Heeft iemand lekkere combinaties voor fruit om zelf te maken en in te vriezen? Mijn dochtertje wil veel vers fruit niet.. Ze lust eigenlijk alleen banaan. Probeer het elke dag, de ene keer gaat het goed en de andere keer houd ze haar mondje stijf dicht. Meestal prak ik er een beetje banaan doorheen en dan is het op goed geluk Iemand misschien lekkere receptjes die ik klaar kan maken en in potjes in kan vriezen. Altijd makkelijk!
Fruit invriezen lijkt me niet zo lekker. Daar zit zo veel water in dat dat toch bijna niet goed kan komen?
Hoe oud is ze? Juist als ze andere fruitsoorten niet eet zou ik het niet mengen, maar haar juist eerst aanleren enkele smaken te leren waarderen. En wat Shakes zegt, ingevroren fruit is toch helemaal niet lekker??
Ze is 9 maanden. De ene keer eet ze bijvoorbeeld kiwi wel goed en de andere keer wil ze het helemaal niet. Behalve banaan, die gaat er altijd in Het is wel lastig, want het zomerfruit is weg dus word de keuze wat beperkter.
En als je het gewoon in stukken aanbied? Met 9 maanden hoef je natuurlijk niet (meer) te prakken of pureren. Biedt het gewoon heel aan en kijk maar wat ze doet. Eet ze niet dan is dat prima, het is onderdeel van leren eten. Ook fijnknijpen en/of gooien hoort erbij.
Hoe vaak eet jij fruit doorelkaar heen? Dat is toch vaak helemaal niet lekker? Gewoon stuk fruit nemen, kind stukjes geven en wat kind niet eet zelf opeten. Kom je zelf ook aan je dagelijkse fruit, en als je het samen eet eet je allebei meer, want zien eten doet eten. Van pureren en vooral van invriezen wordt fruit nou niet bepaald lekkerder, laat staan gezonder. Zonde van alle moeite.
Mango, gele kiwi ipv groene (vind ikzelf ook het lekkerst), verse sinaasappelsap met een verkruimeld beschuitje, komkommer, avocado, blauwe bessen, druiven (zonder schil, in partjes), mandarijntjes? Ik eet zelf ook altijd met mijn zoontje fruit, zien eten doet eten.
Heb je een stoomapparaatje? Daar wordt een fruithap echt zo'n 100x lekkerder van. Hier is appel met gedroogde abrikoos favoriet (gestoomd dus). Peer met rijstewafel. Appel met blauwe bes. Mango.
Appel/ peer of combi koken.is perfect om in te vriezen. Was ( is) echt favoriet van uk. Heb je ook al druiven laten proeven, zou wel velletje er af halen
Ik heb zo'n avent stomer/blender en daar gooi ik in wat ik toevallig heb. Vaak 1 smaak (appel, peer, banaan, kiwi, perzik), maar als ik verschillende dingen over heb gooi ik het bij elkaar. Zo maak ik in een keer een paar hapjes die ik in kan vriezen. In het begin was het veel wennen aan smaken, dus dan maakte ik 10 hapjes van 30 gram alleen om te proeven. Het is nog niet voorgekomen dat de hapjes allemaal geprobeerd waren en hij het nog steeds niet lustte. Andersom juist, dan was 30 gram veel te weinig en gaf ik 2 of 3 porties. Ik gaf eerst 3 dagen hetzelfde en daarna wisselde ik af. Heb je wel eens bewust tien dagen hetzelfde aangeboden (tenminste drie happen en daarna niet -meer- forceren)?
appel-peer-banaan-druif (kan in verschillende samenstellingen) mango is makkelijk te combineren met dingen (en in diepvriesblokjes bij de supermarkt verkrijgbaar, hoef je niet meer zelf te snijden en te vriezen) pruimen (wel eerst even koken en schillen)
Ik zou bedenken wat precies je doel is en de bijvoeding daarop afstemmen. Als je wilt dat je baby fruit leert eten, dan zou ik fruit aanbieden. Zonder poespas. Een kind leert smaak van appel niet te waarderen door een gestoomde appel/bes/mango moes te eten. Dat smaakt eerder naar jam dan naar fruit, plus dat het kind nog steeds niks van structuur mee krijgt. Misschien kun je het in 2en splitsen? - 1x per dag gewoon fruit aanbieden, een banaan in de hand, een peer in reepjes, druiven door midden enz. Een baby van 9mnd hoeft echt geen prakjes meer. - 1x per dag haar een bakje fruitmoes geven zodat ze de vitamines binnen krijgt totdat ze zover is om zelf een stuk fruit op te eten.
Bedankt voor jullie reacties! Het gaat steeds beter Ze krijgt haar fruit ook niet gepureerd, ze krijgt het in stukjes of een beetje fijn geprakt met een vork. De laatste dagen gaat kiwi goed en vandaag vond ze de peer lekker, had ze bijna helemaal op