Ervaringen "Kluswoning"

Discussie in 'De lounge' gestart door Dormouse, 16 sep 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Dormouse

Dormouse Bekend lid

27 okt 2014
    562
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hallo allemaal!

Al een aantal maanden zijn vl en ik op zoek naar een nieuwe woning, een aantal keer waren we bijna zeker van onze keuze maar haakten we toch weer af omdat het toch (net) niet was wat we wilden. Nu hebben we de mogelijkheid om voor een schijntje een ruime woning te kopen maar, als we hiervoor kiezen, dan moeten we wel flink onze schouders eronder zetten.

Natuurlijk heb je nooit garanties maar graag zou ik ervaringen van anderen horen om mee te nemen in onze overwegingen. Als we namelijk kijken naar de prijzen van huizen waar minder aan hoeft te gebeuren (lees: muren, andere vloerbedekking en tzt keuken en of badkamer vernieuwen), vallen die toch wel heel duur uit, helemaal omdat daar toch ook in geïnvesteerd moet worden.

Wie o wie heeft hier ook (ooit) een Kluswoning gekocht? Waren jullie zelf handig of moesten er voor veel klussen vakmensen bijgehaald worden? Hoe hebben jullie de kosten van het verbouwen kunnen drukken en klopte jullie berekeningen vooraf? Tips? Do's en dont's? Aan- of afrader?

Bij voorbaat dank voor alle reacties!

2. kuikentjepiep

kuikentjepiep Bekend lid

30 aug 2014
    575
    2
    16
    Ik denk dat wij zouden belanden in "Help mijn man is klusser" hahahah

Succes hoor! Het is tof als je alles juist naar je smaak kunt maken en niet alles in 1 keer hoeft te verbouwen maar stukje bij beetje. Zo zou ik het doen.
    Dan heb je tijd om geld daarvoor te reserveren.

3. Dormouse

Dormouse Bekend lid

27 okt 2014
    562
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hahaha, als vl hier werkzaamheden uit zou voeren eindigen wij daar ook xD ik ben zelf veruit de handigste van ons twee.
    En dat alles naar eigen smaak maken is ook precies wat mij zo aantrekt aan de woning en heel erg laat twijfelen aan onze eerdere wens om een huis te vinden waar we snel in zouden kunnen. Het heeft zelfs een bijkeuken! Nooit gedacht dat we dat zouden kunnen kopen, en als je dan ziet dat het ineens toch een optie is... :D

Geen wasmachine meer die in de badkamer dendert, geen kattenbak ik de hal... *droomt lekker weg*

Stukje bij beetje is inderdaad een goed idee :) wil binnenkort gaan bezichtigen om te kijken wat er wel met spoed opgeknapt zou moeten worden en wat zou kunnen wachten.

4. Sandana

Sandana VIP lid

9 jan 2012
    5.682
    5
    38
    Vrouw
    Verpleegkundige
    Onder Eindhoven
    Wij hebben nu voor een kluswoning gekozen in plaats van een kant en klaar huis. We hebben wel eigen geld om erin te steken.
    We hebben dadelijk een lage hypotheek, maar een huis met meer grond, een veel grotere garage en oprit dan de huizen die 'af' zijn. Je wilt toch altijd wel wat aan een huis doen denk ik.

Dit is nu de 2e kluswoning en we doen veel zelf.

Neem mee in de overweging... niet alleen de kosten, maar het is ook een aanslag te noemen om je relatie. Wij redden het elke keer weer gelukkig ;) maar het valt op hoeveel mensen tijdens een bouw of verbouw uit elkaar gaan.
    Ik heb het nu over een kluswoning hè. Dus niet alleen een keuken of badkamer, maar ook kozijnen, dak, muren, stroom, water en de hele mikmak.

