Verloskundige weinig echos

Discussie in 'Onderzoeken en echo's' gestart door elmirah, 24 mrt 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. elmirah

elmirah Lid

24 mrt 2014
    46
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik ben inmiddels al 180 km verder verhuist in Nederland ( Friesland )
    Woonde eerst in Brabant groot verschil maar goed.

Nu moest ik helaas van verloskundige veranderen terwijl ik een super super verloskundige had wat ik heel erg vond.
    Het klikt niet tussen ons plus het is het enigste verloskundige in de stad
    Maar dat maakt verder ook niet echt uit waar ik van schrok is dat ze maar 2 echo's doen gedurende hele Zwangerschap termijn echo en 20 weken echo nu ben ik bijna al 30 weken en ik dacht van moeten ze geen echo doen voor datt het kindje geboren word

Hoe zit het bij jullie vk mijn vorige vk had al kei veel echo's gemaakt kom ik hier hoor ik dat het onnodig is

Trouwens ik kon echo's laten maken voor 35€ ook iets raars terwijl bij de andere gratis was

2. Blub69

Blub69 Fanatiek lid

1 mrt 2012
    2.177
    0
    0
    Het verschilt nu eenmaal veel in de zorg, wat niet wil zeggen dat de zorg niet of minder goed is als je meer of minder echo's krijgt.
    Bij mijn eerste zwangerschap kreeg ik ook maar 2 echo's. Bij de tweede zwangerschap, via gyn, heb ik iedere controle een echo gehad. Nu bij deze zwangerschap, zelfde gyn, weer minder echo's...

Als het niet klikt met vk zou ik toch eens verder kijken naar andere vk. Je moet wel vertrouwen in een vk hebben en je er goed bij voelen.

3. elmirah

elmirah Lid

24 mrt 2014
    46
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ja in deze stad waar ik woon is er maar 1 had een andere vk gebeld 15 km verderop en die wou me niet aannemen

4. Kris81

Kris81 Fanatiek lid

14 mrt 2013
    3.418
    378
    83
    Vrouw
    Het verre Oosten ;)
    Het is geloof ik niet heel raar hoor. Veel echo's zijn eerder uitzondering dan regel. Bij mijn vk kreeg ik de termijnecho en de 20 weken echo. Je ziet nu steeds meer dat er met 32 weken (zo uit mijn hoofd) ook nog een echo wordt gedaan, maar of dat overal standaard is, weet ik niet.

Ik heb zelf een pretecho laten doen, voor 35E. Bedrag lijkt er wel veel op, dus wellicht is wat je benoemt ook een pretecho?

5. trotsemama12

trotsemama12 Bekend lid

17 feb 2014
    848
    1
    0
    NULL
    Noord-Brabant
    Bij mij zit het verschil al 15 km verder op. Toen ik zwanger was van mijn zoontje heb ik meer echo's gehad dan dat ik nu ga krijgen, bij een andere verloskundige. Ik denk dat het inderdaad overal anders is.

6. elmirah

elmirah Lid

24 mrt 2014
    46
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik vind het jammer dat ze niet in heel nl het zelfde doen en elke vk zijn eigen regels heeft nou heb ik ff op google gekeken en bij de 32 weken doen ze vaak ook en echo maar mijn vk niet dus ik ga haar vragen of ze dat wilt doen en dat ik het gewoon betaal.

7. TmrZra

TmrZra Niet meer actief

Volgens mij doen de meeste die echo na 30 weken alleen als ze daar een "reden" voor hebben.. Bijvoorbeeld twijfel in groei of ligging..

8. fairy2011

fairy2011 Fanatiek lid

28 nov 2010
    3.509
    295
    83
    Hier is het:

7 weken echo hartactie
    11 weken termijnecho
    20 weken echo
    30 weken groei
    36 weken ligging

Gewoon hetzelfde voor iedereen...

9. Uiltje84

Uiltje84 Niet meer actief

Mijn vk gaf aan dat er geen landelijke consensus is over het wel of niet dan van een groeiecho rond de 30-35 weken.
    Dus er zijn idd praktijken die twee echo's doen.

Ik vond het van alle echo's (heb er veel gehad ivm complicaties) ook degene met de minste toegevoegde waarde.
    Je ziet nauwelijks iets, het is binnen 10 minuutjes klaar.
    Bij twijfel over groei of ligging heeft het wel toegevoegde waarde. Maar een goede vk kan over het algemeen wel signaleren of hier sprake van is, en of er dus een echo gedaan moet worden.

Ik vind het wel heel raar dat je voor je echo's moet betalen... Die worden gewoon vergoed, dus dat klinkt mij gek in de oren.

