Ik heb de stroomrekening van dit jaar ontvangen en ik moet echt heel veel nabetalen. Ik woon al ongeveer 10 jaar in deze woning en ik moet wel vaker wat nabetalen of krijg wat terug, maar dit jaar is het echt extreem veel. Ook staat er op de stroomrekening een grafiekje dat het stroomverbruik van de afgelopen 3 jaar in kaart brengt. Volgens dit grafiekje heb ik het afgelopen jaar meer dan dubbel zoveel stroom verbruikt dan het jaar ervoor. Ik snap dit echt niet, ik heb helemaal geen nieuwe apparatuur. Volgens mij kan dit gewoon echt niet en klopt er iets niet. Maar nu? Hoe kom ik erachter of en waar er een fout zit? Ik heb hier echt heel weinig verstand van, helaas. Kan iemand mij helpen?
Heb je het verbruik zelfs doorgegeven of heb je een slimme meter/ kwam er iemand langs om af te lezen. Is daar eventueel iets fout gegaan? Cijfers verdraaid, komma? Heb je buren met een wietplantage? Wasdroger meer gebruikt...het kan zo veel zijn...
Als je alle stekkers in het hele huis eruit haalt (dus ook cv ketel, ventilatie) loopt je meter dan nog op? Kloppen de meterstanden (ook de vorige)?
Ben je in de donkere maanden vaker thuis geweest waardoor je vaak de verwarming en verlichting aanhad? Nieuwe apparatuur gekocht?
Als ik jou was zou proberen voor 2 a 3 uur uur alle stoppen op uit zetten in de meterkast. Koelkast en diepvries kunnen met dit weer wel even zonder stroom en anders even koelelementen erin of de tijd gebruiken om je diepvries schoon te maken. En dan even kijken of je in die tijd ook stroom hebt gebruikt. Zo ja dan is er echt iets mis. En het dubbele meer gebruikt is ecgt heel veel. Dan zou je wel heel wat neer extra apparaten moeten hebben. Lijkt mij sterk. Wellicht buren die iets aftappen? Ik zou bovenstaande eens doen en contact opnemen met je energie maatschappij en eventueel je netbeheerder.
Volgens mij heb ik wel een keer gehoord dat dit jaar de rekening iets duurder uitvalt, maar als je er zelf van schrikt dan kun je altijd je meters laten uitmeten door je energiemaatschappij. Je kunt een bezwaar indienen, maar....de rekening moet je wel gewoon betalen en krijg je achteraf terug bij gelijk. Handige van zo’n uitkering is dat ze precies zien waar de fout zit en dat deel kun je dus verbeteren.
@Adrianna bedankt voor de tip, dus gewoon betalen en achteraf eventueel terugvragen. Ik was echt aan het twijfelen of ik beter wel of niet kon betalen. @consider dat is er goede tip en ga ik zeker doen. @Zana28 ik heb het niet zelf doorgegeven er komt altijd iemand om het af te lezen. Ik ben niet vaker thuis geweest, in tegendeel de rekening wordt hier het altijd van augustus tot augustus berekent. En ik heb vanaf vorig jaar augustus tot dit jaar gewoon gewerkt. Het jaar ervoor was ik echter van augustus tot april thuis. Ik heb ook echt niets nieuws gekocht, ben altijd zuinig op energie en heb nooit iets op standby. Volgens mij is er of ergens een lek of het is verkeerd berekent. Ik woon in een oud huis, dus het is wel mogelijk.
Wij hebben het een keer gehad maar toen was de meterstand verkeerd doorgegeven het jaar ervoor. Dus even goed alle jaren bekijken of er niet hiervoor toevallig al iets fout is gegaan. Vaak kan je energie leverancier hier wel even naar kijken. Moet je ze even bellen. Verder zijn de tips al wel gegeven. Koelkast en oude cv kunnen vaak boosdoener zijn.
Als het goed is staat er op de nota wat je moet doen om bezwaar in te dienen en anders even bellen met de klantenservice.