Hoi, Ik ben op zoek naar ervaringen van mensen die hun kind echt met 4 jaar (of 4,5) hebben laten starten met zwemles. Kon jullie kind mee komen met de groep? Vonden jullie kids het ook al leuk? Ik weet dat er vaak vanaf 5 jaar geadviseerd wordt. Onze nu 3.5 jarige dochter is echter dusdanig watervrij dat ze zelf zo een zwembad inspringt en gaat zwemmen. Maakt dat uit met bandjes om? Niet echt misschien, alleen had ze onlangs haar bandjes niet om en deed hetzelfde. Ik wil dus niet wachten tot 5 jaar. Ik zie het dan maar als lekker bewegen ipv we gaan meteen keihard voor een zwemdiploma. Ben wel erg benieuwd naar ervaringen.
Volgens mij verschilt dat per kind. Mijn dochter was totaal niet watervrij, maar dat ging 2 lessen later prima en in 10 maanden had ze haar A diploma. Ze was 4 jaar en 3 maanden toen ze begon. De lessen duurden wel anderhalf uur. Mijn zoontje was 4 jaar en 7 maanden, zat bij een ander zwembad vanwege een verhuizing, 1 uur les per week, had na 14 maanden zijn a-dilpma en een maand later zijn b-diploma. Nooit iets van peuterzwemmen gedaan met beide kinderen. Wij wonen in een wijk vol water, anders had ik wat langer gewacht. Nou ja, al met al, de meeste kinderen die tegelijk afzwommen met mijn zoontje, hebben er wel langer over gedaan. Zwemles is niet goedkoop, dus voor een beetje spetteren en bewegen zou ik niet zoveel geld overhebben en gewoon even wachten. Mijn dochter had zwemles met de Easyswim methode, dan ga je de eerste les al in water waar je niet kunt staan. Elke les hebben ze ook een oefening zonder dat drijfvestje, dus ze leren ook dat het zonder drijfvestje even anders is in het water dan met.
dl was net 5 toen ze op zwemles ging. ik had haar wat laat opgegeven en was een flinke wachtlijst. binnen een jaar a diploma gehaald. als je kindje er al aan toe is gewoon opgeven
Je moet het dan sowieso als sport zien . Ik heb een goede ervaring en een mindere ervaring (waar ik nu nog in zit ) Het 'probleem' zit hem vooral in de schoolslag. Die combinatie van 2 bewegingen op een ander moment, is héél moeilijk om aan te leren. Het ritme van de slag dus. Mijn beiden kinderen hebben 4 jaar ouder & kind zwemmen gedaan en zijn / waren dus erg vrij. Mijn oudste is een rustig leergierig kind, dat alles opzoog wat ze zag en vrij snel na kon doen. Hoewel ze moeite had met de schoolslag, had ze met 16 maanden (45 minuten les in de week) A B C . De jongste daarentegen vind het héérlijk in het water, maar vooral ook heel gezellig! Ze zwemt een borstcrawl op B-niveau, zwemt ruim onder het gat door, duikt prachtig etc. Maar die schoolslag.... Sowieso springt ze het water in, draait om om te kijken of er iemand naast haar komt zwemmen. Klimt eruit langs de kant (wat ze wel kan, maar waar ze wel veel moeite voor moet doen en wat dus langer duurt) in plaats van dat ze de trap gebruikt. Ze is gewoon snel afgeleid. Dat andere kindjes - ook klasgenootjes- naar het volgende bad gaan, motiveerd haar ook niet. Interesseert haar niet. Gisteren nog aan tafel, heel enthousiast: mama, ik heb vandaag weer een nieuw vriendinnetje gemaakt! - bij de zwemles zeker? 'ja! ' ! Nouja, dat kan hier dus nog wel even duren. Watervrij zijn - werkt soms ook tégen.... Anderzijds vermaakt ze zich wel, maar ik word het best zat dat kijken naar een half spelend kind wat er telkens bij geroepen moet worden door de juf
oja: wat wel goed is altijd: Mijn dochter heeft nog geen zwemdiploma - maar kan zich al wel goed redden. Dat is voor mij altijd een reden om te zeggen: Wacht niet té lang (6,5 of zo) met zwemles, want iedere seconde die je kind langer boven water kan blijven, is er één.... En al zwemmen ze de slag nog niet perfect - ze leren vrij snel hoe ze naar de kant moeten komen
Het gaat niet zozeer om het watervrij zijn maar omdat de motorische vaardigheden. Mijn tante is zwemjuf en adviseert niet eerder dan 5 jaar tenzij je er lang mee bezig wilt zijn. Mijn jongste is motorisch wat zwakker (wel allang watervrij) en zijn fysio adviseert om pas met 6 jaar te gaan beginnen helaas. Denk er niet te makkelijk over
Ik twijfel ook voor mijn jongste. Hij is nu 3,5. We zijn een paar keer naar kleuterzwemmen geweest, daar leren ze ook de basis van drijven, beenslag-crawls, beenslag-schoolslag. En dingen als duiken. Echt een pre-A les. Ik wil daar na de zomer elke week heen met hem. En dan eigenlijk ook direct door met A als hij 4/4,5 is. Maar ik twijfel ook over de leeftijd. Mijn oudste was 5 toen hij begon en heeft 2 jaar over A gedaan en bijna een jaar over B (lelijke schoolslag en waterangst). Mijn jongste zwom vorige les een mooiere school-beenslag dan mijn oudste ooit gedaan heeft. Er zit alleen nog geen kracht achter. motorisch kan hij het wel denk ik, qua coordinatie. Maar qua kracht is een anders verhaal. Anders inderdaad maar zien als sport..
