kussens en dekbedden naar buiten ivm huismijt

Discussie in 'De lounge' gestart door Lovelive3, 25 jan 2017.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Lovelive3

Lovelive3 Bekend lid

1 sep 2016
    878
    65
    28
    Hoi ik heb eens gehoord dat je je dekbed en kussen in de vrieskou kan leggen en dat huismijt dan gedood wordt. Maar.. hoe koud moet het dan buiten zijn.
    Ik heb nu alles buiten gehangen en de kinderen gaan om 1900 uur naar bed en dan wil ik alles weer binnen hebben :p
    het is hier nu 0 graden

2. Emama

Emama Bekend lid

13 jun 2016
    792
    118
    43
    ze kunnen niet tegen kou idd ik laat hrt slaapkamer raam zo lang mogelijk open en bed niet opmaken
    en zovaak mogelijk bed verschonen wassen op 60 graden en was de kussens en dekbedden ed ook wel minmaal 1x in de 6 weken dat is wat ik doe tegen huisstofmijt

3. maja246

maja246 Fanatiek lid

7 okt 2009
    1.468
    30
    48
    Ik heb begrepen dat het 24u onder nul moet zijn om de huisstofmijt te doden. Daarom gaan knuffels met regelmaat een nachtje in de vriezer (in een plastic zak natuurlijk). Langer dan een half uur luchten schijnt niets toe te voegen.
    Huisstofmijt wordt in de wasmachine pas gedood op 60graden. Dus de dekbedden, matras en kussen gaan in een actie-allergische hoes. En die hoes was ik dan weer regelmatig op 60 graden

4. Casara

Casara Fanatiek lid

20 aug 2014
    2.263
    416
    83
    Ik was het ook regelmatig op 60 graden. Daarna in de droger en dan is alles kapot.

5. Sleepless

Sleepless Bekend lid

1 jun 2013
    892
    173
    43
    Vrouw
    Brabant
    :$ Jeee, ik heb er echt nooit over nagedacht mijn dekbedden en kussen zo vaak te wassen... Wat zijn de gevolgen van huisstofmijt? Wat kun je er van krijgen als je ze dus niet zo actief aan het bestrijden bent? ;)

6. thephantom

thephantom Fanatiek lid

25 mei 2016
    1.154
    707
    113
    Vrouw
    Nederland
    Hier ben ik ook wel benieuwd naar, want was wel netjes elke week mijn beddengoed maar mijn dekbed en kussen inderdaad niet zo vaak!;)

7. Dubbelgeluk

Dubbelgeluk VIP lid

18 mei 2013
    13.100
    12.070
    113
    #7 Dubbelgeluk, 25 jan 2017
    Laatst bewerkt: 25 jan 2017
    Mijn wollen dekbed mag niet eens in de wasmachine, het is volgens mij echt niet nodig dit iedere 6 weken te doen! Maar ik ben niet bekend met allergische reacties, wellicht is het dan anders.

8. merah

merah VIP lid

8 jun 2009
    13.467
    4.919
    113
    Vrouw
    Immunologisch analist.
    Tussen de klei.
    Er zijn geen gevolgen van huisstofmijt. De meeste mensen kunnen prima samen leven met ze (het is ook bijna niet te vermijden). Als je echter allergisch helpen alle beetjes.
    Ik merk het heel duidelijk aan m'n dochter als al het beddengoed in de was is geweest. Ik was ook het tijk van het matras.

9. tupp

tupp VIP lid

13 jun 2009
    22.796
    19.000
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Dat wassen is inderdaad voor mensen met huisstofmijt allergie. Als je dat niet hebt, is het prima om gewoon alleen de slopen te wassen.

Wij hebben een tweepersoonsdekbed en dat krijg ik echt niet in de wasmachine! De eenpersoonsdekbedden van de kinderen was ik misschien eens per jaar, zij zijn niet allergisch.
    Kussens was ik altijd als de kinderen gaan logeren en die van ons als we op vakantie gaan. Of als het 's zomers echt heel warm is gewoon als we thuis zijn, meteen 's ochtends.

