Ik wil toch weleens graag oprecht weten of dit nu kan - kwestie van anders reageren, ander type, andere opvoeding, temperament enz enz (dat ik dit dus teveel aantrek) - of dat mijn gevoel niet overactief reageert zeg maar. Toen ik vanmiddag thuis kwam met mijn zoontje, was onze buurman blijkbaar ook net thuisgekomen met een van zijn kleinzoons Buurman is in mijn beleving (zeg ik er dus bij) nogal hard van stem, heeft altijd veel te melden, komt overal bovenuit als er bijv. een feestje is, ken hem verder niet: we wonen er pas een jaar en het is meer 'hallo en dag' en kort gesprekje. Het lijkt me een temperamentvol type in elk geval, zo komt hij in elk geval op mij en mijn man over. Nu ging hij helemaal 'los' in mijn ogen, want kleinzoon (4 of 5 jaar) was blijkbaar niet op de afgesproken plek blijven spelen wat de afspraak was. (ouders wonen een straat hierachter, opa en oma passen vaak op). Jongetje huilen en huilen, wilde alleen weten waar zijn broertje was en was blijkbaar op zoek gegaan. Nou, dat had hij beter niet kunnen zeggen: 'waarom houd jij je niet aan de afspraak? Nou vertel! Vertel op! Waarom niet?' Jongetje alleen maar jammeren. en toen kwam het: 'ik heb de hele wijk afgezocht. Ik was ongerust zeg. Klootzak! Klungel!' Ik wist echt niet wat ik hoorde....... Jongetje weer huilen. Mamaa........Ja, jank maar om mama. Jank maar lekker. Oke, ik ben een fijngevoelig typje, dus dit is voor mijn oren gewoon niet goed. En er zijn verschillende type mensen. Maar MIJN gevoel zegt dus: ik vind dit echt niet normaal om deze termen te gebruiken tegen een jong kind en op zo'n bulderende toon. Ik heb snel de deur dichtgedaan, mijn zoontje stond met grote ogen een beetje angstig te kijken. Dit snapte er niets van. Zou graag eens weten of ik nou zo overgevoelig reageer of dat jullie er ook zo over denken. Vond t zo sneu voor dat jochie (tuurlijk heeft hij zich niet aan de afspraak gehouden, dat had hij ook goed van mij te horen gekregen, maar wel op een heel andere manier, OOK als ik geschrokken was)
Mmm lastig. Ik hoor namelijk geen schokkende dingen. (Broodzak sn klungel) of stond er jets anders? Ik reageer ook heftig als ik echt ongerust ben/ ben geweest. Dus dan zou ik ook over de top reageren. Het jank maar om mama vind ik wel erg sneu.
nee, ik weet niet waarom dat veranderd is in de tekst, wat vreemd. Nee hij riep: broodzak! Klungel! Ik vind trouwens voor een opa (en voor een ouder ook) het niet echt normaal om sarcastisch te roepen 'ja jank maar lekker om ja mama'. Jullie wel? (edit; lees nu pas dat jij dat ook vind...ja ben gewoon echt benieuwd of dat ik nou zo overgevoelig reageer, of dat dit gewoon echt gedrag is wat niet past)
Eerlijk. Uit schrik en bezorgdheid zou ik ook verbaal sterk kunnen reageren. Heb een dragende stem.. brood zak vind niet zo gek klinken. Huilen om mama dat is dan weer wel sneu hele wijk afzoeken klinkt toch best wel aardig zoek. En kan dec reactie wel begrijpen. Hoopelihk laat die jong en het voortaan.
Mijn gevoel zei (kan t mis hebben hoor, maar daarom wil ik ook graag weten wat jullie vinden hiervan); 'jongetje, stop nou met jammeren/huilen, straks explodeert die kerel.'
Geef mij dan toch maar die brood zak. Verder het is en was sneu. Hopelijk zitten opa en hij samen aan een koel ijsje.