Mijn dochter was precies 4 jaar en 1 dag oud toen ze op zwemles ging Ze moet 6 blokken afleggen voor A en B en heeft nu vorige week, zonder problemen, het derde blok afgesloten. Ze kan goed mee in de groep (er zitten kindjes bij van 2 jaar ouder) en gaat met heel veel plezier naar de zwemles. De schoolslag is gewoon een moeilijk zwemslag (de combinatie armen/benen maken), ook voor oudere kinderen. Zij heeft er niet meer of minder moeite mee. Ik moet er wel bij zeggen dat ze motorisch erg goed is. Klimmen, rennen, ballen....dat gaat ook allemaal goed.
Hier met 4,5 jaar op zwemles gegaan, allebei de kinderen. Mijn oudste heeft het relatief snel gehaald, 1,5 jaar over gedaan maar wel maar een half uur les per week. Na 2 jaar en 2 maanden had ze alledrie haar diploma's. De jongste is nu net over de helft van haar stickers en bijna een jaar bezig. Denk dat het bij haar misschien wel 2 jaar gaat duren voordat ze haar A diploma heeft. Maar ze vindt het leuk, elke week lekker zwemmen, doet goed haar best, de rest komt vanzelf. Ze is nog nooit met tegenzin naar zwemles gegaan.
Onze oudste dochter is met 4 jaar en 2 maanden op zwemles gegaan. Ze was heel erg watervrij en manlief wilde persé dat ze snel haar diploma haalde omdat we veel water om ons heen hebben. Ik heb hem verteld dat het geen nut zou hebben haar snel op les te gaan, omdat ze op een bepaalde leeftijd pas de kracht en de juiste motoriek hebben. Maar we hebben geluk gehad met ons meisje. Voor haar A-diploma heeft ze privéles gehad (45 min. per keer) en had ze binnen 10,5 maand haar diploma. Haar B- en C-diploma heeft ze in de reguliere lessen gedaan. B volgde al snel daarna, 3 maanden na haar A-diploma. Ik verwachtte dat C ook snel zou volgen, maar daar deed ze 4 maanden over. Ze miste nog de kracht bij de schoolslag. Maar ik klaag absoluut niet, binnen 1,5 jaar heeft ons kleine meisje haar 3 diploma's gehaald! Met 5,5 jaar ben ik klaar met haar zwemlessen. Ik ben supertrots op haar! Met onze jongste dochter, nu net 4 jaar, ga ik het anders doen. Ze gaat met 4 jaar en 10 maanden op turbo zwemles, dan hoop ik dat ze haar A diploma in 4-5 maanden kan halen (dat is puur eigenbelang hoor, dan hoef ik minder vaak in het zwembad te zitten ). B en C doen we daarna in de reguliere lessen.
Ik heb zelf als 4-jarige mijn A diploma gehaald. Mijn moeder ging elke week met mij naar baby/peuter zwemmen dus ik was een echt waterratje. Mijn dochter is begonnen met 4,5 maar had toen nog wel wat watervrees. Ze had ook te weinig kracht waardoor het niet echt vlot ging. Uiteindelijk vlak na haar 6e verjaardag haar diploma gehaald. Maar ach, ze vond het wel hartstikke leuk en ze ging met de BSO dus het kostte mij geen tijd. Mijn zoontje gaat na de zomer ook met 4,5 beginnen. Zal wel weer lang duren maar ze genieten er wel van.
