hoeveel woorden zeggen met 17 maanden

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door naad24, 13 jun 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. naad24

naad24 Bekend lid

22 sep 2008
    771
    0
    0
    Mijn dochter is 17 maanden geweest en ze zegt nog niet veel
    Papa
    Mama
    Die
    Hip (is eigenlijk chip de hond)
    Op
    Eg (weg)
    Oma

Dat is wat ze op t moment zegt. Ze snapt wel alles wat ik zeg. We lezen vaak voor en plaatjes aanwijzen en benoemen maar ze laat me maar lullen:D

Hoeveel zeiden julie kindjes rond deze leeftijd?

2. red88

red88 VIP lid

3 dec 2008
    13.137
    0
    0
    Hier met 1 jaar 10-15 woordjes incl. dieren/geluiden.
    Met 1,5 50 woordjes en met 2 jaar niet meer te tellen ;)
    Maar de één is er gewoon wat sneller mee als de ander. Zou me er niet druk om maken, hier ging het vanzelf zonder ook maar echt te stimuleren.

3. Pickle

Pickle Fanatiek lid

7 mei 2010
    1.293
    5
    38
    18 maanden en hij zegt nog helemaal niks.. Begrijpt wel alles, hij voert opdrachtjes uit en wijst alles aan wat ik vraag.

4. Babel44

Babel44 Niet meer actief

Hier een snelle tante, tenminste, het voelt voor mij snel, met 1,8 zei ze wel 80 woorden, en nu zeker 200 (zijn gestopt met tellen). Ook praat ze sinds dit weekend ineens alles met 2 woorden (
    "ja mijnheer" ;) haha, nee hoor, zoals mama toe, toene (schoenen) aan, papa jaap (slaapt), etc) en hebben wel al vaak zinnetjes van 3 of 4 woorden gezegd. Ze zegt ook echt alles na nu. Dit was echt een spraak-sprongetje heb ik gemerkt.

Sluit me aan bij Red, ons meisje kletste je al de oren van het hoofd met 3 maanden (brabbel de brabbel) terwijl het zoontje van mijn vriendin pas met een maand of 10 eens wat klanken aan elkaar begon te plakken. Maar hij was wel weer eerder met dierengeluiden. En zo maakt elk kind zijn eigen sprongetjes volgens mij. Idd veel voorlezen, dingen benoemen en "zo normaal mogelijk" tegen ze praten lijkt mij!

5. sandraske

sandraske VIP lid

23 jul 2010
    14.043
    0
    0
    Noord-Brabant
    In het russisch zegt ze heel veel woorden :D

Ik heb geen idee hoeveel woorden ze zegt, ik weet alleen dat ze sinds de buisjes in haar oren steeds meer en beter gaat praten. (dus het was nodig)

6. allanieew

allanieew Actief lid

5 jan 2011
    298
    15
    18
    thuisblijf moeder (and proud to be one)
    bij utrecht
    we kregen hier laatst van het cb een vragenlijst mee voor een kind van 18 maanden en hierin staat de vraag spreekt u kind minstens 3 woorden (papa en mama tellen niet mee en ze hoeven niet duidelijk verstaanbaar te zijn, maar jij moet weten wat ermee bedoeld word)
    Dus volgens het cb hier in houten ligt je kindje prima op schema hoor.
    Mijn zoontje is 16 maanden en zegt mama (tegen mama en papa)
    eten (tegen eten en drinken)
    die, dit, dat (in alle varianten en het liefst zo vaak mogelijk op een dag)
    hebben
    auto
    knijn en tok (tegen toki ons konijn)
    en zijn eigen naam.
    Ook hij voert opdrachte uit als je het aan hem vraagt en afentoe zegt hij een woord loepzuiver (na) en als hem dan vraagt om het nog een keer te doen dan vertikt hij het en hoor je het woord nooit meer, hij weet dus waarschijnlijk meer dan hij zegt, komt wel goed een keertje. sommige kinderen gaan pas praten als ze het perfect kunnen en zijn dan ineens spraakwatervallen (laatst gehoord van een nichtje dat een 5 jarige in de klas had die nog niets zei totdat ze op een gegeven moment losbarste en de meest perfecte nederlandse zinnen bleek te spreken)

dus alhoewel het frustrerend kan zijn zou ik me niet te veel zorgen maken over je dochtertje ook bij haar komt het wel goed :)

