lekkerste appeltaart recept? (zonder geraffineerde suikers)

Discussie in 'De lounge' gestart door RozeKoek, 28 feb 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. RozeKoek

RozeKoek Niet meer actief

Ik wil een appeltaart maken zonder geraffineerde suikers. Wie weet er een lekker recept? Ik kan wel op google kijken maar ik wil graag recepten wat ervaring mee is omdat recepten met amandelmeel/speltmeel etc soms niet zo lekker uitpakken ..

2. MamavanF2009

MamavanF2009 Niet meer actief

3. Snoeki

Snoeki Fanatiek lid

30 jan 2014
    2.334
    258
    83
    Zou denk ik een andere verhouding aanhouden. 1/3 appel en 2/3 peer.

De peer maakt het dan zoeter. Beetje kaneel erbij en yummie....

Edit ik lees dat mijn idee wel erg simpel lijkt naar het recept van mijn voorganger gelezen te hebben :cool:

4. MamavanF2009

MamavanF2009 Niet meer actief

Dat is ook lekker ja!
    Je kunt er van maken wat je wil, ik houd bijna nooit de recepten precies aan.
    Heb hier ook boekweitmeel en havervlokken gebruikt, ging heel goed samen.

5. WinterBird

WinterBird Fanatiek lid

28 nov 2012
    1.416
    877
    113
    NULL
    NULL
    500 gram speltbloem (te koop bij AH)
    2 eieren
    175 ml water
    3 tl wijnsteenzuurpoeder
    125 gram roomboter
    Appels
    Rozijnen
    Kaneel

Zelf ben ik niet (meer) zo'n zoetkauwer, maar wat er ook bij kan is vanille, dadels of vijgen.

Door de spelt is hij nog eventjes gezonder dan gewone appeltaartmeel, maar hij krijgt wel een zware structuur en is even wennen. Wel super lekker, toevallig ga ik er straks een maken!

6. Janna

Janna Fanatiek lid

Ik moet zeggen dat ik wel even moest glimlachen om het feit dat iemand die zichzelf "roze koek" noemt vraagt naar een recept voor taart zonder geraffineerde suikers! :D:D:D

Ik weet het, volledig offtopic, maar nu staat je topic in ieder geval wel weer bovenaan. ;)

7. RozeKoek

haha ja ik heb ook spijt van mijn nickname want ik ben dol op roze koeken maar wil ze niet eten omdat ik op gewicht probeer te blijven haha...echt een kwelling elke x als ik mijn nickname zie....:D

8. Sceptica

Sceptica Bekend lid

9 aug 2012
    517
    0
    16
    NULL
    NULL
    Ik zou er alleen rekening mee houden dat je lijf er geen verschil uit maakt of je nu witte suiker gebruikt of andere. Je wordt net zo makkelijk weer zwaarder van de suikers uit fruit of honing. ;)

9. RozeKoek

Ik weet het. Het gaat mij ook meer om de koolhydraten... en ik weet dat ze ook in fruit zitten ;). Ik wilde gewoon eens iets lekker maken wat Nog enigszins te overzien is qua koolhydraten voor een keer....

10. WinterBird

WinterBird Fanatiek lid

28 nov 2012
    1.416
    877
    113
    NULL
    NULL
    Dat zit wel ietsjes anders in elkaar dan je nu zegt hoor. En voor een keer moet iets lekkers ook kunnen, dan kun je beter kiezen voor suikers uit fruit dan witte suiker of zoetstoffen.

11. Thunder

Thunder Bekend lid

30 apr 2014
    811
    0
    0
    NULL
    NULL
  12. raspberry

raspberry Niet meer actief

13. Sceptica

Sceptica Bekend lid

9 aug 2012
    517
    0
    16
    NULL
    NULL

Ja en nee. Je lijf maakt er echt helemaal niets uit waar suikers uitkomen. In grote lijnen heb je wel drie verschillende soorten suikers: glucose, fructose en sucrose (en afhankelijk van het soort fruit zit er voornamelijk het een of het andere in, dus "suikers uit fruit" zegt eigenlijk helemaal niets), met inderdaad (iets) andere eigenschappen. Welke het beste/ slechtste is, daar is men nog niet over uit, maar het is voornamelijk aan te raden af te wisselen en met geen een soort te overdrijven.

RozeKoek, dat begrijp ik, maar als ik recepten zie met bijvoorbeeld een hoop honing en zo, dan denk ik dat je weinig voordeel gaat doen op gebied van koolhydraten. ;) Andere recepten zien er inderdaad erg koolhydraatarm uit, maar ik wil dus enkel zeggen dat, ondanks dat ze allemaal zonder witte suiker zijn, ik goed zou kijken naar het aantal koolhydraten dat er inzit. :)

Ik zeg overigens absoluut niet dat je niet af en toe mag zondigen hoor, ik denk zelfs dat dat "gezond" is. Alleen word ik persoonlijk een beetje moe van de hele "geraffineerde suiker is ongezond, we moeten het vervangen door andere bronnen (die in ons lichaam precies hetzelfde doen)" hype. ;)

14. Sceptica

Sceptica Bekend lid

9 aug 2012
    517
    0
    16
    NULL
    NULL
  15. raspberry

raspberry Niet meer actief

Nee, was helemaal niet zuur. Wel de goede appels gebruiken natuurlijk. Ik heb elstar gebruikt, die bevallen me altijd goed voor appeltaart :)

16. Sceptica

Sceptica Bekend lid

9 aug 2012
    517
    0
    16
    NULL
    NULL
    Dan moet ik het toch een keer proberen! :)

Deel Deze Pagina