5. sem frummel

sem frummel Fanatiek lid

21 okt 2011
    2.386
    1
    36
    verzorgende ig
    Ja Als je zelf veel kam doen

Wij hebben t ook gedaan en geen spijt van gehad.
    Mijn man is installateur en kon bijna alles zelf
    Wij zijn prima in budget gebleven.
    Alles is nu na onze eigen smaak en wens

6. Dormouse

Dormouse Bekend lid

27 okt 2014
    562
    0
    0
    NULL
    NULL
    #6 Dormouse, 16 sep 2015
    Laatst bewerkt: 16 sep 2015
    @Sandana: jup, dit is ook echt een kluswoning van dat kaliber vrees ik, van wat ik op het oog kan zien en er voor informatie bij heb moet om te beginnen de geiser er al uit en moet er een ketel in, werkzaamheden aan dak en kozijnen en er is geen isolatie etc. Hier ook als we ervoor gaan een lage hypotheek (stelt echt niks voor in vergelijking met wat we nu aan huur uit moeten geven) en dat klinkt toch wel erg aantrekkelijk!
    En bizar he? Dat er dan inderdaad ineens meer mensen uit elkaar gaan! Toen wij in onze huidige woning trokken hebben we veel stress kunnen vermijden doordat ik eigenlijk alles op me genomen heb en hem gewoon door heb laten werken muv een paar keer wat sjouwen, maar dat zou straks wel een heel anders uit kunnen pakken haha. Gouden tips hiervoor?
    @Sem: dat scheelt zeker een hoop! Lijkt me heerlijk zo'n handige man haha. Zelf kan ik voornamelijk het standaardwerk maar gelukkig hebben we veel handige vrienden die zich al bereid hebben getoond om te helpen met bijv loodgieterswerk en stucken etc. hoop dat dat kan helpen met de kosten te drukken ook al kan het ervoor zorgen dat het langer duurt.

7. sem frummel

sem frummel Fanatiek lid

21 okt 2011
    2.386
    1
    36
    verzorgende ig
    Je leert heel veel tijdens een verbouwing ik kon voor de tijd nog geen hamer vast houden inmiddels kan ik water electra aansluiten cv ophangen en nog heel veel meer onze relatie ia juist dieper geworden
    Succes met je keuze

8. Lousaa

Lousaa Fanatiek lid

18 nov 2011
    2.497
    2
    38
    Kluswoning. We besteden het meeste uit. Kwestie van rustig bedenken wat gedaan moet worden en wat je veranderd wilt zien en dan stap voor stap verbeteren. Na de cv, de vloer beneden, de keuken, stucwerk en uitbreiding electra, zijn we aan het dak en lood toe en aan de kozijnen. Het is niet gratis maar mensen zijn perplex als ze zien wat we van een bejaardenhuus hebben kunnen maken.

9. silvana81

silvana81 Fanatiek lid

12 feb 2007
    2.777
    17
    38
    administratie
    Diemen
    Wij hebben niet echt een kluswoning.
    Wat we gedaan hebben:
    Keuken gesloopt, nieuwe keuken en aansluitpunten laten aanleggen.
    Nieuwe groepenkast
    Nieuwe vloer erin
    Deur in hal verplaatst waardoor de woonkamer nu ruimer is.
    Keuken muren gestuct
    Verder alles geverfd.
    Vloerverwarming
    Nieuwe rioolleiding.

Wij hebben alles laten doen.
    Vondt dit wel ff genoeg.
    Wat we nog moeten doen
    Trap bekleden
    Kozijnen schilderen en op den duur vervangen.
    Dubbel glas ontbeekt nog bij sommige ramen.
    Tuin aanpakken.

Zijn tegen veel tegenvallers aangelopen. Heeft veel stress opgeleverd
    Zijn blij dat we nu zover zijn zou nooit meer willen verhuizen.

10. Poohbear82

Poohbear82 Fanatiek lid

12 feb 2013
    2.415
    0
    36
    Vrouw
    Secret agent
    Ergens in het midden
    Onze vorige woning was een echte kluswoning. Daar zat bij aankoop nog een lavet in, gaskachels, enkel glas en maar 2 groepen. Om over de rest maar niet te spreken.
    We hebben er wel echt bewust voor gekozen om er jaren over te doen om alles aan te pakken en deden eerst het meest noodzakelijke (badkamer, vloeren, schilderwerk, lekkages etc). Wij deden bijna alles zelf, met behulp van vrienden die in de bouwwereld werken en dus ook weer contacten hadden.
    Bedenk goed of je in je huidige huis kunt blijven tijdens het klussen. Het wonen in een klushuis kan je flink opbreken en is met een klein kind zeker geen aanrader (gevaarlijk en vies). Doordat je mogelijk langer in je huidige huis blijft wonen, kunnen de totale kosten van de woning nog flink toenemen.
    En zoals eerder genoemd, het legt flink wat druk op je relatie soms.
    Financieel is het goed om te kijken welke zaken prioriteit moeten hebben en deze liever te ruim als te krap proberen te schatten en om goed te kijken welke klussen en kosten met elkaar samen hangen. Een nieuwe keuken kan bijv ook tot gevolg hebben dat verouderde electra en stoppenkast vervangen moeten worden. Electra vervangen kan betekenen dat plafonds of vloeren er uit moeten en ja als je die eruit hebt dan kan je soms net zo goed meteen die oude waterleidng vervangen... Etc etc.

