@ mm7: wat een verhaal. Wel goed dat je het nog zo lang hebt kunnen rekken, want toen ik je verhaal begon te lezen had ik ook een ander einde verwacht. Maar voor een tweeling is dat inderdaad een mooie lengte van de zwangerschap. Hopelijk gaat het bij deze zwangerschap dat je nu hebt, toch net een beetje anders hé!
Snoepieke, bedankt! Ik zal je eerlijk vertellen ergens heb ik al die tijd geweten dsr het wel goed zou komen, intutie denk ik dan... Maar ik besef me enorm dat ik en mijn kindjes ontzettend veel geluk hebben gehad. Nu ben ik onverwachts zwanger en is er echt wel weer een stukje angst. We hopen op het beste, en dat hoop ik hier voor iedereen ook!
Ook ik had een verkortte baarmoederhals van 3,1 cm bij 27 weken, dit na een week van veel harde buiken. Ik moest toen 3 weken lang een kuur van Utrogestan slikken en heb bijna totale rust gehouden (ik ben helaas werkloos dus stoppen met werken kwam niet aan de orde). Bij de volgende controle van 30 weken bleek dat mijn baarmoederhals weer langer was geworden en de harde buiken waren ook weer sporadisch geworden. Ik en mijn vriend hebben wel seks in die tussentijd gehad, maar zijn weer condooms gaan gebruiken (wat we nog steeds doen) want sperma bevat een stof dat reageert op je baarmoederhals. Dit alles samen heeft volgens mij echt geholpen om het nog verder verkorten tegen te houden - bij mij tenminste.
Snoepieke thanks! mm7 je hebt helemaal gelijk het zegt niet altijd wat.. bij mijn eerste had ik met 26 weken 1 cm ontsluiting.. met 32 weken 3 cm , zelfde avond nog 5.. en pas met 34 bevallen. Het kan dus goed gaan.. maar indd heeeeel weinig doen en rustig aan. Daarmee kun je het soms dus toch wel een beetje rekken!
Wat ontzettend goed dat jullie het toch allemaal nog zolang hebben vol gehouden! Hoop dat ik daar ook aan mee mag doen Morgen weer naar t ziekenhuis... al om 8.45! Krijg ook gelijk de groeiecho Klinkt dit jullie trouwens bekend in de oren..? Ik heb dus zoon beetje 3 kwart van de dag echt van die ongesteldheids krampjes... heeeel vervelend... Niet heel erg pijnlijk ofzo.. maar meer dat je je er constant van bewust ben dat je zwanger ben zeg maar...(snappen jullie t nog)
Nou dames, vandaag weer naar t ziekenhuis geweest De groeiecho ook gehad en die was goed! En toen gingen ze de baarmoederhals meten... deze was afgelopen vrijdag 3.2 en vandaag 2.5 Ik maakte me stiekem alweer een beetje zorgen.. Toen kwamen we bij de arts... en die vond het allemaal geen probleem en zou wel komen doordat iemand anders t deze keer had gemeten... Geen kans meer op vroeggeboorte... Weet nu niet zo goed wat ik hiervan moet vinden eigenlijk.... aan de ene kant heel goed nieuws natuurlijk.. maar voel me zooo niet gerustgesteld... Ik vroeg nog hoe t kwam dat al die verhalen zo tegenstrijdig zijn... (vorige keer zeiden ze jaa hij mag niet onder de 3 cm).. Maarja ze had al heeeeeel lang ervaring en kwam uit t erasmus bla bla... Bij 34 weken mag ik weer naar de vk ipv ziekenhuis... maar zit te denken om voor die tijd toch nog even een afsraak te maken om toch NOG een keer de bmh te laten meten.....
3 cm is niet erg kort voor de duur van de zwangerschap. Althans dat is mij altijd verteld. Ik ben met 22 weken opgenomen met ik geloof een bbh van ongeveer 2.2 en 2 cm ontsluiting. Heb toen nog een noodcerclage gekregen. Mocht naar huis met strikte bedrust. Met 26 weken toch opgenomen omdat het bij mij nog maar 1.7 was. Uiteindelijk bevallen met 28 weken.
@ jada08 Die 3 cm baart me nog niet eens zoon zorgen.... maar wel dat ie vanaf vrijdag 3.2 naar nu 2,5 is gegaan... En ik het raar vind dat ze er zo luchtig over deed... Terwijl ik 2 weken geleden was opgenomen en ze zeiden dat ie niet onder de 3 mocht komen ofzo....
