Lenen jullie vaak spullen (uit)?

Discussie in 'De lounge' gestart door mausi, 2 jul 2022.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. nelta

nelta VIP lid

28 apr 2009
    18.625
    9.137
    113
    Vrouw
    Rotterdam
    Ik leen liever mn auto uit dan mn fiets :|

Saartje33 en tuc vinden dit leuk.
  2. GossipGirlxoxo

GossipGirlxoxo Niet meer actief

Dan vraag ik of de buren even mee rijden naar de spoed en als dat echt niet kan dan bel ik voor een ambulance. Voor elk probleem is een oplossing te vinden.

Dubbelgeluk en tuc vinden dit leuk.
  3. Huismuisie

Huismuisie VIP lid

10 aug 2016
    10.458
    11.973
    113
    Vrouw
    Noord Brabant
    Nou mijn oplossing staat op de oprit.
    Mensen mogen echt alles van me lenen. Maar niet mijn auto.

Liekje81 vindt dit leuk.
  4. Huismuisie

Huismuisie VIP lid

10 aug 2016
    10.458
    11.973
    113
    Vrouw
    Noord Brabant
    Tuurlijk, mijn leven zonder auto ging ook prima. Maar ik zou toch niet graag oplossingen gaan zoeken omdat ik iemand anders mijn auto meegeef.

Oh ik breng met alle plezier iemand naar zn werk toe als ik toevallig vrij ben en die ander startproblemen heeft. Maar ik leen hem niet uit.

5. Lief of Stoer

Lief of Stoer VIP lid

25 apr 2011
    6.028
    2.894
    113
    't Gezellige Brabant
    Oh nee, maar dan bellen ze de gemeente zelf maar om het op te laten halen tegen betaling. Dat vind ik geen noodsituatie. In geval van nood sta ik klaar, maar voor zulke dingen zijn er andere wegen.

Luna86, Neuzeke en Huismuisie vinden dit leuk.
  6. GossipGirlxoxo

GossipGirlxoxo Niet meer actief

ik ben dan andersom dat ik dan graag mijn auto uitleen. Ik heb een hekel aan rijden en dan is mijn hele planning die dag anders door op en neer te rijden.

Roanna, hummeltje5 en cowgirl80 vinden dit leuk.
  7. Huismuisie

Huismuisie VIP lid

10 aug 2016
    10.458
    11.973
    113
    Vrouw
    Noord Brabant
    Dat schreef ik al in mn eerdere post. Ik zou zeker aanbieden diegene naar zn werk te brengen. Voor de mileustraat ligt het er helemaal aan wat ze willen wegbrengen. Want ik houd de auto wel graag netjes. Dus echte troep daar regel je maar een aanhanger voor.

Caithxxx, Deb89 en Neuzeke vinden dit leuk.
  8. nelta

nelta VIP lid

28 apr 2009
    18.625
    9.137
    113
    Vrouw
    Rotterdam
    Maar hoe groot is die kans? Niet groot genoeg om het voor te laten. En dan gaat ze toch gewoon achter op de fiets mee. Hier staat de auto heel vaak een week stil en is de fiets ons hoofd vervoersmiddel.

9. Huismuisie

Huismuisie VIP lid

10 aug 2016
    10.458
    11.973
    113
    Vrouw
    Noord Brabant
    Nee maar dat is toch aan ieder voor zich? Het is nu een beetje alsof je een slechte buur of vriendin bent als je je auto niet uitleent.

Dus als iemand echt omhoog zit dan wil ik met alle liefde iemand naar zn werk brengen. Maar ik wil mn auto gewoon niet uitlenen. Ik heb te hard gewerkt om mn leven op de rit te krijgen na een hele hoop ellende. Ik heb geen zin om weer in de problemen te komen doordat iemand anders per ongeluk mn auto kappot- of er een flinke boete mee zou rijden. Je blijft als eigenaar gewoon verantwoordelijk voor wat er met jouw voertuig gebeurt.
    En mijn zus of ouders mogen er heus in rijden als ik op vakantie ben en de auto toch bij hun voor de deur staat. Maar niet zomaar de buurman of een vage kennis.