Hihi dacht al: wie gaat er nu schelden met broodzak Maar nu lees ik wat ie echt zei en dat vind ik dus niet normaal nee. Had mijn vader/schoonvader echt niet hoeven zeggen. Tuurlijk, bezorgd, oké. En boos worden, prima. Maar een kind uitschelden? No way. Ughh en ik vind dat "ga maar lekker janken om je mama" ook wel een dingetje
Ik vind dat niet normaal. Je gaat een klein kind (kleinkind notabene) toch niet uitschelden? Ik zou er een volgende keer ook wat van zeggen als het weer voorkomt. Arm jochie.
Die scheldwoorden vind ik absoluut niet kunnen. Voor de rest....ik weet het niet. Ligt aan de situatie. Ik ben ook wel eens vreselijk uit mijn slof gesloten toen de kleine niet luisterde. Soms kan ik zo ontzettend boos zijn als de kleine de hele dag alleen maar stout is wn dan kan een bepaald iets de druppel zijn. En ja ik beken dat ik wel eens tegen de kleine heb gezegt: ja huil maar weer...
Dat kan ik nog wel begrijpen, ook al zou ik anders reageren. Maar ik heb ook weleens iets gezegd wat ik achteraf niet meer gezegd zou hebben (waarschijnlijk inderdaad een 'puffende' reactie haha). Maar dit ging echt, de twee scheldwoorden en het 'huil maar lekker om je mama, ja huil maar lekker door' dat was niet 'zuchtend' bedoeld, maar echt cynisch. En daarmee had ik echt moeite en met zeer harde stem naar het jongetje toe .
Hmmmm, ja het is inderdaad niet netjes en ook niet pedagogisch verantwoord, maar het is één ding wat je hebt overhoord en het is ook niet niks. De opa was schijnbaar héél ongerust. Het kind van 5 à 6 was even kwijt. Ik zou ook totaal emotioneel zijn en dan tref je mensen vaak op z'n slechtst. Als de opa structureel zo tegen zijn kleinkinderen tekeer zou gaan of om onbenulligheden, dan zou het wat anders zijn. Je geeft ook al aan dat hij normaal ook een harde stem heeft, dus dat is in dit verhaal geen verzwarende factor vind ik. Even heel hard: Als dit genoeg indruk heeft gemaakt, dan heeft het kind misschien zijn lesje wel geleerd en loopt ie niet meer weg. Van één keer een uitbrander van opa krijg je geen trauma's.
Nee ik vind het niet kunnen. Ik denk dat die opa heel erg geschrokken was en niet weet hoe hij anders moet reageren. Dat je boos wordt snap ik tot daaraantoe, maar een kindje uitschelden. Nee, dat vind ik echt heel sneu voor dat jongetje.
Misschien was hij wel heel erg geschrokken omdat hij het kind niet kon vinden. Dan kunnen er vaak dingen ontglippen die je niet zo bedoelt.
Mijn man zegt dat hij op hem overkomt als een bulderaar: altijd overal bovenuit, uitbundig, maar dat er maar een klein laagje zit, waaronder hij dus (verbaal) agressief reageert. En zo komt hij eigenlijk op mij ook over. Ik zeg er duidelijk bij dat ik niet zeg dat het zo IS, maar dat hij op ONS zo OVERKOMT. Dat gevoel brengt hij op ons over. En dat strookte vandaag helaas met de praktijk, zoals het op mij overkomt.
Een temperamentvolle, drukke man met harde stem. Hoop dat ik het zo goed omschrijf. Dit is normaalgesproken elke dag, dus geen uitzondering. Maar deze termen die hij gebruikte en de toon en het volume en de uitwerking die het had op het jongetje, vond ik zelfs beangstigend. ben in elk geval heel blij dat ik vroeger niet zo'n vader/opa had.
Ja Jacky dat denk ik ook. Lovely, daar ga ik ook vanuit, maar ik vind het niet rechtvaardigen dat je er dan maar zulke dingen uitflapt, zeker tegen een klein kind. Vind ook niet dat boos zijn of geschrokken zijn alle reacties maar rechtvaardigen, vind dat wel lekker 'makkelijk'. Ik zeg trouwens tegen niemand eigenlijk kl.oot.zak, maar daarom zei ik al; misschien is dat 'normaal' voor anderen mensen. ik heb echt een idee.