Bij mijn vorige zwangerschap (tweeling) had ik met 29,5 week een baarmoedermondlengte van 6mm..(totaal geen krampjes of iets gehad!) dus gelijk naar de verloskamers.. weeenremmers en longrijp.. werd toch gelijk 2 cm. ontsluiting... met spoed naar utrecht... daar aangekomen 3 cm... en daar is het opblijven hangen... heb daar 12 dagen gelegen... teruggeplaatst naar Tilburg daar nog tot bijna 35 weken gelegen met weeenremmers.. en met 37,1 hebben ze mn vliezen gebroken enu zit het allemaal nog goed... op wat hoge bloeddruk na... maar ben wel bang dat het nu weer eerder gaat gebeuren maar we zien het wel! pff...
Dat meten kan soms heel erg verschillen per arts. Snap je onzekerheid hier in hoor dat het ineens zo snel verkort is. Alleen de ene arts meet zo en de andere net weer iets anders en dat kan hoe stom het ook klinkt zo een aantal mm schelen. Als je het niet vertrouwd zou ik gewoon voor volgende week nog een afspraak maken en kijken of dan dezelfde arts het kan meten als vorige keer.
Jaa de afgelopen 4x ofzo... is de eerste keer door iemand gemeten... de 2x erna door iemand anders(deze 2x wel dezelfde).. die kwamen beiden op 3.2 (in ieder geval boven de 3 cm) En nu deze keer ook door iemand anders.. De arts die de uitslag met me ging bespreken zei ook dat het daar misschien door kwam.... Wat ik me nog best voor kan stellen... maar ze heeft het voor de rest niet over een afspraak nog gehad ofzo om te checken voor ik weer terug bij 34 weken naar de vk.... Ze nam het zeg maar gewoon zo aan.. nou daar zal t vast door komen... Maar denk dat ik van de week inderdaad zelf nog maar even bel dat ik nog wil dat ze nog even kijken voor ik terug ga naar de vk,,,, Want stel als de metingen wel kloppen... zou het zomaar kunnen dat het over een paar dagen weer een halve cm ofzo korter is... en daar zit ik niet op te wachten eerlijk gezegd
@ Sam20: ik vind het toch wel raar hoor. Oké, die metingen kunnen verschillen. Maar als je zegt dat het ervoor nog 3,2 was dan zou ik toch verwachten dat ze het nog eens voor zekerheid nameten. Want nu laten ze je in de onwetendheid en dat is echt wel verschrikkelijk! Ik zou me er ook niet goed bij voelen. @ Kimmy87: dat zag er bij jou toen ook niet goed uit. Toch knap dat je tweeling nog zo lang is blijven zitten! Super dat het nu wel goed gaat en hopelijk blijft dat ook zo hé! @ Jada08: hoe is het bij jou allemaal afgelopen? Heeft je kindje lang in de couveuse moeten liggen?
Jaa ik vind het ook apart had ook wel gedacht als t ineens zoveel zou schelen en het WAARSCHIJNLIJK komt omdat iemand anders heeft gemeten dat ze zeggen van goh we meten het nog ff nog een keer voor de zekerheid... maar tsjaa.. vind ziekenhuizen soieso apart... Kom ik daar voor minder leven is het goedeavond mevrouw... u kwam voor pijn in de buik toch? Dat ik denk jeetje.. communiceren die mensen daar niet ofzo Maar goed... je moet ze altijd maar een beetje zelff achter hun kont aan zitten.... Wat ook wel beetje eng is.. want het zijn artsen he.. die hebben altijd gelijk haha
Had gisteren al een verhaal getypt maar mijn internet vloog eruit... Maar mijn zoontjes zijn met 28 weken geboren en hebben in totaal 8 weken in het ziekenhuis gelegen, waarvan 3 weken op de neonatologie. Naar 3 weken hebben ze nog 5 weken in het ziekenhuis gelegen in onze woonplaats. Ik weet het niet meer precies maar ze hebben rond de 4 a 5 weken in de couveuse gelegen en de rest in een bedje op de warmte kamer. Opzich hebben ze een goede start gehad, wel aan de beademing enzo. Na een week zijn ze beide heel ziek geweest en heeft D kantje boord gelegen. J werd diezelfde avond ook heel ziek maar had iets anders dan zijn broertje. Bij J sloeg de antibiotica wel goed aan maar bij D heeft dat een dikke week geduurd, was een zeer heftige week omdat D helemaal nergens meer op reageerde. Hij kreeg een infuus in zijn hoofdje maar reageerde daar ook niet op, hing helemaal slap in de armen van de verpleegkundige. Daarna ging het gelukkig weer een stuk beter, maar hadden ze wel veel de 'standaard' prematuren problemen. Hartslag daalde, apneus, weer aan de C-pap dan er weer af en er weer aan. Erg heftig dus. Nu zijn ze inmiddels 3 jaar en merk je niks meer aan hun. Ze groeien op als elk ander kindje van hun leeftijd. Gezondheid gaat heel goed, J heeft wel geregeld oorontsteking maar dat wijt ik niet aan de vroeggeboorte want er zijn meer kindjes die dat hebben. Verder zijn ze leergierig dus ik verwacht ook niet problemen voor de schooltijd eigenlijk. Al met al hebben wij 2 kleine toppertjes die het van ver hebben moeten halen maar het nu super doen. Ben apetrots op mijn kereltjes.
