Wat voor schooltype voor een angstig aangelegd peutertje?

Discussion in 'Peuter en kleuter' started by Jennifer0306, Nov 23, 2015.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Jennifer0306

Jennifer0306 Bekend lid

May 19, 2012
    809
    7
    18
    Hallo mama's,

Mijn dochter van drie jaar is een heerlijke peuter. Kan in situaties waar ze zich veilig voelt heerlijk spelen en bijdehand uit de hoek komen en ook flink grenzen opzoeken.

Ze heeft echter vanaf het begin van haar leventje al een wat angstig karakter. Ik heb haar altijd zoveel mogelijk geprobeerd te stimuleren en uitleg gegeven over situaties. Doordat ze verbaal sterk is kan ik er goed met haar over praten.

Nu gaat ze al vier weken naar de peuterspeelzaal, dat werkt op het moment nog voor geen meter. Het is huilen, paniek, angst en nog meer huilen. Het is absoluut niet zo dat het huilen stopt als ik eenmaal weg ben.
    Ze geeft aan dat ze het eng vindt: de juffen, de kinderen, het schooltje.
    In overleg met juffen besproken dat ze er eigenlijk niet klaar voor is op sociaal emotioneel gebied dus ze gaat altijd maar een uurtje en wanneer dit goed gaat breiden we dat evt uit.

Verder doen we wekelijks aan peutergym. Dit vindt ze nu (na ongeveer een jaar) echt leuk en onderneemt nu ook dingen zelf. Ik hoef geen handje vast te houden, kindjes daar vindt ze niet meer spannend, ze kan er heerlijk haar gang gaan, maar het weergeeft wel hoe het gaat: het wennen gaat in kleeeeeeine stapjes.

Nu ben ik mij aan het oriënteren op een basisschool. Omdat ik wil voorkomen dat ze compleet ondergesneeuwd wordt of het voor haar traumatisch wordt, ben ik goed aan het kijken naar wat voor basisschool het best bij haar past. Ik kom dan vaak uit op een kleinschalige school met veel normen en waarden mbt de sociale omgang en sociaal emotionele ontwikkeling.

Omdat ik mij niet blind wil staren op mijn eigen visie heb ik jullie nodig :D
    Wie herkent dit van haar kinderen en op wat voor school zitten zij/gaan zij? Hoe ging/gaat het wennen? Wat vindt je fijn aan je schoolkeuze en wat vindt je nadelen?

Alvast erg bedankt!

2. X11

X11 Fanatiek lid

Jul 8, 2015
    1,768
    1
    0
    Onze oudste en derde zijn zulke kinderen en met de oudste hebben we jaren geleden, (ze is 14 nu), van school gewisseld, omdat ze geen aansluiting had en steeds meer tegenzin liet zien voor school.
    Ze zat op een school met veel kinderen met gemiddeld-benedengemiddeld niveau, terwijl ze zelf bovengemiddeld scoort. Maar dat sloot niet alleen cognitief voor geen meter aan dus, maar ook sociaal-emotioneel. Kinderen met totaal andere normen en waarden. Bovendien ging ze helemaal stuk aan de overkill aan structuur daar op school.
    We zijn toen overgestapt naar een jenaplanschool waar een veel betere mix is van kinderen en niveau, zodat ze meer aansluiting had op cognitief vlak. Maar dat gaf ook direct aansluiting op sociaal-emotioneel vlak en het feit dat er minder structuur was en meer ruimte om zelfstandig te werken/te zwemmen, heeft haar echt op laten bloeien toen.
    Bij onze derde merken we ook dat dit haar heel erg goed doet. Tweede en vierde zijn hier kinderen die sowieso hun weg wel gaan. Voor hen was het minder belangrijk hoe de school was/zal zijn en tweede doet het prima daar en dat verwachten we voor de jongste, die daar komend jaar zal starten, niet anders.

