allergieen & enorme eetlust bij baby'tje

Discussion in 'Voeding' started by Jalea, Jan 24, 2008.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Jalea

Jalea Fanatiek lid

Jun 24, 2006
    2,396
    0
    0
    Voor ons is dit inmiddels verleden tijd, het speelde begin 2007, maar op het cb sprak ik toevallig iemand met soortgelijke problemen, en ik bedacht me dat ik misschien iemand kan helpen door onze ervaring te delen. als iemand mij toen verteld had wat ik nu wist, was ons heel wat ellende bespaard gebleven.

onze zoon kwam met bijna 37 weken ter wereld, heel klein en magertjes. hij zag er ook prematuur uit, en had moeite om op gang te komen, de borstvoeding verliep heel erg moeizaam, uiteindelijk zat hij met 2,5 week oud ver onder zijn geboortegewicht en was hij kanariegeel. het ging overduidelijk niet goed!

het cb kwam met zeer tegenstrijdige adviezen. dat hij zoveel huilde dat zou toch wel meevallen. ik moest vooral volhouden met de borstvoeding dat zou wel goedkomen. uiteindelijk zag toevallig de huisarts mijn kindje, en ze schrok enorm. ze stuurde dezelfde dag nog een wijkverpleegkundige langs met een weegschaal, en dat was helemaal niet goed! direct over op de fles, en binnen 2 dagen kwam mijn zoontje maarliefst 600 gram aan! dat hadden ze nog nooit gezien. ook werd hij na een paar flessen flesvoeding alerter dan hij ooit geweest was. conclusie, mijn borstvoeding was overduidelijk niet toereikend.
    maar waar wij hem op de borstvoeding al flink huilerig vonden, bleek dat bij flesvoeding nog veel erger te zijn! hoe langer hij flesvoeding kreeg, oe erger het werd. hij huilde meer dan hij stil was, en sliep zowieso erg weinig. hij keek heel verkrampt van zich af, een heel boos gezichtje steeds. hij was enorm hongerig en volgens het cb was dat onmogelijk, wij moesten maar beter leren luisteren naar zijn signalen. ze zei letterlijk, hij KAN geen honger hebben.
    de ellende werd groter en groter. uiteindelijk 4 soorten flesvoeding verder (en met de borstvoeding erbij dus al 5 verschillende voedingen in zijn nog maar korte leventje van 8 weekjes!)
    iedereen sprak elkaar tegen, maar waar ze heel eenduidend in waren, was hun mening over ons als ouders: wij zouden de signalen van onze zoon verkeerd interpreteren, er was niks met hem aan de hand, hij zou onze onrust voelen, en hij zou vooral geen honger hebben, dat was onmogelijk!

Op den duur zat ik huilend bij mn huisarts dat ik het echt niet meer wist, iedereen had andere adviezen qua voeding voor onze zoon, en het werd alleen maar erger. vooral het cb heeft enorm gefaald, die heeft o.a. onze zoon enorm op randsoen gezet terwijl ze wisten dat hij prematuur was en wat in te halen had.
    uiteindelijk heeft mijn huisarts een boekje open gedaan over het cb en met de afspraak dat ik het voor me zou houden de info die ze me gaf, heel wat partijen afgekraakt met hun visie over de voeding van onze zoon. ze vond de adviezen van het cb absoluut onjuist. ook van een andere arts kreeg ik tussen de regels door te horen dat sommige cb-bureaus baby'tjes wel erg strak op een maximumnorm houden qua voeding, terwijl dat lang niet altijd terecht is.
    mijn huisarts is van mening dat je het kind moet volgen (natuurlijk wel met verstand, en niet tot in het extreme), dat het kind zelf aangeeft wat hij nodig heeft.
    zij stond er volledig achter om hem op h.a. voeding te zetten (hij bleek allergisch en huilde daarom zo extreemveel) en hem zeker 2 maanden de hoeveelheden voeding te geven waar hij om vroeg.
    binnen 2 dagen met hypoallergene voeding had ik een compleet ander kind: veel minder huilen, meer slapen, en een heel ontspannen en tevreden gezichtje na de voedingen!
    de hoeveelheden weet ik niet meer, maar het was veel meer dan de richtlijnen van het cb!
    na een paar maanden stabiliseerden de hoeveelheden wat meer, en nu nog is hij een flinke eter terwijl hij nog nooit te zwaar is geweest, bij zijn geboorte zat hij onder de onderste grens qua lengte en gewicht e.d., en inmiddels is hij exact op de 0-lijn.
    tegenwoordig vertel ik het cb dan ook niet meer wat ik mijn zoon zoal te eten geef, hij eet gezond en krijgt vrijwel geen koekjes e.d., en zolang zijn gewicht normaal blijft laat ik het cb zich er niet meer mee bemoeien!
    ondanks zijn koemelkallergie hebben wij ook vanaf dat hij 9 weken oud was de gok gewaagd om hem nutrix te geven door zijn laatste fles. hij was zo enorm hongerig! dat is vanaf de eerste fles prima verlopen, hij kwam de nachten veel beter door.

