Ik wou het eerst onder dreumes en peuter zetten, maar het is meer een algemeen verjaardags "probleem" (groot woord hoor), dus vandaar dat ik het hier zet. Mijn dochtertje wordt bijna 2 (oktober) en de grote vraag (die waarschijnlijk elk jaar zal terug komen ); hoe gaan we het vieren? Nou kom ik daar wel uit, kwestie van wat inspiratie opdoen, maar waar ik tegen aan loop is het volgende. We hebben geen hele hechte familie. Dus de keren dat we elkaar zien, is eigenlijk alleen op verjaardagen. En niet eens op elke verjaardag, want er zijn allerlei subclubjes, die weer niet bij elkaar komen (snap je hem nog?). Wij beperken ons niet tot een subclubje, dus wij gaan in principe naar elke verjaardag. Dat doen we puur, omdat we anders diegene helemaal amper meer zien, niet omdat we het zo gezellig vinden. Het is niet dat we ze niet aardig vinden hoor, maar zo'n verjaardagsfeest waarbij iedereen in een overvolle woonkamer zit zodat je amper met mensen kunt praten, is gewoon niet echt ons ding. En daarnaast staan bepaalde mensen ook gewoon wat verder van ons bed. Zelf vieren we het ook niet (wel met elkaar natuurlijk en bv met hele naasten mensen meer één op één, dus bv met een etentje of zo). Nu hebben we mijn dochters eerste verjaardag groots gevierd. Dus a la overvolle woonkamer stijl. Ik kon het gewoon niet over mijn hart verkrijgen om bepaalde mensen niet uit te nodigen. Zelfs een tante en een nicht, die niet eens op kraamvisite zijn geweest. Maar ik zie er erg tegen op om dat nu weer zo te doen. Ik heb ook drukbezette, vrijgezelle vriendinnen, die het waarschijnlijk als verplichting zien, om op te komen draven, voor een kinderverjaardag. Ook zal dochter hier niet heel vrolijk van worden, omdat een hoop mensen "eng" zijn, omdat ze die nu eenmaal te weinig ziet. Hoe los ik dit probleem nu het beste op? Want ook dit zal elk jaar terug komen. Of is het gewoon een kwestie van door de zure appel heen bijten, met het oog op de banden aanhouden, ook voor later? Ik wil mijn kinderen geen verjaardagsfeestjes onthouden, ook al vieren wij het zelf niet. Of heeft iemand een briljant idee, waarbij ik het toch kleiner kan vieren, zonder iemand voor het hoofd te stoten? Ik hoop dat het een beetje duidelijk is, ik zit nogal in een piekermodus de afgelopen tijd.
ik zelf nodig niemand uit, onze vrienden en familie weten wanneer onze uk jarig is. wie komt die komt. ik zou alleen mensen uit nodigen die je dochter ook kent, die ze niet eng vind.
Ik zou het alleen vieren met diegene die belangrijk zijn voor jou en de rest kan de rambam krijgen. Maar dat ben ik Je kan het ook opspitsen. Twee verjaardagen. Een verjaardag met naaste familie en mensen die het leuk vinden om te komen en wat jouw dochter leuk zou vinden. Mocht je daarna nog steeds behoefte hebben om de rest te zien, kan je die het weekend daarop doen. Zet je meteen de begin en eindtijden op de kaart, weet je zeker dat het "verplichte nummertje" ook niet zo lang zal duren.
Lastig he die verjaardagen! Mbt je vrijgezelle vriendinnen zou ik zeggen dat je ze of niet uitnodigd voor haar verjaardag of dat je zegt; voel je niet verplicht dan en dan vieren we haar verj. Mocht je zin hebben ben je welkom zo niet evengoede vrienden. (Laatste zou ik doen). Want je vriendinnen krijgen wellicht ook ooit kids en dan is op verjaardag komen van de kids wel weer erg leuk. Verder nodig ik geen verre Familie uit omdat we ze anders niet zien, het is mijn kind zijn verjaardag en daar horen in mijn ogen mensen te zijn die hem leuk vinden en hij hun. Mochten ze erna vragen later zeg ik eerlijk dat het anders te druk wordt voor de kleine en dat we het voortaan bij directe familie houden. Hier nodigen we de kinderloze vrienden vrijblijvend uit,en de familie die we altijd zien. Verder komen de vrienden met kinderen.