@ Jada: leuk om je verhaal te lezen. Altijd super als het zo'n positieve afloop heeft Je zal inderdaad wel trots zijn op je kereltjes en terecht, ze hebben hard gevochten en doen het goed.
Ik zou als ik jou was toch (meer) hulp proberen te regelen met je kindjes. En idd echt NIETS doen. Zitvlees of niet... je kindje gaat voor alles.. Je wilt echt niet een prematuur kindje krijgen. Mijn dochtertje kwam met 27 weken en die heeft heel erg hard moeten knokken.. En daarbij is de angst om je kind te verliezen bijna ondraagelijk... Elke nacht gaan slapen met de angst dat je miss word wakker gebelt vanuit de NICU omdat het slecht gaat met je kindje is verschrikkelijk. En het machteloos moeten toezien hoe je kindje vecht. Die dunne rode adertjes die nog door het huidje te zien zijn, waar ze infuusjes in prikken... Echt dat wil je allemaal niet mee maken. Ik hoop dat je kleintje nog heeel lang blijft zitten. Succes met proberen ze min mogelijk te doen!
Hallo, Mijn baarmoederhals is vanaf week 18 tm 26 gemeten ( was steeds rond de 4 cm) ivm de premature geboorte (27 weken) van mijn 1e kindje. En ik heb geleerd dat het enorm variabel is. Ik heb zelfs ook nog een funneling gehad. Mijn vliezen waren in de bmh gezakt en dat trok ook weer bij na 4 weken. Bij 29 weken is mijn bmh weer gemeten (had weeen) en was toen 3.1 daar was de gyn erg tevreden mee. toen deze de volgende dag nog steeds zo was mocht ik ook gewoon weer naar huis. Met week 34 a 35 ben ik mijn prop verloren, en pas bij 38 bevallen. Ik had ook al vanaf 32 weken 2 cm ontsluiting. Hij bleef hierop hangen tot de 38 weken. @sam Ik zou als ik jou was idd vragen om nog een meting. Nu is het wel zo dat ze vanaf 34 weken niks meer doen. Niet remmen en geen longrijpers. Het kindje is dan "rijp" genoeg. Misschien dat je gyn daarom geen echo meer laat maken. Die echo is wel elke keer weer een prikken voor je bm. En misschien gaat je gyn er vanuit dat je bmh niet zoveel zal verkorten tot je 34 weken bent. Maar ik zou zeker bellen al dan niet voor een goede uitleg. En als jij je er fijner bij voelt zou ik zeker nog een echo aanvragen. Succes!!
Ben het hier zo mee eens. @Cerberus ik denk niet echt dat jij de ernst inziet wat er kan gebeuren als je kindje veel te vroeg komt. Dingen schrijven zoals ik heb stiekum toch geveegd met een hahah er achter komt erg dom over. En toch doorgaan en dan oog kleppen op. Sorry mijn nekharen gaan overeind staan van dit soort berichten, echt waar. Wat wil je nou eigenlijk?? En doodgeboren kindje, een kindje wat veel te vroeg geboren word met alle risico's van dien??? Je bent erg egoistisch richting je kindje in je buik. Je bericht komt over of je aan jezelf denkt en niet in het belang van het kindje. Kom op zeg wat is dat nou om een paar weken bedrust te nemen?? Ja het is klote je komt moeilijk de dagen door. Maar ik had gewenst dat ik nog minimaal 10 weken op bed plat kon liggen. Een prematuren kindje brengt enorm veel zorgen met zich mee. Ik hoop dat je ingaat zien dat je er niet zo laconiek over moet denken. Ik ben misschien wat rot in mijn woorden richting jou, maar echt geloof mij en Fleur je wilt het niet mee maken dat je kindje zo vroeg komt. En als jij dat kan proberen te voorkomen ben ik van mening dat je er alles aan moet proberen om je rust te pakken.