11. klarinet

klarinet Fanatiek lid

23 apr 2007
    2.985
    132
    63
    Praktijkondersteuner somatiek
    Zuid limburg
    Het eerste wat ik dacht was 1 keer en nooit meer!

Onze eerste huis was een klushuis, financieel technisch een slimme keuze. Uiteindelijk hebben we het huis na een jaar met een leuke meerwaarde kunnen verkopen.

Onze tweede huis was nieuwbouw. Zegt genoeg.

12. anica

anica Fanatiek lid

3 dec 2009
    4.528
    240
    63
    Taarten bakken
    zwolle
    Wij hebben een klus woning..... Zijn al bijna 4 jaar bezig, stukje bij beetje zie je het veranderen.
    Ik moet wel zeggen dat we een extreme kluswoning hebben, hier heeft een wietplantage in gezeten, van boven tot onder! Elk hoekje, iedere muur, alles maar ook echt alles moet gebeuren!

We hebben de eerste 3 maanden super veel gedaan en toen..... Werd ik zwanger, drama zwangerschap om het over de bevalling maar niet te hebben, ik zal nooit helemaal herstellen van de bevalling en een kind die van een kwast op de muur al wakker word, geen goede combi.

Toen we die huis kochten zei ik al.... Over 10 jaar is het wel klaar!
    Mijn man is timmerman en ik ben zelf ook handig anders waren we hier nooit aan begonnen!
    Wij hebben nooit een berekening gemaakt maar ik had het er toevallig vanavond met mijn man over, ik denk dat er nu al zeker 15.000/20.000 euro in dit huis zit en we moeten nog heel veel doen! Ik denk dat we totaal zo'n 40.000 kwijt zullen zijn aan het huis, misschien meer, we doen alles zelf en kopen alles bij de groothandel dat scheeld heel erg!

13. Bieslook

Bieslook Actief lid

4 mrt 2015
    232
    0
    0
    Sprookjesbos
    Wij hebben vorig jaar oktober een kluswoning gekocht.
    We zijn nu nog niet helemaal klaar, nog een aantal kleine klusjes maarja die duren het langst :p
    We hebben ons huis van boven tot onder gestript en zijn ongeveer 7 maanden bezig geweest. We hebben veel zelf gedaan, maar ook veel hulp gehad van vrienden en natuurlijk ook een paar vakmensen ingehuurd.
    Ik ben erg blij met het resultaat, alles is zoals wij het wilde.
    Als ik het zou mogen overdoen zou ik het zo weer doen!

14. Nathalievs

Nathalievs Fanatiek lid

30 apr 2012
    1.547
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hier ook een kluswoning maar niet zo extreem dat het tot dak en isolatie toe moest.. Hier is alles eruit gesloopt badkamer keuken vloeren dekvloer om vloerverwarming te leggen wc's electra opnieuw gelegd een muur open gebroken en nieuwe erbij gezet om deur en suite te maken.. En daarna alles opgebouwd dus lekker alles nieuw en naar je smaak.
    Zo hebben wij ook een groter huis kunnen bekostigen maar verbouwing van onze eigen centjes gedaan en bijna alles zelf samen met mijn vader die is bouwvakker.

Veel werk veel gezeur in je relatie maar nu super happy hihi

15. Ballon

Ballon Niet meer actief

Hoi!

Wij hebben 4 jaar geleden een kluswoning gekocht en zijn een jaar bezig geweest. Wij hebben ervoor gekozen om eerst 2 slaapkamers helemaal klaar te maken, toen hebben we de huur opgezegd en zijn we in 1 slaapkamer gaan wonen zodat we de centjes die we kwijt waren aan huur in de verbouwing te stoppen.