7. dina88

dina88 Fanatiek lid

7 nov 2008
    2.360
    235
    63
    Vrouw
    Arnhem
    John is 15,5 maand en zeg:
    papa (af en toe)
    mama (favo)
    eten
    kijken
    keuken
    buiten
    jas
    dag
    zus (z'n oudere half zus woont bij ons in)

hij voert opdrachten ook goed uit en luisterd steeds beter

8. Nova81

Nova81 VIP lid

18 nov 2009
    5.879
    1
    36
    Hier heb ik ze ook niet meer geteld...
    Met name de laatste maanden gaat het snel! En inderdaad ook met twee of drie woord zinnetjes... Alle dieren worden nagedaan en zelfs liedjes worden herkenbaar gezongen!
    Als ze hier die,deze,dat oid zegt vraag ik altijd wat ze bedoelt en wat ze wil hebben. Zo moet ze denken wat het woord is voor wat ze wil. Natuurlijk helpen wij haar er af en toe nog mee, maar het gaat steeds beter.
    Moet dan altijd denken aan kindjes van kennissen van ons, die leerden pas heel laat praten en maakten alles duidelijk met 'die' en 'uhhh'... lijkt me niet zo fijn!

Vindt dat je kindje al best wat woordjes kan hoor!
    Je zal merken dat het de komende maanden hard kan gaan en je echt moet opletten wat je zelf zegt...haha!

Volgens mij houdt het cb inderdaad aan bij 1,5 jaar 3 woordjes naast papa en mama, dierengeluiden inclusief!

9. Sanne1985

Sanne1985 Niet meer actief

Hier een hele snelle, heeft haar 1e zinnetje een paar weken terug gezegd. "De poes eet de brokjes"............. Moest zo hard lachen :) Ze praat alles na momenteel.

10. Cygnet2

Cygnet2 Niet meer actief

Met 17 maanden? Nog bijna niets ... ik denk verstaanbaar een woord of 10 maar inmiddels is ze net 2 jaar en ze kletst de oren van ons hoofd af. Geen zorgen dus..

11. Spoiled

Spoiled Niet meer actief

Wauw, wat zeggen jullie kindjes veel zeg.

Hier zegt zoontje alleen kaka als hij heeft gepoept of een windje laat!

12. dina88

dina88 Fanatiek lid

7 nov 2008
    2.360
    235
    63
    Vrouw
    Arnhem
    John zegt ook kaka, maar juist niet incombinatie met poep ofzo :p
    ow en John kan ja en nee zeggen ;)

13. Marjanneke

Marjanneke Fanatiek lid

11 aug 2008
    1.477
    1
    36
    Thuiszorg medewerker
    Vlissingen
    Hier ging het best snel, rond z'n eerste verjaardag zei Dennis in elk geval papa en mama en als we goed ons best deden het te verstaan ook nog Joooodiie (Jordi, z'n broer), die, dat, en z'n aller- aller- eerste woordje was Nijnnntiee (Nijntje dus).

Nu zijn er inmiddels weer wat woordjes bijgekomen, soms zegt ie ineens ook 2 woorden achter elkaar.

- klok
    - ti-ta (tik tak, n.a.v. de klok)
    - lamp
    - oi (Joy, de hond)
    - mo (Elmo, de kat, oftewel Moos)
    - au-to
    - koekie
    - boef
    - iets (fietsen)
    - oes (Woezeltje, z'n knuffeldoekje)
    - poepke (mijn friese koosnaampje voor 'm :))
    - tetetete (geluid van de olifant uit een voorleesboek)

En zo zijn er vast nog een paar. Het is echt niet allemaal even duidelijk, maar we snappen wel wat ie bedoelt.
    Wel is het zo dat ie soms dagenlang achter elkaar dezelfde woorden zegt en daarna weer een tijdje niet, maar daar komen dan weer nieuwe woorden voor in de plaats en later komt alles vanzelf weer een keertje terug.

