Hoa gaan we dit doen? Praktische tips gevraagd. Kamer delen.

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door DeeLighT, 29 aug 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. DeeLighT

DeeLighT VIP lid

9 jan 2007
    8.722
    628
    113
    Wij hebben een klein huisje en twee dochters van 3 jaar en bijna 1,5 jaar.
    De oudste slaapt nu nog in haar ledikant :)->) Ze kan er niet zelf in en uitklimmen. De jongste slaapt in een ledikant op onze kamer.

Het is de bedoeling dat de meiden samen op onze kamer gaan slapen, in een stapelbed. (en wij in het kleine kamertje). Wij dachten eerst het bovenste bed te blokkeren en de oudste te laten wennen in het onderste bed. De jongste er dan naast in een ledikant tot die groot genoeg is om in een groot bedje te slapen, en dan de oudste naar het bovenste bed verhuizen, en de jongste in het onderste bed. (snappie? ;) )

Maar nu zat ik te bedenken dat het misschien handig is eerst de oudste te leren dat ze in bed moet blijven etc, door de zijkant uit het ledikant te zagen nu ze nog alleen slaapt? Is dat handig?
    Hebben jullie nog handige tips of ideeën hoe we dit aan kunnen pakken?

2. ChilllayD

ChilllayD Actief lid

27 jun 2012
    256
    0
    0
    Den Helder
    Hmmm lastig zeg, maar als je dat ledikant nu gaat verzagen heb je er niets meer aan lijkt me, tenzij je het ooit weer gaat lijmen/schroeven. Of je wilt 'm niet meer gebruken daarna natuurlijk.

Misschien dat je zelf iets van een uitvalbeveiliging kunt maken voor in het onderste bedje van het stapelbed zodat je oudste dochter daar idd in kan wennen. Dan heb je ruim voldoende de tijd en kan ze later verhuizen naar de bovenste etage....

3. DeeLighT

DeeLighT VIP lid

9 jan 2007
    8.722
    628
    113
    ChillayD, ja 1 van de ledikantjes is oud en mag hierna wel weg op zich...

Ben wel bang dat het 1 groot feest word met die meiden tegelijk op de kamer....gaat dit bij anderen wel goed?

4. Nikki88

Nikki88 VIP lid

29 jul 2008
    11.656
    230
    63
    Hmm, ik zou voorlopig de situatie zo laten als hij is qua kamerindeling. Wèl gewoon een peuter/kinderbed kopen voor je oudste natuurlijk. Dan kunnen jullie haar alvast leren in het "grote bed" te leren slapen en op de kamer te blijven, zonder het kleintje te storen. Mijn ervaring is dat twee kids van deze leeftijd op één kamer meestal niet echt lekker gaat. Ik zou wachten tot de jongste drie is en het dan gaan proberen. Succes! :)

5. DeeLighT

DeeLighT VIP lid

9 jan 2007
    8.722
    628
    113
    Nikki, dat zou betekenen dat ze nog 2 jaar bij ons op de kamer moet blijven, lijkt ons niet zo'n goed idee vandaar dat we willen veranderen.
    Plus het feit dat we dan nu een peuterbed moeten kopen en over 2 jaar dat stapelbed....

6. Filifjonka

Filifjonka Actief lid

13 jun 2012
    177
    1
    18
    NULL
    NULL
    Ik weet niet of het zal helpen om de zijkant uit je ledikant te halen. De situatie is gewoon anders als er een tweede op de kamer ligt (de motivatie om uit bed te komen is bijvoorbeeld groter...) Toch wilde ik even een positief berichtje achterlaten dat het wel goed kan gaan. Mijn oudste is ook van juli 2009 en mijn jongste van begin 2011 en zij slapen al bijna een jaar samen op een kamer. Ze vinden het ontzettend leuk en gezellig, maar houden elkaar gelukkig niet wakker. Ze missen elkaar echt als ze niet bij elkaar liggen. Ik denk dat jullie het het beste gewoon kunnen proberen, dan zie je snel genoeg of het voor jullie kinderen ook werkt.

