Peuter eet vreselijk slecht + geen warm avondeten meer?

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door MoedervanSafia, 30 sep 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. MoedervanSafia

MoedervanSafia Fanatiek lid

10 mrt 2013
    2.803
    4
    38
    Hoi allemaal,

Mijn dochter eet sinds 2 weken vreselijk slecht :(.. Gewoonlijk at ze alles en nu plotseling zelfs helemaal geen avondeten en geen groentes meer.. fruit is wel weer dol op en dat geef ik ook meer.. Ik heb van alles uitgeprobeerd, maar ik weet niet wat ik hiermee moet??

Iemand tips?

2. Lindah

Lindah Fanatiek lid

21 apr 2012
    1.008
    145
    63
    Brabant
    Hier gaat het ook met fases maar gelukkig eet ze meestal wel voldoende.

Echte tips heb ik dus ook niet maar miss kun je haar (nog) meer betrekken bij het avondeten klaar maken? Bijvoorbeeld samen boodschappen doen en haar bepaalde dingen laten zoeken of in haar eigen karretje laten leggen.
    Daarna samen opruimen en haar betrekken bij het klaar maken van het eten en samen de tafel dekken.

Tijdens het eten niet teveel aandacht aan het niet eten besteden maar gewoon een leuk gesprek voeren.

Wij zeggen wel altijd als je dat en dat op eet, dus concreet aanwijzen, dan heb je goed gegeten en krijg je een toetje. En ook belonen als ze haar eten op heeft.

Succes en hopelijk eet ze snel weer goed!

3. Eylem

Eylem Niet meer actief

Als het zo ineens is, zou ik wel even langs de huisarts gaan om bijvoorbeeld even de amandelen te laten controleren enzo. Lijkt me niet dat het van alles naar niks gaat.

4. Uuz

Uuz VIP lid

8 dec 2014
    6.241
    818
    113
    Dit. Fruit is meestal zacht, misschien heeft ze wel kies/kaak pijn? (Ik herken dit van dl, die at gister voor het eerst haar vlees niet op, vanwege doorkomende kiesjes).

5. Luppy

Luppy VIP lid

1 dec 2007
    7.166
    2.282
    113
    Ik ben twee en ik zeg nee.....
    Onze oudste was ook zo. Van de ene op de andere dag at hij bijna niets meer, alleen nog brood. Wij hebben er toen (omdat het de eerste was en je niet beter weet) een enorm gedoe van gemaakt, van alles uit de kast getrokken, wat totaal niet hielp. Dat maakte het alleen maar erger en hij is nog steeds geen geweldige eter.

Bij de tweede wisten we al dat al die poppenkast niets hielp, dus daar hebben we toen tegen gezegd dat het prima was als hij niets at. Een week later at hij alles weer en hij is nog steeds vrij makkelijk. Bij de derde doen we het nu ook weer zo en daar gaat het ook goed.

Het voelt wel heel tegennatuurlijk om je kind zonder eten van tafel te laten gaan en in bed te stoppen, maar ze merken gauw genoeg dat ze er honger van krijgen en dan gaan ze toch wel weer eten. De arts van het CB zei ooit eens tegen mij dat een peuter op een krentenbol en een beker ranja de hele dag door kan komen.

6. browneyes

browneyes Actief lid

17 jun 2010
    406
    0
    16
    Alsof het over mijn zoontje gaat :$. Ook echt de laatste 2 weken.. Hij roept vrijwel direct klaaaaaarrrr en schuift zn bord aan de kant.

Overdag eet hij wel gewoon brood, fruit, rozijntjes etc. Maar 's avonds dus niks.

Ik maak er persoonlijk geen punt van. Hij krijgt gewoon zijn toetje ( bakje volle yoghurt) en als hij verder niet wil eten then so be it. Ik geef hem nu wel multi vitamine ipv alleen vitamine D en wat extra fruit.

Ik hoop dat dit gewoon een fase is ;)

7. tuc

tuc Niet meer actief

Is er iets verandert in haar ritme waardoor ze ineens heel moe is?
    Sowieso als het zo van alles naar niks gaat zou ik even bij de HA medisch laten checken.

8. Suusjeuh

Suusjeuh VIP lid

4 jul 2010
    13.212
    13
    38
    Verpleegkundige/gastouder
    Het is een faaaaaase. Hier bij dochter vanaf ze 1 was en zoon vanaf hij 2 was ineens geen warm eten meer, geen groenten.... Maar toch alles netjes blijven aanbieden en zo nu en dan iets op tafel zetten wat ze wel lekker eten. Ze groeien soms op lucht, de eerste tijd groeien ze veel harder als daarna dus hebben ze ook minder intake nodig.

