Hoi Mirjam en Japke, Ik heb afgelopen vrijdag mijn eerste echo gehad en daar heb ik nog wel een vraagje over. Eerst kon ze de kleine vrij moeilijk in beeld krijgen omdat hij wat verscholen lag. Vervolgens kwam ze eerst op 7w2d en daarna op 8w1d. Gaf zelf aan dat het volgens mij 8w6d moest zijn (gewerkt met ovulatietesten). Kan het zijn dat ik bij een volgende echo toch verder ben dan ze in eerste instantie dachten? Het aantal cm en mm kan toch verschillen voor de duur van een zwangerschap (niet bij iedereen hoeft dit toch hetzelfde te zijn)? Willen jullie mij hier wat meer uitleg over geven? Was ter plekke zo onder de indruk van de echo dat ik hier verder geen vragen meer over gesteld heb... Verder heb ik wel eens gehoord dat de kleine met 7-8 wkn al lekker druk aan het bewegen is in de buik. We zagen wel een kloppend hartje maar de kleine lag superstil. Is dit iets om me zorgen over te maken? Liefs Eva
hoi Eva, je hoeft je zeker geen zorgen te maken. De baby kan slapen, ze zijn niet de hele dag actief. Het echte bewegen is vaak ook wat later. Zolang de echo minder dan 7 dagen verschilt dan je uitgerekende datum, houden we toch de door jou berekende datum aan. Kindjes groeien tot ongeveer 14 weken even hard, dus de berekening is wel heel nauwkeurig. Maar zoals je zelf hebt gezien, het hangt er maar net vanaf waar je het kruisje zet om het op te meten, dat moet heel nauwkeurig gebueren. Als het kindje steeds beweegt, of juist wat verstopt ligt, kan dat lastig zijn. Mirjam