Ohhh das moeilijk... Ik zou persoonlijk wel gaan om de kleine club met je allernaaste, liever iets kleiner en gezellig voor jullie zelf en de jarige.. Jammer dat je mensen voor t hoofd stoot maar jullie feest, jullie wensen.. Je kan je wel aanpassen aan de wensen voor een ander op je eigen feest, maar dat lijkt me de omgekeerde wereld!!!! Ik had er ook voor gekozen mijn dochter haar verjaardag klein te vieren, (opa omas, overgrootoma, mijn zus gezin, vl 2 zussen + aanhang en 2 vriendinnen) puur omdat het is haar feest, doen wat voor haar t beste is.. Jammer dan dat mensen zich gepasseerd voelen...
Ik nodig alleen mijn (schoon)oma's, (schoon)ouders, zwager, zussen en onze beste vrienden uit. Wat heeft mijn zoon/dochter aan mijn nicht of aan mijn peetoom op zijn/haar verjaardag... Dit zijn trouwens ook allemaal genodigden die onze kindjes goed kennen.
Zoals hier al gezegd is niet uitnodigen als ze weten wanneer ze jarig is. Tenzij jullie het op een andere dag is. Mocht ze in de herfstvakantie jarig zijn lekker op vakantie gaan. Grote kans dat een groot deel het jaar daarop de moeite al niet meer neemt. En anders inderdaad de rambam laten krijgen haha
Hier nodigen wij ook geen verre familie uit. Alleen opa's/ oma's, grootouders, broers en zussen van mijzelf en van man. En wat vrienden. Wat betreft je vrijgezelle vriendinnen: zou inderdaad melden wanneer je haar verjaardag maar erbij vermelden dat je ze uitnodigt om ze niet voor het hoofd te stoten en ze zich niet verplicht moeten voelen
Ik zou die dag iets met je gezin gaan doen dat je dochter heeel leuk vindt (bijv. naar de dierentuin of speeltuin of zo) en dan misschien een handvol mensen thuis uitnodigen, die jullie wel graag en regelmatig zien. Zoals je zelf zegt, veel mensen vindt ze 'eng' en daar doe je haar dan zeker geen plezier mee (en jezelf ook niet). Voor je dochter is een leuke ontspannen dag met haar papa, mama en broertje veel leuker dan een groot feest met mensen, die ze niet of amper kent! Het gaat om je dochter en dat zij het leuk heeft, dus zou ik even maling hebben aan wie je wel of niet voor het hoofd stoot, zeker als het om mensen gaat die je toch bijna nooit ziet. Als je daar zo over in zit kun je er misschien ook nog voor kiezen je eigen verjaardag wel met die mensen te vieren, maar ik zou er persoonlijk niet zo over in zitten, want het gaat om je dochter en niet om hen...
Ik zou alleen de mensen uitnodigen waarvan je ze regelmatig ziet en weet dat ze echt op verjaardagsvisite willen komen. Meestal weet je dan altijd wel wie je daarvoor kan uitnodigen. (bij ons is dat alleen directe familie) voor de vrijgezelle vriendinnen idd erbij zeggen dat het geen verplichting is. Leuk voor je kind en niet te druk in huis. familie zou ik niet per definitie uitnodigen omdat het "familie" is. Die tante en nicht waar je het over had, die niet eens op kraamvisite zijn geweest zou ik dan ook niet eens voor een verjaardag van je kind uitnodigen.
Ik vind het zo lastig. Het is al zo'n versplinterde familie. Altijd al geweest hoor. En als ik de boel niet een beetje bij elkaar houd, wordt dat alleen maar erger. Ik ben al een aantal mensen kwijtgeraakt op zo'n manier. En het is zo dubbel; op zich zit ik er niet vreselijk mee, wanneer ik bepaalde mensen niet meer zou zien; ik heb er nooit veel mee gehad, dus ik zal ze niet missen. Maar toch knaagt het. Stom he.
