Kluntjesmik, nonnevotten, stekbeere-vlaai met schoem... En Rijstevlaai maar dat vind ik niet zo lekker
Sûkerbole, Fryske dûmkes, Fryske droge worst zijn mijn favoriet. Oh ja en SNERT! En de koek en sopie ivm de Elfstedentocht. Rara waar woon ik
Hahaha , heerlijk dit ik heb dus GEEN idee wat het grootste gedeelte is... Vanavond op gemakje maar eens Googlen..
Als er toch lekkernijen worden besproken misschien weet iemand hoe een bepaald brood heet. Een krentenbrood met pudding. Andere variant die ik ooit gegeten heb krentenbrood pudding en kersen. Nom nom!!! Mocht iemand echt kennen wil ik het na gaan maken. Overigens maak ik bolussen zelf. Niet mijn streek maar toch lekker
Ik kom uit Zuid-Frankrijk, voor drie koningen wordt Royaume gegeten. Anders dan de galette die gevuld is met frangipane (een soort room met amandel), is de royaume een ronde brioche met een gat erin. in dezzelfde categorie wordt in de stad waar ik vandaan kom coques gegeten, zoete super luchtige brioche met kristalsuiker erop. en ‘bitteroise’, dat is een soort chocolade broodje (zo’n ding die op een croissant lijkt) maar dan gevuld met soort bakkersroom. (Daar heb ik geen foto van gevonden) Allemaal zoetigheden En petits pates de Beziers (ok, sommigen zeggen petits pates de Pezenas maar die hebben gewoon ongelijk ), dat zijn kleine pasteitjes gevuld met lamsvlees en jam ofzo. Zoet dus, maar wordt wel als voorafje gegeten. Raar ding, maar wel lekker!
Nonnevotten (strikken) Zuurvlees Vlaaien Tête de veau Huzarensalade ( wist eerst niet dat dit limburgs was) Knapkoek Konijn in 't zuur. Er zijn vast meer limburgse streekgerechten maar dit vind ik denk ik wel de lekkerste.
Mijn oom en tante wonen in Sainte-Maxime en mijn oma heeft lang inSaint-Tropez gewoond. Als we ze zien 1 keer per jaar dan gaan ze naar die specifieke bakker waar ze zeggen dat de enige echt gemaakt wordt en halen drie van die taarten die we vervolgens in anderhalve dag opeten, haha, te ergmaar te lekker!
Anijskrollen. Een lekkernij dat altijd rond Sinterklaas te verkrijgen was, nu al veel eerder. Het is een wit broodje met anijszaadjes erin. Daartussen doe je roomboter en een goed stuk speculaas. Heerlijk bij een kop chocolademelk!