Caithxxx, ellessinia, Liekje81 en 3 anderen vinden dit leuk.
  10. Huismuisie

Huismuisie VIP lid

10 aug 2016
    10.458
    11.973
    113
    Vrouw
    Noord Brabant
    Maar is het dan voor jou onbegrijpelijk dat sommige mensen hun auto niet uitlenen?

11. nelta

nelta VIP lid

28 apr 2009
    18.625
    9.137
    113
    Vrouw
    Rotterdam
    Nee, maar om deze reden wel.

Ik zie de auto als een gebruiksmiddel en gemak. Niet als statussymbool, iets waar we jaren voor gespaard hebben enz. Daar zit waarschijnlijk het verschil in.

Roanna en GossipGirlxoxo vinden dit leuk.
  12. Huismuisie

Huismuisie VIP lid

10 aug 2016
    10.458
    11.973
    113
    Vrouw
    Noord Brabant
    maar ik leen mn auto niet uit omdat het een statussymbool is. Maar omdat ik juridisch aansprakelijk ben voor wat er met de auto gebeurd.

En als zou dat bij andere mensen wel zo zijn, is dat alsnog hun goed recht. Geloof niet dat als ik een ferrari voor de deur heb staan dat ik die aan mn buurman uitleen als zn opel kadet niet start.
    Hij mag wel meerijden hoor, ik breng hem wel als ik die dag toch vrij ben.

Syane en Neuzeke vinden dit leuk.
  13. nelta

nelta VIP lid

28 apr 2009
    18.625
    9.137
    113
    Vrouw
    Rotterdam
    Dat is een risico wat wij dus aanvaardbaar vinden. De kans is nog steeds heel klein dat er wat gebeurd, op het moment dat je hem uitleent.

Roanna vindt dit leuk.
  14. Liekje81

Liekje81 VIP lid

6 sep 2013
    20.147
    23.230
    113
    doktersassistente
    Zevenhoven
    Ja, dat zou ik dan wel doen als ik tijd heb.

Neuzeke en Huismuisie vinden dit leuk.
  15. Biny

Biny VIP lid

10 feb 2011
    17.556
    5.653
    113
    Vrouw
    Ja hoor, als ik tijd heb wil ik best rijden

Neuzeke en Huismuisie vinden dit leuk.
  16. Anan

Anan Fanatiek lid

10 mei 2013
    3.006
    2.372
    113
    Dingen waar ik waarde aan hecht leen ik niet uit. Gek genoeg is dat niet perse mijn auto maar ik ben wel heel zuinig op al mijn naaimachines. Die zet ik niet zomaar ergens anders neer. En t is daarnaast ook afhankelijk aan wie. Mijn schoonvader kan echt niet meer rijden en die zou t ook niet vergoeden als hij het stuk maakt, dus die zou mijn auto bijv niet mee krijgen.

17. Devilschase

Devilschase VIP lid

1 dec 2007
    21.155
    8.129
    113
    Generaal zonder leger.
    Flevoland
    #117 Devilschase, 3 jul 2022
    Laatst bewerkt: 3 jul 2022
    Total loss betekent niet dat alles in elkaar zit hoor. Je hebt technisch total loss, dan is inderdaad de hele auto aan gort, en je hebt economisch total loss, dan is de schade meer dan 2 derde van de dagwaarde.

Dus als je een auto hebt met een dagwaarde van 3000 euro en je hebt 2100 euro schade, is je auto gewoon total loss. En 2000 euro schade is bij wijze van 1 deuk in je bumper met lakschade, want dat was bij mij het geval en dat was al 2000 euro. En schade aan een motorvoertuig is nooot verzekerd op een normale aansprakelijkheidsverzekering. Dus als jij WA + verzekerd bent en iemand rijdt een paal uit de grond en je hebt 1000 euro schade, dan moet diegene dat toch echt zelf aan jou betalen want diegene kan dat niet verhalen op zijn wettelijke aansprakelijkheidsverzekering.