3. Jo79

Jo79 VIP lid

May 6, 2007
    25,071
    3,863
    113
    Sowieso goed om te vragen hoe de school omgaat met wennen.
    Mijn dochter is begonnen op een school waar ze daar niet echt aan deden. Je bracht je kind de eerste dag en vertok om half 9. Kinderen die huilden mochten even bij de juf. Verder geen idee hoe dat precies verder ging, want mijn kind heeft nooit gehuild met afscheid, alleen als ik door het raam keek, huilden sommige kinderen nog steeds de ogen uit hun kop. Wat me wel opviel, is dat er daar best een paar kinderen waren die (soms zelfs 2 jaar lang) elke keer huilden bij afscheid.
    We zijn verhuisd en mijn zoontje is vanaf 1 op een andere basisschool begonnen. Van tevoren vroeg de juf al hoe ze hem goed kon troosten als er iets was en ze gaf aan dat hij gewoon een knuffeltje ofzo mee mocht als dat zou werken. De eerste keer blijven de ouders standaard tot halverwege de ochtend in het lokaal. Meestal gaat het al snel goed, maar zo niet, dan mogen die ouders er gewoon daarna nog een kwartiertje tot half uurtje steeds bij blijven, tot het wel goed gaat. Eigenlijk duurt zo'n periode bij de meeste kinderen maar kort, bij een enkeling een paar weken, maar het was wel een groot verschil tussen die klas en afscheid nemen/huilen met die vorige school. Want zelfs al was de klas een stuk groter, de kleutertjes huilden daar zelden.
    Bij mijn zoontje ging het overigens meteen goed hoor, maar sommige kinderen hebben wat meer tijd nodig.

4. Rosao

Rosao VIP lid

Nov 3, 2007
    12,893
    1,390
    113
    Niet echt tips voor type school, maar ik zou wel vooral samen met je dochter gaan kijken bij scholen. Dan kun je zien hoe zij reageert op de school en hoe zij op haar reageren. Je kunt ook aan kinderen merken waar ze zich meer op hun gemak voelen en dat hoeft niet perse ook de school te zijn die van te voren in gedachten had.

5. disaro

disaro Fanatiek lid

Aug 18, 2014
    2,036
    251
    83
    Op de school van mijn jongste dochter blijf je er de hele ochtend bij en bouwt het daarna af zodat je niet huilend hoeft afscheid te nemen.
    Bij mijn dochter kon ze meteen de tweede keer al alleen dat ging prima, maar het idee dat je er gewoon bij mocht blijven was wel prettig en je ziet ook meteen hoe het er in de klas aan toe gaat.

6. Jennifer0306

Jennifer0306 Bekend lid

May 19, 2012
    809
    7
    18
    Goede tips, ik was idd van plan mijn dochter mee te nemen naar de rondleidingen en te vragen hoe zij omgaan met zulke kinderen en wat het beleid is.
    Ik wist helemaal niet dat er ook scholen bestaan waar je wat langer kunt blijven. Dat zou inderdaad misschien voor het begin prettig zijn.

7. Vlinder73

Vlinder73 Fanatiek lid

Feb 22, 2011
    2,146
    1
    38
    In mijn paradijs
    Mijn zoontje gaat op dit moment naar een antroposofisch peuterspeelzaal. Normaal gesproken is mijn zoon een die eerst de kat uit de boom kijkt. Maar hier heeft hij meteen zijn draai gevonden. Het was voor hem voor het eerst keer zolang zonder mama, maar het ging hartstikke goed.

Ik heb gemerkt dat er een wezenlijk verschil is tussen het reguliere onderwijs/peuterspeelzalen en antroposofisch scholen/peuterspeelzalen/kinderdagverblijven.

8. Carino

Carino Fanatiek lid

Feb 2, 2011
    4,277
    0
    36
    Ik zou vanaf nu het woord angstig niet meer gebruiken. Je hebt een meisje wat een gevoelig karakter heeft en graag eerst de kat uit de boom kijkt. Benadruk het het positieve van de hooggevoeligheid en benoem het niet als angstig, ze is bedachtzaam.

Ook zou ik eens heel goed nadenken over het voortzetten van de peuterspeelzaal. Het is voor gevoelige kinderen goed om te wennen (ze hebben hier we, veel meer tijd voor nodig) aan sociale situaties, mits het een fijne plek is waar een kind zich duidelijk veilig voelt.
    Jouw kind heeft een voor haar gevoel vreselijke eerste keer gehad (ken je topic nog) en voelt zich blijkbaar nu nog steeds niet goed. Als zij aan school denkt, zal dit op een angstige, negatieve manier zijn en dat bepaalt mede hoe zij zich op een basisschool zal voelen. Hier moet je iets mee want deze situatie doet haar geen recht aan. Door het voorval met de leidster zou ik al niet meer gegaan zijn, het getuigt voor mij van pedagogisch onkunde. Maar als je wel wilt blijven zijn er een aantal stappen die je kunt nemen om je dochter beter te laten wennen. Kan ze in een pb wel toelichten als je wilt.