wat ik dan ook absoluut geleerd heb, is om me nooit meer zo te laten bemoederen en afkraken door het cb en anderen die denken te weten wat er goed is voor mijn kind, als moeder zijnde heb je ook eenbepaald gevoel bij een situatie, en voel je je kind veel beter aan!
    wij volgen nu ons kind i.p.v. de richtlijnen van het cb, en dat bevalt ons een stuk beter!
    ik hoop dan ook dat ik msischien iemand anders kan helpen door het delen van onze ervaringen, laat je niet gek maken door wat een cb vind, en als je twijfelt aan hun mening, zoek net zolang verder tot je een antwoord krijgt waar je wel iets mee kunt!
    wij hebben er zelf achter moeten komen dat hij allergisch was, want het cb nam ons totaal niet serieus! ik moet er niet aan denken hoe ellendig hij zich gevoeld had als wij niet ons eigen gevoel gevolgd hadden en hem langdurig op gewone flesvoeding hadden gelaten, arm mannetje!

2. dirksmama

dirksmama VIP lid

Aug 29, 2007
    22,170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Bij allergische kinderen zie je wel vaker dat ze onverzadigbaar lijken en toch magertjes blijven.

Dat komt omdat door de allergie de darmen de voeding niet goed kunnen opnemen. En ook vaak omdat er in die gevallen sprake kan zijn van een verborgen reflux.
    Die maximumgrens van 1 liter kunstvoeding is er niet voor niets, kom je daarboven, dan nader je al snel de kritische grens van wat nog veilig is. Internationaal gezien is de tendens eerder om dat maximum naar beneden te brengen.

Zaak is dus om bij kinderen met een allergie die onverzadigbaar zijn om de voeding aan te passen naar een soort die ze WEL kunnen verdragen, zonder te ver over het maximum heen te komen.

Dus niet alleen maar op HA blijven steken, maar verder zoeken met verder gehydroliseerde voedingen.
    Bij kinderen die een inhaalslag moeten maken is het ook beter om eerder een kinderarts in te schakelen zodat er bijvoorbeeld fortifier aan de melk toegevoegd kan worden, i.p.v hele sloten naar binnen te werken.

Bij erg allergische kinderen zouden moeders ook eerder op de optie om met een HA-dieet te relacteren gewezen moeten worden, of de mogelijkheid van het moedermelknetwerk.
    Moedermelk wordt beter verdragen en is niet aan een maximum gebonden.

