprong motorisch en denk. Altijd geweest en ook altijd zelfstandig ze brult als ik haar help. Ze wil ook nooit knuffelen en zit nooit stil ook druk met doen dingen en heeft veel concentratie als ze met iets bezig is. Ook dat knopjes ritsen, aankleden doet ze ook al zelf. Ze kiest haar eigen kleren en die van mij ook al etc. Je moet haar om alles vragen of ze dat wil dus stel wil je handjes wassen moet je zeggen: wil je handjes wassen dan gaat ze zelf in honden bakje wassen dan lopen naar handdoek en afdrogen. Kom je zelf met doekje is krijsen etc. Nooit willen handvadthouden enkel als je vraagt of ze ziet gewaar in de weg. Erg slim en weet wat ze wil en niet Ik en mijn man wilden van geboorte af zo graag kusjes en knuffels en dat ze op schoot zit: dat heeft ze nooit gedaan en verplichten is tegenstrijd. Wat ze niet wil wil ze niet.punt. We hebben hier amper baby gehad helaas. Ze wordt hier montessorisch opgevoed omdat ze zo is heeft ze dus slles zelf wat ze wil pakken en spelen. Ik coordineer het maar ze mag zelf beslissingen nemen en zelf doen. Wil ze hulp? Dan vraagt ze dat uiteindelijk en ik help. Troosten wilde ze ook niet maar we hebben het zo aangepakt: Als we zich pijn doen per ongeluk dan zeggen we auw auw en gaan zielig doen dan komt ze vanzelf knuffel en kusje geven ze meent het echt. En als ze pijn heeft zeggen we ook auw auw en komen kusje geven en knuffel daarbij zeggen we niet zo van komt goed of dat het geen pijn doet etc. Maar wel: ja dat doet zeker pijn, auw auw, dat is echt pijnlijk dar verdient een kusje en we troosten haar echt als een baby. Dat tip heb ik van kinderdagverblijf gekregen waar ze is gesignaleerd met ontwikkelingsvoorsprong daar letten ze dus op dat soort dingen. Zon kindjes is juist leuk want later zal het echt zo verl verschil maken. Maar zulke kinderen zijn ook erg lastig. Je moet gewoon meegaan en met zulke kinderen werkt montessori thuis erg goed, je kan wat boek lezen over montessori onderwijs dan kan je dat thuis toepassen. Eingelijk doet dat iedereen (laten spelen met keukengerei, kleding helpen vouwen etc) maar het gaat ook om hoe je met kind omgaat als hij iets wil en niet en hoe je kan communicatie opbouwen. Kinderen met ontwikkelingsvoorsprong denken anders dan leeftijdgenootjes omdat hun denk/doen past niet bij vermogen. Montessori schreef ook dat je kind niet moet helpen minst hij zelf vraagt en je kind niet moet gaan pakken of aanraken zonder dat te vragen je moe zijn wensen en grenzen respecteren zeg maar. We doen thuis montessori maar ze zal naar gewone basisschool gaan uiteindelijk omdat ze daar hb plus klas hebben indien het zich voorzet is belaagrijk dan.
Dat heeft dochter ook gedaan dus gelijk hoofd optrekken op mijn buik eromheen te kijken. Ik denk dat je op hb forum meer kan antwoorden krijgen die je verwacht dan hier. Ontwikkelingsvoorsprong hoeft niet betekenen dat kindje hb is of zal zijn maar met 4 jaar kan je veel zeggen of het zo is of niet. School in principe moet in principe het zien binnen 1-2 jaar. In principe kenmerken van hb heeft je zon wel dus zo gek is het niet. Al hoeft dat niet en dan kan gewoon zijn karakter zijn. Ps: zelfstandigheid is heel goed maar het is niet dat je daar zelf probleem maakt denk ik je maakt zich zorgen en dat is logisch en ik denk terecgt in kleine mate want zelfs dat soort zelfstandige kinderen moeten kunnen gevoel openstellen, zeggen hoe is dat voelt, vragen om hulp ook al kunnen ze zelf en laten zich troosten. Ik ben eigenlijk benieuwd wat school zegt erover? Wat ik hier doe is leer haar dat laten zin dat je pijn hebt en laten helpen kan ook leuk zijn ook al kan ze dat zelf. Ik maak er spelletje van zo bijv heeft ze vieze handjes dan zeg ik laat maar zien en doe overweldigend alsof het zo vies is bah, ik maak een toeneel van. Ik zeg nou hier komt mama met haar grote schoonmaak doek! Nu dus als ze in stemming is dan loopt ze naar mij toe me handjes voor en zegt bah bah dan maak ik weer toene van. Je kind is veel ouderen dus dat gaat niet maar op zijn niveau kan je dat soort kleine veranderingen toepassen. Leg bijv pleisters weg en zeg dat je nu bent een pleistersmeester of zo en als er iets is moet hij komen en je maakt een toeneel van alsof je dokter bent en troosten hoort daar ook bij etc. Geen idee is maar wat ik denk zou ik doen maar weet niey of dat iets voor je 4 jarige kind hoor! En ik zou veel samen doen ook al leest hij zelf ben je ook bij en help je hem op andere manier. Maak een moelijke spel en help daar dan. Iets wat op school ook is als hij alles zelf kan dan zullen ze lastigere opdrachten geven of anders formuleren waardoor hij zelfstandig het gaan oplossen maar bij kleine hulp ben je er gelijk zeg maar
ik herken het niet maar ik voelde me ook rot toen ik mijn zoontje (toen 3,5 jaar) wilde knuffelen op speeltuin; van hem te horen kreeg dat ik dat echt niet moest doen op speeltuin en dat de andere kinderen dat konden zien; en ik tot thuis moest wachten en hij me dan zou wel toe laten. gelukkig is dat toen niet lang doorgezet en het was slechts een fase. ik begrijp je wel, maar anders dan dat heb ik geen herkening. lijkt me wel moeilijk als moeder.