7. tulip

tulip Niet meer actief

oei, wat een uitdaging op deze leeftijd;)

Maar ik snap wel dat je die 2 jaar nog niet meer ziet zitten. Als je idd niks met dat ledikant wil hierna zou ik idd een kant eruit zagen/halen, dan kan ze iig wennen aan een open bed. Als dat goed gaat kun je het met zusje erbij proberen. Zou van te voren goed bespreken met je 3 jarige hoe en wat.

8. linnie83

linnie83 VIP lid

20 dec 2007
    5.436
    0
    0
    sociaalpedagigisch werker
    Hier liggen de jongens samen op 1 kamer. Jordy in een 1 persoonsbed en Mike ineen peuterbed. Aan Jordy's voeteneind staat een kast en zijn het toch een beetje 2 aparte kamers. Mike gaat eerst naar bed en als hij slaapt gaat Jordy. Dit gaat goed. Terzijnertijd krijgen ze ieder een eigen kamer

9. Yolanthe

Yolanthe VIP lid

hier ook 2 kinderen op 1 kamer. Sinds dat jongste 20 mnd was en oudste ruim 4. Zoonlief ging elke avond van boosheid staan overgeven in bed, samen met zus bleek hij dat niet meer te doen. Vandaar dat hij bij zus slaapt. Ze gaan dus ook even laat naar bed. Van het weekend geprobeerd zoon een groot bed te geven d.w.z. zijkant van zijn ledikant eruit, maar daar was hij nog niet aan toe. Hij ging heel hard huilen en absoluut niet slapen, dus weer in het ledikantje.

Dochter heeft een mee groeibed aan de ene kant en zoon dus een ledikantje aan de andere kant. Stapelbed willen ze ook, maar we vinden het nog veel te gevaarlijk. Zoon gaat ook zeker boven erbij liggen en zus is soms wat onstuimig en een nachtwandelaar.

10. DeeLighT

DeeLighT VIP lid

9 jan 2007
    8.722
    628
    113
    Filifjonka, leuk om te lezen! De meiden kunnen meestal goed samen overweg dus hoop dat het hier ook gaat lukken (moet eigenlijk wel ;) )

tulip; ja vanaf het begin meteen consequent zijn. Tegen de tijd dat ze samen gaan slapen zal de oudste wat later naar bed gaan en de jongste slaapt dan hopelijk al.

Denk dat ik nu gewoon al vast ga wennen met open ledikant. Met 3 jaar moet dat toch echt wel lukken?
    Benieuwd of ze er uit gaat komen etc, ze rolt en draait nu best veel in haar slaap.

11. Hester

Hester Niet meer actief

Onze kids slapen ook samen op een kamer sinds ze 5 en 1 zijn, gaat heel goed, maar ze gaan meestal niet tegelijk naar bed want dan is het keten ;)

Grootste voordeel is wel dat de oudste de jongste in het weekend bezig houdt 's morgens - wanneer zij nog even samen spelen, kunnen wij wat langer slapen :D

12. DeeLighT

DeeLighT VIP lid

9 jan 2007
    8.722
    628
    113
    Klinkt goed Hester :)

13. Arja

Arja Bekend lid

2 nov 2008
    951
    0
    0
    Ik zou meteen een leuk stapelbed neerzetten en het trapje voorlopig weglaten. Bij Ikea hebben ze van die universele zijplankjes die op ieder bed passen tegen het uitvallen. Een kind van 3 kan best in een groot bed. De kleine in het ledikant er meteen bij. Anders blijf je veranderen. Desnoods even zo'n kleedscherm tussen de bedjes zetten, zodat ze elkaar niet zien.

Maak er een feest van, ga samen het kamertje leuk maken. Laat haar zelf haar bed versieren met knuffels en kussens. Aan beide zijkanten van het stapelbed kun je nog leuke gordijntjes ophangen, dat zorgt voor een knus gevoel in zo'n groot bed.

14. DeeLighT

DeeLighT VIP lid

9 jan 2007
    8.722
    628
    113
    Arja, dát klinkt gezellig! Goed idee van die gordijntjes! :)

Deel Deze Pagina