Ons leven bestond uit werken, klussen en slapen. Mijn schoonmoeder zorgde voor de hap en mijn moeder voor de was.
    Pittig is het zeker, gelukkig hebben we veel hulp gehad van kennissen, vrienden en familie.
    Wij hebben het merendeel zelf gedaan, buiten de elektriciteit om.. Deze is door het gehele huis ook vernieuwd, echter durfde wij dit niet aan, gelukkig doet een kennis dit voor zijn beroep en wilde dit voor ons doen :)

Mijn kennis ging niet verder dan sauzen en verven, mijn vriend was wel iets handiger. Toch hebben we ons niet laten afschrikken en het gewoon gedaan. Sta er relaxed in. Probeer het zelf, internet is echt je grootste vriend en wanneer het niet lukt, kun je altijd nog iemand laten komen die het voor je oplost ( dit hebben wij niet hoeven te doen omdat we het zelf voor elkaar kregen, soms niet in 1x, maar dan in 2 of 3 keer )

Wat betreft je relatie, soms zijn er wat irritaties, maar die zijn er normaal ook. ( althans, hier wel haha ) Mijn vrind en ik kunnen opzich goed samenwerken, dus wanneer dat nodig was, deden we dit. Onze aanpak was echter, focus je beide op je eigen ding, taken verdelen.. Hij deed zijn ding en ik die van mij en wanneer het nodig was hielp je elkaar.

Financieel kost het wel wat. Wees daarin ook creatief; stickers plakken korting pakken, dat werk. Scheelt best veel.
    De grote dingen kun je berekenen, de keuken, badkamer ect.
    Echter, verkijk je niet op de 'kleine' dingen. Een nieuwe badkamer, tegels, douche, bad, badmeubel, wc, douche evt vloerverwarming, check? Niet dus, er zit voor erg veel geld achter de tegels wat je dus niet eens ziet ( afvoer, leidingen, electra ect )
    Ik ging even wat stopcontacten kopen voor beneden, halleluja... Dan ben je er niet met een paar tientjes.
    Dit is erg belangrijk om in je berekening mee te nemen.

Erg belangrijk punt; maak iets helemaal af, voordat je aan iets nieuws begint. Bekend met het plintjes verhaal? Vloer erin, geen zin meer voor de plintjes en 5 jaar later liggen de plintjes nog in de schuur en zie je het al niet eens meer... Voorkom ditt soort dingen om het direct af te ronden, wat voor rotklus het ook is haha.

Wij hebben de verbouwing betaald van onze spaarcentjes. We hebben we een minimum gesteld wat op de rekening moest blijven staan. Want je kunt wel aan het verbouwen zijn, de auto kan ook kapot gaan. Maak dus 2 'potjes' verbouwing en normaal. Spreek met jezelf af dat je de spullen voor de verbouwing alleen maar betaald van de rekening verbouwing.

Als allerlaatste, geniet ervan en neem het met een korreltje zout. Ik ben nogal een poetser en opruimer bijvoorbeeld. Dit heeft absoluut geen zin met al die stof zal ik je vertellen haha. Dus even slikken soms en weer doorgaan ;)
    Ik kan je vertellen dat ik nu door mijn huis loop en zoveel voldoening heb.. Hebben we maar mooi geflikt!

Een heel verhaal, maar ik hoop dat je iets aan mijn tips hebt.

Groetjes

16. Jo79

Jo79 VIP lid

6 mei 2007
    25.064
    3.859
    113
    Wij hebben een kluswoning gekocht toen we nog geen kinderen hadden. Bijna alles zelf gedaan, was gigantisch veel werk. Daarnaast werkten we nog fulltime en hadden minimaal een uur reistijd naar het werk en terug gemiddeld 2 uur met alle files. Ik was het op een gegeven moment spuugzat, vertrok om 6 uur 's ochtends, kwam 7 uur 's avonds uitgeblust thuis, tussen alle verhuisdozen en kluszooi en elk weekend waren we aan het klussen. Niet alleen het huis was een heel project, de tuin hebben we ook helemaal zelf opnieuw aangelegd, wat een enorm karwei was.
    Op youtube staan veel filmpjes met klusinstructies. Als je alles goed voorbereidt, uitrekent en plant, is het resultaat vaak prima.
    Met kleine kinderen hebben we een huis gekocht wat helemaal af was, want we hadden de tijd gewoon niet om zoveel te klussen en bovendien vond ik het ook wat gevaarlijk om met kinderen ergens te wonen waar zagen, messen, spijkers, boormachines en dat soort dingen overal liggen.
    Verder heb je wel eer van je werk en kun je het precies zo maken als je zelf wilt. Misschien doe ik het nog wel een keer, ooit.