Maargoed, ik leen mijn auto niet uit. Staafmixers, keukenmachines, gereedschap, dingen ophalen voor anderen, allemaal geen probleem, maar mijn auto, nee, ik hecht daarvoor veel te veel waarde aan mijn auto. Alsof je vet raar bent als je je auto niet uitleent en je het dan ziet als statussymbool. Wat een onzin. Ik werk hard om te sparen voor dingen. Ik spaar voor alles, en ik ben gewoon heel zuinig op mijn auto, alsof het dan raar is dat je hem niet uitleent. Alsof je dan iemand bent die niet meehelpt in de samenleving. Komop zeg, dat gaat allemaal wel heel ver.

Caithxxx, Huismuisie, Sado en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  18. Kolibrie2

Kolibrie2 Fanatiek lid

9 nov 2018
    1.332
    1.135
    113
    Vrouw
    Bij mij is het ook vooral afhankelijk van wie het vraagt. Directe familie en goede vrienden mogen alles lenen. Kennissen niet. Dan ligt het er inderdaad aan of het vervangbaar is.

19. Devilschase

Devilschase VIP lid

1 dec 2007
    21.155
    8.129
    113
    Generaal zonder leger.
    Flevoland
    Jazeker, ik rij met liefde iemand ergens heen als ik vrij ben en gewoon tijd heb. Geen probleem. Pas geleden nog nav een spoedoproep op facebook voor iemand, die ik verder niet ken, iets gehaald bij het tuincentrum en langsbracht 20 km verderop. Geen enkel probleem.

Clairemin, Huismuisie en Syane vinden dit leuk.
  20. Deb89

Deb89 Bekend lid

4 jun 2019
    597
    575
    93
    Vrouw
    In geval van nood of als het gevraagd wordt en ik ben vrij die dag dan breng ik diegene wel met mijn auto. Geen probleem. Naar de stort ligt echt aan wat voor spullen en om wie het vraagt.

Maar wat anderen ook al aangeven er zijn vaak meerdere oplossingen mogelijk, leenauto van de garage, fiets, ov. Het is hier in ieder geval nog niet voorgekomen dat de auto te leen gevraagd werd.

Bij ons is het denk ik zo dat we er zelf hard voor gespaard hebben, we niet zomaar een auto kopen maar echt een die we mooi vinden. Er na aankoop ook zelf nog geld in gestopt hebben om hem nog meer naar eigen zin te maken, bijvoorbeeld andere velgen eronder (daar wil je dus ook geen stoeprand schade op). Niet iedereen denkt zo over auto's en let daarop. Ik denk dat daar het verschil zit.
    Daarnaast geldt ook de aansprakelijkheid en tuurlijk een auto is te maken en vervangbaar, maar het levert je wel gedoe op als er iets gebeurd.

Er zijn genoeg mensen die niets om auto's geven en er ook geen rekening mee houden dat er mensen zijn die dat wel doen. Zo is bij mij een keer een deuk in de auto gekomen doordat een kind de deur open gooide tegen mijn auto. Die ouders wilden gewoon weglopen, want "het is maar een kind". Nou sorry, zo werkt het bij mij niet. Ik vind het dan weer jammer dat mensen die niets om auto's geven ook niet uitkijken voor andere auto's (want die deuren tegen auto's gebeurt echt heel veel). Hier moest ik ook aan denken bij de vergelijking "iedereen die op mijn kind mag passen, vertrouw ik ook mijn spullen toe". Want sommige mensen hebben er nou eenmaal niets mee en zijn dus niet zuinig met spullen (al is dat niet bewust). Dat betekent niet dat ze niet op mijn kind(eren) kunnen passen en daar wel goed voor zijn.

Oke, dit was mijn poging om uit te leggen hoe ik erover denk voor degenen die het interessant vinden :roflmao:

Nogmaals in geval van nood echt geen probleem!!

Caithxxx, Huismuisie en Siepie85 vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina