Hoi, Graag zou ik jullie mening/ervaring willen weten. Mijn dochter is nu 5 maanden oud en heeft waarschijnlijk een koemelkeiwitallergie. Op pepti ( wel met nutriton erbij anders lijkt ze vaak zuur weg te slikken en spuugt meer), doet ze het erg goed. Ze drinkt meestal tussen de 180cc ( 200 cc met voeding) en 210cc (230 met voeding). De laatste dagen drinkt ze steeds 150-170 cc, ze wil daarna niet meer. Ze gaat op de speen blazen, naar je lachen en rondkijken. Ze lijkt gewoon genoeg te hebben van de fles. eind maart hebben we een afspraak bij de dietiste om het bijvoeden op te gaan bouwen, maar ik heb het gevoel dat ze er nu al aan toe is. Hoe wisten jullie of de kindjes er klaar voor waren?
Als ze te eeinig zou hebben aan haar melk zou ze het niet laten staan, dus volgens mij is ze om die reden niet aan bijvoeding toe. Ze zit waarschijnlijk in de fase van fles weigeren, heel veel kindjes hebben die rond 5-6 maanden. Ik zou eerlijk gezegd met een kma EN waarschijnlijk reflux (die zuur klachten) niet op eigen houtje beginnen met bijvoeding. Maar goed overleggen met de dietiste. Je meisje heeft namelijk ook verhoogd risico om allergisch te reageren op andere voeding.
Onze dochter was pas echt toe aan bijvoeding toen de flessen van 200cc per fles wel heel erg snel en gemakkelijk opgingen. Tot op de laatste druppel en dat 5x per dag. Toen zijn we met bijvoeding begonnen en ging het goed. Wij hadden al met 4 mnd het idee dat ze aan bijvoeding toe was, omdat ze ook toen al tegen de max aan flesvoeding zat en behoorlijk zat te smakken. We hebben het wel geprobeerd toen, maar ze kreeg enorme krampen en last ervan, dus toen weer gestopt. Met 5 mnd was ze er dus wel aan toe (geen krampen meer).
Juist als ze minder melk drinkt, lijkt me dat ze er nog niet aan toe is. Melk blijft nog de belangrijkste voedingsbron tot 1 jaar. Ivm allergieen en refluxklachten zou ik sowieso wachten tot 6 maanden. Overigens is het normaal dat kindjes rond 5 maanden andere dingen interessanter beginnen te vinden dan melk drinken, maar ikdenkdat het los staat van de behoefte aan bijvoeding/andere voeding.
bedankt voor de reacties! Ik zou sowieos niet op eigen houtje beginnen, maar misschien de afspraak met de dietiste vervroegen. Ga gewoon proberen het zo lang mogelijk uit te stellen. Ze lijkt gewoon wat flessenmoe te zijn, maarja vind het lastig hoor
Vanwege reflux zou ik het niet laten. Bijvoeding kan in dat geval juist een positief effect hebben, al hoeft dat niet. Er zijn natuurlijk wel een aantal zeer veilige producten qua bijvoeding. Je zou dan een tijdje 1 product kunnen geven zodat je goed in de gaten kan houden of er een allergische reactie optreedt. Maar je kunt dit natuurlijk het beste overleggen met de dietiste. Kun je niet bellen? Is de koemelkallergie nooit getest dmv een dubbelblinde provocatietest? En je krijgt het gewoon vergoed? Mijn zoontje krijgt namelijk ook pepti, maar de kinderarts wil pas een recept uitschrijven als hij die test heeft ondergaan. En die vindt pas halverwege april plaats en dan zit hij al zo'n 2,5 maand aan de pepti (die wij dus al die tijd zelf betalen).
Als er vermoeden is van kma zou ik zeer zeker wachten met bijvoeding totdat je bij de dietiste bent geweest. Hier een kind met kma en helaas nog meerdere allergiën. We hebben mooi het schema van de dietiste gevolgd, echter reageerde mijn zoontje voor zijn 1e jaar toch op veel dingen overgevoelig. @ Yukl, wilde je ka ook geen machtiging uitschrijven voor bv 3 maanden? Ze kunnen dat namelijk aan kruisen voor hoe lang de machtiging moet zijn. Toen ze bij mijn zoontje wilde uitproberen of hij ind de sterkste voeding nodig had kreeg ik in eerste instantie maar een machtiging voor 1 maand. Na die maand kreeg ik dan een nieuwe machtiging.
het cb heeft een machtiging uitgeschreven voor 6 maanden. We moesten gewoon zelf testen thuis. Volgens het cb hadden we niet goed getest, we moesten een paar dagen de oude voeding geven tot ze helemaal over was terwijl ze eerst gezegd hadden dat we gewoon 10 of 20cc moesten geven. De cbarts heeft op de machtiging geschreven: weinig terugkerende klachten behalve onrustig zijn ivm. te korte provocatie en we hebben het toch gehad! Op zich hebben we over anderhalve week de afspraak bij de dietiste, dan is mijn kleintje 5 1/2 maand. Vooralsnog drinkt ze rond de 700 cc terwijl dat altijd tussen de 900 en 1000 zat. Ik kijk het aan.