10. Uiltje84

Uiltje84 Niet meer actief

Bedoel je nou dat dit bij jouw praktijk zo is?
    Want dat is volgens mij niet landelijk zo. Tenzij het heel recent is veranderd :)

11. Ladycake

Ladycake Bekend lid

14 mei 2011
    531
    0
    0
    Verschilt enorm per praktijk denk ik.
    Vorige zwangerschap konden de verloskundige helemaal niet zelf echo's maken.
    Ja alleen met hele oude apparatuur om de ligging eventueel te kunnen bepalen als daar twijfel over was.
    Ik heb dan ook alleen de termijn echo en 20 weken echo gehad (en zelf 2x pretecho laten doen)
    Nu heb ik al 3 echo's gehad, ben 13 weken.
    Maar nu heb ik ook een extra echo gehad ivm harttonen.

Dus nogmaals het verschilt enorm.

12. Sanne2011

Sanne2011 Fanatiek lid

23 feb 2011
    4.151
    0
    0
    #12 Sanne2011, 25 mrt 2014
    Laatst bewerkt: 25 mrt 2014
    hier met :

9 weken (niet verplicht)
    12 weken
    20 weken (op het zh)
    30 weken (groei echo, niet verplicht)

13. Wintersun

Wintersun Fanatiek lid

14 jan 2014
    2.091
    0
    0
    omgeving Utrecht
    Bij mijn vk ook maar 2 echo's hoor, eentje zelfs maar die de vk zelf doet want de 20 weken echo word Door het medisch echo bureau gedaan. Alleen wanneer er aanleiding is voor meerdere echo's word dit gedaan. Ik vond het ook weinig en zal zelf ook pretechos laten maken.

14. Vrolijkheid

Vrolijkheid Niet meer actief

Ik kreeg een echo met 8 a 9 weken maar die was vrij ''nieuw'' bij mijn VK. Vervolgens termijnecho en 20 weken echo.

Bij 36 weken liggingsecho.

15. Fleetwood

Fleetwood Bekend lid

24 okt 2013
    752
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik ben volgens mij niet heel standaard, heb een tijdje in België gelopen en daar werd je in de watten gelegd met echo's. Van de verzekeraar moest ik uiteindelijk naar NL (of de rekening zelf betalen, maar dat liever niet) en merk ik nu goed dat de aantal echo's echt gedaald is. Ik loop voor een gedeelte bij de gynaecoloog en die doet iedere controle een echo, maar de VK niet. Die heeft wel een echo apparaat maar er staat een geldpotje naast. Nooit naar gevraagd, maar er zullen dus dan verloskundigen zijn die daar graag een bedrag voor willen hebben.

De 20 weken en 30 weken echo weet ik zeker van dat je die moet krijgen, vraag de VK toch nog maar eens na. Dat is een termijnecho die door je zorgverzekeraar wordt vergoed - als ik mij niet vergis. Ik krijg die echo's overigens in het ziekenhuis omdat mijn VK blijkbaar niet opgeleid is om een medische echo te doen.

16. Wintersun

Wintersun Fanatiek lid

14 jan 2014
    2.091
    0
    0
    omgeving Utrecht
    Volgens mij is de 30 weken echo vorig jaar afgeschaft als "verplichte" echo ivm bezuinigingen. Bij mijn vk krijg ik echt alleen maar een termijnecho en de 20 weken echo. Alleen als er indicaties zijn dan krijg ik een extra echo.

17. Kwek

Kwek Fanatiek lid

16 mei 2009
    3.207
    1.264
    113
    Centrum België
    Idd, hier gewoon elk bezoek een echo. Niet even snel - snel, maar telkens opmeting, bekijken van de navelstreng/doorbloeding, orgaantjes... Enkel bij 12/20/35 weken éxtra lang (vonden we niet erg) en dan kostte het bezoek iets meer (35€). Zou 2 ook maar erg weinig vinden :(

18. Miepske1980

Miepske1980 Fanatiek lid

29 jul 2013
    2.180
    2
    0
    Zorg
    Tilburg
    klopt... ik krijg die van 30 weken niet. Je krijgt alleen nog een groeiecho als hier indicaties voor zijn... van mijn vk heb ik wel een eerste echo gehad en twee weken later de termijnbepaling. Vervolgens de 20 wkn echo... en nu wachten tot ik 36 weken ben

19. Miepske1980

Miepske1980 Fanatiek lid

29 jul 2013
    2.180
    2
    0
    Zorg
    Tilburg
    Mijn vorige vk volgde trouwens een opleiding voor het maken van echo's, toen mochten we ook vaker kijken. Ik hoorden nu van anderen dat ze dit niet meer doet ivm vergoedingen van de verzekering.
    De weinige echo's zijn voor ons geen reden om pretecho's te laten maken. We voelen ons kindje heel goed bewegen en vertrouwen daar op. De 20 wkn echo was ook perfect. Bovendien zijn pretecho's erg prijzig en dat geld besteden we liever op een andere manier aan ons kindje.

20. Sophy

Sophy VIP lid

28 aug 2011
    5.879
    2.879
    113
    Noord-Holland
    Een echo is bedoeld om te kijken of medisch alles in orde is met je kindje. Het gaat dus expliciet niet om "even leuk kijken". Als er geen reden voor is, als alles goed gaat, wordt dat dus niet gedaan en eigenlijk zou je daar blij om moeten zijn :)

Deel Deze Pagina