"lekmelk" bewaren

Discussie in 'Borstvoeding' gestart door Madelon84, 8 sep 2009.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Madelon84

Madelon84 Niet meer actief

hey hey
    ik vroeg me iets af.
    (helaas) lek ik nog steeds veel melk aan de kant waar ik niet voed als ik aan het voeden ben. sochtends het meest; 40cc maar liefst.
    ik vang het op in die medela-lekschalen omdat zoogcompressen het simpelweg niet aankunnen.
    laatst heb ik het van een dag voor de gein bij elkaar gegoten om te zien wat de opbrengst is: 110cc (van 7 voedingen)
    Zou ik dat kunnen bewaren en invriezen?
    mijn gezonde verstand zegt dat hij dan wel een hele fles met alleen maar voormelk binnen krijgt.. is dat dan wel voedzaam genoeg?
    misschien moet ik het gewoon eens proberen. ik gooi het namelijk elke keer gewoon weg, best zonde.
    ben benieuwd of jullie het weten.

2. raspberry

raspberry Niet meer actief

Ik heb een tijd de eerste lading afgekolfd. Dat gooide ik dan bij andere gekolfde melk, (ofwel voor het invriezen van diezelfde dag, ofwel bij ontdooien). Dan dus een beetje van de voormelk en de rest 'gewoon'. Vond het ook zonde om het weg te gooien :)

3. oleander1986

oleander1986 Fanatiek lid

20 aug 2009
    1.298
    0
    0
    zelfstandige
    Midden Nederland
    De paar slokjes die ik aan de andere kant verloor tijdens het voeden dronk ik vaak zelf. Schijnt ontzettend gezond te zijn! ;)
    Maar als je echt zoveel opvangt elke dag is het zeker zonde om weg te gooien! Ik zou het ook invriezen als ik jou was. En als je je zorgen maakt dat het alleen voormelk is, kan je het ook pas over een tijdje geven als dorstlessertje... Hoelang mag je het invriezen? Drie maanden ofzo?

4. Nemo

Nemo Niet meer actief

Melk van dezelfde temp. mag bij elkaar. Dus niet warme/verse melk bij al koude mek indoen. Op die manier kun je prima melk sparen. Wel binnen 24 uur invriezen. In de vriezer is het dan 4 maanden houdbaar en in de diepvriezer 6 maanden.
    Zou er niet te veel over in zitten over voormelk.

5. debby82

debby82 VIP lid

18 nov 2008
    25.903
    1
    0
    Hypotheekacceptant
    zaandam
    voormelk/achtermelk schijnt een beetje onzin te zijn. Voormelk is wat al in je borst zit voor je gaat aanmaken maar dat is maar heel weinig. Omdat het daar al in zit is het iets magerder dan de achtermelk... maar zitten dezelfde voedingstoffen in! Ik zou het lekker bewaren hoor!

6. Madelon84

Madelon84 Niet meer actief

bedankt voor jullie reacties! ik ga het gewoon eens proberen, en als mijn zoontje na een uur nog geen honger heeft, zal het gewoon goed zijn!
    zelf opdrinken vind ik niet zo jummie haha. ik lust zelf ook al geen melk maar bv vind ik toch echt niet lekker!

7. Emma21

Emma21 Fanatiek lid

27 aug 2007
    2.961
    0
    36
    In voormelk zitten net zoveel voedingsstoffen maar er zit minder vet in en meer lactose heb ik me laten vertellen. Je baby kan dus wel krampjes krijgen als ie alleen voormelk binnen krijgt.

Deel Deze Pagina