En ik ben bang om dat ook aan mijn kinderen door te geven. Ik zou zelf natuurlijk veel liever een hechte familie hebben gehad. Ik wens hun dat ook toe. Alleen is het misschien niet helemaal realistisch.
Als ik je normaal niet zie, hoef je ook niet op mijn verjaardag te komen (of die van m'n kind). Voor de verjaardagen nodigen wij dus mensen uit waar we regelmatig contact mee hebben en dus een band mee is. 't Zou me verbazen als een tante die ik normaal ooit zie,ineens beledigd zou zijn als ik haar niet uitnodig voor een verjaardag.
Nou ja, ik zie ze wel. Maar slechts een paar keer per jaar op hun, of andermans verjaardag. We gaan inderdaad verder niet op de koffie of zoiets.
Nou ja, dat bedoel ik. Als je elkaar alleen min of meer 'toevallig' tegenkomt omdat je naar dezelfde verjaardag gaat, hoef jij ze toch niet uit te nodigen voor de jouwe? Dan is er geen echte band. Anders zou je wel vaker afspreken samen. Mochten er vragen komen, kun je natuurlijk ook gewoon zeggen dat jullie huis te klein is om iedereen uit te nodigen. Of dat drukke verjaardagen niet jullie stijl zijn. En mocht je je bezwaard voelen, dan nodig je die mensen van harte uit een andere keer te komen. Dat doen ze waarschijnlijk toch niet, als ze dat normaal ook niet doen. Damoet ze toch iets haan dagen. Maar ik ben daar zelf altijd vrij makkelijk in en ik heb ook geen 'dwingende' familie wat dat betreft.
En als ik nou 's ochtends de opa's en oma's uitnodig (en eventueel mijn broer en de broers van mijn man, indien ze daar prijs op stellen) uitnodig: Huis mooi versierd, zingen, taart, kadootjes en een lekkere lunch pannenkoeken gaan eten of zo. En dan 's middags (of eventueel op een andere dag) familie en vrienden met kindjes, zodat ze daar mee kunt spelen en wij een beetje kunnen borrelen (nou ja, de rest dan , voor mij lekker alcohol vrij vanwege de borstvoeding)? Is dat een idee of is dat raar?
hier nodigen wij ook alleen mensen uit die hier regelmatig over de vloer komen of andersom. wanneer je mensen uitnodigt die je alleen ziet bij andere gelegenheden denk ik dat die het meer zien als verplichting dan je vrijgezelle vriendin(nen) .... nodig de mensen uit die je echt lief hebt alleen zo heb je ECHT een leuke verjaardag en geen "gemaakte" verjaardag zoals het eigenlijk zou moeten... wellicht kijkt je dochter later na foto's en zal ze vragen wie het allemaal zijn omdat ze niemand er van meer ziet
Ik zou gewoon de opa's/oma's, ooms en tantes doen. De meest naaste familie. Vrienden en vriendinnen niet op een kinderverjaardag. En dan ook nog op de uitnodiging een bepaalde tijd van... tot ... uur aangeven. Zit je niet de hele dag met visite en kan je kindje gewoon in haar ritme blijven qua slapen en eten.
Op de verjaardag van de kinderen komen alleen mensen die de kinderen gelijk herkennen en weten wie het zijn. Het is nl. Hun verjaardag. Familiebanden, tantes en ooms etc. hoort bij een volwassen verjaardag. Niet bij een kinderverjaardag in mijn ogen. Voor de kinderen is het veel leuker ook als het niet al te veel mensen zijn. Je vriendinnen zou ik inderdaad aangeven van joh dan vieren we het , kijk maar wat je wilt. voel je niet verplicht.
Ik zou het lekker vieren met de mensen die je wél aardig vindt en waarvan je het leuk vindt dat ze op de verjaardag van je dochter komen. Contact houden omdat je iemand anders nooit meer ziet, terwijl je ze niet eens aardig vindt, begrijp ik niet helemaal