Hel wisselend dus, maar zeker ook veel positieve verhalen. Helaas kom ik in m'n werk nog te vaak in aanraking met drenkelingen in peuter en kleuter leeftijd. En zoals iemand het hier al zo mooi omschreef: diploma of niet, iedere seconde die ze zichzelf al boven kunnen houden is meegenomen. Ik ben na jullie verhalen voldoende overtuigd en ga haar nu op de wachtlijst zetten, dan mag ze meteen met 4.5 jaar starten.
Mijn zoontje van 4 zit op kleuterzwemmen. Dat is spelenderwijs oefenen met zwemmen zonder dat er druk achter zit. Hij kan nu zelf al een baantje zwemmen in het diepe. Na de grote vakantie als hij 5 is gaan we echt beginnen met de zwemles
Hoi, Heb zelf zwemles gegeven. Het is misschien meer de bouw en spierkracht die ertoe doet dan de leeftijd. Als ze 5 jaar zijn hebben ze vaak wat meer spierkracht en is de grove motoriek al wat meer ontwikkeld waardoor ze sneller het diploma halen. Als ze wat jonger zijn kunnen ze er langer over doen. Maar het is toch ook gewoon een leuke en gezonde bezigheid denk ik dan maar. Je kunt ook vroeger beginnen gewoon omdat het leuk is en gezond. Stel je er dan wel op in dat het wat langer kan duren voordat het diploma in zicht is.
Mijn dochter was 4 jaar en 1 week toen ze bij een groepje aansloot die.al 5 lessen hadden gehad. Ze had daarvoor altijd peuterzwemmen gedaan en heeft haar puppy 1, 2 en 3 gehaald. Ze heeft nu moeite met het rugzwemmen. Verder doet ze het even goed als de redt van de groep. Het belangrijkste is sat ze het heel erg leuk vindt en zich steeds beter leert.redden kn het water.
Mijn zoontje was 4 jr en 2 mnd toen hij begon met zwemles. Hij was ook absoluut niet bang voor water, vond het niet erg om kopje onder te gaan of in het water te springen oid. Nu ruim 5,5 en nog steeds geen diploma. Hij krijgt de schoolslag maar niet onder de knie. Heeft inmiddels privéles, al ruim vier maanden. Daarvoor al eens naar een kleinere groep gegaan, maar dat werkte ook niet. Hij heeft ASS, dat speelt mee, maar het probleem bij hem lag vooral aan het feit dat 1x pw ws niet genoeg voor hem was. Hij lest nu in het buitenbad en gaat nu 4 x per week en gaat nu met sprongen vooruit. Hij zwemt alles op B-niveau, behalve de schoolslag. Wij hebben hem destijds zo vroeg op zwemles gedaan omdat hij door omstandigheden nog niet naar school ging en hij dan toch iets deed met leeftijdsgenootjes. Met nummer 2 wachten we nog een jaartje, dan is hij vijf en kan hij beginnen in het buitenbad. De dochters van een vriendin van mij zijn beide vanuit ouder en kind zwemmen doorgegaan naar zwemles met 4 en hadden beide snel hun A en B. De jongste voordat ze 5 was.
De oudste is hier de dag voor haar vierde verjaardag begonnen met zwemles. Ze kwam prima mee met de groep en vond het erg leuk. Ze heeft daarvoor vanaf 3,5 op peuterzwemles gezeten (en van 6 maanden t/m ruim 2 jaar ouder- en kindzwemmen), dus kon zo doorstromen. Na 16 maanden had ze haar A, daarna duurde het helaas 8 maanden voordat ze B haalde (kwam ook een beetje door tussenkomst van een langdurige oorontsteking).
Wij wonen aan het water (in een waterwoning). Ik wil dus ook vroeg starten met zwemles. Ze is nu bijna 3 en over een jaar zijn we (waarschijnlijk) van plan haar prive zwemles te laten geven. Dat kan bij ons in de buurt. Is wel iets duurder maar gaat ook sneller vaak. Het gaat mij niet om de prestatie maar zoals eerder vernoemd dat ze zich kan redden in het water.
Mijn dochter wordt in de vakantie 3 en gaat na de vakantie op peutersirvival. Daar leren ze om zichzelf te redden als ze te water komen. Een beetje het idee die je wel eens ziet in die filmpjes op internet, waar een dreumes te water komt en op zijn rug draait en zo om hulp kan roepen. Klein nadeel daaraan is wel dat buitenwater natuurlijk niet te vergelijken is met een zwembad. Maar het leek me wel heel leuk. Dat ze ook zelf leren om op de kant te klimmen enzo.
Mijn dochter was 4,5 jaar toen ze op zwemles ging en had binnen een jaar haar diploma. Ze vond zwemles ook heel leuk en pikte alles snel op. Mijn oudste zoon gaat na de zomervakantie beginnen en is dan ook ongeveer 4,5.