leuke leesboeken voor (net) 7-jarige

Discussie in 'Schoolkinderen en pubers' gestart door yeps, 21 mei 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. yeps

yeps Bekend lid

27 aug 2012
    506
    18
    18
    NULL
    NULL
    mijn dochter is vorige week 7 geworden en zit in groep 3.
    sinds n paar weken is ze qua lezen enorm vooruitgegaan. Ze heeft in 2 weken alle 4 de delen van de waanzinnige boomhut uitgelezen, ze leest thuis nu de Griezels van Roald Dahl en op school heeft ze van de juf t boek Matilda geleend om zelf te lezen.
    Ze leest t technisch prima en zeer snel. Tegelijkertijd weet ze goed wat ze heeft gelezen en kan de boeken goed navertellen.

Welke boeken zouden jullie voor haar adviseren? Ze kan technisch eigenlijk alles wel lezen maar t moet wel bij haar jonge leeftijd passen. Ze houdt ook enorm van humor in boeken. Daarom vindt ze de waanzinnige boomhut serie ook zo leuk.

Ik hoop dat jullie wat leuke boeken tips hebben.
    alvast bedankt!

2. Jaime

Jaime Niet meer actief

Mijn dochter is gek op de boeken van Geronimo Stilton. Vooral de Fantasia serie vind ze geweldig. Nog maar 1 boek te gaan en dan heeft ze de serie (helaas) uit. Nu is ze bezig met het eerste deel van Harry Potter.

3. NiekeKris

NiekeKris VIP lid

13 apr 2008
    23.133
    8.867
    113
    Geronimo Stilton lees ik vaak positieve dingen over. Mijn dochter vindt het (helaas?) niets.

Andere tips (hier niet allemaal een succes):
    De verschrikkelijke twee van Jeff Kinney
    Mijn hamster is... van Dave Lowe
    Superjuffie van Janneke Schotveld
    Pluk van de Petteflet en Pluk redt de dieren en Wiplala van Annie M.G. Schmidt

Ik laat haar als het even kan zelf uit de bieb kiezen. Beetje jammer alleen wel dat de bieb in de wijk maar klein is...

4. Mamalon

Mamalon Actief lid

27 feb 2015
    217
    50
    28
    Dolfje weerwolfje en dummie de mummie zijn hier favoriet bij onze zoon van 7.

5. Jaime

Jaime Niet meer actief

Welke boeken van Geronimo heeft ze (een deel van) gelezen? Mijn dochter begon eerst in die bestaande verhalen in een nieuwe vorm (Alice in Wonderland en Junglebook) die gingen na een paar bladzijden lezen terug naar de bieb. Tot ze toch een keer in een Fantasia boek begon, die verslind ze. De losse boeken waarin Geronimo zelf de hoofdpersoon is leest ze vaak in 1 keer uit, die vind ze ook echt heel leuk. Later nog een keer zo'n oud verhaal in nieuw jasje meegenomen en die werd wederom weer niet uitgelezen teruggebracht. De reis door de tijd serie vind ze ook niet heel geweldig en Thea Stilton ook niet.

Mijn hamster is een meesterbrein vond ze ook leuk inderdaad.
    Stijn, uitvinder, van René van der Velden was geloof ik ook een komisch boek die ze leuk vond en Frommel van Mary Schoon.

En de Heksje Lilly serie had ze binnen no-time uit.

Oh, en de Mees Kees boeken zijn ook komisch

6. Rosao

Rosao VIP lid

3 nov 2007
    12.893
    1.390
    113
    Roald Dahl heeft natuurlijk nog meer geweldig boeken die ze kan proberen :) De GVR, de tovervinger, joris en de geheimzinnig toverdrank, sjakie en de chocoladefabriek.... etc

je hebt van de schrijvers van de boomhut ook 'het waanzinnig boek over het lichaam'. Is ook erg grappig.

Otje van Annie MG Smith is erg leuk, en ook minoes of wiplala.

7. Luuz

Luuz VIP lid

16 aug 2008
    23.842
    2.610
    113
    Hier
    Hier is dolfje weerwolfje groot favoriet met voorlezen. Hij is 5, maar de 'gewone' kinderboeken voor zijn leeftijd leest hij zelf al, dus vind hij niks aan. Volgens mij is dolfje weerwolfje prima voor een 7-jarige.

8. Knuffelmonster

Knuffelmonster Bekend lid

15 nov 2014
    792
    285
    63
    Jaa dolfje weerwolfje heel leuk. En wat ook lekker luchtig is, is "Wat een mop"

9. Gentle

Gentle VIP lid

10 okt 2007
    6.979
    1
    36
    Overijssel
    Je hebt ook Thea Stilton, met wat meer meisjesboeken. Misschien is dat wat?