Grappig hè, dat dreumestaaltje... en die stemmetjes zijn ook nog zo schattig! :D

14. Charlie007

Charlie007 Niet meer actief

Heb net de vraag gesteld bij de Cb arts. Onze zoon van ruim 15 maanden zegt niets, ook geen mama. Brabbelt wel heel veel en heeft zo zijn eigen taaltje. Ik begrijp hem natuurlijk ook wel maar het is gewoon chinees.

Ze zegt dat kinderen vanaf 14 maanden (gemiddeld) klankwoorden gaan gebruiken zoals 'boe' (zegt de koe) en 'baah' enzo. En dan is het inderdaad zo dat ze rond 18 maanden toch wel 5 woordjes moeten kunnen zeggen buiten mama en papa.

Maar goed, het ene kind is het andere niet. Die van ons doet alles behalve praten. Is ook niet altijd geïnteresseerd als ik hem voorlees en speelt gewoon met de pagina's. Wijst dan ook niet de pop of de bal aan. Ik praat de hele dag door met hem en verder heb ik een dubbele afspraak met 18 maanden bij het cb. Kunnen we het een en ander bespreken.

Zou met niet te veel zorgen maken. Ken ook kinderen die met 2 pas echt gingen praten en dan ineens heel snel allemaal. Komt vanzelf wel.

Charlie

15. zustertje

zustertje Niet meer actief

Ik ken een kindje en die ging pas na zijn 2 de jaar praten maar hij begreep alles super goed!
    Onze dochter is net 1 jaar en die begon zegt al een aantal woorden waaronder poes en appel (en dat zijn 2 woorden die wij zelf eigenlijk nooit zeggen haha)

16. ratatosk

ratatosk VIP lid

16 mrt 2010
    5.429
    5
    0
    Hier met achttien maanden alleen mama en papa. Nu sinds een week denken we boterham gehoord te hebben en zegt hij woef miauw en tok :)

17. Aquilegia

Aquilegia VIP lid

19 apr 2007
    8.914
    3
    36
    Vrouw
    psycholoog en astroloog
    Midden-Nederland
    Hier bijna 16 maanden:
    Papa
    Mama
    Nee
    Ja
    Die
    Deze
    Aai
    Aaien
    Poes
    Tok tok tok (zegt de kip)
    Eten
    Eén Twee
    Hap
    Mooi
    Hebben

Ik moet toegeven dat ik Poes en Mooi al een tijdje niet gehoord heb, maar ze heeft het wel meerdere keren gezegd.

18. Meijke

Meijke Niet meer actief

Leuk om te lezen allemaal! Ben benieuwd wat ze over een paar maandjes allemaal roept. Nu met 13 maanden memme (tegen papa en mama), maumau tegen de poezen (smelt, vind dat zo zoet) en eete (haar speentje).

19. Saz667

Saz667 Fanatiek lid

24 nov 2008
    4.841
    177
    63
    Met 18 maanden zat ze net over de 100 woorden, en was ze bezig met 2-woord zinnetjes. Daarna heb ik de tel niet meer bijgehouden.. Inmiddels is ze steeds meer met 3 woord zinnetjes bezig. Hartstikke leuk, maar af en toe gaat 't me te snel hoor :)

Idd, met 18 maanden 'moeten' ze naast papa en mama 3 woordjes kunnen zeggen volgens het CB.

20. VeraM

VeraM Actief lid

22 apr 2010
    463
    0
    0
    Leerkracht basisonderwijs
    Gelderland
    Maud zei voor haar eerste verjaardag 50 woorden en nu is ze 23 maand en zegt ze ruim 200 woorden. Ook spreekt ze in zinnen van soms 5 woorden. Het gaat me veel te snel! Maud wordt veel ouder geschat dat dat ze is en dat is in sommige situaties lastig.

Deel Deze Pagina