Bedankt voor je verhaal van herkenning Ja hij had volgens de PSZ en het consultatiebureau wel een ontwikkelingsvoorsprong. Maar ik hoor dat wel meer bij kinderen van die leeftijd dus ik heb daar verder niet aan gedacht. Mijn broertje is HB ( getest) dat wel. Ik had daar eigenlijk ook nog niet eens aan gedacht. Als ik google kom ik eerder op hechtingsstoornis of ADHD Maar goed dat laatste is ook niet aan de orde want hij kan uren aan tafel zitten knutselen.. hij is niet druk in zijn doen zeg maar... Dat eerste kan ik me ook niet voorstellen. Ik zou niet weten hoe dat dan ontstaan zou zijn. Als hij bijvoorbeeld iets nog niet zelf kan ( de handeling is te moeilijk of het mag niet van ons) dan zorgt hij dat ik het doe. bijvoorbeeld: hij wil verse jus... dan zet hij de pers klaar, pakt de sinaasappels, legt een mesje klaar en een bord. Het enige dat ik moet doen is het daadwerkelijk persen... En dat doet hij dus al vanaf hij 3 was. Aan de ene kant is het dan ook wel weer grappig dat zelfstandigheid Hij weet het ook altijd zeker... dan zeg ik dat het anders is en dan kan hij ook echt volhouden dat het zo is zoals hij zegt of denkt... en soms heeft hij dan ook echt gelijk...hij ziet het gewoon anders... De tip voor het troosten kan ik wel wat mee. @belize, ja ik dacht eerst ook een fase...maar hij heeft het al vanaf hij 2 jaar was.
Ik herken het ook wel. Mijn dochter van 2,5 is ook erg zelfstandig. Wil zichzelf aan en uitkleden, wassen is een drama alleen niet als ze het zelf mag doen. Ze kan zichzelf echt een middag bezighouden met poppen en beren, die zet ze dan overal neer en dan gaat ze voor ze koken in haar keuken, en ook eten geven. Vervolgens brengt ze ze naar bed, etc. Als ze ziet dat Iemand pijn heeft of verdrietig is, gaat ze diegene troosten. Mijn broer deed een keer alsof hij huilde, toen zei ze: wat is er oom J? Kom maar bij mij, en trok ze hem echt tegen zich aan. Verder net als bij piccolina, ze weet precies welke jas en welke schoenen ze aan wil naar de crèche, dit verschilt per dag en ik maak er geen strijd van. Verder weet ik dat ze goed gehecht is en zich goed ontwikkeld, dus maak me geen zorgen.
Nee adhd is iets anders als je kind met diagnose adhd ziet naast zal zien je gelijk het verschil. Ik herken ook wat je zoon doet over druk zijn met dingen hier ook zo wienig slaap veel dingen doen. Ze kan echt lang met kinetic zand spelen of klei of boeken doorbladeren. Ze kiest zelf wat ze wil en als je geeft steeds andere dan krijst ze tot waanhoop. Ik zou gewoon als ik jou was kijken wat school over denkt en verder gewoon hem veiligheid bieden en hulp waneer hij wil. Ik denk ook dat hij zelfstadig is geef je hem maar het samenwerken is iets anders dan voor hem doen. Probeer niet helpen maar samenwerken!
dat met sinas pers herken ik ook. dat heeft zoontje dan ook wel. een tijdje wachtte hij met de apparaten met de stekker in zijn hand bij de stopcontact. tegenwoordig doet hij die zelf wel in(heel vervelend want hij mag niks met stopcontact bedoel ik) maar niet laten knuffelen? zoon is wel hard voor zichzelf, hij gaat niet makkelijk huilen als hij valt of pijn heeft. dat weer wel zo. als ik dan hem wil troosten duwt hij me ook weg. en gaat verder met spelen tenzij het heel erg is met bloed enzo. hij ging ook zelf douchen als hij zich vies maakte. helemaal uitgekleed. hoor ik ineeens iemand douchen met 3,5 jaar dus. het kostte me heel veel moeite om dat te voorkomen. steeds een strijd hierover. verder kan hij prima alleen thuis zitten en ik boodschappen doen(hij wil dat wanneer hij moe is) maar weet je; dat is echt goed, die zelfstandigheid, kinderen die voorsprong hebben moeten veel meer zelfstandig zijn. omdat ze van die werkjes zullen krijgen als de jongste in de klas en helemaal zelf moeten maken omdat juf niet altijd tijd voor heb heeft. en moeten praten, duidelijk maken wat er is, wat ze niet kunnen of snappen etc... hectingsstoornis is niet makkelijk om vast te stellen. hij luistert toch als je met hem praat? en hij volgt ook de regels wanneer je die uitlegt? heeft hij vrienden? adhd heeft ook lichte vormen(=zonder hyperactiviteit) of adhd kinderen die bij bepaalde dingen lang kunnen bezig zijn. zoals tv kijken computer games etc. maar knutselen staat niet op die lijst; als hij dus werkelijk dingentjes maakt ipv eindeloos knippen en kliederen dan is er geen adhd kans.