J had laatst ook de serie 'de ponygirls' uit de bieb, zijn ook leuke boeken!

Ik zoek vaak boeken met thema's die niet te veel met school of vriendschappen te maken hebben, maar bijvoorbeeld met een hobby of fantasie. Dr. Seuss zijn ze hier allebei fan van, om zelf te lezen of voor te lezen. Lekker gek!

10. riean

riean VIP lid

21 apr 2014
    5.779
    7.366
    113
    Heel ouderwets, maar hij leest erg graag Pinkeltje. We hebben deel 1 t/m18 en zijn met voorlezen bij deel 10 ofzo, en hij is gestart in deel 1 met zelf lezen.

11. Miss T

Miss T Fanatiek lid

3 mei 2012
    4.367
    306
    83
    Superjuffie is vreselijk leuk. Ik heb net deel 1 voorgelezen aan mijn zesjarige.

12. NiekeKris

NiekeKris VIP lid

13 apr 2008
    23.133
    8.867
    113
    @Jaime: Het was 'SOS uit de ruimte!', maar ik geloof dat het hele boek haar niet aansprak. Ligt misschien ook aan de leeftijd (ze was toen 5).

Meester Jaap vond ze ook leuk en de boeken van Juffrouw Kummel.

13. Jaime

Jaime Niet meer actief

5 jaar was hier een lastige leeftijd met boeken uitzoeken die aansloten. Thuis las ze veel voorleesboeken maar op school moest ze boeken pakken van M5/E5 en die vond ze vaak niet leuk.

14. NiekeKris

NiekeKris VIP lid

13 apr 2008
    23.133
    8.867
    113
    Op school heeft de juf het niveau sinds januari oid los gelaten als ik mijn dochter moet geloven (ze mag "uit de rechter kast kiezen" ;)). Wel scant de juf de boeken die mijn dochter daar uit de kast kiest op onderwerp ed. Thuis leest ze wat ze wil, ik heb het los gelaten. ;)

15. Saskia78

Saskia78 Niet meer actief

Eigenlijk kun je in de bieb... Goed lenen tot en met de boeken voor groep 5.
    Die zijn doorgaans niet echt eng maar wel heel leuk.

De serie "het geheim van ..." Is hier zeer geliefd op het moment.
    Onze bieb heeft geloof zo'n 75 boeken uit die serie dis voorlopig zijn we nog niet klaar.
    Thea stilton wordt hier ook wel gelezen... Maar is geen lievelings Ofzo.
    Geronimo Dtilton vindt ze helemaal niks... Jammer want die reis door de tijd serie spreekt haar qua onderwerp wel heel erg aan.
    Maar de boeken komt ze niet doorheen.
    Er is een serie van Marcel van Driel over de drakenrijders.
    Deel 1 heet cowboy roy en daarna komen nog 2 delen.
    Bijpassend heeft Femke Dekker hetzelfde verhaal uit een ander perspectief ook geschreven. Dus dat zijn ook 3 boeken.

En verder is er natuurlijk heksje lily, foeksia, de glitterclub... Nouja nog een dozijn meisjesboeken die je doorgaans vindt in de bieb bij de kast met groep 4/5 boeken.

Vraag ook eens de biebjuf om tips. Dan kom je nog eens met wat nieuws thuis :)

En om te lachen: de kat met de hoed.

16. Saskia78

Saskia78 Niet meer actief

En wat hier erg favoriet is bij mijn goede lezer is... Mijn sprookjesboekenserie van lecturama van vroeger :)
    Alle boeken al tig keer gelezen maar ze blijven leuk :)

17. yeps

yeps Bekend lid

27 aug 2012
    506
    18
    18
    NULL
    NULL
    Bedankt voor alle tips? Geronimo Stilton vindt ze niet leuk.
    Ik zal t geheim van. ..ns proberen. Dat kent ze ook van tv. En verder dr maar regelmatig laten zoeken in de bieb

18. Athina

Athina VIP lid

31 okt 2007
    23.809
    3.339
    113
    zwemjuf
    zuid-holland

dit hebben wij op mp3 - ook érg leuk om mee te luisteren dus of voor in de auto op lange stukken op een mp3 speler...

19. sanna1986

sanna1986 Niet meer actief

Spekkie en sproet!

20. Daantje85

Daantje85 VIP lid

10 nov 2007
    24.059
    0
    36
    limburg
    De regels van floor, ook erg leuk! Zijn ook meerdere boeken van. Of boeken van Elvis Watt..

Deel Deze Pagina