17. Nova1984

Nova1984 Actief lid

31 jul 2015
    402
    0
    0
    NULL
    NULL
    Mijn ex was timmerman ,dus wij kochten een kluswoning uit 1902
    In zijn vrije tijd deed hij de verbouwing,maar dat duurde anderhalf jaar...dus al die tijd hypotheek betalen,maar wel bij mijn ouders wonen.. het heeft ons toen 40.000 gekost (bouwdepot)
    en een paar jaar later weer voor 10.000 spaargeld verbouwd
    inmiddels zijn we uit elkaar en woon ik er niet meer
    het was wel mijn droomhuis hoor...

maar mijn volgende huis met mijn nieuwe vriend wordt zeker een huis waarbij alles gewoon al naar ons zin is :D

18. Micera

Micera Fanatiek lid

23 jun 2013
    3.296
    547
    113
    Wij hebben net een huis gekocht, en ja. Ook echt een klushuis. Ik ben nu 4 maanden zwanger en we hebben nog een kleine van 1,5 rondlopen. Over een maand krijgen we de sleutel, en nu zijn we al flink aan het plannen en rekenen.

We hopen de beneden verdieping in redelijke staat te hebben voor de 2e baby komt. Dat wil zeggen, nieuwe kozijnen, nieuwe vloer, plafond en muren, schilderwerk en een nieuwe keuken.

Dat is al een behoorlijke klus. De badkamer en wc komen later. Desnoods zetten we een nooddouche neer. Net als de bovenverdieping, die pakken we ook pas aan als we een jaar verder zijn. Ik hoop dat wij in 2 jaar klaar zijn.

Verkijk je overigens niet op de kosten. Alleen de nieuwe kozijnen kosten ons al ruim 30.000 euro! Daarbij moet ik wel zeggen dat we een groot huis hebben gekocht, waardoor de verbouwing natuurlijk ook duur uitvalt.

19. Driessen21

Driessen21 Fanatiek lid

13 jan 2012
    1.021
    284
    83
    Vrouw
    Als je zelf veel kunt of wilt doen (of veel geld hebt om dingen uit te besteden ;-P) zeg ik absoluut doen! Maak inderdaad een goede begroting, en vergeet vooral inderdaad niet de dingen die je niet ziet. Hierboven ook al even genoemd, maar elektra/ isolatie/ buismateriaal/ evt vloerverwarming etc. Dit verdwijnt allemaal zodra er getegeld is, maar kost best behoorlijk wat geld.
    Bouw ook een mooie 'reserve' in in je budget voor tegenvallers en onvoorziene zaken. Gebruik je het niet, alleen maar mooi natuurlijk!

En hulp van vrienden: hier redelijk wat hulp gehad, maar die komen wel alleen als het hun past/ uitkomt/ ze zin hebben etc. En soms heb je NU hulp nodig van je stucvriend of iets dergelijks ivm je verdere planning. Dat hebben wij soms lastig gevonden. Ook al spreek je nog zo goed af, het is voor je vrienden natuurlijke 'liefde-werk' en voor jou natuurlijk niet, jij wilt gewoon dat het af komt!

Maak een goede planning en een correcte begroting zodat je weet waar je aan toe bent. En ja, het viel ons ook tegen toen wij wisten hoeveel we kwijt zouden zijn (en waren) aan de totale verbouwing. Daarnaast woonden wij tijdelijk bij mijn schoonouders, dus uit het werk, daar eten, en aan de klus. Ik ben zo blij dat wij niet in het klushuis hoefden te wonen tijdens het klussen, denk daar ook goed over na.

Veel succes!

20. Jo79

Jo79 VIP lid

6 mei 2007
    25.064
    3.859
    113
    Ja, inderdaad, maak een goede begroting en tel daar nog maar 20% bovenop voor onvoorziene kosten, want die heb je altijd.

Deel Deze Pagina