Buiten hangen is wel lekker om te luchten, maar huismijt is pas dood als je het een week -20 is. Dat ga je in Nederland niet halen. Je vriest zelf dood voordat je huismijt het loodje legt. ;)

10. Sleepless

Sleepless Bekend lid

1 jun 2013
    892
    173
    43
    Vrouw
    Brabant
    Ahhh, geen zorgen dan :D

11. Lovelive3

Lovelive3 Bekend lid

1 sep 2016
    878
    65
    28
    #11 Lovelive3, 25 jan 2017
    Laatst bewerkt: 25 jan 2017
    nee snap ik, maar het idee is vies dat een derde van je hoofdkussen uit poep/beestjes bestaat ;):D:p en 2 van mijn kinderen hebben kwetsbare longen dus vandaar dat ik dit deed.
    helaas hebben deze matrassen geen tijk, maar ik doe er een matrasbeschermer omheen en was deze een paar keer per jaar uit.

12. Lovelive3

Lovelive3 Bekend lid

1 sep 2016
    878
    65
    28
    jaaaa dat is hier ook het probleem, ik krijg ons dekbed niet in de wasmachine, zo stom. net te groot.
    -20 dus. Ik hoop dat een deel van de mijten het te koud had en buiten is gaan spelen.
    Toen ik de kinderen vertelde over huismijt, zei de oudste doodleuk dat ik ook een huismeid was.:p lekker dan
    In elk geval is alles voor mijn gevoel wel lekker fris, bij -5 heb ik alles naar binnen gehaald, ons dekbed ligt te drogen vanwege de ijzellaag.

13. Emama

Emama Bekend lid

13 jun 2016
    792
    118
    43

van welk materiaal is het dekbed gemaakt? syntetica daar leven ze bijna helemaal niet in volgrns mij alleen maar in natuurlijke materialen wol en katoen enzo

14. PenK

PenK VIP lid

20 jan 2006
    6.275
    521
    113
    Zo koud wordt een vriezer toch niet??

15. Oceanna

Oceanna Fanatiek lid

12 okt 2015
    3.438
    1.423
    113
    Vrouw
    Meeste mensen met astma zijn allergisch voor huisstofmijt. Ik zelf ook maar heb alles anti- allergeen. Een polyester dekbed wat er in de zomer al uit gaat. Verder gebruik ik vaak de stoomreiniger om kussens ofzo uit te doen. Over mijn matras heb ik ook een watervaste molton liggen. Vroeger had ik daar echt zo'n speciale hoes voor nu niet meer.

16. Snoopy1979

Snoopy1979 VIP lid

8 okt 2006
    34.228
    7.276
    113
    Vrouw
    Brabant
    24 u: 24 uur onder nul ;). Niet 24 graden ;)

17. BabyFG

BabyFG VIP lid

20 feb 2012
    9.071
    1.917
    113
    omgeving Rotterdam
    ik ben zelf astma patiënt (geweest, overheen gegroeid uiteindelijk toch nog, grotendeels dan).

ik had vroeger via het astmafonds van die speciale hoezen voor om matras/kussen e.d.
    Volgens mij kun je ze tegenwoordig ook gewoon bij de hema kopen van die hoezen.

zit zo'n gekke plaklaag in haha, maar leek wel te helpen altijd.

misschien ook nog een tip voor degenen met allergische kindjes

18. maja246

maja246 Fanatiek lid

7 okt 2009
    1.468
    30
    48
    #18 maja246, 26 jan 2017
    Laatst bewerkt: 26 jan 2017
    Nee 24 uur invriezen :)

En alle maatregelen uit mijn eerste post, neem ik alleen maar omdat 1 van m'n kinderen zware huisstofmijtallergie heeft. Anders zou ik dat echt niet doen, want het kost me veel werk en tijd. Daarnaast wordt er natuurlijk ook drie keer per week gestofzuigd en stof afgenomen op haar slaapkamer :)

Deel Deze Pagina