Verder is er niet een type onderwijs waar alle gevoelige kinderen tot hun recht komen. Niet elk gevoelig kind is hetzelfde en het valt of staat toch meestal met de leerkracht en de bereidwillendheid om jouw kind een prettige sfeer te bieden. Ik zou daarom vooral kijken naar de sfeer, leg ook jouw situatie voor en vraag hoe ze omgaan met kinderen die langer willen wennen e.d. In boeken over hooggevoelige kinderen lees he veel tips. Ik zou eerst zelf wat scholen bezoeken en later met je dochter erbij naar de scholen gaan die je aanspreken, laat haar een kleuterklas ingaan en observeer waar zij zich het meest vrij voelt.

Lees je vooral goed in over dit onderwerp. Boeken, sites en een goede Facebookpagina. Met alle tips die je tegenkomt en zeer zeker ook de herkenbaarheid zul je je dochter veel beter kunnen begeleiden. Ook is het van belang om voor haar op te komen als het nodig is. Moet zij langer wennen, prima, zorg dat dat gebeurt. Wil zij eerst aan de zijlijn observeren, prima, zorg dat die mogelijkheid er is. Iedereen die haar wilt dwingen, niet serieus neemt of straft, snapt weinig van haar karakter en moet bijgeschoold worden. Ga dan in gesprek, leg uit wat wel werkt en zorg ervoor dat die situatie ook gecreëerd wordt. Het gaat meestal maar om simpele stappen die elke school en groep kan realiseren. Kom op voor je dochter!

Mijn dochter wordt eind maart 4. Ik heb nu al contact opgenomen met de school en gesproken met de intern begeleider van de kleuterklassen. Ik heb uitgelegd waar mijn dochter behoefte aan heeft en de school denkt graag mee met een oplossing. Zo krijgt ze een langere wenperiode waar ik zelf gewoon bij ben. Ook kan ze vooraf een paar keer kennis maken met de leerkracht na schooltijd. Er zal veel op haar gelet worden in het begin, naast de juf zitten, begeleiding in een drukke pauze e.d. Ze start met halve dagen zolang als nodig blijkt. De school is een goede en ik kies voor deze school omdat iedereen meedenkt en mijn dochter serieus neemt. Het is namelijk een ontzettend leuk, extravert, gezellig kind als ze zich veilig voelt.

Als je vragen hebt, pb me maar. Ik houd me veel bezig met dit onderwerp.

Nog als laatste: heb vertrouwen in je dochter, spreek dat ook uit, voel dat in jezelf. Neem haar serieus en neem actie als zij zich niet goed voelt. Ze geeft duidelijk aan dat het geen fijne situatie is, neem dat serieus en bekijk wat er moet veranderen.

9. NafNaf

NafNaf Fanatiek lid

Feb 5, 2015
    1,258
    55
    48
    NULL
    NULL
    Inderdaad: samen gaan kijken. Onze oudste was ook een heel angstig poppetje. Op één school bleef ze echt aan mijn been hangen, op de andere school kroop ze zo een open staande deur door een lokaal binnen. Wij voelden het verschil ook. De eerste school was 'correct' en bij de tweede was de sfeer 'verwelkomend'. Onze dochter heeft zich er vanaf het eerste moment meteen thuis gevoeld.
    Ik zou dus kijken hoe je kindje reageert en ook vragen naar dingen als groepsgrootte. 20 of 30 kleuters in een lokaal maakt een enórm verschil.

10. Miracle1

Miracle1 Fanatiek lid

Apr 29, 2012
    1,235
    180
    63
    Ik lees even mee.

11. Uuz

Uuz VIP lid

Dec 8, 2014
    6,241
    818
    113
    Buurjongetje was erg angstig en onzeker, is toen van school gewisseld en is nu helemaal opgebloeid op de lokale montessorischool. (daar is wat meer aandacht voor zelf werken, je eigen plek afbakenen en samen zorgen voor van alles en elkaar helpen enz. Elk kleuter z'n eigen speelkleed en zn eigen verzorgplantje etc. - leek me voor dl ook wel wat hihi)

12. Jennifer0306

Jennifer0306 Bekend lid

May 19, 2012
    809
    7
    18
    Carino je hebt pb.

Ik ga inderdaad meerdere scholen bezoeken en aan de hand daarvan kijken of we een passende match kunnen vinden en met wennen kunnen afstemmen.

Share This Page