3. Jalea

Jalea Fanatiek lid

Jun 24, 2006
    2,396
    0
    0
    wij kwamen gelukkig niet boven de liter grens uit, maar wel een heel eind boven dat wat het cb bedacht had. het cb wilde ons zoontje echt enorm op randsoen zetten zonder dat ze daar echt een logische reden voor hadden. ze konden zelfs mijn huisarts niet van hun logica overtuigen (die heeft nog contact met ze opgenomen destijds)

ik begrijp je reactie dat niet alles veilig is om zomaar te doen. wij hebben ook aangedrongen naar een kinderarts verwezen te worden, maar dat hebben we niet voor elkaar gekregen. wij hebben ook lang het gevoel gehad dat de friso intensief h.a. nog niet de juiste voeding was, hij was wel enorm opgeknapt maar we bleven het gevoel houden dat het nog beter zou kunnen. ook dat kregen we niet voor elkaar, dat iemand daar eens goed naar zou kijken.
    ik begrijp dat het niet ideaal is, de weg die wij bewandeld hebben, maar als je niet de mogelijkheid geboden word om een kinderarts te bezoeken, dan moet je iets he...

nu hij bijna 1 is merken we dat hij de voeding beter verdraagt.

4. dirksmama

dirksmama VIP lid

Aug 29, 2007
    22,170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Maar je kunt toch altijd een verwijzing naar de kinderarts vragen? Als het CB het niet geeft, dan moet de huisarts die afgeven.

In het uiterste geval kun je eerst een kinderarts bellen voor een afspraak, en daarna de huisarts bellen en zeggen dat je een verwijzing nodig hebt en de afspraak al staat...

Fijn dat het nu in elk geval een stuk beter gaat.

5. Jalea

Jalea Fanatiek lid

Jun 24, 2006
    2,396
    0
    0
    die verwijzing kregen we ook via de huisarts niet, ondanks veel doorvragen :(

6. sassie1980

sassie1980 Fanatiek lid

Dec 30, 2006
    2,292
    0
    0
    Hoi,

Met 7 weken kreeg mijn zoontje al 5 flessen van 170 ml en met 2 maanden 5 flessen van 200 ml. Dit is ook meer als wat ze op het CB adviseren, maar wel beneden de grens van 1 liter.
    Ons mannetje had ook honger en ik heb altijd gegeven wat hijzelf wilde opdrinken.
    Ik had te weinig borstvooeding en hij was in 3 dagen 10% van zijn geboortegewicht afgevallen. Toen we op flesvoeding overstapten, had hij ook een inhaalslag.
    Gewoon je eigen gevoel volgen inderdaad. En als je er met het CB niet uitkomt, gewoon naar de huisarts stappen.

Gelukkig gaat nu alles goed!

Groetjes Saskia

7. suus1983

suus1983 VIP lid

Oct 10, 2006
    50,208
    35,940
    113
    @dirksmama: wij hebben de ha ook al 4 keer om een verwijzing naar ka gevraagd, maar dat weigert hij gewoon.

8. Manuela79

Manuela79 VIP lid

Aug 7, 2006
    10,145
    0
    0
    Hilversum
    laatmaar, ik las het verkeerd...

9. Jalea

Jalea Fanatiek lid

Jun 24, 2006
    2,396
    0
    0
    ah wij zijn dus niet de enige die geen verwijzing krijgen... ik begrijp ook wel dat je niet voor ieder dingetje naar een kinderarts kunt gaan, maar als er echt langdurig problemen zijn vind ik het belachelijk als je zo'n verwijzing niet krijgt!

waar ik het meest in teleurgesteld ben, is het gebrek aan kennis van mijn CB (ik zeg bewust mijn cb, want ik weet dat er andere bureau's zijn waar moeders heel erg tevreden over zijn), en de stijgende lijn van de theorie volgen ipv het kind. ik hoop dat dat nog weer eens bijdraait in Nederland