9. Athina

Athina VIP lid

31 okt 2007
    23.809
    3.339
    113
    zwemjuf
    zuid-holland
    dit dus :) . En wat ik hier dus ook wel deed was overdag af en toe rauwe groente aanbieden: Wortels, bloemkool, leuk op een bordje of de etagere en lekker knabbelen, alles wat ze binnen had, was mooi meegenomen!

10. vaddie

vaddie Fanatiek lid

30 nov 2010
    4.016
    1
    38
    Vrouw
    In de buurt van Utrecht
    Hier in eerste instantie ook een hoop gedoe omdat dochter niet wilde eten. (is altijd een slechte eter geweest) Maar dat werkt gewoon niet. Er zijn dus ook een aantal maanden geweest dat ze alleen brood at. Gelukkig eet ze vanaf 3 jaar 3 mnd steeds beter. Wil tegenwoordig zelfs nieuwe dingen proeven.

11. MoedervanSafia

10 mrt 2013
    2.803
    4
    38
    Oke, gelukkig herkennen meerdere moeders dit bij hun eigen kinderen.

Ja ik geef haar nu ook extra multi-vitamines.. qua brood,yogurt,kaas etc.etc gaat moeiteloos binnen. Het is echt het avondeten en groentes wat ze gewoon weigert..

Ik wacht het nog even af en anders breng ik haar naar de HA.
    Verder merk ik geen verschil.. ze is nog steeds de vrolijke actieve peuter die ze altijd is..

12. Shandy

Shandy Fanatiek lid

14 jan 2012
    2.603
    18
    38
    Mn zoon zn avondeten (is twee geweest) gaat ook al paar weken slecht.
    Gisteravond heeft hij wat druiven en reepjes paprika zitten eten, was nog wat over van zn middagsnack die hij niet op had en heb t nog wat aangevuld.
    Ik vind t prima.
    Hij eet lekker zn brood, snoept weinig.
    Dus als hij evt wel wat anders eet ipv de wame maaltijd, prima.
    Hier is t wel begonnen met het doorkomen van de kiezen, ze zijn er helemaal door,misschien ook een soort angst.
    Van de week wortels, zijn portie uiteindelijk maar in een schaaltje gedaan om evt te bewaren voor morgen. Ruim na t eten t schaaltje aan mn zoon gegeven, at hij t zo achter elkaar oo!

13. julia80

julia80 Fanatiek lid

11 jan 2014
    4.611
    2.404
    113
    Na aanleiding van een tip van het consultatiebureau beginnen wij altijd eersts met groenten. Als onze peuter genoeg daarvan heeft dan zetten we pas de aardappels en het vlees op tafel. Als er pasta of rijst hebben is het natuurlijk wel gewoon door mekaar. Maar bij ons werkt dit echt goed zo!

14. Polkadotjes

Polkadotjes Fanatiek lid

27 aug 2012
    1.071
    0
    36
    Hier ook. Ze wilt geen hap nemen.... Alleen de pannenkoek daar doe ik dan gehakte diepvries spinazie doorheen ( Proef je niet)
    En als we iets anders eten Maak ik in de middag een Monkey platter met stukjes brood, komkommer, tomaat, paprika, en stukje vlees/ei. Daar krijgt ze dan een vorkje bij en ze eet dat ongeveer gespreid over een uur.

Avond eten komt vanzelf wel weer.

15. MoedervanSafia

10 mrt 2013
    2.803
    4
    38
    Ja dit doe ik ook.. hier eet ze wel beetje bij beetje van.. qua groenten en warm avondeten is het enkel moeilijk..

Bedankt voor alle reacties! :)

16. Vlinderbloem

Vlinderbloem VIP lid

27 mrt 2008
    8.128
    1.682
    113
    Precies zo doe ik het ook (altijd al). Ik maak praktisch elke dag een Monkey platter voor ze met verschillende groenten/fruit/vlees/kaas/noten enz. Dan is de druk van het avondeten weg en weet ik toch dat ze alle voeddingsstoffen binnen krijgen.

17. Vlinderbloem

Vlinderbloem VIP lid

27 mrt 2008
    8.128
    1.682
    113
    met voorbeeldje van vandaag:

Bijgevoegde bestanden:

Deel Deze Pagina