10. sabrina27

sabrina27 Actief lid

Aug 21, 2006
    279
    0
    0
    bij me middelste heeft het ook 11 weken geduurd voor we eindelik een doorverwijzing kregen van de ha ze had enorme waterige diaree,krampen en spuugte soms hun vonden dat ze dat wel kon missen omdat ze nogal flink was 12 weken nadat het begonnen is bij de ka kwamen we erachter dat ze dus rotavirus had zelfs de ka zei in de 1ste instantie dat ze niks verkeerd zag aan haar omdat ze vrolijk was en flink was pas na een kweek kwamen we er achter de ha heeft ons zeker wel 6 keer naar huis gestuurt voor we doorverwezen zijn

bij de jongste kwamen we met 4 1/2 maand er pas achter dat ze kma heeft en nu sinds vorige week ook nog reflux erbij wij zijn die 4 1/2 maand lang ook steeds van het kastje naar de muur gestuurt door het cb het lag steeds ergens anders aan de ha een andere als bij de middelste wist gelijk wat ze had kma het was volgens hem juist overduidelijk
    inmiddels krijgen we de voeding vergoed ze loopt bij de diëtist allemal dankzij de ha
    het cb wilt toch dat we als nog naar de ka gaan voor een dubbele blinde test zoals hun het zeggen voor de zekerheid dinsdag hebben we het 1ste gesprek met de ka zit zelf erg tetwijfelen of ik het wel wil straks reageert ze niet extreem genoeg voor hun en zijn we onze vergoeding ook kwijt

11. sabrina27

sabrina27 Actief lid

Aug 21, 2006
    279
    0
    0
    bij het 1ste stukje was ik vergeten dat het cb ons dus ook totaal niet serieus namen trouwens bij allebei me dochtertjes niet

12. Jalea

Jalea Fanatiek lid

Jun 24, 2006
    2,396
    0
    0
    aangezien je je vergoeding al rond hebt, zou ik zelf die test niet meer willen doen. als je onder zo'n officiele koemelkallergie test uit kunt zou ik dat zeker doen...! maar als je geen keus hebt word dat een ander verhaal natuurlijk... het is wel heel veel geld al die speciale voeding.

belachelijk dat je cb je niet serieus nam sabrina! zo ging het hier ook. als ik hoor wat voor antwoorden ze geven op specifieke vragen, dan vraag ik me soms echt af wat voor opleiding die mensen hebben..! ze zeggen soms dingen die echt ronduit dom zijn! (bij ons o.a. dat mijn zoontje niet allergisch kon zijn omdat hij geen huiduitslag had!)

13. sabrina27

sabrina27 Actief lid

Aug 21, 2006
    279
    0
    0
    ik ga dinsdag ook wel op gesprek bij de ka de diëtist zei ook als we misschien het hele verhaal vertellen dat hun het ook niet nodig zullen vinden het is voor haar overduidelijk dat ze kma heeft willen ze wel een test gaan doen ga ik ook weigeren

en dat van de huiduitslag slaat ook nergens op ze hoeven niet alle symptonen tehebben als ze een allergie hebben april kreeg ook pas exceem toen ze bijna 5 maanden was ze had waterdunne groene ontlasting en steeds poepies laten ook de darmpjes maakte overuren al vanaf het begin volgens het cb mocht dat wel met bv ze had veel last van slijm in haar keel en soms ademde ze raar en ze had constant de hik dat was ook niks volgens hun ging wel weer over ze spuugte enorm dat lag aan reflux ook vaak buikkrampjes dat kwam ook volgens hun door de reflux maar na dat we over gestapt zijn op de pepti waren de meeste klachten ineen keer een stuk minder toen overgestapt op nutramigen en weer een stuk beter alleen het spugen was wel minder maar nog steeds best vaak nou sinds vrijdag is pas vast gestelt dat ze dus kma en reflux heeft.
    ben allang blij dat eindelijk duidelijk is wat ze nou heeft na bijna 6 maanden
    maar het cb vertrouwde ik al niet zo meer na de middelste maar nu dus helemaal niet meer je heb er helemaal niks aan ons bureau dan bedoel ik
    zulen er vast genoeg zijn die wel goed hun werk doen

Share This Page